— Багато розмов за останні роки ведеться про необхідність прозорості дій влади та роботи чиновників. Незважаючи на це, готовність державного чиновника не тільки декларувати програму своїх дій, але й публічно про ці дії розповідати сьогодні все ще викликає здивування.
— Вважаю, що діалог між виконавчою владою та громадськістю, а тим більше між профільним міністерством та професіоналами галузі, має стати постійною та звичною практикою. Публічність та прозорість дії — це єдиний шлях конструктивних змін, все інше лише породжує нерозуміння та корупцію і руйнує те, що вдалося збудувати.
Але цей процес не може бути одностороннім. Важливо зрозуміти, що зміни можливі лише при активній позиції професійних асоціацій та громадських організацій, а також у тому разі, якщо кожен професіонал галузі буде мати чітку громадянську позицію та готовність докладати зусилля для покращання ситуації. Відповідальність за долю української фармації лежить на кожному з нас, і про це варто пам’ятати.
Одними з найважливіших завдань у фармацевтичній галузі, які необхідно реалізувати сьогодні, є приведення до належного стану нормативно-правової бази, забезпечення її виконання та надання прозорості всім процесам.
— Публічне обговорення нормативних документів є нормою права, виконання якої, на жаль, не є постійною практикою в нашій країні.
— Необхідність виконання цієї норми у фармацевтичній сфері не викликає сумніву. Ми вже неодноразово мали нагоду впевнитися, що нормативно-правові акти, які приймаються без дотримання цієї процедури, мають численні недоліки і врешті решт лише дестабілізують роботу ринку: потім потрібно дуже багато зусиль для того, щоби виправити ситуацію.
З іншого боку, активна участь у нормотворчій діяльності всіх зацікавлених осіб призводить до того, що створюється безліч проектів документів і зорієнтуватися в них стає майже неможливим. Відслідкувати, який з цих документів потім виходить на фінішну пряму, також досить важко.
З боку МОЗ сьогодні існує чітка позиція необхідності надати цьому процесу прозорості та системності, зробити його зрозумілим всім зацікавленим сторонам. Ми готові виступити прикладом належного ведення громадського обговорення проектів нормативно-правових документів.
Важливо, щоб всі проекти нормативних актів, які підтримує МОЗ, були оприлюднені на його сайті, а всі документи, які мають пряме відношення до фармацевтичного сектору, публікувалися у «Щотижневику АПТЕКА». Таким чином, фармацевтична громада мала б нагоду ознайомитися з останніми нормотворчими ініціативами та через свої асоціації внести пропозиції щодо доопрацювання цих документів.
Розпочинаючи цю ініціативу, пропонуємо на розгляд фармацевтичної громадськості проект постанови КМУ «Деякі питання удосконалення державного регулювання цін на лікарські засоби» (див. с. 22; http://www.apteka.ua/article/26549).
— Формування належної правової бази дійсно є дуже важливим кроком для галузі. Але не менш важливим є забезпечення виконання нормативних документів. Зрозумілим є механізм того, як контролюючі органи можуть впливати на дотримання норм та правил. Але яким чином учасники ринку можуть захистити свої права та мати впевненість у дотриманні цих положень з боку самих контролюючих органів
— Для того щоб намітити певні кроки в цьому процесі, необхідно розпочати ведення відкритого публічного спілкування між представниками виконавчої влади та учасниками фармацевтичного ринку. З розвитком електронних комунікацій немає ніяких перешкод для цього, потрібна лише воля кожного з нас та бажання почути одне одного.
З урахуванням того, що фармацевтична галузь України вже має розвинену дискусійну платформу, яка реалізована зусиллями редакції «Щотижневика АПТЕКА», пропоную скористатися цією можливістю. Розпочинаючи з цієї публікації всі учасники ринку мають можливість поставити запитання на шпальтах щотижневика, а також онлайн на сайті видання. Зрозуміло, що питань таких виникає дуже багато, але серед них є ті, що турбують багатьох. Ми будемо мати можливість дізнатися, що турбує фармацевтів у різних регіонах України, які є шляхи вирішення цих проблем.
Важливим є розуміння позиції всіх учасників ринку, і необхідно її висловлювати. Саме тому прошу дати відповіді на декілька запитань, та в першу чергу обговорити такі.
Багато критики викликає існування платних послуг з боку державних установ для суб’єктів ринку. Доречно почути думку кожного з вас з цього приводу. Як ви ставитеся до існування платних інформаційних послуг? Чи є послуги, за які ви готові платити, і які саме? Чи є послуги, за які ви не готові платити ні за яких обставин, та які саме
Друге питання – які питання обігу лікарських засобів (стосовно ліцензування, контролю якості тощо) можна винести на регіональний рівень, а які краще залишити централізованими, та чому
Прим. ред. — поставити свої запитання та окреслити бачення ситуації ви можете на сайті www.apteka.ua, написавши свій коментар до відповідної публікації. У наступних випусках «Щотижневика АПТЕКА» ми будемо публікувати відповіді К. Курищука на ваші питання, а також найбільш цікаві коментарі з сайту.
Коментарі