Стан ділового середовища
Індекс активності бізнесу UBI* (Ukrainian Business Index) станом на грудень 2024 р. становить 36,9 (зі 100 можливих). Індекс продовжує знижуватися порівняно з попередніми двома хвилями дослідження (39,9 у серпні та 43,7 у травні 2024 р.) і знаходиться на рівні листопада–грудня 2023 р. (36,3) в зоні негативних очікувань (рис. 1).
Зниження індексу зумовлено незначним зменшенням кількості замовлень від клієнтів, на що компанії відреагували скороченням обсягів випуску продукції. Ситуація з товарними запасами та кількістю співробітників залишається стабільною.
Причиною погіршення самооцінки бізнесом ситуації є зменшення кількості замовлень від клієнтів. 49% опитаних заявили про зниження цього показника. Реагуючи на цю тенденцію, бізнес незначно зменшив обсяги випуску продукції — 43% респондентів заявили про зменшення, 40% залишили обсяги випуску продукції на рівні попереднього періоду.
Робота підприємств
Представники ММСБ обережні в оцінці свого поточного фінансово-економічного стану, а також перспектив результатів роботи на кінець 2024 р. Майже половина (48,2%) респондентів вважають фінансово-економічний стан своєї компанії поганим або задовільним. Посереднім стан компанії вважають близько третини респондентів — 34,5%. Високу оцінку фінансово-економічного стану надають 17,3% опитаних, які відповіли, що їх компанії мають відмінну або хорошу ситуацію з фінансами (рис. 2).
Щодо очікувань бізнесу, то майже третина опитаних компаній (29,9%) з оптимізмом дивляться в наступний період і вважають, що фінансово-економічний стан покращиться або суттєво покращиться (рис. 3). Втримати наявну ситуацію з фінансами планують 33,8% опитаних, ще третина респондентів (36,4%) вважають, що ситуація буде погіршуватися або суттєво погіршуватися.
Допомога ММСБ Збройним силам України та участь у гуманітарних проєктах
ММСБ займає активну громадську позицію та бере участь в ініціативах та програмах, спрямованих на допомогу Збройним силам України (ЗСУ), вимушено переміщеним особам (ВПО), працівникам та членам сімей співробітників. Трохи менше половини компаній (47,5%) виділяють на потреби ЗСУ до 1% обігу бізнесу, 26,4% — 1–3%. Майже 5,7% компаній віддають понад 10% власного обігу. У середньому на підтримку військових бізнес витрачає 1,9% свого обігу.
70,4% респондентів заявили, що їх компанії допомагають Збройним силам України, 50,3% вказали на допомогу працівникам та членам їх сімей, 29,6% ММСБ працевлаштовували ВПО. Важливо, що бізнес бере активну участь у соціальних проєктах та місцевих ініціативах. 17,2% респондентів вказали, що їх компанії здійснювали реалізацію гуманітарних проєктів, а 10,5% брали участь у відновленні пошкоджених об’єктів у межах області чи громади. Лише 7,6% компаній заявили, що не мають змоги фінансово допомагати (рис. 4).
Персонал
За 2024 р. кількість персоналу в середньому зменшилася на 8%. Про скорочення кількості персоналу заявили 39,2% респондентів. 22,3% компаній, навпаки, розширили свій штат. 38,2% опитаних вказали, що кількість працівників залишалася незмінною протягом усього 2024 р. (рис. 5).
Також несуттєво зменшилася кількість офіційного працевлаштованого персоналу. У середньому цей показник знизився на 9%. Важливо, що понад половина респондентів (52,9%) зазначили, що кількість неофіційного працевлаштування на їх ринку збільшилася. Для 39,2% компаній ситуація не змінилася, і лише 7,9% опитаних вказали, що частка офіційного працевлаштування на їх ринку збільшилася з початку повномасштабного вторгнення.
Зовнішньоекономічна діяльність
Більшість українських підприємств не займаються зовнішньоекономічною діяльністю. 63,8% респондентів вказали, що їх компанія не займається таким видом діяльності. 10,4% компаній здійснюють лише експортні операції, 13,7% — лише імпорті. 9,4% заявили, що здійснюють як експортну, так і імпортну діяльність, а 2,6% планують вихід на міжнародні ринки у 2024 р. (рис. 6).
Серед основних проблем експорту представники бізнесу зазначили високі військові ризики та відмову контрагентів від співпраці (11,8%), брак сировини, матеріалів чи людських ресурсів (5,7%), затримки з оформленням документів та проходження митниці (5,7%), проблеми з відшкодуванням податку на додану вартість (ПДВ) — 4,8%. Про відсутність проблем повідомили 6,4% респондентів (рис. 7).
Ключові проблеми ММСБ
Серед топ-5 основних проблем, які заважають компаніям, які взяли участь в опитуванні, відновлюватися та розвивати свою економічну діяльність, більшість респондентів відзначили наступні:
- 60,8% — непрогнозованість розвитку ситуації в Україні;
- 58,9% — непередбачувані дії держави, що можуть суттєво погіршити ситуацію для бізнесу;
- 51,0% — відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів;
- 50,3% — відсутність достатньої кількості кваліфікованих працівників;
- 33,8% — відсутність достатнього капіталу (рис. 8).
Основними проблемами у взаємодії з органами влади керівники та власники бізнесів відмічають блокування податкових накладних (29,6%), відмову від бронювання співробітників (26,4%), затримку з логістикою на кордоні (14,3%), зловживання представниками влади регуляторними нормами (14,0%) (рис. 9).
Як реакція на ухвалення закону про підвищення військового збору 57,0% опитаних компаній планують підвищити ціни на продукцію для компенсації додаткових витрат. 13,1% респондентів планують знизити заробітну плату своїм співробітникам, ще 11,5% — очікують на скорочення фонду оплати праці (перевели співробітників на діяльність як фізичних осіб — підприємців, скоротили офіційну частину зарплати) (рис. 10).
Представники ММСБ вважають ключовими завданнями для влади впровадження справедливої системи бронювання ключового персоналу, а також реалізацію ключових реформ. Так, 62,7% компаній вважають необхідними заходами з боку держави запровадження зрозумілої системи бронювання критичного персоналу, 57,3% — скасування спецпенсій, 56,1% — перезавантаження Державної митної служби, 53,5% — перезавантаження Державної податкової служби (рис. 11).
за матеріалами, наданими Advanter Group
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим