— Дійсно, історія даного проєкту дуже довга. У 2018 р. при МОЗ України було створено проєктну команду, яка займалася підготовкою технічного завдання для системи e-Stock. У той час кошти на її розробку виділяла Програма розвитку ООН (ПРООН) і тоді тендер не відбувся через брак фінансування та недостатньо деталізовані вимоги. У 2019–2020 рр. при двох змінах керівництва МОЗ питання розробки e-Stock відходило на другий план та виникали дискусії з приводу того, хто має адмініструвати систему.
З приходом до Міністерства теперішнього очільника, МЗУ були остаточно визначені адміністратором системи і ми змогли почати її втілення. Робота над проєктом почалася з перегляду технічного завдання, і після його доопрацювання почали оголошувати тендери. Перший тендер включав аналіз подібних систем, що існують на ринку, та був профінансований донорами. Зокрема, запит донорів був на аналіз системи OpenLMIS, яка містить схожий функціонал та використовується в деяких країнах Африки. У той же час тривала робота над деталізацією «users stories» першого та другого функціональних етапів розробки — модулів потреб та закупівель. Попри війну, у березні 2022 р. підрядник здав виконані роботи з аналізу системи OpenLMIS і почався наступний етап. Наразі ведеться розробка функціонального модуля зі збору потреб та деяких нефункціональних модулів, і вже у грудні 2022 р. планується його пілотний запуск. Крім того, команда МЗУ працює над тендерною документацією щодо розробки наступних модулів. На цьому етапі до проєкту вдалося долучити міжнародних партнерів, які фінансують розробку, серед них такі великі донори, як Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Світовий банк.
— В основі системи e-Stock лежить стандартний закупівельний цикл, який складається із формування потреби та номенклатури, а також самого процесу закупівлі. Тобто перший модуль системи e-Stock — це збір потреби, другий — це звітування про процес закупівель, поставку закуплених товарів на склади та розподіл закуплених товарів у регіони. Далі вже безпосередньо заклади охорони здоров’я звітуватимуть про використання чи утилізацію.
Також передбачається блок аналітики, який міститиме як публічну інформацію, так і аналітику для різного рівня користувачів.
— Одна з ідей системи e-Stock полягає в підвищенні рівня доступу пацієнтів до ліків та медичних виробів, які вони можуть отримати в лікарні безкоштовно. Передбачається впровадження публічних дашбордів щодо закупівель, поставок і залишків. Також наразі опрацьовуються інші варіанти оприлюднення цих даних для пацієнтів, одним з яких є створення кабінету пацієнта, де буде доступна така інформація.
Крім того, якщо в певний час у лікарні немає відповідних лікарських засобів, пацієнт зможе бачити, коли вони будуть закуплені або поставлені в лікарню, і відповідно спланувати своє лікування.
— Наразі інформація щодо залишків ліків та медичних виробів, якою оперують на центральному рівні, оновлюється нечасто, неточно і не з тим охопленням. Крім того, на локальному рівні, зокрема в лікарнях, часто бачимо на стінах надруковані списки наявних ліків та медичних виробів, які також не завжди містять актуальну інформацію. Система e-Stock має вирішити цю проблему.
До того ж з початком повномасштабної війни сфера охорони здоров’я постала перед викликом координації та обліку великих обсягів медичної гуманітарної допомоги. Ця проблема була актуальною і до війни, особливо в період пандемії COVID-19, а наразі стала ще більш гострою. А тому доводилося оперативно розробляти рішення в нашій системі MedData, які давали змогу вирішувати проблему з використанням мінімально необхідних ресурсів. У подальшому цю проблему також має вирішити система e-Stock.
Система е-Stock дозволить бачити актуальну інформацію щодо наявності ліків у всіх лікарнях, які пацієнт зможе отримати безкоштовно, а також зробить процес списання медичних товарів прозорим і підвищить обізнаність пацієнтів щодо можливості отримати ліки безоплатно.
— Адміністратором системи e-Stock виступатиме МЗУ.
Система e-Stock передбачає інтеграцію із системою MedData, з медичними інформаційними системами (МІС) закладів охорони здоров’я, з обліковими системами складів, на які здійснюються поставки закуплених медичних товарів.
Передбачається інтеграція з багатьма реєстрами, зокрема єдиним державним реєстром юридичних осіб, державним реєстром лікарських засобів та державним реєстром медичних виробів. Для закупівель за кошти місцевих бюджетів передбачається використання Національного переліку основних лікарських засобів.
Також система передбачатиме інтеграцію із електронною системою охорони здоров’я та системою Prozorro.
— Е-Stock по суті — це центральна база даних, яка має інтерфейс для користувачів центрального рівня. Заклади охорони здоров’я не матимуть доступу безпосередньо до кабінету в e-Stock, оскільки передбачається, що вони будуть працювати через МІС. Тобто застосовуватиметься та сама логіка, яка наразі використовується для роботи закладів охорони здоров’я з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) в рамках Програми медичних гарантій (ПМГ).
Для закладів, які не використовують МІС у своїй роботі, передбачається можливість внесення даних, зокрема щодо потреби, через інтерфейс аналітичної системи MedData, яка буде інтегрована з e-Stock. Також заклади охорони здоров’я зможуть вносити дані щодо використання чи утилізації медичних товарів.
Однак щоб e-Stock запрацювала в повну силу, дуже бажаним є впровадження системи 2D-кодування. Це дозволить відстежувати переміщення кожної упаковки ліків і розуміти їх походження. Наразі МОЗ та низка стейкхолдерів вже працюють над впровадженням цієї системи, а відповідно до прийнятої нової редакції Закону України «Про лікарські засоби» впровадження системи 2D-кодування планується до 2028 р.
— До кінця наступного року планується розробити всі модулі стосовно закупівель за кошти державного бюджету. Другий етап — розширення цих функціональних модулів, зокрема на закупівлі за кошти місцевих бюджетів та господарських коштів лікарень, які їм надані в межах ПМГ. Третій етап має закрити проблему обліку донорських поставок та гуманітарної допомоги. І на четвертому етапі планується інтеграція з інформаційними системами аптечних закладів, щоб розуміти загальний рівень забезпеченості країни різними лікарськими засобами та іншими медичними товарами, у тому числі ліки, які включені до програми реімбурсації.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим