Коментар EBA щодо законопроекту «Про внесення змін до ст. 21 Закону України «Про рекламу»

4 грудня 2007 р. Верховною Радою України було зареєстровано проект закону № 1103 «Про внесення змін до ст. 21 Закону України «Про рекламу» (щодо заборони реклами лікарських засобів та цілительства). Основною метою цього законопроекту є заборона відкритої реклами лікарських засобів, косметичних засобів, продуктів харчування, вітамінних та інших харчових добавок (що мають лікувальні властивості, підтверджені у встановленому порядку), послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають, на телебаченні і радіо, у друкованих засобах масової інформації, зовнішній рекламі у населених пунктах та на транспорті, спрямованої безпосередньо на споживача (потенційного пацієнта). Автори законопроекту спираються на досвід певних європейських країн, які мають заборони у зазначеній сфері правового регулювання, а саме: Австрії, Бельгії, Німеччини, Голландії, Норвегії, Ірландії, Данії, Франції, Фінляндії, Чехії.

На думку Комітету Європейської Бізнес Асоціації з питань охорони здоров’я, зареєстрований законопроект, на жаль, не відповідає вимогам сучасності, що стоять перед галуззю та ринком безрецептурних лікарських засобів. Нині споживачі за наявності повної та неупередженої інформації спроможні визначити свої уподобання до певної продукції, споживання якої не потребує регламентації з боку спеціалістів (зокрема лікаря). Обмеження реклами безрецептурних препаратів також не відповідає загальноприйнятій європейський практиці. В Європейському Союзі діє Директива 2001/83/ЕС «Про лікарські засоби для людини» (Directive 2001/83/ec of the European Parliament and of the Council of 6 November 2001 On the Community Code Relating to Medicinal Products for Human Use). Відповідно до розділу VIII «Реклама» (TITLE VIII ADVERTISING) и VIIIa «Інформація і реклама» (TITLE VIIIa INFORMATION AND ADVERTISING) Директиви повної заборони на рекламу безрецептурних лікарських засобів немає. В той же час, у документі зазначені певні вимоги та обмеження щодо подібної реклами, також Директивою надається право країнам — членам ЄС встановлювати більш суттєві обмеження при внутрішньому регулюванні.

Нижче наводимо дані щодо регулювання цього питання у зазначених авторами законопроекту країнах. Джерело — «Довідник з міжнародного порівняльного права: Реклама лікарських засобів 2007» (The International Comparative Legal Guide to: Pharmaceutical Advertising 2007).

Австрія: дозволена вільна реклама безрецептурних препаратів за умови дотримання вимог Директиви 2001/83/ЕС, закону «Про лікарські засоби» («Arzneimittelgesetz», BGBl № 195/1983, as amended, Secs 50–56a), «Про соціальний захист» («Allgemeines Sozialversicherungsgesetz», BGBl № 189/1955, as amended, Sec 351 g), а також нещодавно зміненого Кодексу поведінки в індустрії (Code 2007), створеного Австрійською асоціацією фармацевтичної промисловості (Austrian Pharmaceutical Industries Association (Pharmig) і Кодексу поведінки лікарів (Physician’s Code), розробленого Асоціацією лікарів Австрії (Austrian Medical Association).

Бельгія: реклама безрецептурних лікарських засобів дозволена за умови дотримання певних обмежень. Крім того, не допускається рекламування за допомогою зовнішньої реклами, засобів електронного зв’язку, проведення конкурсів. Законодавство з цього питання — закон «Про лікарські засоби» зі змінами (Medicines Act of 25 March 1964, amended by law of 16 December 2004, and by the Act of 1 May 2006), постанова про рекламу лікарських засобів (the Royal Decree of 7 April 1995). Також компанії — члени Асоціації фармацевтичних виробників (www.pharma.be) мають певні обмеження в етичному кодексі Асоціації та етичному кодексі Mdeon (платформа, створена асоціаціями лікарів, фармацевтів, фармацевтичних виробників та виробників медичного обладнання).

Німеччина: дозволена реклама препаратів з урахуванням стандартних обмежень та вимог до реклами, а також за умови, що інформація не буде містити висловів про можливість виліковування тяжких хвороб за допомогою рекламованого лікарського засобу. Законодавство — закон «Про рекламу в секторі охорони здоров’я» зі змінами (Law on Advertising in the Field of Healthcare (Heilmittelwerbegesetz — HWG), amended on 29 August 2005), щодо реклами професіоналам охорони здоров’я — Кодекс поведінки членів Асоціації фармацевтичної індустрії (Code of Conduct of the Members of the Organisation «Voluntary Self-regulation of the Pharmaceutical Industry» (Freiwillige Selbstkontrolle fur die Arzneimittelindustrie e.V — FSA) та низкою інших кодексів поведінки Асоціацій.

Франція: реклама лікарських засобів дозволена за умови дотримання стандартних вимог Директиви 2001/83/ЕС; застосування препаратів не вимагає постійного нагляду та втручання з боку лікаря; вартість рекламованого лікарського засобу не повинна відшкодовуватися з соціального фонду страхування. Законодавство — закон «Про охорону здоров’я (Code de la sante publique), кореспондується з загальними вимогами Директиви, закон «Про права споживачів» (Code de la consommation), включає обов’язкові положення щодо реклами, в тому числі реклами лікарських засобів, а також положення кодексів фармацевтичних представників (Code of practice on medical representatives, the Code of practice on the communication of pharmaceutical companies on the Internet), Правила Агенції з санітарної безпеки медичних продуктів (Agence francaise de securite sanitaire des produits de sante – AFSSAPS) та Кодексу Європейської федерації фармацевтичної промисловості та асоціацій (EFPIA Code of practice on the promotion of medicines).

Данія: реклама дозволена за умови, що застосування препарату не вимагає постійного нагляду і втручання з боку лікаря та дотримання стандартних вимог Директиви 2001/83/ЕС. Законодавство — ч. 7 закону «Про лікарські засоби» (Chapter 7 of the Danish Medicines Act No 1180 of 12 December 2005, набув чинності 17 December 2005) , постанови № 58 від 6 лютого 2002 р., № 468 від 3 червня 2003 р. та № 272 від 21 березня 2007 р. регулюють рекламу препаратів, Правила Національної Ради з питань здоров’я (National Board of Health) № 15250 від 30 серпня 1979 р. та Правила Медичної агенції (Danish Medicines Agency) щодо реклами лікарських засобів від 24 травня 2007 р.

Чехія: реклама безрецептурних лікарських засобів дозволена за умови дотримання загальних вимог. Законодавство — закон «Про рекламу» (Act № 40/1995 Coll.), змінений та доповнений відповідно до вимог Директиви 2001/83/EС, Закон «Про лікарські засоби» (Act on Medicaments), Господарський та Цивільний кодекс (Commercial Code and Civil Code), а також кодекси (International Association of Pharmaceutical Companies (MAFS).

Нідерланди: реклама безрецептурних препаратів дозволена за умови попереднього погодження з Радою по інспектуванню реклами лікарських засобів (Council for Inspection of Public Advertising for Medicines).

Фінляндія та Ірландія: дозволена реклама безрецептурних лікарських засобів за умови дотримання стандартних вимог.

Таким чином, оптимальним є збереження можливості доступу споживачів безрецептурних лікарських засобів до інформації про них, яку вони отримують через рекламу в засобах масової інформації. Існування цієї схеми не відмінятиме необхідності вдосконалення вимог щодо такої реклами та процедури відповідальності за їх порушення. n

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті