Санітарно-протиепідемічний режим аптек: що необхідно пам’ятати?

Дотримання чистоти в приміщеннях аптек є важливим аспектом діяльності таких закладів. Адже чисті приміщення — це не тільки для візуальної привабливості відвідувачів, але й показник суб’єкта господарювання стосовно дотримання ним вимог чинного законодавства. У цій публікації коротко викладено основні вимоги до чистоти аптечних приміщень та до персоналу аптек.

Отже, згідно з положеннями Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) (далі — Ліцензійні умови), ліцензіат має забезпечити відповідність санітарного стану приміщень та устаткування аптеки встановленим вимогам санітарно-протиепідемічного режиму таких закладів. Приміщення та устаткування підлягають прибиранню, дез­інфекції, дератизації згідно з письмовими інструкціями, затвердженими ліцензіатом. У приміщеннях аптек має проводитися вологе прибирання із застосуванням мийних і дезінфекційних засобів. Сухе прибирання категорично забороняється!

Щодо вологого прибирання аптечного закладу слід зазначити наступне:

  • підлога підлягає вологому прибиранню не рідше одного разу за зміну,
  • стіни та двері — не рідше одного разу на тиждень із застосуванням дезінфекційних засобів,
  • стеля у виробничих приміщеннях підлягає очищенню від пилу вологим способом не рідше одного разу на місяць.

Для проведення вологого прибирання або дезінфекції необхідно мати дві ємності, які маркують «1» і «2». Ємність «1» заповнюється мийним або дезінфекційним розчином, а ємність «2» — чистою водопровідною водою. Ганчірки та серветки змочуються розчином, що міститься в ємності «1», ними ретельно протирається ділянка (2 + 1) кв. м попередньо вимитої поверхні.

Потім їх полощуть в ємності «2», віджимають, знову насичують розчином з ємності «1» і миють нові ділянки поверхні. Мийний або дезінфекційний засіб змінюють відповідно до інструкції для застосування. Воду в ємності «2» змінюють у міру забруднення, але не рідше, ніж після обробки 60 кв. м поверхні.

Для прибирання різних приміщень, наприклад виробничих, вбиралень, службово-побутових, додаткових, залу для обслуговування населення тощо, виділяється окремий інвентар, який маркується. Зберігання його здійснюється в спеціально визначеному місці (кімнаті, шафі) окремо за призначенням. Інвентар для прибирання вбиральні має зберігатися окремо.

Санітарний день проводиться 1 раз на місяць. Окрім ретельного прибирання, в санітарні дні можуть проводитися дрібний поточний ремонт, дезінсекційні та дератизаційні заходи.

Відповідно до інструкції із санітарно-протиепідемічного режиму аптечних закладів, затвердженої наказом МОЗ України від 15.05.2006 р. № 275, внутрішнє оздоблення приміщень аптек має відповідати їх функціональному призначенню, а саме:

– поверхня стін, стелі, перегородок та підлоги має бути гладкою, легкодоступною для вологого прибирання і дезінфекції;

– установлення підвісної стелі має відповідати вимогам до огороджувальних конструкцій такого типу;

– санітарно-технічні прилади, обладнання, крани, раковини, унітази тощо повинні бути в справному стані, систематично очищуватися від іржі та інших нашарувань, не мати тріщин та інших дефектів;

– місця біля раковин, інших санітарно-технічних приладів, а також біля обладнання, під час експлуатації якого можливе зволоження стін, облицьовують глазурованою плиткою або іншими вологостійкими матеріалами;

– світильники повинні бути закритого типу і доступні для вологої обробки;

– устаткування та меблі розміщують так, щоб вони були доступні для прибирання та не загороджували джерел світла. У виробничих приміщеннях забороняється розміщувати устаткування, що не стосується виконуваних робіт, а також вживати їжу;

– для створення оптимального температурного режиму повітря допускається використання кондиціонерів з періодичною заміною фільтрів згідно з доданою до них інструкцією;

– декоративне оформлення невиробничих приміщень, у тому числі озеленення, допускається за умови забезпечення необхідного догляду за ним (очищення від пилу, миття) у міру необхідності, але не рідше 1 разу на тиждень;

– перед входом у приміщення аптечного закладу (у разі, коли вхід безпосередньо з вулиці) повинні бути обладнані пристосування для очищення взуття від бруду (решітки, скребки тощо). Очищення самих пристосувань має проводитися за потреби, але не рідше 1 разу на день;

– робочі місця персоналу аптек, їх структурних підрозділів у залі обслуговування населення мають бути оснащені пристроя­ми, що захищають їх від прямої крапельної інфекції. У період поширення гострих респіраторних захворювань персонал аптек повинен мати на обличчі захисні маски;

– в аптеках, їх структурних підрозділах, що розташовані в сільській місцевості, за умови відсутності туалету в приміщенні необхідно обладнати місце для обробки (миття, дезінфекції) рук персоналу тощо.

Віконне скло в аптечних закладах, рами і простір між ними миють не рідше 1 разу на місяць, при цьому ззовні вікна миють тільки в теплу пору року. Устаткування приміщень аптек ззовні слід прибирати кожного дня, а шафи для лікарських засобів у приміщеннях їх зберігання (матеріальні кімнати) зсередини прибирають за потреби, але не рідше 1 разу на тиждень.

Варто звернути увагу і на вимоги до гігієни та зберігання одягу персоналом аптечного закладу:

  • персонал має зберігати верхній одяг та взуття відок­ремлено від технологічного одягу і спеціального взуття у визначеному місці (шафа тощо);
  • до початку і в процесі роботи персонал має проводити дез­інфекцію рук;
  • перед відвідуванням туалету знімати технологічний одяг, а після цього — ретельно мити і дезінфікувати руки;
  • не виходити за межі аптеки в технологічному одязі і спеціальному взутті;

Технологічний одяг і взуття видаються працівникам відповідно до норм чинного законодавства. Його зміна має проводитися не рідше 2 разів на тиждень, а за необхідності — частіше. Для цього кожен співробітник має бути забезпечений не менше ніж двома комплектами одягу.

Працівники аптек, влаштовуючись на роботу, проходять медичне обстеження, а далі — періодичний медичний огляд. Результати обстеження заносять в особову медичну книжку, що дає право на допуск до роботи.

Особи, у яких виявлені інфекційні хвороби, направляються на лікування або санацію. Допуск таких осіб до роботи проводиться тільки за наявності довідки лікувально-профілактичного закладу про одужання.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
та за матеріалами dls.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті