Колегія МОЗ — запитань більше, ніж відповідей

Ми знову повертаємося до спільного засідання колегії МОЗ України і Комітету з питань охорони здоров’я, материнства та дитинства Верховної Ради України, що відбулася 10 червня 2003 р. у м. Житомирі («Щотижневик АПТЕКА», № 23(394) від 17 червня 2003 р.). Друге питання, що розглядалося на засіданні колегії і викликало гарячі суперечки, — проект нової редакції закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я».

Закон було прийнято у 1992 р., проте він уже застарів і не відповідає сучасним вимогам. Підставою для розроблення нової редакції Закону стало приведення його у відповідність з Конституцією України, Указами Президента України, рішенням Конституційного Суду України (у справі щодо офіційного тлумачення положення ч. 3 ст. 49 Конституції України), законодавством Європейського Союзу та міжнародним правом в  галузі охорони здоров’я.

?

З варіантом нової редакції закону «Основи законодавства України про охорону здоров’я» учасників засідання ознайомив директор Українського інституту громадського здоров’я Віктор Пономаренко. Він повідомив, що «Основи законодавства» — це фактично базовий документ, на якому грунтується вся нормативно-правова база галузі.

Основним завданням, яке ставили перед собою розробники нової редакції Закону, було створення більш ефективної правової бази, що має забезпечити подальше вдосконалення медико-санітарної допомоги населенню. Тому до більшості статей чинного Закону внесено доповнення та зміни, крім того, згідно із сучасними вимогами він поповнився 39 новими статтями. Розробники законопроекту намагалися врахувати вимоги та пропозиції багатьох зацікавлених сторін: колективом Українського інституту громадського здоров’я було вивчено 167 пропозицій, що надійшли із 16 областей України, 7 обласних управлінь охорони здоров’я, ЦК профспілки медичних працівників. На думку учасників засідання, занадто велика кількість змін стала причиною того, що законопроект вийшов фрагментарним, недостатньо погодженим як з існуючим в Україні законодавчим полем, так і з міжнародними законодавчими актами в сфері охорони здоров’я. Тому нова редакція закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» отримала багато критичних зауважень.

З критикою запропонованої редакції законопроекту виступив голова Комітету з питань охорони здоров’я, материнства та дитинства Верховної Ради України Микола Поліщук. Він зазначив, що законопроект містить багато недоліків і в такому вигляді його не можна подавати на розгляд до Верховної Ради України.

Попри те, що «Основи законодавства України про охорону здоров’я» створювалися за інших соціально-економічних умов і діють уже протягом 10 років, на думку голови Комітету ВР, це загалом вдалий Закон, але сьогодні об’єктивні умови диктують необхідність внесення до нього відповідних змін.

Існують певні негативні фактори, які заважають реформуванню галузі охорони здоров’я в Україні. Одним із них є зволікання із запровадженням принципів сімейної медицини та первинної медико-санітарної допомоги: на сьогодні в галузі охорони здоров’я працює надмірна кількість спеціалістів вузького профілю, що не відповідає потребам сучасної системи охорони здоров’я. Крім того, галузь не готова до запровадження загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування, що за існуючої соціально-економічної ситуації неминуче призведе до погіршення стану з наданням медичної допомоги населенню.

М. Поліщук відзначив деякі концептуальні недоліки, які, на його думку, має запропонована нова редакція закону «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Зокрема, потребує вдосконалення та подальшого розвитку понятійний апарат Закону, що пов’язано в першу чергу з виконанням рішення Конституційного Суду України про безплатну медичну допомогу. Потребує вдосконалення й розвитку структура органів виконавчої влади, деталізація положень, пов’язаних з фінансуванням галузі охорони здоров’я, та механізмів забезпечення господарської діяльності в галузі. Необхідна деталізація прав пацієнтів і конкретизація процедури їх реалізації. Концептуальні вади законопроекту починаються з формулювання деяких основних понять. Наприклад, що таке «державна, комунальна і приватна охорона здоров’я»? — запитує М. Поліщук. В Україні, як і в будь-якій іншій країні, існує й повинна надалі існувати єдина система охорони здоров’я, що має бути представлена суб’єктами різних форм власності, які діятимуть на організаційно-правових засадах.

Міністр охорони здоров’я України Андрій Підаєв у своєму виступі зазначив, що сьогодні законопроект «Основи законодавства України про охорону здоров’я» не готовий для подання на розгляд до Верховної Ради України, оскільки він повинен дати уряду інструмент, який допоможе вирішити поставлені завдання і в першу чергу визначити бачення існуючої системи охорони здоров’я. Якщо ми не матимемо чіткої стратегії, то всі зусилля виявляться марними. Відсутність чіткої стратегії законотворчої діяльності вкотре може призвести до негативних наслідків або до відсутності позитивних перетворень, наголосив міністр охорони здоров’я.

Саме тому він запропонував начальникам обласних управлінь охорони здоров’я спільно з МОЗ України та профільним Комітетом ВР України провести семінар з обговорення та доопрацювання даного законопроекту. На семінар будуть запрошені юристи, економісти та всі зацікавлені сторони. Сьогодні, зазначив А. Підаєв, є унікальна можливість спільно внести зміни до закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я».

Денис Сухінін

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи