Prozorro Market: нові можливості реалізації фармпродукції під час війни 

22 Вересня 2022 11:32 Поділитися
14 вересня відбувся круглий стіл на тему «Продажі через Prozorro Market: як розширити ринок збуту під час війни». Захід організовано ДП «Медичні закупівлі України» (МЗУ) для представників фармацевтичного бізнесу. Доповідачі — Едем Адаманов, виконувач обов’язків гендиректора МЗУ, Олександр Фесенко, керівник юридичного відділу, та Віталій Овсянніков, радник з питань розвитку — розповіли учасникам заходу про функціонал та можливості електронного каталогу (е-каталог) Prozorro Market.

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ PROZORRO MARKET

Едем Адаманов зауважив, що Prozorro Market — це частина реформи публічних закупівель і трансформації системи охорони здоров’я. Е-каталог працює за принципом придбання товару, як в інтернет-магазині. Він акцентував увагу, що більше немає обмежень щодо суми закупівлі через е-каталог. Тож постачальники можуть продавати через цей інструмент товари на мільйони гривень.

Також Е. Адаманов зупинився на ролі МЗУ як адміністратора Prozorro Market: «Ми приймаємо безпосередню участь у наповненні е-каталогу товарами. Зокрема, МЗУ визначає товарну номенклатуру, створює профілі та категорії товарів, кваліфікує або дискваліфікує постачальників».

Станом на зараз Prozorro Market має обширний асортимент:

  • близько 5000 товарів;
  • понад 1700 замовників;
  • 3500 тис. профілів;
  • понад 62 млн — обсяги продажу.

Окрім цього, Е. Адаманов детально розповів про переваги е-каталогу саме для постачальника: «Для бізнесу це — простий спосіб реалізації товарів державним замовникам та додатковий канал для продажу. Prozorro Market дозволяє виконувати замовлення дистанційно, швидко оформлювати та закривати угоди», — пояснив спікер.

За словами виконувача обов’язків гендиректора МЗУ, планується створення нових категорій по лікарських засобах та медичному обладнанню в межах розвитку медичної частини Prozorro Market. Повний їх перелік можна переглянути тут.

Е. Адаманов додав, що МЗУ проводять не лише централізовані закупівлі медичних товарів за кошти платників податків. Агенція також має статус централізованої закупівельної організації, що дозволяє їй здійснювати закупівлі для інших публічних замовників. Такі закупівлі МЗУ планують проводити через е-каталог, тому він закликав фармацевтичні компанії долучатися до його роботи та реалізувати свою продукцію.

РЕГУЛЮВАННЯ PROZORRO MARKET

Про законодавчі аспекти діяльності Prozorro Market розповів Олександр Фесенко, керівник відділу юридичного супроводу МЗУ.

Він наголосив, що 28 лютого Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану».

Відповідно до останніх змін до цієї постанови публічні замовники (окрім замовників у сфері оборони та тих, хто здійснює закупівлі для нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови КМУ № 185) мають право закуповувати необхідні товари через е-каталог або спрощену процедуру закупівлі, якщо вартість товару або послуги дорівнює або перевищує 50 тис. грн.

Також у постанові № 169 зазначено, що в разі наявності у профілі товару е-каталогу 2 або більше пропозиції від постачальників, замовник обирає шляхом запиту ціни пропозицій, якщо вартість товару становить або перевищує 200 тис. грн.

Наразі Prozorro Market передбачає два види закупівлі через е-каталог:

  • прямі закупівлі, які відбуваються, коли постачальник та замовник обирають саму просту схему закупівлі товару без розбивки на партії товарів і в основному одноразову поставку на одну адресу. Ціна закупівлі не повинна перевищувати 50 тис. грн;
  • запит цінової пропозиції постачальників, якщо сума предмета закупівлі більша ніж 50 тис. грн. При таких закупівлях замовники можуть передбачити певну періодичність поставки, вказувати різні адреси поставки, змінювати умови оплати товару. Залежно від того, які опції визначить замовник, постачальники для себе аналізують усі можливі ризики виконання цих опцій і надають свою ціну у вигляді спрощеного опціону.

Термін проведення закупівель при запиті цінової пропозиції становить близько 8 календарних днів, а при прямій закупівлі — 4 дні.

ФУНКЦІОНАЛ PROZORRO MARKET

Віталій Овсянніков, радник МЗУ з питань розвитку, наголосив, що Уряд почав приділяти значну увагу розвитку е-каталогу, бо з урахуванням коротких термінів поставки його використання може покрити потреби у фармацевтичній продукції, які загострилися у зв’язку з воєнними діями.

Він детальніше зупинився на технічному функціоналі Prozorro Market.

За словами В. Овсяннікова, якщо ціна предмета закупівлі до 50 тис. грн, то замовник може обирати постачальника не за ціновими критеріями. Для цього замовник має зробити замовлення, поклавши товар у кошик та вказавши кількість товару для закупівлі. Потім замовник отримує підтвердження від постачальника та укладає договір. На Prozorro Market доступні шаблони договорів, куди треба просто вписати основні дані, що суттєво спрощує процес закупівлі. МЗУ також рекомендує, щоб термін укладання договорів не перевищував 5 днів від дати замовлення.

Стосовно закупівлі за запитом цінових пропозицій замовник оголошує аукціон на певний товар та певну кількість, вказує строки, місце поставки і спосіб оплати. Після чого в особистому кабінеті всіх постачальників, які кваліфіковані на цю категорію товарів, з’являється відповідне повідомлення. При подачі цінових пропозицій система е-каталогу автоматично обиратиме постачальника з найбільш вигідною вартістю для замовника.

МЗУ рекомендують, щоб термін поставки не перевищував 7 днів від дати укладення договору, якщо інші строки не зазначені в самому договорі.

Для того щоб взяти участь у торгах, постачальники мають пройти безкоштовну процедуру кваліфікації за категоріями товарів. Для цього подаються установчі документи та документи, що підтверджують досвід постачання аналогічних товарів. Якщо постачальнику буде відмовлено у кваліфікації, то повторно він зможе подати документи через 10 днів.

Наразі є кілька варіантів для підтвердження постачальником досвіду:

  • 10 копій видаткових накладних;
  • або 10 копій податкових накладних;
  • або 10 фіскальних чеків;
  • або 3 укладені та нерозірвані договори на постачання аналогічної продукції в системі Prozorro.

Також для проходження кваліфікації необхідні установчі документи постачальника:

  • копія Статуту;
  • копія документа, що підтверджує реєстрацію учасника як платника податків;
  • копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців;
  • документи на підтвердження повноважень щодо підпису заявки учасника. Це можуть бути рішення та наказ про призначення керівника, якщо пропозицію підписує керівник, або довіреність на підтвердження уповноваженої особи, якщо саме вона підписує пропозицію.

Постачальник має кваліфікуватися один раз на три роки без обмежень за кількістю проведених угод та з можливістю проходження кваліфікації за іншими категоріями товарів. Розгляд документа на кваліфікацію відбувається протягом 10 робочих днів.

Постачальник також може встановити мінімальну кількість товарів, які в нього можна замовити, мінімальну ціну угоди та обмеження по області постачання.

Наприкінці виступу В. Овсянніков додав, що кількість укладених договорів у медичному каталозі Prozorro Market зросла майже в 4 рази за останні кілька місяців, тож інструмент швидко розвивається та стає дуже популярним серед замовників.

ЗАПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ 

На запитання учасників, яку частку номенклатури МЗУ становлять медичні вироби, Е. Адаманов відповів, що наразі це 13% від загальної суми, які витрачає агенція, складне медичне обладнання становить 18,7%. Також він поділився планами щодо переведення закупівель медичного обладнання в Prozorro Market. Однак є певна проблема в стандартизації таких аукціонів, адже кожній лікарні потрібне різне обладнання.

Також звучало питання стосовно наявності однакових категорій фармпродукції. Е. Адаманов відповів, що якщо дійсно мова йде про абсолютне дублювання, то про такі випадки необхідно повідомляти МЗУ.

В. Овсянніков додав, що такі ситуації інколи виникають, наприклад, якщо є кілька категорій медичних рукавичок, тому варто детально вивчити супровідну документацію до кожної з них.

Наступним пролунало запитання щодо можливості наповнення каталогу без участі постачальника. На це він зазначив, що наразі всі товари вводяться в каталог у ручному режимі постачальником. Проте МЗУ працює над розробкою певної бібліотеки критеріїв та значень, які дозволять автоматизувати цей процес.

На завершення команда МЗУ закликала всіх постачальників проходити кваліфікацію в е-каталозі. Адже цей інструмент закупівель буде розвиватися і йому приділятиметься увага уряду. Зі свого боку, Медичні закупівлі України працюватимуть із замовниками, щоб вони також долучалися до роботи з Prozorro Market.

Євген Прохоренко,

фото ДП «Медичні закупівлі України»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті