Відкриваючи захід, генеральний директор МЗУ Едем Адаманов зазначив, що Медичні закупівлі України вперше стали організаторами конференції з теми інновацій в ланцюгах постачання. «Як бізнес, так і державні структури розуміють важливість використання сучасних технологій та інновацій у нинішніх умовах, адже нині це незамінний інструмент, який є ключовою інвестицією в майбутній розвиток компаній. Якщо ви не використовуєте штучний інтелект — вас завтра не існує», — додав генеральний директор МЗУ.
Ігор Лисенко, керівник управління цифрової трансформації МЗУ, повідомив про те, як МЗУ перетворюються зі звичайної закупівельної агенції в Supply chain-агенцію, та яке місце у цьому займають цифрові технології. Зокрема, він розповів, як налагодити ефективну систему медичного забезпечення завдяки рішенням SAP.
Повномасштабне вторгнення змінило підходи до закупівель, адже в таких умовах необхідне було пришвидшення цього процесу. МЗУ почали впроваджувати сучасні технології, що дозволило оптимізувати бізнес-процеси. Першими інноваціями були впровадження інструмента — інформаційно-аналітичної системи MedData для збору потреби у медичних товарах з лікарень України та агрегація і валідація цих даних на національному рівні. Для закупівель почали використовувати одну з найпоширеніших закупівельних платформ у світі — SAP Ariba. Нині вона використовується для комунікації з постачальниками, проведення ринкових консультацій тощо.
Завдяки використанню нових технологій МЗУ придбали 4 нейрохірургічні мікроскопи з економією 40% від очікуваної вартості, та 13 броньованих евакуаційних машин за стандартами НАТО з економією 15%.
МЗУ постійно вдосконалюють закупівельний процес, впроваджуючи нові рішення та інтегруючи різні кастомізації до вже використовуваних технологій. І в цьому контексті саме адаптивність ланцюгів постачання під поточні реалії є одним із ключових пріоритетів МЗУ. Адже якісні дані — основа для ухвалення управлінських рішень, аби перейти на якісне прогнозування потреб лікарень. Потреба має прогнозуватися та верифікуватися, а не збиратися щороку з медзакладів. І цього майже неможливо досягти без використання штучного інтелекту.
У свою чергу, менеджерка з розвитку бізнесу в державному та банківському секторі SAP Ukraine Ольга Петрусенко звернула увагу на інтелектуальні витрати на основі штучного інтелекту за допомогою рішень SAP.
В українському бізнесі SAP-рішення працюють давно, але в державному секторі вони майже не використовувалися. І важливо було переконати, що саме сучасні технології дають велику перевагу в економії коштів, підвищують ефективність процесів тощо. І використання МЗУ сучасних технологій та систем наглядно демонструє цю ефективність.
Рішення SAP Inteligent Spend Business and Network для оптимізації операцій у логістичному ланцюзі й бізнес-результатів дають змогу організаціям бути впевненими, що кожне рішення про витрати підтримує їхню бізнес-стратегію, надаючи простоту та ясність в усіх процесах закупівлі. Основними принципами створення SAP Business AI є релевантність, надійність та відповідальність. SAP AI надає інтелектуальні рекомендації на основі штучного інтелекту, щоб зробити закупівлі більш інтуїтивно зрозумілими. Наприклад, система може відібрати постачальників на основі накопичених історичних даних та сформувати список релевантних постачальників для вказаного запиту. Однак слід розуміти, що штучний інтелект працює із алгоритмами на базі обробки даних, тому якість даних має велике значення.
Павло Шатернік, директор з технологічної стратегії компанії Microsoft, поділився актуальними трендами штучного інтелекту та сервісами Microsoft AI.
На сьогодні одним із основних елементів розвитку штучного інтелекту є Generative AI, тобто по суті це можливість комп’ютера розуміти мову людини (голос, текст, зображення, посилання та ін.) та генерувати відповідь. Втім варто розуміти, що використання штучного інтелекту несе певні ризики та може використовуватися у шкідливих цілях, тому компаніям необхідно постійно слідкувати за цим. Проте є рішення на базі того самого штучного інтелекту, які допомагають боротися з такими ризиками. Компанія Microsoft 2 роки тому випустила черговий Responsible AI Standard, який є основним документом у світі щодо того, як відповідально ставитися до розвитку та використання штучного інтелекту.
Слід відзначити, що сьогодні штучний інтелект використовується у багатьох сферах, і для нас це вже стало буденністю.
Про закупівельний захист НБУ та використання ним інновацій та ретроінновацій в закупівлях під час великої війни розповів директор Департаменту закупівель НБУ Андрій Телюпа. НБУ є частиною критичної інфраструктури країни, і тому однією з пріоритетних цілей для ворога. У той же час закупівлі є одним із ключових елементів безпеки та стабільності НБУ і, відповідно, усієї фінансової системи країни. З початку 2022 р. НБУ ініціював проєкт «Закупівельна броня», головною метою якого було захистити функцію закупівель на випадок війни, кібератак, терористичних атак, епідемії, ядерної або хімічної аварії та інших надзвичайних подій.
«Основними викликами було об’єднати усі системи та зробити процес закупівель повністю цифровим, зарезервованим, продубльованим на доцифрових технологіях, легітимним та незалежним від прильотів ракет або окупації територій. Ми зробили регуляцію та імплементували рішення для різних сценаріїв — від тимчасової відсутності інтернету чи непрацездатності систем до повного блекауту та навіть знищення усіх локацій та персоналу», — зазначив А. Телюпа. Одним із висновків війни є те, що інновації можуть стати проблемою, і для стійкості за будь-яких умов впровадили ретроінновації, такі як відродження та підтримка «старих» технологій як план «Б». Зокрема, була впроваджена нормативна та фактична можливість швидкого переходу на паперові носії, стаціонарні телефони та факси, оплати готівкою та валютою, мінімальна залежність від електропостачання та ін.
У межах заходу також відбулася панельна дискусія, під час якої були розглянуті найсучасніші тенденції у використанні штучного інтелекту та хмарних технологій для підвищення продуктивності та можливостей використання у роботі. Учасники дискусії зазначили, що сьогодні хмарні технології та штучний інтелект розвиваються дуже швидко і вже є невід’ємною частиною бізнес-процесів компаній. Яскравим прикладом необхідності переходу на сучасні технології стала пандемія COVID-19. Компанії, які впровадили хмарні технології, майже не постраждали від віддаленої роботи через пандемію. Повномасштабне вторгнення змусило більшість компаній переносити свої датацентри у хмару, захищаючись від воєнних ризиків. У нинішньому світі неможливо ігнорувати технологічний розвиток і варто вміти правильно використовувати розробки, які значно пришвидшують бізнес-процеси. Адже це не лише про розвиток ІТ як окремої галузі — абсолютно в кожній сфері вже є успішні приклади автоматизації та диджиталізації людської роботи.
Наразі сучасні технології впроваджуються вже у державному секторі, що є дуже позитивним кроком, адже державний сектор досить консервативний, і через певні обмеження, зокрема законодавчі, дуже важко було впроваджувати подібні інновації, втім досвід МЗУ показує, що це вже стало реальністю.
Щодо використання розвитку штучного інтелекту, то наразі він здатен виконувати певні процеси, що дозволяє економити багато часу. Кожна компанія сама розуміє в яких процесах може використовуватися штучний інтелект. Найближчим часом на нас очікує все ширше застосування штучного інтелекту для оптимізації та спрощення бізнес-процесів.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим