Конфліктний ПДВ на товари для дітей

28 Липня 2014 1:43 Поділитися
У черговий раз ми маємо змогу спостерігати за відсутністю ефективних механізмів взаємодії на рівні міністерств, що може незумисно створити ситуацію, коли одні оператори отримуватимуть конкурентну перевагу на ринку товарів для дітей, а інші — усі «принади» податкових обтяжень.

Конфліктний ПДВ на товари для дітейЗокрема, нещодавно на офіційному веб-порталі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України було оприлюднено проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації підпункту 197.1.1 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України» (далі — проект постанови).

Зазначений проект постанови було розроб­лено з метою введення в дію окремих положень Податкового кодексу України, передумовою чого є затвердження чіткого переліку продуктів дитячого харчування та товарів дитячого асортименту для немовлят, операції з постачання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість (далі — перелік). Варто зауважити, що станом на сьогодні подібний перелік досі не затверджено.

Враховуючи передбачену на рівні закону норму щодо звільнення від оподаткування товарів для дітей, питання щодо потреби нормативного урегулювання не виникає, однак існує одне «але».

Так, до переліку пропонується включити віт­чизняні та імпортні товари відповідно до кодів Державного класифікатора продукції і послуг (для вітчизняної продукції) та УКТЗЕД (для імпортованої продукції), зокрема, дитячі пелюшки і підгузки та аналогічні вироби з будь-якого матеріалу.

Однак, не слід забувати про те, що дитячі пелюшки і підгузки реєструвалися досить тривалий час саме як медичні вироби та, зокрема, вносилися до відповідних переліків. Якщо трохи деталізувати, то необхідно вказати, що паралельно із напрацюваннями Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 1 липня 2014 р. було прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 216, розроблену фахівцями Міністерства охорони здоров’я України та Державної служби України з лікарських засобів. Вказаною постановою затверджено перелік медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7%.

При цьому з метою нівелювання корупційних практик у переліку, наведеному у постанові № 216, дається лише визначення медичних виробів, які повинні оподатковуватися за ставкою 7%, та усувається присвоєння окремих кодів класифікаторів. Серед іншого, термін «медичний виріб» вживається у значенні, наведеному в підпункті 9 пункту 2 Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 р. № 753.

Відповідно до постанови № 216 медичний виробом є будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, що застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (включаючи програмне забезпечення, передбачене виробником для застосування спеціально для діагностичних та/або терапевтичних цілей та необхідне для належного функціонування медичного виробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення діагностики, профілактики, моніторингу, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта в разі захворювання, діагностики, моніторингу, лікування, полегшення стану пацієнта в разі травми чи інвалідності або їх компенсації, дослідження, заміни, видозмінювання або підтримування анатомії чи фізіологічного процесу, контролю процесу запліднення та основна передбачувана дія яких в організмі або на організм людини не досягається за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, але функціонуванню яких такі засоби можуть сприяти.

Якщо розглядати функціональне призначення дитячих пелюшок і підгузків, зокрема, компенсацію одного із фізіологічних процесів, а також їхню дію не завдяки фармакологічним, імунологічним або метаболічним засобам, то цілком зрозуміло, що окремі чиновники можуть наполягати на тому, щоб ця група товарів і надалі проходила процедуру державної реєстрації у Держлікслужбі України, без чого не зможе ввозитися на територію України та вводитися в обіг. Аналогічну позицію можуть зайняти і митні органи України, які переймаються питанням максимального наповнення державного бюджету, зокрема податком на додану вартість за ставкою у розмірі 7%.

Крім того, питання рівності та недискримінації у оподаткуванні може виникнути між операторами ринку, які вже зареєстрували свої товари як медичні вироби, і тими, строк реєстрації в яких закінчився або які ще не встигли подати документи на реєстрацію дитячих пелюшок і підгузок як медичних виробів. Вірогідно останніх будуть звільняти від оподаткування, що, у свою чергу, може призвести до вибору споживачами дешевшої на 7% продукції таких операторів ринку, а отже, наявності неконкурентної переваги таких операторів.

Таким чином, відсутність ефективної взаємодії між окремими міністерствами в черговий раз може призвести до неузгодженості та можливості різного трактування норм чинного законодавства та оподаткування однієї групи товарів за різними ставками податку на додану вартість.

У зв’язку з наведеним вище вбачається за необхідне узгодити нормативні акти Кабінету Міністрів України шляхом внесення відповідних коригувань до постанови № 216 з метою недопущення подвійного трактування щодо оподаткування пелюшок для немовлят та підгузок.

Олександр Янєв,
юрист ЮК «Правовий Альянс»
Христина Демченко,
молодший юрист ЮК «Правовий Альянс»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті