Заборона реклами ліків: інформаційний бар’єр для пацієнтів

Як було наголошено під час засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), яке відбулося 13 липня, народні депутати планують винести на друге читання законопроект № 7007 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у сфері охорони здоров’я (щодо посилення контролю за обігом лікарських засобів, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок. Проект закону, мета якого — повна заборона будь-якої реклами лікарських засобів, спрямованої на кінцевого споживача — уже пройшов перше читання в грудні 2010 р.

На думку представників Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА), прийняття цього документа негативно вплине на доступність для українців безрецептурних лікарських засобів через відсутність доступу до інформації про їх існування на ринку, адже такі ліки пацієнти можуть придбати без рецепта лікаря.

ЄБА підтримує тезу щодо шкідливого впливу безконтрольного застосування лікарських засобів населенням, проте основною причиною цього негативного явища називає відсутність ефективної організації медичної допомоги в Україні і, як результат, недовіру пацієнтів до вітчизняної системи охорони здоров’я в цілому, небажання багатьох наших співвітчизників звертатися за медичною допомогою, а також фінансову неспроможність отримати якісну послугу.

Важко погодитися з точкою зору Комітету щодо збільшення витрат виробників лікарських засобів на рекламу на 40% у I кв. 2011 р., внаслідок чого збільшилося споживання лікарських засобів населенням. По-перше, ринок реклами досягне докризового рівня лише наприкінці 2011 р., у той час як вартість реклами в ЗМІ, за даними Всеукраїнської рекламної коаліції, підвищилася на 30–40% із початку 2011 р. По-друге, важливо зазначити, що насправді проблема збільшення обсягу споживання ліків населенням пов’язана з відсутністю системи відшкодування амбулаторного споживання ліків в Україні (яка існує в усіх розвинених країнах Європи), і відповідно, вимушеною заміною багатьма українцями рецептурних ліків на безрецептурні.

Звертаємо увагу, що безрецептурні препарати, які наразі дозволено рекламувати, є безпечними та застосовуються для зменшення вираженості лише деяких симптомів нетяжких хвороб, у той час як лікування серйозних захворювань повинне проводитися з допомогою, насамперед, рецептурних ліків, рекламування яких заборонено вже сьогодні. Значна питома вага ОТС-препаратів на ринку України обумовлена малим обсягом споживання рецептурних лікарських засобів на фоні відсутності системи його відшкодування (реімбурсації), а не рекламою безрецептурних лікарських засобів.

Асоціація звертає увагу на практику розвинених країн, що полягає у забороні реклами для населення лише рецептурних засобів. У той же час заборона реклами безрецептурних препаратів — це обмеження права на доступ пацієнтів до інформації й альтернативи у виборі ліків, що сприяло б відповідальному самолікуванню. Вибір лікарських засобів у аптеці в будь-якому разі не виключає відповідальності пацієнта за самолікування, у той час як інформація про препарат, включаючи показання і протипоказання щодо його застосування, яка затверджується МОЗ під час реєстрації препарату в Україні, міститься в медичній інструкції. Ця інформація доступна й обов’язкова для ознайомлення хворим, що повністю відповідає вимогам українського та європейського законодавства.

ЄБА вважає за необхідне зняти з порядку денного Верховної Ради України законопроект № 7007 як такий, що не відповідає європейській практиці, втім вважає за доцільне зосередити зусилля на впровадженні реформ щодо покращення якості медичного обслуговування населення і, тим самим, збільшенні його довіри до державної системи медичного обслуговування.

Прес-служба ЄБА

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті