Prozorro Market: швидкий та зручний інструмент закупівель

ДП «Медичні закупівлі України» (далі — Мед­закупівлі України) проведено вебінар для закладів охорони здоров’я з метою вдосконалення навичок користування електрон­ним (е-) каталогом при закупівлях. Захід організовано за підтримки проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID Ukraine) SafeMed «Безпечні, якісні та доступні ліки для українців». У вебінарі взяли участь понад 500 фахівців з усієї України. Під час заходу спікери розповіли про особ­ливості закупівель з використанням цього інструмента та поділилися практичними порадами.

Відкрив вебінар Едем Адаманов, генеральний директор Медзакупівель України, відзначивши, що МЗУ завжди відкриті для комунікацій, докладають максимум зусиль для швидкого реагування на проблеми, які виникають у процесі закупівель, і намагаються швидко реагувати на запити лікарень. Втім не завжди все залежить від Мед­закупівель України, тому важливо визначити зону відповідальності кожного зі стейкхолдерів.

Запити лікарень та комунікація з ними є надзвичайно важливими, оскільки підприємство вже п’ятий рік забезпечує їх потреби у медичних товарах. Крім того, вони є основним клієнтом е-каталогу, де можуть придбавати необхідні ліки та медичні вироби самостійно, а фахівці Медзакупівель України їм у цьому допомагають — як адміністратор медичної частини.

Віталій Овсянніков, керівник проєкту е-каталог Медзакупівель України, зазначив, що Prozorro Market — це частина реформи публічних закупівель і трансформації системи охорони здоров’я.

Каталог є інструментом, який спрощує проведення закупівельного процесу для регіональних закупівельників, який побудований за принципом купівлі товарів в інтернет-магазині.

Щодо екосистеми е-каталогу, то в його функціонуванні беруть участь 4 основні стейкхолдери:

  • закупівельні майданчики, які створюють інтерфейс замовника та постачальника, а також надають технічну підтримку замовникам і постачальникам і надають доступ до центральної бази даних;
  • Уряд, який формує правову базу і закупівельну політику у цій сфері;
  • ДП «Prozorro», яке визначає архітектуру каталогу та адмініструє центральну базу даних;
  • центральні закупівельні організації, які визначають структуру каталогу, створюють категорії товарів та специфікації, а також кваліфікують постачальників.

Перевагами е-каталогу Prozorro Market для замовників є автоматичне звітування і шаблони договорів, готові технічні завдання (специфікації), широкий динамічний асортимент, економія коштів, надійні і перевірені постачальники, відсутність обмежень щодо суми замовлення та безкош­товне користування каталогом.

Наразі відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.01.2024 р. № 34 обов’язковими для закупівель через е-каталог є 400 категорій лікарських засобів та 92 категорії медичних виробів при закупівлі на суму від 50 тис. грн.

Розповідаючи про результати використання е-каталогу за 2023 р., В. Овсянніков зазначив, що 2,5 тис. замовників та 1,28 тис. постачальників використовували інструмент Prozorro Market. Укладено 7,7 тис. угод на загальну суму понад 2,5 млрд грн.

При цьому інтерес замовників до використання е-каталогу продовжує зростати, і за перші 2 міс 2024 р. вже 1500 замовників проводили закупівлі через е-каталог. А кількість угод за 2 міс 2024 р. становить 10,4 тис. на загальну суму 5,3 млрд грн.

Порівнюючи конкурентність процедур у 2023 р., слід відзначити, що при використанні е-каталогу конкурентність в середньому становила 3,43 постачальника на  процедуру, у той час як у відкритих торгах лише 1,32 постачальника на процедуру. Також частка завершених торгів у е-каталозі становить 83,4%, а у відкритих торгах — 75,3%.

Щодо ефективності закупівель через е-каталог слід навести приклад КНП «Шаргородська міська лікарня», яке у 2024 р. закуповувало медичні вироби. Очікувана вартість закупівлі становила 121,4 тис. грн. Тривалість процедури закупівлі — 7 днів, у ній взяли участь 12 постачальників. У результаті лікарня зекономила 68% від очікуваної вартості. І таких прикладів досить багато.

Також Медзакупівлі України провели порівняння цін закупівель лікарських засобів у е-каталозі з відкритими торгами, яке свідчить що на окремі позиції ціни у е-каталозі значно нижчі і різниця сягає 45%. Слід відзначити, що проведений аналітичною агенцією аналіз цін показав, що на 81% лікарських засобів, які стали обов’язковими до закупівлі через Prozorro Market, ціни знизилися на 5% і більше.

Серед планів подальшого розвитку е-каталогу є продовження виконання рекомендацій Державної антикорупційної програми на 2023–2025 рр., запровадження електрон­ного контрактингу, приведення до єдиної одиниці виміру для лікарських засобів і запровадження дієвих механізмів боротьби з неякісними товарами.

Олег Рябченко, провідний спеціаліст по роботі з державними замовниками майданчика e-Tender, розповів про інтерфейс та функціональні можливості електронного майданчика.

На електронному майданчику існує три способи створення запиту пропозицій, можливість додавання товарів в обрані та пошук за параметрами (для лікарських засобів це пошук за міжнародною непатентованою назвою (МНН) та Анатомо-терапевтично-хімічною (АТХ) класифікацією).

Алгоритм створення закупівлі досить простий і складається з таких етапів:

  • створення плану закупівлі;
  • створення запиту (ціни) пропозицій (створення тендеру та оголошення);
  • заповнення електронних полів щодо закупівлі,
  • завантаження проєкту договору.

Спікер детально розповів учасникам вебінару, як провести закупівлю товарів на майданчику з використанням е-каталогу.

Олена Парфенюк, керівниця відділу розвитку державних закупівель майданчика Zakupivli.pro, повідомила про практичне застосування інструмента запиту пропозицій через е-каталог.

Шукати товари в Prozorro Market можна за ключовими словами, за категоріями та за кодом класифікації.

У каталозі вказані профілі товарів із визначеними характеристиками та профілі з налаштуваннями. У профілі товарів із налаштуваннями замовник може самостійно обрати необхідні характеристики товару із запропонованих. Самостійно додавати свої характеристики замовник не має змоги.

Товари, за якими замовник оголошував процедуру закупівлі, зберігаються у кошику, і у разі виникнення необхідності закупівлі цих самих товарів він може знайти його в історії кошика і знову оголосити закупівлю. Це дозволяє суттєво економити час.

Також спікерка розповіла про функціонал системи та дала поради, як проводити закупівлі.

Щодо визначення очікуваної вартості, то в модулі BI Prozorro можна подивитися ціни на товари за вже завершеними процедурами закупівлі. При цьому можна застосувати фільтри за категоріями товарів і регіонами, що дасть можливість визначити очікувану вартість.

Додатковим інструментом на майданчику є симулятор каталогу, який дає змогу дослідити роботу інструмента, щоб вільно користуватися ним для реальних потреб у здійсненні закупівель.

На завершення вебінару Е. Адаманов та В. Овсянніков відповіли на численні запитання учасників щодо практичного використання е-каталогу Prozorro Market.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*