06.06.2017 р.
Фінансово-економічне обґрунтування
(реєстр. № 6327 від 10.04.2017)
Проект Закону України «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» спрямовано на підвищення якості та доступності медичної допомоги, а також на посилення фінансової захищеності громадян у випадку хвороби за рахунок зменшення частки неформальних приватних платежів за медичні послуги.
Враховуючи очікувані результати реалізації проекту акта, в основу економічного обґрунтування проекту покладено прогнозний обсяг витрат на охорону здоров’я за рахунок державного та місцевих бюджетів, а також приватних платежів населення (неформальних платежів та офіційної співоплати) на період запровадження реформи фінансування галузі (2018-2021 рр).
Розрахунки проведено для аналізу низки нових механізмів фінансування охорони здоров’я, що пропонуються законопроектом:
- перехід на закупівлю медичних послуг через єдиного національного замовника,
- введення можливості офіційної співоплати за послуги вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги починаючи з 2018 р.,
- запровадження державного гарантованого пакету медичних послуг та лікарських засобів на рівні первинної медичної допомоги – з липня 2018 р., на рівні вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги – починаючи з 2020 р.
Розрахункові дані щодо загальної потреби галузі, а також щодо динаміки обсягу приватних платежів за медичні послуги, наведено в Таблиці № 1.
За прогнозними даними, протягом 2018-2021 рр. очікується стале зростання валового внутрішнього продукту України в середньому на 3,27 відсотка на рік. При цьому очікується продовження скорочення загальної чисельності населення (з 42,4 млн осіб у 2017 р. до 42,1 млн осіб у 2021 р.).
Запровадження офіційної спів-оплати за медичні послуги пропонується розпочати поступово, з поетапним збільшенням частки відповідних надходжень по мірі розширення послуг вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги, що надаватимуться за новим принципом. Згідно з проведеними розрахунками, частка витрат за рахунок офіційної співоплати досягне 13,3% від загального обсягу витрат галузі у 2021 році.
Таблиця № 1.
Прогнозні обсяги витрат на охорону здоров’я у 2017-2021 рр.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
ВВП, млн грн – без урахування інфляції | 2 595 600 | 2 915 700 | 3 126 300 | 3 546 000 | 3 910 800 |
Населення України (тис. осіб) | 42 412 | 42 323 | 42 234 | 42 146 | 42 057 |
Прогнозні розрахунки витрат на охорону здоров’я | |||||
Медсубвенція/закупівля послуг НСЗУ | |||||
млн грн | 55 540 | 70 814 | 90 287 | 115 116 | 146 773 |
як % від ВВП | 2,1% | 2,4% | 2,8% | 3,2% | 3,8% |
Інші кошти державного бюджету на ОЗ | |||||
млн грн | 15 497 | 17 991 | 19 846 | 21 881 | 24 132 |
як % від ВВП | 0,6% | 0,6% | 0,6% | 0,6% | 0,6% |
Витрати на ОЗ з місцевих бюджетів | |||||
млн грн | 16 460 | 18 952 | 22 514 | 26 595 | 31 286 |
як % від ВВП | 0,6% | 0,7% | 0,7% | 0,8% | 0,8% |
Приватні (в т. ч. неформальні) платежі | |||||
млн грн | 92 772 | 106 011 | 109 608 | 92 425 | 87 556 |
як % від ВВП | 3,6% | 3,6% | 3,4% | 2,6% | 2,2% |
як % від загальних витрат на ОЗ | 51,5% | 49,5% | 44,0% | 32,0% | 26,2% |
Розмір офіційної співоплати за медичні послуги | |||||
млн грн | 0 | 395 | 6 853 | 32 811 | 44 437 |
як % від ВВП | 0,0% | 0,0% | 0,2% | 0,9% | 1,1% |
як % від загальних витрат на ОЗ | 0,0% | 0,2% | 2,8% | 11,4% | 13,3% |
Загальні витрати на ОЗ | |||||
млн грн | 180 269 | 214 163 | 249 108 | 288 828 | 334 185 |
як % від ВВП | 6,9% | 7,3% | 7,7% | 8,1% | 8,5% |
Страховий внесок на одну людину | 1 310 | 1 673 | 2 138 | 2 731 | 3 490 |
Страховий внесок на сім’ю | 4 583 | 5 856 | 7 482 | 9 560 | 12 215 |
Запровадження нових методів фінансування дозволить знизити поточний рівень неформальних платежів за медичні послуги. Наразі такі платежі становлять близько 51,5% всіх витрат галузі. Згідно з проведеними розрахунками, після завершення періоду запровадження реформи (до 2021 р.) рівень неформальних платежів знизиться до 26,2% загальних витрат на охорону здоров’я, що відповідає аналогічному показнику у Республіці Польща.
Розрахунки здійснено за припущення, що фінансування охорони здоров’я з Державного бюджету шляхом закупівлі послуг через єдиного національного замовника буде збільшено протягом 2018-2020 рр. з 2.4% ВВП до 3.8% ВВП. Це дозволить підвищити якість послуг, забезпечити підтримку закладів охорони здоров’я в перехідний період, а також розпочати заміщення неформальних платежів бюджетним фінансуванням.
Для аналізу можливостей реалізації запровадження державного гарантованого пакету медичних послуг та лікарських засобів на рівні первинної медичної допомоги – з січня 2018 р., було проведено обрахунки вартості надання послуг первинної медичної допомоги та порівняння цих витрат з розміром пропонованого тарифу на відповідні послуги. Результати проведеного аналізу наведено в Таблиці № 2.
Розрахунки свідчать, що при поточному мінімальному фінансуванні первинної медичної допомоги, суб’єкт надання первинної медичної допомоги, що обслуговує 2000 пацієнтів, буде отримувати середній дохід в обсязі 35 000 грн. на місяць. Обрахунки необхідних витрат, пов’язаних з виконанням галузевих вимог на рівні первинної медичної допомоги, свідчать, що максимальна сума, яку має витратити такий суб’єкт на діагностичні тести, витратні матеріали та амортизацію оснащення, становитиме 9 081 грн на місяць. Таким чином, обсяг коштів для оплати заробітної плати та інших поточних видатків становитиме, в середньому, 25 919 грн на місяць.
Таблиця № 2.
Обрахунок вартості надання послуг первинної медичної допомоги, пов’язаних з виконанням галузевих вимог
Кількість населення, яке обслуговує практика (осіб) | 2 500 | 2 000 | 1 500 | 1 000 | 500 |
Видатки, пов’язані з виконанням галузевих вимог (грн на місяць) |
|||||
Матеріально-технічне оснащення | 2 712 | 2 712 | 2 712 | 2 712 | 2 712 |
Комп’ютерна техніка | 133 | 133 | 133 | 133 | 133 |
Витратні матеріали для регулярних візитів | 3 696 | 2 957 | 2 217 | 1 478 | 739 |
Лабораторні тести | 3 315 | 3 279 | 3 244 | 3 208 | 3 173 |
Всього видатків, пов’язаних з виконанням галузевих вимог | 9 856 | 9 081 | 8 307 | 7 532 | 6 757 |
Загальний дохід практики | 43 750 | 35 000 | 26 250 | 17 500 | 8 750 |
Дохід практики здійснення видатків, пов’язаних з виконанням галузевих вимог | 33 894 | 25 919 | 17 943 | 9 968 | 1 993 |
Видатки, пов’язані з виконанням галузевих вимог як відсоток від доходу практики | 22,5% | 25,9% | 31,6% | 43,0% | 77,2% |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим