Стабілізація ситуації з ціноутворенням на лікарські засоби — перші кроки професійних асоціацій

Цей тиждень для всіх учасників фармринку запам’ятається надовго — без перебільшення можна сказати, що такої кількості потрясінь уже давно не доводилося переживати всім учасникам галузі від аптек, дистриб’юторів до великих національних виробників. Саме на цьому тижні всі вони змогли як ніколи відчути, наскільки взаємозалежні всі ланки фармацевтичного бізнесу — настільки, що як ніколи змогли об’єднатися в спробі вирішення загальної проблеми. Мова йде про набуття чинності постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби й вироби медичного призначення». За допомогою «Щотижневика АПТЕКА» читач зможе повністю відновити хронологію подій цього тижня, а розпочинався він 3 листопада спільною нарадою представників фармацевтичної галузі України з питань подолання критичної ситуації, яка виникла на вітчизняному фармацевтичному ринку України та стабілізації ситуації з ціноутворенням на лікарські засоби в умовах фінансово-економічної кризи, яка відбулась за запрошенням Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (ОРММПУ) та Асоціації фармацевтичних виробників України.

Валерій ПечаєвГолова правління ОРММПУ Валерій Печаєв відзначив, що під час повального підвищення цін на всі категорії товарів неможливо штучно стримувати ціни на медикаменти, спроби зробити це ставлять під загрозу роботу галузі. Крім того, що це може позначитися на забезпеченні лікарськими засобами населення, це спричинить звільнення тисяч людей, які працюють у фармацевтичній галузі, зменшення надходжень до бюджету у вигляді податків тощо.

Він закликав учасників засідання розробити консолідуючий документ, у якому б відобразилися як ті загрози, які несе для фармації невмотивоване регулювання цін, аж до повної зупинки галузі, так і шляхи подолання цих проблем.

Олександр СуходольськийДиректор фармацевтичної дистриб’ юторської компанії «БаДМ» (Дніпропетровськ) — Олександр Суходольський наголосив, що дистриб’ ютори — це дуже вразлива ланка фармацевтичного ринку. Це зумовлено тим, що вони працюють з невисокою націнкою (що пов’ язане з оптовим характером їхньої роботи) та великою залежністю від курсу долара. Останній пункт викликає особливу стурбованість у світлі останніх подій у нашій країні.

Оскільки дистриб’ ютори кредитують роздрібних продавців, надаючи їм товари з відстрочкою оплати, існує нагальна потреба прогнозувати курс валют на цей період, що сьогодні практично неможливо. З огляду на це, висока ймовірність ситуації, коли гроші, отримані дистриб’ютором від аптек, у результаті різниці курсу валют принесуть не прибутки, а збитки. У разі погіршення ситуації в роботі аптек може також виникнути неповернення боргових зобов’язань або затримка виплат на невизначений термін, що також ускладнить позиції оптових продавців.

О. Суходольський також зазначив, що уряд при прийнятті рішень напередодні виборів керується бажанням зупинити підвищення цін, особливо на соціально значимі товари — у тому числі лікарські засоби. Однак насильницькі методи зупинки росту цін в умовах кризи не працюють, а лише призводять до ризику зупинки роботи аптек, дистриб’ юторів і, як наслідок, виробників, всієї фармацевтичної галузі, що погіршить забезпечення населення лікарськими засобами.

Він також відзначив, що контроль цін державою доречний стосовно групи соціально- значущих препаратів, у той час як націнки на інші препарати повинні визначатися ринковими реаліями.

У цій ситуаціїї О. Суходольський вихід бачить в об’єднанні зусиль всіх учасників фармацевтичного ринку для відстоювання таких умов, які забезпечать безперебійну роботу галузі.

Ірина СтупаковаЛейтмотивом засідання став досить доречно згаданий комерційним директором «Системи аптек «Лінда- Фарм» Ірини Ступакової вислів — «риба гниє з голови, а чистити її починають із хвоста», що дуже виразно демонструє взаємини трьох ланок фармринку — виробників, оптових та роздрібних операторів. Місце роздрібної ланки у цій метафорі очевидне, і, за її словами, аптеки вже відчули на собі збільшення кількості різних перевірок контролюючих інстанцій, які в досить нелегких умовах фінансової кризи ще більше ускладнюють роботу.

На думку І. Ступакової, аптеки — це перша ланка фармринку, що відреагує на введення обмеження на торговельні надбавки, що не мають адекватного економічного обґрунтування. Щоб не бути голослівною, І. Ступакова надала розрахункові дані, на підставі яких продемонструвала, за яких умов робота аптек буде беззбитковою.

За її словами, сьогодні відбуваються маніпуляції інформацією з високих трибун, які використовуються для обвинувачення аптек у тому, що високі націнки дозволяють їм наживатися на покупцях. Однак при цьому не беруть до уваги те, що сама лише націнка не визначає прибуток аптеки. Для того щоб на підставі обороту аптеки розрахувати її прибуток, фінансисти використовують показник маржі. Так, якщо націнка становить 35%, маржа — 26%, що означає: за будь-якого обсягу продажу буде отримано 26% валового прибутку.

zbor.jpgІз зароблених аптекою коштів більше половини витрачається на фонд заробітної плати з урахуванням всіх податків (для аптек, що працюють відповідно до податкових норм). Інші витрати включають адміністративні: зарплата обслуговуючого персоналу (топ- менеджерів, відділів маркетингу, закупівлі, ІТ, бухгалтерії) з нарахуваннями; оренда офісу й складських приміщень; комунальні, транспортні платежі; зв’ язок; послуги сторонніх контрагентів; загальногосподарські витрати; податки й збори; обслуговування комп’ ютерів й оргтехніки; відсотки за кредитами та ін.

Варто також ураховувати, що витрати аптек у багатомільйонних містах вищі на багато позицій (оренда приміщень, зарплата співробітникам і т.п.). Аптеки з невеликим обсягом продажу (менше 100 тис. грн.) становлять близько 70% загальної кількості. Особливо характерні вони для маленьких міст, сіл, у них менші адміністративні витрати й нижча заробітна плата, однак за рахунок малого обороту заробляють менше.

Для аптек з оборотом більше 300 тис. грн. з огляду на ці фактори точка беззбитковості становить 26% (націнка 35%), при цьому слід зазначити, що при такому стані справ практично не залишається коштів для подальшого розвитку бізнесу. Введення нижчої граничної націнки в 20% за умов постійного підвищення заробітних плат співробітників аптек, орендних і комунальних платежів ставить роботу багатьох аптек під загрозу, в першу чергу постраждають аптеки з низьким оборотом коштів.

Оскільки більшість аптек з низьким оборотом розташовані в районних центрах і сільській місцевості, їхнє закриття негативно позначиться на забезпеченні й доступності лікарських засобів, на своєчасності надання медичних послуг населенню, яке проживає в цих містах і селах (що суперечить законодавству України — Конституції України й Закону «Про лікарські засоби»).

Закриття аптек призведе до:

  • соціального напруження та кризи в сфері охорони здоров’я;
  • скорочення великої кількості співробітників;
  • зменшення наповнення дохідної частини бюджету;
  • збільшення соціальних виплат (допомога з безробіття) з бюджету.

Сьогодні середня націнка в аптеках, зі слів І. Ступакової, становить близько 40%, при тому, що на більшість дорогих препаратів націнка низька (наприклад 15%), оскільки їхній продаж забезпечує достатню прибутковість, а на дешеві, навпаки, націнка висока (може досягати й 100%), оскільки ринкові реалії не дозволяють продавати їх з низькою націнкою.

Введення низької й недиференційованої націнки неминуче приведе до того, що в аптеках припиниться продаж дешевих препаратів, багато з яких є соціально значимими. Крім того, під удар потраплять вітчизняні виробники, які випускають переважно недорогі препарати.

Євген СоваКомерційний директор ЗАТ НПЦ «Борщагівський хіміко- фармацевтичний завод» Євген Сова відзначив, що в результаті впровадження таких умов роботи фармринку роздрібна мережа не зможе працювати беззбитково, дистриб’ ютори постраждають через те, що їхня робота напряму залежить від курсу валюти та від здатності роздрібної ланки забезпечувати свої боргові зобов’ язання, як наслідок — постраждають виробники.

Все це може зумовити крах всієї фармацевтичної галузі, різке зниження забезпечення населення лікарськими засобами.

Віктор ЧумакВіктор Чумак, директор ДП «Державний фармакологічний центр» (далі — ДФЦ) МОЗ України, підкреслив, що необхідно системно підходити до проблем галузі, колективно відстоювати її інтереси, а сьогодні спостерігається те, що кожен учасник ринку намагається лише лобіювати свої інтереси.

Підвищення цін на лікарські засоби відбувалося протягом багатьох років, однак під час фінансової кризи ця проблема вийшла на передній план. Серед проблем галузі В. Чумак також відзначив відсутність формулярів і стандартів лікування, несумлінну рекламу, підкуп лікарів фармацевтичними компаніями — всі ці фактори ускладнюють забезпечення населення лікарськими засобами. В останні роки велося багато дискусій щодо якості лікарських засобів, у 2007 р. була створена спеціальна комісія, яка вивчала це питання й дійшла висновку, що проблеми якості препаратів в Україні немає, вона надумана.

Це може зумовити крах всієї фармацевтичної галузі, різке зниження забезпечення населення лікарськими засобами.

Він також підкреслив, що вітчизняний виробник сьогодні може забезпечити дешевими лікарськими засобами практично всі потреби медицини, за винятком деяких вузькоспеціалізованих препаратів (наприклад онкологічного профілю). Однак без системи стандартизації надання медичних послуг неможливо вирішити проблему доступності й раціонального застосування лікарських засобів.

Олександр ГудзенкоОлександр Гудзенко, генеральний директор КП «Луганська обласна «Фармація» відзначив, що всі учасники фармацевтичного ринку стали заручниками рішень уряду. Введення обмеження на націнки на лікарські засоби визначає принаймні найближче майбутнє всіх його операторів та фармацевтичної галузі в цілому.

У першу чергу може постраждати роздрібна мережа, яка вже зараз відчуває труднощі у роботі, у тому числі й через те, що значно збільшилася кількість перевірок, пов’ язаних з постановами уряду та покликаних забезпечити контроль цін у фармацевтичній галузі. Введення обмеження націнок для роздрібної ланки у розмірі 20% може призвести до краху аптечної мережі.

Учасникам фармацевтичного ринку слід консолідуватися й пропонувати уряду ті рішення, які будуть мати фармакоекономічне обґрунтування. Так, необхідно запропонувати обґрунтовані обмеження націнок, причому вводити диференційовану націнку, інакше високовартісні й дешеві препарати будуть на ринку не в однакових позиціях.

Петро БагрійПетро Багрій, президент Асоціації фармацевтичних виробників України, зазначив, що редакція постанови, яка була оприлюднена на урядовому сайті 3 листопада 2008 р. у ключових позиціях, а саме в граничних процентних ставках, відрізняється від тих домовленостей, які були досягнуті раніше на нараді з Юлією Тимошенко.

Філя ЖебровськаГенеральний директор ВАТ «Фармак» Філя Жебровська також підкреслила, що вектори зусиль учасників фармринку не були спрямовані в один бік; кожний намагався вирішувати свої проблеми, саме тому дотепер існує безліч невирішених проблем у галузі. В умовах глобальної економічної кризи всі оператори ринку повинні об’ єднати зусилля для того, щоб нормально працювати. Необхідно колективно розробляти обґрунтовані норми діяльності фармгалузі й звертатися з відповідними запитами, домагатися їхнього розгляду урядом. При необхідності — подавати в суд для скасування постанов, які ставлять під загрозу функціонування галузі. Ринок повинен регулюватися ринковими відносинами, здоровою конкуренцією.

На завершення наради було прийнято спільне протокольне рішення.

Після засідання Ф. Жебровська запросила всіх його учасників відвідати нову автоматизовану лінію з виробництва корвалолу на ВАТ «Фармак», що стало дуже символічним, враховуючи те, наскільки напруженим видалося спільне засідання представників професійних фармацевтичних організацій. Таке запрошення стало прекрасною можливістю для продовження обговорення актуальних проблем фармації в неформальній обстановці. n

Олег Терновенко,
фото автора
та Любові Столяр

ПРОТОКОЛЬНЕ РІШЕННЯ

розширеної наради з питань подолання критичної ситуації, яка виникла на вітчизняному фармацевтичному ринку України та стабілізації ситуації з ціноутворенням на лікарські засоби в умовах фінансово-економічної кризи

1. З метою створення умов для рівноправного, прозорого й відкритого процесу розвитку фармацевтичної галузі України, забезпечення стабілізації ситуації з ціноутворенням на лікарські засоби в умовах фінансово-економічної кризи та запобігання знищенню аптечних закладів, дистриб’юторської мережі та зупинки роботи підприємств — виробників фармацевтичної продукції, звернутися до Кабінету Міністрів України з вимогою відмінити постанову КМУ від 17.10.2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення».

2. У зв’язку з невиконанням Урядом країни взятих на себе зобов’язань щодо стабілізації курсу гривні до іноземної валюти, забезпечення через відкриті акціонерні товариства «Ощадбанк» та «Укрексімбанк» кредитної підтримки виробників та суб’єктів господарювання, що здійснюють оптову торгівлю лікарськими засобами й виробами медичного призначення, функціонування відкритих кредитних ліній, визначивши як пріоритетний напрям придбання валютних ресурсів за чинними зовнішньо-економічними договорами (контрактами), з посиленням тиску на підприємства оптової та роздрібної реалізації лікарських засобів і виробів медичного призначення та незаконним втручанням в їх господарську діяльність шляхом проведення щоденних перевірок контролюючими органами з недотриманням вимог Закону України № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», підготувати та схвалити проект Звернення до Кабінету Міністрів України з проханням відмінити Розпорядження КМУ від 17 жовтня 2008 р. № 1339 «Про заходи щодо стабілізації ситуації на ринку лікарських засобів і виробів медичного призначення».

3. З метою подолання фінансової кризи у фармацевтичній галузі країни, забезпечення стабільної роботи всіх учасників вітчизняного фармацевтичного ринку, збереження робочих місць на підприємствах та в закладах фармацевтичної галузі України, забезпечення населення, у тому числі й найбільш незахищених верств, всіма необхідними та якісними лікарськими засобами, звернутись до Уряду країни з вимогою встановити мораторій на прийняття змін до чинних нормативно-правових актів, які регулюють роботу фармацевтичної галузі країни, на 1 рік.

4. З метою недопущення зростання напруги в суспільстві, необґрунтованих та неузгоджених дій Уряду в сфері діяльності фармацевтичної галузі, які не тільки ставлять під загрозу сектор охорони здоров’я, але й можуть стати проблемою національної безпеки шляхом скорочення закупівлі лікарських засобів, штучного створення їх дефектури, погіршення медикаментозної допомоги населенню країни та стабілізації ситуації з ціноутворенням на лікарські засоби, підготувати та схвалити звернення до Президента України та Ради національної безпеки та оборони України з проханням вжити необхідних заходів щодо подолання критичної й загрозливої ситуації, яка виникла на вітчизняному фармацевтичному ринку України у зв’язку з прийняттям КМУ низки нормативно-правових актів, які руйнують роботу всієї фармацевтичної галузі України.

ЗВЕРНЕННЯ

розширеної наради з питань подолання критичної ситуації, яка виникла на вітчизняному фармацевтичному ринку України та стабілізації ситуації з ціноутворенням на лікарські засоби в умовах фінансово- економічної кризи ДО ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРА УКРАЇНИ Ю.В. ТИМОШЕНКО

Вельмишановна Юліє Володимирівно!

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України вимушене звернутись до Вас особисто, оскільки підняті питання стосуються стратегічної безпеки держави та пов’язані із критичною ситуацією, яка виникла останнім часом в одній з найбільш соціально значимих галузей країни — фармацевтичній.

Ми вкрай занепокоєні з приводу фінансово-економічної кризи, яка виникла нині на вітчизняному фармацевтичному ринку України в зв’язку з прийняттям Кабінетом Міністрів України низки нормативно-правових актів, а саме: постанов від 10 вересня 2008 р. № 837 «Питання здійснення державного контролю якості лікарських засобів», від 17 жовтня 2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення», розпорядження від 10 вересня 2008 р. № 1247 «Про затвердження плану заходів щодо удосконалення державного контролю якості лікарських засобів і виробів медичного призначення», від 17 жовтня 2008 р. № 1339 «Про заходи щодо стабілізації ситуації на ринку лікарських засобів і виробів медичного призначення», які фактично руйнують всю налагоджену роками відпрацьовану та визнану провідними експертами Всесвітньої організації охорони здоров’я контрольно-дозвільну систему в сфері обігу лікарських засобів.

На даний час у сфері контролю якості лікарських засобів та виробів медичного призначення утворився правовий вакуум. Рішеннями Уряду фактично відмінені положення про Державну службу лікарських засобів і виробів медичного призначення та про Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров’я, а новоутворена Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів існує лише на папері.

Ми вважаємо недоцільним та необґрунтованим створення такого нового «єдиного» органу у сфері обігу лікарських засобів в Україні, оскільки таким вже є Міністерство охорони здоров’я України — законодавчо визначений орган Центральної виконавчої влади у цій сфері діяльності.

Звертаємо увагу на те, що створення даного органу у сфері обігу лікарських засобів можливе тільки після внесення відповідних змін до Законів України «Про лікарські засоби» та «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi», якими буде передбачена передача відповідних повноважень структур Міністерства охорони здоров’я та міністра охорони здоров’я України до цього органу.

Викликає стурбованість і той факт, що з набуттям чинності постанови Кабінету Міністрів України № 955 країна опиниться на межі знищення вітчизняної фармацевтичної галузі в цілому.

Економічно необґрунтоване обмеження торговельної націнки на лікарські засоби та вироби медичного призначення під час нестабільності курсу гривні до іноземних валют, втручання контролюючих органів в процес формування цін створює напруженість на фармацевтичному ринку у відношеннях між вітчизняними виробниками, гуртовими та роздрібними суб’єктами господарювання.

Все це неминуче призведе до скорочення закупівлі дешевих, соціально значимих лікарських засобів вітчизняного виробництва, штучного створення дефектури вітчизняних та іноземних лікарських засобів, що значно погіршить надання медикаментозної допомоги хворим, у тому числі самим незахищеним верствам населення, а також до значного зменшення кількості дистриб’юторських компаній, аптек та аптечних закладів, які дійсно виконують соціальну функцію. Це викличе падіння обсягів виробництва на вітчизняних підприємствах і, як наслідок, — скорочення робочих місць, збільшення числа безробітних, суттєве зменшення надходжень до Державного бюджету податків та обов’язкових платежів.

З метою стабілізації забезпечення лікарськими засобами населення України вважаємо за необхідне:

  • повернутись до налагодженої роками контрольно-дозвільної системи в сфері обігу лікарських засобів шляхом відміни постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2008 р. № 837;
  • відмінити рішення Уряду, які встановлюють граничні торгові націнки на всі лікарські засоби та вироби медичного призначення;
  • встановити для аптек обов’язковий асортимент соціально орієнтованих життєво необхідних лікарських засобів (переважно вітчизняного виробництва) із фіксованою націнкою.

Враховуючи вищезазначене та з метою усунення негативних наслідків соціально-економічної кризи у сфері охорони здоров’я України, просимо Вас, вельмишановна Юліє Володимирівно, вжити відповідних заходів, які дозволять зробити найбільш ефективною систему забезпечення потреб населення необхідними та якісними ліками.

З повагою
президент Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості В.К. Печаєв

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті