Чи зростуть ціни на вітчизняні ліки? Мінфін проти нульової ставки акцизу на спирт

Як пам’ятають наші читачі, 10 квітня 2008 р. відбулася досить важлива для фармацевтичного сектору, та і для всіх громадян нашої держави подія — між Міністерством охорони здоров’я та вітчизняними виробниками лікарських засобів був підписаний меморандум про порозуміння. Згідно з положеннями цього документа, вітчизняні фармвиробники зобов’язалися не підвищувати ціни на препарати, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення, затвердженого постановою КМУ від 29.03.2006 р. № 400, а Міністерство охорони здоров’я України зі свого боку мало, зокрема, сприяти запровадженню нульової ставки акцизу на спирт етиловий, що використовується для виробництва лікарських засобів.
Однак вже 25 квітня на сайті Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення було розміщено лист Міністерства фінансів України, в якому викладена позиція щодо недоцільності введення нульової ставки.
Аргументацію Мінфіну, а також коментар директора Асоціації фармацевтичних виробників України Олени Алексєєвої ми пропонуємо увазі наших читачів.

Олена Алексєєва

— Ця позиція Міністерства фінансів не є новою, вона вже висловлювалася і минулого, і позаминулого року.

Отже, розглянемо аргументи, які наводить керівництво Мінфіну, вмотивовуючи недоцільність встановлення нульової акцизної ставки на  спирт етиловий, що входить до складу лікарських засобів або використовується при їх виробництві. Дійсно, п. 6 ст. 27 Директиви Ради 92/83/ЄС від 19.10.1992 р. визначено, що держави-члени мають право забезпечувати звільнення від оподаткування акцизним збором спирту етилового, який використовується для виробництва лікарських засобів, шляхом компенсації сум сплаченого акцизного збору. Чому ж підприємства все ж наполягають на введенні нульової ставки акцизу?

Якщо б компенсація сплачувалася підприємствам своєчасно і в достатній кількості, й не було би не яких зловживань у цій сфері, очевидно, ніхто би це питання взагалі не піднімав. Але, на  жаль, з 2004 р. компенсація жодного разу не була виплачена своєчасно, у повному обсязі і без додаткових зусиль з боку виробників. Наприклад, минулого року замість необхідних 96 млн грн. в  бюджет було закладено лише 40 млн грн., пізніше намагалися обмежити експорт препаратів, при виробництві яких використовується спирт етиловий, тому на  сьогодні фармацевтичні виробники, які бажають захистити себе від подібних несподіванок в  майбутньому, виробили чітку позицію — домогтися з початку 2009 р. введення нульової ставки акцизу на спирт, що використовується для виробництва лікарських засобів.

Тим більше, нещодавно між МОЗ України та фармацевтичними виробниками було підписано меморандум про порозуміння, в якому одним із зобов’язань міністерства є підготовка нормативно-правових актів, зокрема, щодо введення нульової ставки акцизного збору на спирт етиловий, що використовується для виробництва лікарських засобів, та нульової ставки ПДВ для медичних виробів, матеріалів, обладнання, що використовуються для виробництва лікарських засобів.

Яким чином виробники можуть не підвищувати ціни на лікарські засоби, якщо вони вимушені вилучати значні суми обігових коштів на сплату акцизного збору на спирт, сплачувати відсотки по кредитах, при цьому не маючи ніякої впевненості, коли і в  якому обсязі ці кошти будуть повернені?

Інший аргумент, який наводиться Мінфіном, — це те, що після скасування у 2004 р. пільгової ставки на спирт етиловий для виробництва лікарських засобів, за нарядами Державної податкової адміністрації, виробникам препаратів було відвантажено вдвічі менше спирту етилового (515 тис. дал замість 1090 тис. дал — у 2003 р.), і одночасно збільшилися надходження до Державного бюджету сум акцизного збору на  47% (559 млн грн). Але таке зменшення було зумовлене в першу чергу за рахунок різкого скорочення переліку лікарських форм, які містять етиловий спирт або для виробництва яких він використовується як сировина, з цього переліку були виключені спиртовмісні бальзами, еліксири тощо. Таким чином, зменшення відвантаження спирту фармвиробникам пов’язано не з тим, що він використовувався для нелегального виробництва лікеро-горілчаної продукції, а із зниженням обсягів і асортименту спиртовмісних лікарських засобів. n

Олександр Устинов, фото автора


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

Міністерство охорони

здоров’я України

Щодо розгляду проекту Закону

від 21.04.2008 р. № 31-20090-04-5/14650

Міністерство фінансів України розглянуло розроблений Міністерством охорони здоров’я України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо ставки акцизного збору на спирт етиловий, що використовується для виробництва лікарських засобів у медичній галузі)», надісланий листом від 28.03.2008 р. № 18.1990/10-15, і повідомляє.

Пропозиції Міністерства охорони здоров’я України щодо запровадження нульової ставки акцизного збору на спирт етиловий, який використовується для виробництва лікарських засобів, неодноразово розглядалися Мінфіном і не були підтримані з таких причин.

Скасування у 2004 р. пільгової ставки акцизного збору на спирт етиловий направлено на посилення контролю за цільовим використанням спирту етилового та детінізацію виробництва лікеро-горілчаної продукції. Водночас, з метою недопущення підвищення цін на  лікарські засобі, в Державному бюджеті щорічно передбачено видатки за бюджетною програмою КПКВК 23014480 «Компенсація виробникам додаткових витрат, пов’язаних з підвищенням з 1 січня 2004 р. ставки акцизного збору на  спирт етиловий, що використовується для виготовлення лікарських засобів».

Практика свідчить про доцільність зазначених нововведень. Так, у 2004 р. за нарядами Державної податкової адміністрації виробникам лікарських засобів було відвантажено вдвічі менше спирту етилового (515 тис. дал замість 1090 тис. дал — у 2003 р.) і одночасно збільшилися надходження до Державного бюджету сум акцизного збору на 47% або на 559 млн грн. Протягом наступних років за умов дії компенсації акцизного збору виробникам препаратів обсяг спирту етилового для виробництва лікарських засобів є практично незмінним і становить близько 400 тис. дал на рік. Стабільною є і динаміка надходжень акцизного збору від спирту етилового та лікеро-горілчаних виробів.

Слід зазначити, що аналогічна практика діє і в інших країнах світу. Зокрема, п. 6 ст. 27 Директиви Ради 92/83/ЄС від 19.10.1992 р. визначено, що держави-члени мають право забезпечувати звільнення від оподаткування акцизним збором спирту етилового, який використовується для виробництва лікарських засобів, шляхом компенсації сум сплаченого акцизного збору.

Зважаючи на викладене, Міністерство фінансів України не вбачає підстав запроваджувати нульову ставку акцизного збору на спирт етиловий, що використовується для виробництва лікарських засобів.

Заступник міністра
Д.О. Фудашкін

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи