У червні нами коментувався запропонований Держлікінспекцією проект постанови «Про заходи вдосконалення державного регулювання ціноутворення на лікарські засоби і вироби медичного призначення» (далі — Проект). У межах коментаря ми наголошували на окремих недоліках та нелогічності Проекту (див. http://www.apteka.ua/online/29291/).
Проте ніщо не стоїть на місці: спекотні літні місяці, вочевидь, додали авторам Проекту нових ідей, після чого його було винесено на публічне обговорення у доопрацьованому вигляді. Виявлені доопрацювання є достатньо суттєвими, аби не оминути їх увагою.
Перше, на що варто звернути увагу, — це пропозиція щодо розширення сфери державного регулювання цін, причому одразу в двох напрямках.
Оновлена версія Проекту передбачає державну реєстрацію граничних оптово-відпускних і роздрібних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення. Такий підхід, вочевидь, може додати фармацевтичному рітейлу клопоту, а контролерам за цінами — засобів впливу.
По-друге, згідно з новою версією Проекту державна реєстрація цін має охопити не лише лікарські засоби, включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 р. № 333, а й препарати та вироби медичного призначення, які включені до Переліку лікарських засобів вітчизняного та зарубіжного виробництва, які можуть закуповувати заклади та установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Уряду від 5 вересня 1996 р. № 1071. У такий спосіб можна констатувати спробу розширити контроль держави за цінами на майже 80% фармацевтичного ринку (замість приблизно 20%, визначених постановою № 333).
Більше того, в черговий раз простежується досить відверта підміна цілей «регульованих» переліків: замість того, аби використовувати перелік постанови № 1071 у контексті державних закупівель (для яких він власне й приймався), пропонується застосовувати його для потреб регулювання ціноутворення. Але чи не стане наслідком такої заміни переліку явище аж надто схоже на відхід від ринкових принципів?
Якщо вищеназвані зміни спрямовані на розширення сфери регулювання, то наступна пропонована зміна створює враження чи то випадковості, чи то напівсвідомого нелогічного підходу. Так, пунктом 4 Проекту передбачено, що лікарські засоби та вироби медичного призначення, включені до Переліку № 1071, ціни (оптово- відпускні та роздрібні) на які не будуть зареєстровані до 1 грудня 2009 р., не можуть придбаватися за бюджетні кошти. Така заборона не знімається ані з часом, ані внаслідок державної реєстрації цін на відповідну фармацевтичну продукцію після 1 грудня 2009 р.
Чи не найбільше занепокоєння викликає пропозиція щодо змін до Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України вiд 17 листопада 2004 р. № 1570, адже Проект фактично передбачає введення додаткового дозвільного документу для здійснення оптової чи роздрібної торгівлі ліками — рішення про реєстрацію ціни. Більше того, Проектом передбачається заборона з 1 грудня 2009 р. реалізації лікарських засобів і виробів медичного призначення, ціни на які підлягають державній реєстрації та не зареєстрованих у встановленому порядку.
На наш погляд, подібне нововведення вступає у конфлікт із цілою низкою основоположних принципів підприємницької діяльності. При цьому доцільність такого жорсткого обмеження є вкрай сумнівною, адже спеціальний Закон України «Про ціни та ціноутворення» передбачає державне регулювання цін на товари і послуги, «що мають вирішальне соціальне значення».
Ми вважаємо, що цілком логічною і обґрунтованою подальшою долею аналізованого документа є те, що його слід залишити проектом, не перетворюючи на чергову проблему для споживачів і учасників ринку.
Катерина Галенко,
юрист Адвокатської фірми «Паритет»,
Борис Даневич, партнер, адвокат Адвокатської фірми «Паритет»
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим