|
ВІДПОВІДЬ ПЕРША:
ЗАКОНОДАВЧА ВЛАДА
Хоча до кінця року залишається небагато часу, шанс змінити ситуацію на краще залишається. На розгляді у Верховній Раді знаходиться проект закону «Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про Державний бюджет на 2004 рік». Після доопрацювання в цьому законопроекті може з’явитися норма щодо ПДВ на медикаменти та вироби медичного призначення, запропонована головою Комітету з питань охорони здоров’я, материнства та дитинства Миколою Поліщуком. Він пропонує в Законі «Про податок на додану вартість» славнозвісний підпункт 5.1.7 викласти у такій редакції, щоб від ПДВ звільнялись операції з продажу, у тому числі аптечними закладами, лікарських засобів, зареєстрованих в установленому порядку і допущених до застосування в Україні; виробів медичного призначення за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України. Чи переможе така позиція — покаже сесійний день 22 грудня… Сподіваємось, що цей день стане днем роботи депутатів над своїми помилками.
|
ВІДПОВІДЬ ДРУГА:
ВИКОНАВЧА ВЛАДА
В боротьбі за відстоювання пільги з ПДВ Міністерство охорони здоров’я України зайняло конструктивну позицію і провадить активну діяльність за рядом напрямів. Ще на початку листопада на ім’я вищих посадових осіб держави було надіслано звернення Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення і професійних організацій та асоціацій фармацевтичної галузі («Щотижневик АПТЕКА», № 43 (414) від 10.11.2003 р.), у якому, зокрема, говорилося, що неприпустиме зростання цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, це неминуче призведе до зменшення доступності цих товарів для населення України, зниження бюджетних можливостей для забезпечення лікувального процесу населення пільгових категорій і закладів охорони здоров’я. МОЗ активно працює над складанням різних переліків, зокрема останнім часом над переліком основних лікарських засобів. Однак, як уже не раз заявляли і з високих трибун, і зі сторінок спеціалізованих видань авторитетні діячі фармацевтичної галузі різних рангів, складання повноцінного національного переліку лікарських засобів — завдання архіскладне й надвідповідальне, і спроби вирішити його похапцем створюють небезпеку порушити головну лікарську заповідь: НЕ НАШКОДЬ. Нецільове використання наявних переліків криє в собі ще більшу небезпеку. В жодному з чинних переліків відсутні критерії, згідно з якими лікарський засіб з доданим ПДВ має більш ефективну дію, ніж такий без ПДВ.
І ось минулого тижня в бій вступила «важка артилерія» в особі однієї з ключових фігур уряду, першого віце-прем’єр-міністра і міністра фінансів України Миколи Азарова. На прес-конференції, що відбулася 10 грудня після чергового (передостаннього цього року) засідання Кабінету Міністрів України, він з усією категоричністю підтвердив давню обіцянку Президента України про те, що підвищення цін на лікарські засоби держава не допустить. Перший віце-прем’єр продемонстрував готовність уряду здійснювати суворий контроль цін на медикаменти, жорстке адміністративне втручання у разі виявлення підвищення цін на медикаменти для споживача.
МОЗ підготував проект постанови Кабінету Міністрів «Про лікарські засоби і вироби медичного призначення, операції з продажу яких звільняються від сплати податку на додану вартість в 2004 р.», яким, зокрема, визначено, що від ПДВ звільняються лікарські засоби, зареєстровані в Україні. Фармацевтична спільнота сподівається, що цей проект буде винесений на розгляд наступного, останнього в цьому році засідання Кабінету Міністрів, що відбудеться 24 грудня 2003 р. Це може вселяти надію на те, що «тотальний ПДВ» на медикаменти не пройде, фармацевтичну галузь і систему охорони здоров’я вдасться вберегти від розвалу, а соціальне суспільство — від дестабілізації.
З ПЕРШИХ ВУСТ
Наш кореспондент розмовляв із заступником міністра охорони здоров’я України — головою Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення Михайлом Пасічником.
— Що на вашу думку може забезпечити стабільність ситуації з медикаментозного забезпечення населення України?
— Сьогодні позиція МОЗ висловлена в проекті постанови Кабінету Міністрів, у якій пропонуємо встановити, що в 2004 р. звільняються від сплати ПДВ операції з продажу:
•?лікарських засобів, зареєстрованих в Україні;
•?виробів медичного призначення відповідно до підготовленого переліку.
Хочу відзначити, що до зазначеного переліку виробів медичного призначення включено тільки вироби, вкрай необхідні для функціонування лікувально-профілактичних закладів, а також які застосовуються для профілактики і лікування (вата, марля, бинти, шприци, шовний матеріал, хірургічний та інший інструментарій тощо).
Запропоновані в проекті постанови заходи дозволять залишити пільгу з ПДВ для всіх зареєстрованих в Україні лікарських засобів і ряду виробів медичного призначення.
В даний час проект постанови погоджено з Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерством юстиції та подано до Кабінету Міністрів. Ми знайшли підтримку і розуміння актуальності проблеми з боку вищих посадових осіб держави та сподіваємося на якнайшвидший розгляд і позитивне вирішення даного питання. Зі свого боку, Міністерство охорони здоров’я доклало максимум зусиль і вжило всіх можливих заходів (у межах своєї компетенції), щоб стабілізувати ситуацію з ПДВ. Повторюся: рішення — за Кабінетом Міністрів.
Слід звернути увагу, що ціни на медикаменти протягом останнього часу залишаються відносно стабільними. Так, згідно з даними Держкомстату за 10 міс поточного року індекс цін виробників фармацевтичної продукції склав 100,6%, зростання споживчих цін на медикаменти — 0,6%. Державна служба щодня збирає інформацію про ціни на лікарські засоби в аптеках великих міст України. Згідно з цією інформацією, ціни залишаються стабільними, хоча відзначається підвищення попиту на медикаменти. У той же час, у 2004 р. буде введено систему реєстрації цін виробників на лікарські засоби, які входять до переліку основних, що дозволить здійснювати їх контроль. Таким чином, можна буде чітко визначити обсяги бюджетного фінансування для закупівлі лікарських засобів і рівень існуючих торгових націнок.
Сьогодні робота усіх ланок влади повинна бути спрямована на захист інтересів громадян України. Необхідно забезпечити умови для безперебійної роботи вітчизняних фармацевтичних підприємств, постачальників фармацевтичної продукції, аптечних закладів — адже від їхньої злагодженої роботи також залежить, чи одержить наш співвітчизник своєчасний доступ до якісних, ефективних та безпечних лікарських засобів. (Більш докладне інтерв’ю з Михайлом Пасічником викладено на офіційному сайті Державної служби —
ПРОДОВЖЕННЯ БУДЕ…
Те, що розгляд такого значущого для всього населення країни питання відбувається «під завісу» року (тобто буквально напередодні початку дії нових правил оподаткування і держбюджету), зумовлено рядом причин. Як мінімум, дві з них лежать на поверхні. По-перше, споживач, — чи то пацієнт, що купує необхідний препарат в аптеці або знаходиться на стаціонарному лікуванні, чи лікувально-профілактичний заклад, — повинні бути впевнені у фізичній доступності лікарських засобів не тільки сьогодні, але і завтра. По-друге, в операторів фармацевтичного ринку — виробників, дистриб’юторських компаній, аптечних установ — уже зараз немає часу для того, щоб нашвидкуруч підготуватися до нових «умов життя» і скласти реальні бізнес-плани, від виконання яких безпосередньо залежить забезпечення громадян України ліками.
Чітка та прозора позиція МОЗ — звільнити від ПДВ всі зареєстровані в Україні лікарські засоби, не створюючи при цьому окремого виключного переліку — заслуговує на підтримку. Реєстраційне посвідчення на лікарський засіб — документ, що визначає допуск на ринок різних препаратів, тому немає навіть підгрунтя для полеміки щодо того, для яких медикаментів мають зберегти пільгу з ПДВ, а які цього «не достойні». Якщо держава допустила певний лікарський засіб на ринок, вона забезпечує для нього, як і для решти лікарських засобів, однакові «правила гри». Подвійне «ліцензування» лікарських засобів на ліки з ПДВ та ліки без ПДВ призведе до повної плутанини в діяльності операторів ринку. Чи існує обгрунтування, що оподаткування частини лікарських засобів покращить структуру споживання ліків порівняно з застосуванням повної ставки ПДВ для всіх без винятку лікарських засобів та виробів медичного призначення? На такому тлі переваги збереження пільг в оподаткуванні цієї продукції очевидні.
Микола Холоденко
Пилип Снєгірьов
КОЛИ ВЕРСТАВСЯ НОМЕР?
Міністр охорони здоров’я України Андрій Підаєв, коментуючи питання введення ПДВ, зазначив: «Позиція Міністерства охорони здоров’я однозначна і не може бути змінена за будь-яких умов: ціни на ліки сьогодні зростати не можуть. І я, як керівник галузі, можу запевнити: Міністерство охорони здоров’я докладе максимальних зусиль для запобігання негативним наслідкам. Ми несемо відповідальність за виконання Указів Президента, програми дій уряду та взятих зобов’язань як медичні працівники та як громадяни України. Саме тому наше завдання — не допустити зростання соціальної напруги».
За матеріалами прес-релізу МОЗ
від 12.12.2003 р.
АУДИТОРИ РАДЯТЬ |
|
|
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим