На гребені успіху: фінансові досягнення топових гравців на глобальному фармринку у 2023 р.

24 Квітня 2024 1:20 Поділитися
За підсумками минулого року першість у рейтингу* фармкомпаній за доходом від продажу знову повернулася до гравця, що утримував цю позицію з 2012 до 2021 р., поки пандемія коронавірусу тимчасово не змінила розстановку сил. Нині ж продукти для боротьби з цією хворобою вже не користуються таким попитом, як раніше, а відтак і доходи від їх продажу помітно знизилися. Як змінилася розстановка сил серед фармацевтичних гігантів та які фармкомпанії можуть похизуватися найбільшими обсягами отриманого доходу від продажу?

Цікаві зміни відбулися на верхівці нового рейтингу (таб­лиця). 1-ше місце за підсумками 2023 р. знов повернулося до Johnson & Johnson. За підсумками 2022 р. дохід компанії оцінювався у 94,9 млрд дол. США — досить невелике відставання від торішнього лідера, який на хвилі попиту продуктів для лікування та профілактики коронавірусної інфекції вирвався вперед та заробив 100,3 млрд дол. У травні 2023 р. в Johnson & Johnson відбулися значні структурні зміни, в рамках яких підрозділ Consumer Healthcare виведено в окрему організацію під назвою Kenvue. У Johnson & Johnson залишилося 2 підрозділи — Innovative Medicine та MedTech, які у 2023 р. сумарно заробили 85,16 млрд дол., що на 6,5% більше порівняно з попереднім роком. Дохід від продажу в тепер окремій компанії Kenvue за підсумками 2023 р. становить 15,4 млрд дол.

Таблиця. Топ-20 фармацевтичних компаній за рівнем доходів від продажу за підсумками 2023 р.*

з/п
Компанія Штаб-квартира Дохід від продажу у 2023 р., млрд дол. Дохід від продажу у 2022 р., млрд дол. Приріст/спад 2023/2022, %
1 Johnson & Johnson Нью-Брансвік, США 85,16 79,99 6,5
2 Roche Базель, Швейцарія 65,32 66,26 –1,4
3 Merck & Co. Рахвей, США 60,1 59,3 1,3
4 Pfizer Нью-Йорк, США 58,5 100,3 –41,7
5 AbbVie Норт-Чикаго, США 54,3 58,1 –6,5
6 Sanofi Париж, Франція 46,6 45,2 3,1
7 AstraZeneca Кембридж, Велика Британія 45,81 44,35 3,3
8 Novartis Базель, Швейцарія 45,44 42,21 7,7
9 Bristol Myers Squibb Принстон, США 45,0 46,2 –2,6
10 GSK Брентфорд, Великобританія 38,4 36,1 6,4
11 Eli Lilly Індіанаполіс, США 34,1 28,5 19,6
12 Novo Nordisk Багсверд, Данія 33,7 25,0 34,8
13 Amgen Таузенд Оукс, США 28,2 26,3 7,2
14 Boehringer Ingelheim Інгельхайм, Німеччина 27,7 25,3 9,5
15 Takeda Токіо, Японія 27,0 30,0 –10,0
16 Gilead Sciences Фостер-Сіті, США 26,9 27,0 –0,4
17 Bayer Леверкузен, Німеччина 26,1 26,6 –1,9
18 Merck KGaA Дармштадт, Німеччина 18,8 19,2 –2,1
19 Teva Тель-Авів, Ізраїль 15,8 14,9 –11,7
20 Viatris Канонсберг, США 15,4 16,3 –5,5

У портфелі Innovative Medicine бестселером є імунологічний препарат Stelara (устекінумаб), який за підсумками 2023 р. приніс 10,86 млрд дол. продажу. У 2024 р. він вже стикатиметься з конкуренцією з боку біосимілярів.

Хороший приріст продажу продемонстрував лікарський засіб для лікування псоріазу Tremfya (гуселкумаб) (на 18% порівняно з 2022 р.), досягнувши суми 3,15 млрд дол.

Обсяги продажу портфеля препаратів для лікування онкологічних захворювань сумарно збільшилися на 10,5%. У ньому виділяються CAR-T терапія множинної мієломи Carvykti, що з розширенням показань до застосування має потенціал стати блокбастером. У 2023 р. препарат приніс 500 млн дол. Перспективним є також моноклональне антитіло для лікування множинної мієломи Darzalex, що акумулював минулоріч 9,74 млрд дол. обсягів продажу.

2-ге місце в рейтингу посіла компанія Roche. Загальний дохід у 2023 р. становив 58,7 млрд швейцарських франків, що відповідає близько 65,3 млрд дол. Через сильний швейцарський франк порівняно з попереднім роком цей показник у національній валюті «просів» на 7,2%, а в доларовому еквіваленті — на 1,4%.

На фармацевтичний підрозділ припадає 44,6 млрд швейцарських франків або 49,6 млрд дол. Зіркою продуктового портфеля є, мабуть, Ocrevus (окрелізумаб) для лікування розсіяного склерозу, що приніс 6,3 млрд швейцарських франків (7 млрд дол.). Обсяги продажу Hemlibra (еміцизумаб-kxwh) для лікування гемофілії А зросли порівняно з поперед­нім роком на 16% і становили 4,1 млрд швейцарських франків (4,6 млрд дол.). Перспективним препаратом є Vabysmo (фарицимаб-своа) для лікування макулярної дегенерації. За другий рік наявності на ринку він приніс близько 2,4 млрд швейцарських франків (2,7 млрд дол.).

Через конкуренцію з боку біосимілярів обсяги продажу Rituxan (ритуксимаб), Herceptin (трастузумаб) і Avastin (бевацизумаб) скоротилися. Сумарний дохід від продажу цієї трійки у 2023 р. оцінюється у 4,8 млрд швейцарських франків (5,3 млрд дол.).

Merck & Co., Inc., відома поза межами США і Канадою як Merck Sharp & Dohme або скорочено MSD, отримала у 2023 р. 60,1 млрд дол. доходу від продажу. У своєму портфелі компанія має суперблокбастер Keytruda (пембролізумаб). Завдяки тому, що цей препарат схвалено для ряду показань у сфері онкології, загальні обсяги його продажу за підсумками 2023 р. становили 25 млрд дол., що на 19% більше порівняно з попереднім роком. Зважаючи на те що на цей продукт припадає 41% доходу компанії, Merck & Co. ризикує стати заручником власного успіху, адже термін дії патентного захисту на препарат у США та Китаї закінчується у 2028 р. Відтак керівництво компанії зосереджує зусилля на тому, щоб підготуватися до цієї події. Зокрема, займається розширенням продуктового портфеля за рахунок укладання угод із злиття та поглинання (mergers and acquisitions — M&A). Відтак однією з найбільших угод 2023 р. загалом стало придбання Merck & Co. біотехнологічної компанії Prometheus Biosciences за 10,8 млрд дол. Очікується, що і надалі розглядатимуться вигідні цілі та партнерства.

Іншим помітним блокбастером є вакцина проти вірусу папіломи людини Gardasil, обсяги продажу якої збільшилися на 29% і сягнули 8,9 млрд дол. Водночас препарати для застосування у пацієнтів з цукровим діабетом 2-го типу Januvia (ситагліптин) та Janumet (ситагліптин + метформін) продемонстрували зниження цього показника сумарно на 25% до 3,4 млрд дол.

Слід зазначити, що загальна кількість продуктів у портфелі компанії менша порівняно з багатьма іншими фармацевтичними компаніями, що також потрапили в рейтинг. Очевидно, цей пробіл надолужуватимуть у міру наближення втрати ексклюзивності Keytruda.

Компанія Pfizer, яка роком раніше встановила історичний максимум у біофармацевтичній галузі, заробивши 100 млрд дол., за підсумками 2023 р. змістилася на 4-ту позицію, оскільки загальний дохід компанії скоротився до 58,5 млрд дол., тобто на 41%. Така різниця пов’язана насамперед зі зменшенням обсягів продажу продуктів для боротьби з коронавірусною інфекцією, зокрема вакциною для профілактики захворювання Comirnaty.

Без урахування продуктів проти коронавірусу обсяги продажу портфеля компанії збільшилися на 7%. Перспективними препаратами є, зокрема, вакцина для профілактики захворювань, спричинених респіраторно-синцитіальним вірусом Abrysvo, яка у 2023 р. принесла 890 млн дол. А Nurtec ODT (рімегепант) для лікування гострої мігрені, отриманий після придбання компанії Biohaven (у 2022 р.), майже досяг статусу блокбастера, акумулювавши продаж у сумі 928 млн дол.

Два препарати для лікування рідкісного серцево-судинного захворювання Vyndaqel і Vyndamax (мають однакову діючу речовину тафамідис, різниця полягає у її формі) сумарно досягли 3,3 млрд дол. продажу, що на 36% більше порівняно з попереднім роком.

Хоча 2023 р. став роком повернення до постпандемічної реальності, він також став початком великих трансформацій у Pfizer. Так, у грудні 2023 р. укладено остаточну угоду про придбання біотехнологічної компанії Seagen, що спеціалізується на розробці інноваційних препаратів для лікування онкологічних захворювань, за 43 млрд дол. До речі, це найбільша M&A-угода за 2023 р. Очікується, що вона допоможе подвоїти портфель розробок у сфері онкології та розширити присутність у цій сфері.

Топ-5 закриває компанія AbbVie. Левова частка доходу припадає на блокбастер Humira (адалімумаб), який у 2023 р. вперше стикнувся з конкуренцією з боку біосимілярів. Це призвело до зменшення обсягів продажу продукту порівняно з 2022 р. на 32% — до 14,4 млрд дол. Тиск конкуренції посилювався поступово, а його пік припав на кінець року. У IV кв. 2023 р. продаж препарату знизився на 41% порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Компанія мала достатньо часу, щоб підготуватися до втрати ексклюзивності. Нині великі надії покладаються на перспективні нові препарати — Skyrizi (ризанкізумаб) для лікування псоріазу та Rinvoq (упадацитиніб) для лікування ревматоїдного артриту. Їх сумарні обсяги продажу досягли 27 млрд дол. Для порівняння, роком раніше цей показник становив 11,7 млрд дол.

Найбільший приріст у наведеному рейтингу продемонструвала компанія Novo Nordisk — на рівні 31%. Такому результату сприяло помітне зростання обсягів продажу двох препаратів з однією діючою речовиною (семаглютид), але різних за призначенням. Обсяги продажу Ozempic — застосовується у формі щотижневої ін’єкції для зниження рівня глюкози в крові у пацієнтів з цукровим діабетом — збільшилися на 60% порівняно з попереднім роком до 95,7 млрд данських крон (13,9 млрд дол.). А продаж Wegovy — сприяє відчуттю ситості в організмі після прийому їжі й застосовується у пацієнтів з ожирінням — зросли до 9,6 млрд данських крон (4,5 млрд дол.). Компанія Eli Lilly теж відзначилася помітним приростом — на рівні 19,6%.

Катерина Дмитрик,
за матеріалами www.fiercepharma.com
*Рейтинг за версією «Fierce Pharma». Не враховуються доходи компаній поза сферою охорони здоров’я.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті