Єдиний простір для пацієнтів: як працюватиме новий електронний кабінет (Відео)

25 Вересня 2025 5:02 Поділитися
19 вересня ДП «Електронне здоров’я» проводило вебінар на тему «Особистий кабінет пацієнта: новий етап взаємодії між лікарем та пацієнтом». Під час заходу обговорювалося питання запуску електронного кабінету пацієнта, платформи, на якій його запустять, функціонал цього кабінету. Модераторкою вебінару виступила Анастасія Пархомова, керівниця відділу зовнішніх комунікацій ДП «Електронне здоров’я».

Олександр Рябець, заступник голови Національної служби здоров’я України (НСЗУ) з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, висловив впевненість, що запуск електронного кабінету буде першим кроком, який дозволить в майбутньому додавати ще більше функціоналу, що наближатиме пацієнта до електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ). Впровадження електронного кабінету пацієнта спростить роботу лікарям та дозволить пацієнтам працювати зі своїми персональними даними.

Інна Онищенко, заступниця департаменту розвитку ЕСОЗ НСЗУ, повідомила, що особистий кабінет пацієнта — це платформа, завдяки якій пацієнти зможуть користуватися усіма можливостями ЕСОЗ в єдиному місці. Центральна база даних забезпечуватиме доступ пацієнтів до інформації, яка зберігається в ній. І цей доступ забезпечуватиметься через електронні кабінети. Електронні кабінети будуть різними і створюватимуться як державою, так і бізнесом. За аналогією, як сьогодні працюють заклади охорони здоров’я та всі медичні працівники, пацієнти матимуть вибір, через яку пацієнтську інформаційну систему користуватися функціоналом ЕСОЗ.

Пацієнти не будуть залежати від медичної інформаційної системи, яку використовує їх лікар первинної медичної допомоги чи інший лікар. Вони зможуть самі обирати електронні кабінети, що функціонуватимуть у пацієнтських інформаційних системах. Серед цих систем НСЗУ передбачає, що буде й можливість функціонування кабінету пацієнта через додаток Дія.

Також НСЗУ запускає електронний кабінет, який функціонуватиме в межах безпосередньо центральної бази даних ЕСОЗ, який не залежатиме від систем, що пропонуватимуться на ринку, та адмініструватиметься НСЗУ.

Усі пацієнтські інформаційні системи повинні будуть провести відповідну розробку відповідно до технічних вимог, сформованих НСЗУ, пройти відповідне тестування функціоналу та безпеки даних.

КОРИСТУВАЧІ

На першому етапі НСЗУ передбачає, що користувачами кабінету зможуть бути повнолітні та дієздатні особи, які зареєстровані в ЕСОЗ. Тобто це особи, які мають паспортний документ, визначений для реєстрації. Окрім цієї категорії пацієнтів, передбачаються особи віком 14–18 років, яких визнано цивільно дієздатними, що зможуть користуватися електронним кабінетом на рівні з повнолітніми особами. Окрім зазначених категорій, особи, які не набули цивільної дієздатності, але яким виповнилося 14 років, зможуть відповідно до українського законодавства отримати електронний цифровий підпис і використовувати його в електрон­ному кабінеті пацієнта, але виключно для отримання інформації щодо себе. Інший функціонал кабінету для таких осіб буде недоступний.

ФУНКЦІОНАЛ КАБІНЕТУ

По-перше, це можливість реєструватися в системі. На сьогодні електронна система охорони здоров’я вже накопичила та зберігає дані близько 30 млн користувачів. Тобто більшості пацієнтів не потрібно буде реєструватися для того, щоб використовувати функціонал особистого кабінету пацієнта. Їм достатньо буде просто, маючи електрон­ний підпис, авторизуватися в системі та отримати доступ до функціоналу кабінету.

Разом з тим ті, хто якимось чином досі не зареєстровані в ЕСОЗ, зможуть це зробити, використовуючи функціонал електронного кабінету пацієнта. До цього реєстрація відбувалася через лікарів.

По-друге, пацієнт зможе переглянути свої персональні дані, які уже зберігаються в Реєстрі пацієнтів в ЕСОЗ, та оновити їх самостійно в разі потреби. Водночас пацієнту буде заблокована можливість змінювати реєстраційний номер облікової картки платника податків та унікальний номер запису в Реєстрі пацієнтів у випадках, якщо вони заповнені. Тоді пацієнт має звернутися до НСЗУ, яка проведе оновлення цих даних.

Якщо ж ця інформація про пацієнта буде незаповненою, тоді в нього буде можливість її вказати. Також пацієнт зможе змінювати свій номер телефону, який використовується як метод автентифікації в системі.

Крім роботи з персональними даними, НЗСУ на 1-му етапі впровадження електронного кабінету передбачило можливість пацієнтам працювати з деклараціями. Пацієнти зможуть побачити, кому вони подали декларацію, чи активна вона, історію декларації, тобто які декларації він подавав раніше, історію створених запитів на подання декларацій.

Враховуючи ліміти лікарів на підписання декларацій, якщо ліміт перевищено, то подання декларації потребуватиме, як і зараз це відбувається в закладах охорони здоров’я, погодження від лікаря на те, що він готовий взяти ще 1 декларацію понад ліміт. Також у пацієнтів буде можливість скасувати дію раніше поданої декларації без надання нової.

Пацієнт, авторизувавшись у системі через обрану ним пацієнтську інформаційну систему, надаватиме доступ до своїх даних через цю систему. Тому пацієнт в електрон­ному кабінеті зможе переглянути всі доступи, які він надав для пацієнтських інформаційних систем, та відкликати їх.

ЕТАПИ ВПРОВАДЖЕННЯ КАБІНЕТУ

Вищезгаданий функціонал електронного кабінету пацієнтів запускатиметься в кілька етапів. Наразі він знаходиться на етапі внутрішнього тестування, далі проводитиметься бета-тестування, яке розпочнеться вже восени. Кількість учасників тестування поступово збільшуватиметься для пере­вірки того, що електронний кабінет пацієнта не впливає на роботу інших користувачів ЕСОЗ.

ЩО ЗМІНИТЬСЯ ДЛЯ ЛІКАРІВ

Євген Батура, експерт з розвитку ЕСОЗ НСЗУ, додав, що зміни для лікарів також впроваджуватимуться в електронному кабінеті пацієнта поетапно з їх попереднім тестуванням. Запуск цього кабінету для лікарів насамперед зекономить час, який вони витрачають на оновлення даних пацієнта.

Планується зменшити кількість паперових версій декларацій. Оскільки пацієнт буде використовувати в елект­ронному кабінеті власний електронний підпис, то потреби в друкованій формі, 2 екземплярах паперової декларації більше не буде, якщо така декларація подана через кабінет. Відповідно, медичним працівникам не потрібно її друкувати та зберігати. Паперова версія залишиться виключно в тому разі, якщо пацієнт або його законний представник подає декларацію самостійно в надавача медичних послуг.

У поточних медичних інформаційних системах вже є розділ «Декларації», і там відображені всі декларації, які подані пацієнтом до лікаря. У цьому ж розділі додасться новий функціонал подачі декларації, в якому можна буде їх відфільтрувати і дізнатися, які з них подані через кабінет пацієнта.

У разі надходження запиту на підписання декларації до лікаря, який вже досягнув ліміту декларацій, у нього в медичній інформаційній системі буде з’являтися запит на погодження підписати декларацію поза лімітом.

А. Пархомова додала, що НСЗУ планує запустити інформаційний портал, де розмістять актуальну інформацію про електронний кабінет пацієнта, його функціональні можливості, усі інструкції для того, щоб полегшити роботу з ним як пацієнтам, так і медичним працівникам. Також цей ресурс включатиме, зокрема, відео та текстові інструкції.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті