Чому АМКУ зацікавився суб’єктами фармацевтичного ринку?

13 жовтня поточного року на сайті Антимонопольного комітету України (АМКУ) з’явилося повідомлення щодо надання комітетом рекомендацій 11 вітчизняним виробникам та 9 дистриб’юторським компаніям утриматися від дій, що можуть призвести до економічно необґрунтованого підвищення цін або виникнення штучного дефіциту фармацевтичної продукції. Зокрема, обов’язкові для розгляду рекомендації надано: ЗАТ «НВЦ «Борщагівський хіміко-фармацевтичний завод»; ВАТ «Київмедпрепарат»; ПАТ «Київський вітамінний завод»; ТДВ «ІнтерХім»; ВАТ «Фармак»; ТОВ «Фармацевтична компанія «Здоров’я»; ТОВ «Лекхім-Харків»; АТВТ «Галичфарм»; ТОВ «ДКП «Фармацевтична фабрика»; ТОВ «Дослідний завод «ГНЦЛЗ»; ТОВ «Юрія-Фарм»; ТОВ «Оптіма-Фарм, ЛТД»; ТОВ «АВС ЛОГІСТІК ПАРК»; ТОВ «БаДМ»; ТОВ «Вента.ЛТД»; ТОВ «Фармпланета»; ТОВ «Гледфарм ЛТД»; ПТМПФ «Едельвейс»; ПАТ «Альба Україна»; ТОВ «Фра-М». Рекомендації АМКУ стосуються забезпечення цінової стабільності на ринку, особливо в період поширення та загострення сезонних інфекційних захворювань населення. Про результати розгляду рекомендацій учасники фармацевтичного ринку мають повідомити АМКУ в 15-денний термін. Редакція «Щотижневика АПТЕКА» звернулася до АМКУ за роз’ясненням щодо цього повідомлення та отримала його від Лариси Колісник, заступника голови АМКУ, державного уповноваженого.

Чому АМКУ зацікавився суб’єктами фармацевтичного ринку?

— Ларисо Іванівно, скажіть, будь ласка, із чим пов’язане рішення АМКУ щодо надання таких рекомендацій та в чому їх суть?

— Фармацевтичний ринок України досліджується АМКУ не перший рік, тому що він має неабияку соціальну значущість. Із метою реалізації права громадян України на охорону здоров’я держава забезпечує доступність найнеобхідніших лікарських засобів, у тому числі й цінову. Нагадаю, що цінова ситуація на віт­чизняному ринку лікарських засобів вивчалася комітетом у 2008 та 2009 р., і нині АМКУ повертається до цієї роботи, адже небайдужий до стану здоров’я громадян України, яке безпосередньо залежить від цінової доступності життєво необхідних медикаментів.

Користуючись нагодою, хочу повідомити суб’єктам господарювання, що АМКУ розпочинає комплексне вивчення ринку лікарських засобів. Отже, надання рекомендацій, що стосуються забезпечення цінової стабільності на ринку, особ­ливо в період поширення та загострення сезонних інфекційних захворювань населення, — перший крок АМКУ на цьому шляху.

Рекомендації, надані Комітетом суб’єктам господарювання, підготовлені відповідно до ст. 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», якою визначені повноваження АМКУ. Вони мають швидше профілактичний характер та надані суб’єктам господарювання з метою попередження порушень у сфері ціноутворення на лікарські засоби. Таким чином, АМКУ дає можливість підприємствам, які отримали рекомендації Комітету, переглянути складові, що формують ціну на лікарські засоби, і визначитися, чи всі витрати, які закладені у вартість продукції, достатньо обґрунтовані.

Чому виникла потреба в наданні цих рекомендацій? Під час вивчення вітчизняного ринку лікарських засобів у 2008–2009 рр. АМКУ здійснював дослідження цінової ситуації, яке продемонструвало зростання цін на лікарські засоби незалежно від рівня інфляції та курсу гривні стосовно основних видів іноземних валют. Моніторинг цін на лікарські засоби проводився АМКУ і в 2011 р.

Таким чином, Комітет з’ясував, що з початку поточного року ціни на окремі лікарські засоби підвищилися на 10–80%. Комітетом не виявлено підстав, які б переконували в тому, що таке підвищення цін було достатньо обґрунтованим. У зв’язку з цим АМКУ надав відповідні рекомендації основним суб’єктам ринку, у першу чергу тим, які значно підвищували ціни на продукцію протягом поточного року.

Як відомо, осінь — пора року, коли підвищується рівень застудних захворювань. Очевидно, що у цей період відзначають сезонне зростання попиту на лікарські засоби, що застосовуються для лікування цієї патології. Досвід минулих років свідчить, що разом із підвищенням попиту на певні лікарські засоби збільшується і їх ціна, при цьому не завжди обґрунтовано. Тому основ­не завдання АМКУ — не допустити необґрунтованого підвищення цін на препарати, що користуються підвищеним попитом серед населення.

— АМКУ зобов’язав суб’єктів надати результати розгляду рекомендацій у 15-денний термін. У якому вигляді суб’єктам слід подавати до АМКУ результати розгляду рекомендацій та яку саме інформацію суб’єкти мають включити в повідомлення щодо результатів розгляду рекомендацій АМКУ?

— Про результати розгляду рекомендацій вони повинні повідомити Комітет письмово в довільній формі. Крім того, суб’єкти можуть підтвердити відповідь документами щодо обґрунтованості цін на лікарські засоби, які ними встановлюються.

У разі невиконання рекомендацій АМКУ та встановлення порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи АМКУ під час визначення розміру штрафу, що буде накладено на порушника, враховуватимуть це як обтяжуючу обставину.

Порушення законодавства про захист економічної конкуренції тягне за собою відповідальність, встановлену законодавчими актами. Відповідно до ст. 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за таке порушення передбачено накладення штрафу у розмірі до 10% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, у якому накладається штраф.

Тому АМКУ сподівається на конструктивне вирішення проблем щодо встановлення конкурентних цін на лікарські засоби за сприяння суб’єктів господарювання.

— У повідомленні АМКУ зазначено, що рекомендації надані 20 суб’єктам господарювання, серед яких виробники та оптові постачальники лікарських засобів. Чи отримають такі рекомендації й інші підприємства?

— На сьогодні відповідно до ст. 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» підготовлено вимоги, які будуть направлені всім виробникам та оптовим постачальникам лікарських засобів.

Крім того, до дослідження ринку лікарських засобів долучаються територіальні відділення АМКУ, які вивчатимуть діяльність оптових та роздрібних мереж, що здійснюють реалізацію препаратів, у регіонах. Таким чином, у результаті дослідження органами АМКУ буде охоплено весь ринок лікарських засобів.

Відповідно до Закону України «Про захист економічної конкуренції» вимоги АМКУ є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами господарювання. У разі ненадання, несвоєчасного надання підприємствами інформації на вимогу АМКУ або надання неповної інформації передбачено накладання штрафу у розмірі до 1% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, у якому накладається штраф.

— Чи здійснюватиме АМКУ перевірки суб’єктів господарювання в рамках комплексного дослідження фармацевтичного ринку?

— Нагадаю, що АМКУ здійснює вивчення ринків як шляхом аналізу відповідних документів, наданих суб’єктами господарювання на вимогу Комітету, так і шляхом їх перевірок. Останні можуть проводитися в разі, якщо АМКУ під час аналізу наданих документів встановить, що ціна продукції недостатньо обґрунтована або підприємство приховує порушення. У такому випадку АМКУ або направить додаткову вимогу, або прийме рішення про проведення виїзної перевірки.

Проте хочу наголосити, що основне завдання АМКУ — не накладення штрафних санкцій, а наведення порядку на ринку лікарських засобів України, у тому числі шляхом профілактики можливих порушень законодавства про захист економічної конкуренції та захист інтересів громадян.

Олена Приходько,
фото Сергія Бека

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи