Медичні представники: правовий статус та особливості роботи

106931_001На медичних представників (МП) фармацевтичних компаній покладається істотний обсяг фактичної роботи з промоції лікарських засобів. Від ефективної роботи саме МП напряму залежать перспективи розвитку фармацевтичних компаній. У цій статті ми пропонуємо Вам розглянути деякі з тих важливих юридичних питань, що постають на практиці під час планування та організації роботи МП.

1. Особливості складання посадових інструкцій: на що варто звернути увагу?

1.1. Коректність найменування посади

Наталія МозговаЗвертаємо Вашу увагу, що на сьогодні таке найменування посади, як «медичний представник», не передбачене чинним Класифікатором професій ДК 003:2010 (далі — Класифікатор професій). У зв’язку з цим перш за все рекомендуємо визначитися з прийнятним найменуванням посади працівника з переліку, визначеного Класифікатором професій.

Так, залежно від фактичного кола обов’язків МП, оптимальним варіантом може бути «фахівець з маркетингу» (код у Класифікаторі професій — 3439), «фахівець з методів розширення ринку збуту (маркетолог)» (код — 2419.2), «менеджер (управитель) з реклами» (код — 1476.1), «рекламіст» (код — 2419.2) тощо. При цьому важливо переконатися, що аналогічне найменування посади зазначено у відповідних документах: трудовому договорі, посадовій інструкції, наказі про прийняття на роботу, трудовій книжці тощо.

1.2. Максимально повний перелік посадових обов’язків з урахуванням законодавчих обмежень

Ігор ОгороднійчукПосадова інструкція є базовим документом, що закріплює функціонал працівника. Зважаючи на те, що, за загальним правилом, роботодавець не має права доручати працівнику роботу, не передбачену трудовим договором/посадовою інструкцією, зміна роботодавцем обов’язків працівника в односторонньому порядку без згоди працівника не є правомірною. У зв’язку з цим рекомендуємо переконатися, що перелік обов’язків, вказаних у посадовій інструкції працівника, є максимально повним.

Зокрема, окрім таких загальних стандартних обов’язків, як дослідження та оцінка потреб фармринку, проведення заходів щодо активізації попиту та стимулювання збуту продукції тощо, доцільно також деталізувати обов’язок щодо планування та надання працівником у конкретні терміни звітів стосовно своєї діяльності, витрат палива, службових відряджень, обов’язкової участі у тренінгових програмах та ін.

Проте акцентуємо увагу на тому, що перелік функціоналу працівника, який може передбачатися у його посадовій інструкції, істотно обмежений вимогами чинного законодавства. Порушення, що трапляються найчастіше, стосуються законодавства України у сфері регулювання обігу лікарських засобів (наприклад зазначення права працівника здійснювати семплінг лікарських засобів), реклами (рекламування рецептурних лікарських засобів) та податкового законодавства.

Остання категорія порушень базується, у першу чергу, на здійсненні МП видів діяльності, які заборонені для реалізації некомерційним представниц­твом фармкомпанії (наприклад узгодження бонусів з аптечними мережами).

Якщо ж фармацевтичний виробник представлений як компанія, тоді для визначення правомірності включення тих чи інших обов’язків до посадової інструкції ми рекомендуємо першочергово ознайомитися із сервісним договором між материнською та українською компаніями. У цьому разі обов’язки МП повинні корелювати з положеннями такого сервісного договору.

1.3. Коректна деталізація відповідально­сті працівника

Особливу увагу у цьому розділі доречно приділити таким питанням:

  • відповідальність за недотримання лімітів погоджених бюджетів, необхідних для виконання працівником службових обов’язків, а також для обслуговування наданих йому технічних засобів;
  • відповідальність за незбереження та нецільове використання технічних засобів компанії;
  • відповідальність за недотримання етичних вимог та порушення законодавчих обмежень щодо промоції лікарських засобів;
  • відповідальність за недостовірність інформації, що надана роботодавцю, органам державної влади, третім особам, з якими контактує працівник під час виконання своїх трудових обов’язків, тощо;
  • деталізація випадків, які вважаються порушенням трудової дисципліни (відсутність на роботі протягом більше ніж 30 хв, зміна маршруту або відсутність своєчасних звітів без погодження з безпосереднім керівником) та/або посилання на внутрішні політики та положення компанії, які встановлюють відповідні вимоги.

1.4. Кваліфікаційні та інші вимоги до посади

Правильне викладення відповідних розділів посадової інструкції може слугувати вагомим аргументом для роботодавця у низці ситуацій у майбутньому. Це, наприклад, має значення у випадках, коли роботодавець зобов’язаний запропонувати працівнику, що звільняється у зв’язку зі скороченням штату, іншу посаду, яка відповідає його кваліфікації та вмінням, або у разі, коли встановлюється невідповідність працівника займаній посаді внаслідок недостатньої кваліфікації.

2. Право роботодавця позбавити МП права користування службовим автомобілем, комп’ютерною технікою тощо

Дуже часто виникають ситуації, що змушують роботодавця вдаватися до таких жорстких заходів, як (тимчасове) позбавлення працівника доступу до службового автомобіля, робочого ноутбука, планшета, мобільного телефона, інших технічних засобів, виданих при прийомі на роботу. Головним питанням є правомірність ініціювання роботодавцем таких рішень, а також дії, які необхідно попередньо вчинити для мінімізації успішного оскарження працівником вказаних дій у судовому порядку.

Як свідчить остання судова практика, при розгляді подібних питань суди перш за все аналізують, чи не визнаються вказані додаткові блага істотними умовами праці МП. За підсумками аналізу позиції судів щодо цього питання можна зробити такі висновки. Для того щоб максимально знизити ризик визнання позбавлення працівника вказаних додаткових благ зміною істотних умов його праці, варто здійснити такі дії:

  • переконатися, що відповідні технічні засоби не визначені як істотна умова праці у жодних документах, у тому числі трудовому договорі, правилах внутрішнього трудового розпорядку, внутрішніх політиках компанії, офіційній письмовій пропозиції роботи тощо;
  • розробити на підприємстві якісну транспортну політику, політику з надання пільг працівникам тощо;
  • передбачити у вказаних внутрішніх документах деталізований перелік підстав для вилучення автомобіля та позбавлення інших благ (наприклад використання автомобіля у неробочий час з метою, яка не пов’язана з виконанням працівником своєї трудової функції тощо), а також зафіксувати право роботодавця змінювати набір пільг або призупиняти надання пільг на свій розсуд.

3. Право МП здійснювати візити до спеціалі­стів охорони здоров’я

Право МП відвідувати лікарів та фармацевтів у їх робочий час з метою промоції продукції компанії довгий час було предметом активної дискусії.Врешті-решт наприкінці 2013 р. до Верховної Ради України було подано проект Закону про внесення змін до статті 78-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» щодо професійних обмежень лікарів від 06.12.2013 р. № 374 (далі — законопроект № 3742).

Законопроектом № 3742 було запропоновано заборонити медичним і фармацевтичним працівникам здійснювати прийом у робочий час представників суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів і виробів медичного призначення. Проте, за підсумками розгляду законопроекту № 3742, що тривав майже цілий рік, 27.11.2014 р. його все ж було відкликано.

Чинне законодавство України, а також правила етичної промоції лікарських засобів не містять норм, які забороняли би здійснювати відповідні візити до лікарів та фармацевтів. Аналогічно рекламування лікарських препаратів особам, уповноваженим призначати лікарські препарати, а також відвідування медичними торговими представниками таких осіб прямо дозволяється статтею 86 Директиви 2001/83/ЕС Європейського Парламенту та Ради ЄС від 6 листопада 2001 р.

Відповідно, на сьогодні МП зберігають за собою право здійснювати візити до спеціалістів у сфері медицини та фармації, що досі залишається важливою та ефективною частиною промоції продукції фармкомпанії.

Наталія Мозгова,
юрист фармацевтичної практики
Юридичної фірми «ОМП»
тел. +38(044) 391-30-01
[email protected]
Ігор Огороднійчук,
партнер Юридичної фірми «ОМП»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті