Стан та очікування мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні

Представляємо чергову, 19-ту хвилю дослідження стану та потреб мікро-, малого та середнього бізнесу (ММСБ) в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну. Дослідження проведено Advanter Group у співпраці з Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом Дія.Бізнес, Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України, Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерством цифрової трансформації, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Державною регуляторною службою, Коаліцією бізнес-спільнот за модернізацію України. Опитування проводилося у грудні 2024 р. Усього опитано 628 респондентів — власників та CEO підприємств ММСБ.

Стан ділового середовища

Індекс активності бізнесу UBI* (Ukrainian Business Index) станом на грудень 2024 р. становить 36,9 (зі 100 можливих). Індекс продовжує знижуватися порівняно з попередніми двома хвилями дослідження (39,9 у серпні та 43,7 у травні 2024 р.) і знаходиться на рівні листопада–грудня 2023 р. (36,3) в зоні негативних очікувань (рис. 1).

Рис. 1. Динаміка індексу активності бізнесу UBI

Зниження індексу зумовлено незначним зменшенням кількості замовлень від клієнтів, на що компанії відреагували скороченням обсягів випуску продукції. Ситуація з товарними запасами та кількістю співробітників залишається стабільною.

Причиною погіршення самооцінки бізнесом ситуації є зменшення кількості замовлень від клієнтів. 49% опитаних заявили про зниження цього показника. Реагуючи на цю тенденцію, бізнес незначно зменшив обсяги випуску продукції — 43% респондентів заявили про зменшення, 40% залишили обсяги випуску продукції на рівні поперед­нього періоду.

Робота підприємств

Представники ММСБ обережні в оцінці свого поточного фінансово-економічного стану, а також перспектив результатів роботи на кінець 2024 р. Майже половина (48,2%) респондентів вважають фінансово-економічний стан своєї компанії поганим або задовільним. Посереднім стан компанії вважають близько третини респондентів — 34,5%. Високу оцінку фінансово-економічного стану надають 17,3% опитаних, які відповіли, що їх компанії мають відмінну або хорошу ситуацію з фінансами (рис. 2).

Рис. 2. Самооцінка фінансово-економічного стану компанії

Щодо очікувань бізнесу, то майже третина опитаних компаній (29,9%) з оптимізмом дивляться в наступний період і вважають, що фінансово-економічний стан покращиться або суттєво покращиться (рис. 3). Втримати наявну ситуацію з фінансами планують 33,8% опитаних, ще третина респондентів (36,4%) вважають, що ситуація буде погіршуватися або суттєво погіршуватися.

Рис. 3. Очікування щодо фінансово-економічного стану компанії

Допомога ММСБ Збройним силам України та участь у гуманітарних проєктах

ММСБ займає активну громадську позицію та бере участь в ініціативах та програмах, спрямованих на допомогу Збройним силам України (ЗСУ), вимушено переміщеним особам (ВПО), працівникам та членам сімей співробітників. Трохи менше половини компаній (47,5%) виділяють на потреби ЗСУ до 1% обігу бізнесу, 26,4% — 1–3%. Майже 5,7% компаній віддають понад 10% власного обігу. У середньому на підтримку військових бізнес витрачає 1,9% свого обігу.

70,4% респондентів заявили, що їх компанії допомагають Збройним силам України, 50,3% вказали на допомогу працівникам та членам їх сімей, 29,6% ММСБ працевлаштовували ВПО. Важливо, що бізнес бере активну участь у соціальних проєктах та місцевих ініціативах. 17,2% респондентів вказали, що їх компанії здійснювали реалізацію гуманітарних проєктів, а 10,5% брали участь у відновленні пошкоджених об’єктів у межах області чи громади. Лише 7,6% компаній заявили, що не мають змоги фінансово допомагати (рис. 4).

Рис. 4. Допомога від бізнесу в умовах війни

Персонал

За 2024 р. кількість персоналу в середньому зменшилася на 8%. Про скорочення кількості персоналу заявили 39,2% респондентів. 22,3% компаній, навпаки, розширили свій штат. 38,2% опитаних вказали, що кількість працівників залишалася незмінною протягом усього 2024 р. (рис. 5).

Рис. 5. Ситуація з персоналом

Також несуттєво зменшилася кількість офіційного працевлаштованого персоналу. У середньому цей показник знизився на 9%. Важливо, що понад половина респондентів (52,9%) зазначили, що кількість неофіційного працевлаштування на їх ринку збільшилася. Для 39,2% компаній ситуація не змінилася, і лише 7,9% опитаних вказали, що частка офіційного працевлаштування на їх ринку збільшилася з початку повномасштабного вторгнення.

Зовнішньоекономічна діяльність

Більшість українських підприємств не займаються зовнішньоекономічною діяльністю. 63,8% респондентів вказали, що їх компанія не займається таким видом діяльності. 10,4% компаній здійснюють лише експортні операції, 13,7% — лише імпорті. 9,4% заявили, що здійснюють як експортну, так і імпортну діяльність, а 2,6% планують вихід на міжнародні ринки у 2024 р. (рис. 6).

Рис. 6. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств

Серед основних проблем експорту представники бізнесу зазначили високі військові ризики та відмову контрагентів від співпраці (11,8%), брак сировини, матеріалів чи людських ресурсів (5,7%), затримки з оформленням документів та проходження митниці (5,7%), проблеми з відшкодуванням податку на додану вартість (ПДВ) — 4,8%. Про відсутність проблем повідомили 6,4% респондентів (рис. 7).

Рис. 7. Основні проблеми експорту

Ключові проблеми ММСБ

Серед топ-5 основних проблем, які заважають компаніям, які взяли участь в опитуванні, відновлюватися та розвивати свою економічну діяльність, більшість респондентів відзначили наступні:

  • 60,8% — непрогнозованість розвитку ситуації в Украї­ні;
  • 58,9% — непередбачувані дії держави, що можуть суттєво погіршити ситуацію для бізнесу;
  • 51,0% — відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів;
  • 50,3% — відсутність достатньої кількості кваліфікованих працівників;
  • 33,8% — відсутність достатнього капіталу (рис. 8).
Рис. 8. Ключові проблеми бізнесу

Основними проблемами у взаємодії з органами влади керівники та власники бізнесів відмічають блокування податкових накладних (29,6%), відмову від бронювання співробітників (26,4%), затримку з логістикою на кордоні (14,3%), зловживання представниками влади регуляторними нормами (14,0%) (рис. 9).

Рис. 9. Проблеми у взаємовідносинах із органами влади

Як реакція на ухвалення закону про підвищення військового збору 57,0% опитаних компаній планують підвищити ціни на продукцію для компенсації додаткових витрат. 13,1% респондентів планують знизити заробітну плату своїм співробітникам, ще 11,5% — очікують на скорочення фонду оплати праці (перевели співробітників на діяльність як фізичних осіб — підприємців, скоротили офіційну частину зарплати) (рис. 10).

Рис. 10. Реакція підприємств на ухвалення закону про підвищення військового збору до 5%

Представники ММСБ вважають ключовими завданнями для влади впровадження справедливої системи бронювання ключового персоналу, а також реалізацію ключових реформ. Так, 62,7% компаній вважають необхідними заходами з боку держави запровадження зрозумілої системи бронювання критичного персоналу, 57,3% — скасування спецпенсій, 56,1% — перезавантаження Державної митної служби, 53,5% — перезавантаження Державної податкової служби (рис. 11).

Рис. 11. Необхідні рішення влади
Денис Кірсанов,
за матеріалами, наданими Advanter Group
*UBI показує активність бізнесу, його спроможність підвищувати товарообіг, створювати робочі місця. Якщо показник нижче 50, це свідчить про негативні очікування бізнесу від подальшого розвитку подій.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті