Широкомасштабне російське вторгнення змусило шукати нові можливості та інструменти для медичних закупівель — Едем Адаманов

Повномасштабна війна росії проти України завдала удару по всіх сферах життя, у тому числі медичній, і змусила адаптуватися до нових реалій. Не винятком стали і медичні закупівлі, які є стратегічно важливими. В умовах війни ДП «Медичні закупівлі України» (МЗУ) як єдина національна агенція, що забезпечує централізовану закупівлю ліків, медичних виробів та обладнання за кошти державного бюджету, вимушене було розширити свою діяльність. Детально про напрямки роботи МЗУ та стан медичних закупівель в Україні редакції «Щотижневика АПТЕКА» розповів Едем Адаманов, виконувач обов’язків генерального директора МЗУ.

— Пане Едеме, чим обумовлено Ваше рішення повернутися до МЗУ?

— В умовах повномасштабного вторгнення росії перед МЗУ постали серйозні виклики і з’явилися нові стратегічні напрямки закупівель. Такі трансформаційні процеси мене дуже мотивують та надихають, тому я захотів повернутися до команди, допомогти та бути максимально корисним.

Які напрямки роботи ми охоплюємо? Є наші стандартні програми МОЗ України — централізовані закупівлі ліків, медичних виробів та обладнання. Це один з основних напрямків, і навіть війна не завадила розпочати закупівельний цикл вчасно. У березні були певні складнощі, але, незважаючи на них, пацієнти забезпечені ліками та медичними виробами на належному рівні.

Другий напрям роботи МЗУ — ініціатива Президента України United24, в рамках якої ми здійснюємо медичні закупівлі. Це буває іноді нелегко, тому що у нас дуже стислі терміни, і не всі позиції ми раніше закуповували. Також постійна зміна законодавства суттєво впливає на закупівельні процедури. Для нас це виклик, але ми дуже якісно відпрацьовуємо.

Третій напрям — розвезення товарів, закуплених за кошти державного бюджету 2021 р. і закуплених у межах 2022 р. З початком війни це теж стало викликом, оскільки наш логістичний партнер розміщений у Вишгороді. 4–5 тиж ми взагалі не мали доступу до складу і не знали, що з ліками. На щастя, склад не постраждав і ліки в штатному режимі розвозяться в регіони, крім тимчасово окупованих територій. Ми врахували такі ризики на майбутнє, і тепер у нас 2 логістичні партнери, які знаходяться в Київській обл.

Новий виклик, який постав перед МЗУ декілька тижнів тому, — це зміна курсу валют. У нас немає можливості просто так змінити ціну на товар, тому що змінився курс. Є обмеження. Курс змінився на 26%, наприклад, а Закон України «Про публічні закупівлі» дозволяє змінити ціну за одиницю товару максимум на 10%. Це відбувається лише за рахунок зменшення кількості. На жаль, ми не можемо збільшити суму контракту. Це означає, що пацієнти можуть недоотримати 10% від загальної кількості ліків, яка визначена у 100% потребі.

Крім того, є новини про запровадження 10% податку на закупівлю валюти. Це ще +10% до ціни товарів, що імпортуються, — ліків, медичних виробів, обладнання. З іншого боку, коли постачальники необґрунтовано звертаються щодо перегляду ціни, ми відмовляємо, орієнтуючись на вартість відповідного товару в інших країнах. Але інколи ціна змінюється з об’єктивних причин, тому ми ведемо постійні переговори щодо надання знижок Україні в умовах війни. Деякі компанії йдуть нам назустріч. Є ті, хто, виграючи тендери і підписуючи контракт, прий­мають рішення поставити ліки безкоштовно, за що ми їм дуже вдячні.

— Якими є результати централізованих закупівель–2021?

— Ще у 2020 р. МЗУ почало здійснювати повноцінні закупівлі за бюджетні кошти. За цей час закупівельне законодавство знач­но змінилося. Уперше лікарські засоби і медичні вироби у великій кількості закуповувалися через систему Prozorro. Багато нерезидентів не мали розуміння, як працювати із цією системою. А я нагадаю, що близько 40–50% постачальників — нерезиденти.

Минулого року ми закупили 93% від усієї кількості доведених позицій. Для порівняння у 2020 р. нам вдалося закупити 72% усіх позицій. У 2021 р. ми заощадили 1,55 млрд грн або 23,7% від 6,55 млрд грн коштів, що були доведені МОЗ України першим паспортом бюджетної програми.

Також минулого року ми закуповували обладнання: автомобілі швидкої медичної допомоги, ангіографи, ендоскопи, лабораторне обладнання для скринінгу, манекени та кисневі станції. Рівень виконання закупівель становить 81%.

Частина товарів, які не вдалося закупили минулого року, перейшли в плани на цей рік.

На закупівлі медичного транспорту та обладнання нам також вдалося досягти високого рівня економії. Наприклад, на заощаджені кошти від закупівлі автомобілів швидкої медичної допомоги ми придбали ще 245 машин швидкої допомоги, а на зекономлені під час закупівлі кисневих станцій гроші дозакупили ще 29 одиниць.

Загалом 2021 р. ми згадуватимемо як найлегший у контексті бюджетних закупівель, оскільки ми адаптувалися до Covid-19 та налагодили закупівельні процедури.

Широкомасштабне російське вторгнення змусило шукати нові можливості та інструменти для медичних закупівель. Розуміючи необхідність, команда МЗУ працювала 24/7, щоб забезпечити оперативність і безперервність процесів закупівель та доставки в регіони життєво необхідних товарів.

— Якою є ситуація з розвезенням товарів, що були закуплені минулого року?

— Станом на серпень 2022 р. 95% товарів, закуплених у межах централізованих закупівель за напрямами МОЗ, ми отримали та розвозимо в лікарні. Зокрема, ми отримали всі позиції за такими напрямами, як дитячий церебральний параліч, допоміжні репродуктивні технології, доросла та дитяча гемофілія, ідіопатична сімейна дистонія, інфекційні хвороби з високим рівнем летальності, скринінг новонароджених, розсіяний склероз, замісна підтримувальна терапія, препарати від COVID-19 та ПЛР-тести.

— Яким є проміжний звіт МЗУ в межах централізованих закупівель–2022?

— Станом на серпень 2022 р. 70% позицій у межах централізованих закупівель уже закуплено або вони перебувають на етапі контрактування. Зокрема, повністю опрацьовано такі напрями, як допоміжні репродуктивні технології, муковісцидоз, дитячий церебральний параліч, легенева артеріальна гіпертензія та медикаменти для донорства крові. За рештою напрямів доконтракто­вуємося.

Якщо не буде форс-мажорів, то ми розраховуємо, що до кінця серпня — початку вересня законтрактуємо 100% товарів за всіма напрямами.

— МЗУ уповноважене на закупівлі за ініціативою Президента України United24. Як відбувається процес закупівель у межах ініціативи і які є проміжні результати?

— МЗУ закуповує за напрямом «Гуманітарна та медична допомога». Благодійні кошти використовуються для закупівлі:

  • ліків, медичних виробів та медичного обладнання;
  • медичного транспорту;
  • іншого медичного забезпечення, необхідного для відновлення роботи закладів охорони здоров’я, що постраждали від бойових дій.

По-перше, ми дякуємо всім, хто долучився до зборів коштів у рамках United24 — амбасадорам, громадянам України та інших держав, що перераховують кошти, завдяки яким ми можемо проводити закупівлі необхідних медичних товарів.

Якщо дуже стисло, то бізнес-процес у рамках United24 виглядає наступним чином. Спочатку відбувається збір даних про потреби за допомогою аналітичної системи MedDatа. Маю визнати, не завжди наявні кошти на рахунках дозволяють покрити їх на 100%.

Потім відбувається кваліфікація постачальників, проведення аукціону. Результати аукціону з цінами та термінами поставки предмета закупівлі виносяться на розгляд комісії МОЗ. При цьому не завжди найнижча ціна задовольняє потреби. Наприклад, якщо препарат коштує 98 грн, але його поставки можливі у грудні, а інший препарат з вартістю 100 грн може бути поставлено в серпні, то доцільніше придбати дорожчий препарат у мінімальні строки. Комісія МОЗ прий­має рішення, відповідно до якого МЗУ укладає контракт з переможцем і надалі розвозить закуплені медичні товари.

Варто зазначити, що в закупівлях у рамках United24 дуже важлива оперативність. Наприклад, від моменту розробки технічного завдання для закупівлі наркозно-дихальних апаратів до доставки обладнання в лікарню пройшло 2 тиж. На жаль, зараз здійснити такі оперативні закупівлі в системі Prozorro неможливо. Тож ми використовуємо MedData та SAP Ariba.

Загалом ми вже закупили 35 транспортних апаратів штучної вентиляції легень вартістю 26,5 млн грн та 10 рентгенівських систем з С-арками вартістю 26,8 млн грн. Це обладнання вже розвезено в лікарні. Апарати штучної вентиляції легень вже рятують життя та здоров’я пацієнтів. Рентгенівські системи вже доставлено, але вони потребують встановлення та проведення навчання з їх використання для колективу лікарні. Це новітнє обладнання, за допомогою якого можна точно виявляти уламки в тілі людини під час проведення оперативних втручань. 5 систем було передано госпіталям у віданні Міністерства оборони України, ще 5 — поїхали в області, де особливо багато пацієнтів, що постраждали від війни росії проти України.

Також у рамках ініціативи United24 ми вже придбали перші 24 реанімобілі, які будуть передані закладам екстреної медичної допомоги. Вони обладнані всім необхідним, щоб навіть бездоріжжям швидко й безпечно доправити тяжкопоранених до лікарні: кисневими балонами, кардіомоніторами та дефібриляторами, електрокардіографами та апаратами штучної вентиляції легень. Також у планах наступні закупівлі швидких для потреб української медицини.

— Цього року перелік платформ, на яких МЗУ здійснює закупівлі ліків та медичних товарів, розширено. Розкажіть, будь ласка, про всі доступні сервіси, з якими працює підприємство. Які відмінності, особливості кожного з них?

— Кожний з інструментів виконує певні функції.

З початком широкомасштабної російської збройної агресії з’явилася потреба у проведенні швидких «аукціонів». Для цього вирішили використовувати вже наявний функціонал MedData. Система призначена більше для закупівель методом редукціону, задовольняє нагальну потребу і не передбачає зобов’язань прекваліфікації постачальників.

SAP Ariba — це закупівельний інструмент, який має широкий модульний функціонал. Різні типи аукціонів, кваліфікація постачальника відповідно до категорії без необхідності повторно проводити кваліфікацію на кожен окремий тендер, модуль управління контрактами, накопичення бази постачальників тощо. Тобто це повноцінна система для проведення закупівель відповідно до світових стандартів та з можливістю гнучко налаштовувати тендери, зменшуючи час на їх проведення та підвищуючи якість процесу. МЗУ планує використовувати цей модуль для нагальних закупівель, коли потрібно швидко проводити тендерні процедури з уже кваліфікованими постачальниками.

Prozorro — електронна система закупівель, яка має базовий необхідний функціонал та стандартні незмінювані налаштування. SAP Ariba та Prozorro — гарні закупівельні інструменти, які виконують трохи різні функції відповідно до потреб закупівельників. Згідно з постановою КМУ від 28 лютого 2022 р. № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» МЗУ планує використовувати Prozorro як основ­ний інструмент для проведення стандартних закупівель.

— Чи правильно ми розуміємо, що постачальникам краще і зручніше зареєструватися в усіх системах одразу, щоб у подальшому брати участь у закупівлях?

— Тут цікавий момент у тому, що, наприклад, в SAP Ariba постачальнику достатньо зареєструватися 1 раз, після чого він проходить перевірку нашої служби Compliance і кваліфікується на категорію. Надалі постачальник отримуватиме сповіщення в системі про заплановані закупівлі. Це дуже зручно для постачальників і для МЗУ.

У MedData аналогічно постачальник реєструє свій акаунт, вносить дані і отримує сповіщення в системі про нові закупівлі.

Якщо постачальник зареєстрований через електронний майданчик у системі Prozorro, то він також отримує повідомлення про оголошення процедури закупівлі. Інструмент Prozorro — це не просто центральна база даних, де відбуваються торги. Ще є багато електронних майданчиків, які забезпечують доступ постачальників до цієї бази. Таким чином працює велика екосистема з широким функціоналом, службами підтримки, сервісами та ін. Тобто постачальник реєструється не в центральній базі, а на одному з майданчиків.

Паралельно зі сповіщеннями про початок процедур у системах ми здійснюємо e-mail-розсилку про оголошення процедур закупівель, розміщуємо відповідну інформацію на нашому сайті.

— Чи планує МЗУ використовувати певні сервіси після нашої перемоги та закінчення війни, наприклад, SAP Ariba?

— Наразі все впирається в законодавство. SAP Ariba буде повністю інтегрована з Prozorro, і ця інтеграція — ініціатива МЗУ. Сподіваємося вирішити всі питання такої інтеграції задля 100% відповідності Закону України «Про публічні закупівлі».

— Як отриманий Україною статус кандидата на вступ до ЄС може вплинути на публічні закупівлі?

— Загалом це дуже гарна новина. Якщо брати закупівлі в цілому, то наш закон «Про публічні закупівлі» плюс-мінус відповідає директивам ЄС. Проблема в тому, що ми застосували не логіку закону і директив ЄС, а окремі формулювання, що призвело до цікавих наслідків. Для прикладу, візьмемо євроторги, які є найскладнішою процедурою, тривають майже 3 міс і застосовуються, якщо очікувана вартість закупівель перевищує 133 тис. євро. Як це відбувається в ЄС? Усі розуміють, що це дороговартісний предмет закупівлі, тому процедура спрямована на те, щоб розширити конкуренцію. Це означає, що є 30 днів на прийом пропозицій. Потім перед аукціоном застосовується прекваліфікація, тобто перевірка учасників. У ЄС, якщо на цьому етапі виявлено помилку в документах, йому надається право і час виправити її з метою збереження конкуренції і збільшення кількості учасників аукціону.

Натомість в Україні це відбувалося інакше — учаснику взагалі не надавалося право виправити помилки. Пізніше у нас з’явилася норма, яка дозволяє учаснику протягом 24 год виправити виявлені неточності. При цьому перелік документів, у межах яких можна робити виправлення, дуже обмежений.

Відповідно, цей той випадок, коли форму закону ми переписали, а філософію і логіку втратили. У цілому ж європейське законодавство дуже прогресивне і побудоване таким чином, щоб спростити життя як постачальникам, так і державі. Цей баланс потрібно зберігати.

Катерина Горбунова,
фото МЗУ
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*