Наслідки регулювання валютних операцій для системи забезпечення населення ліками

Наслідки регулювання валютних операцій для системи забезпечення населення лікамиАсоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників «AIPM Ukraine», Асоціація «Виробники ліків України», Всеукраїнська громадська організація «Фармацевтична Асоціація «ФАРМУКРАЇНА», Всеукраїнська громадська організація Наслідки регулювання валютних операцій для системи забезпечення населення ліками«Аптечна професійна асоціація Украї­ни» та Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості Украї­ни направили спільне відкрите звернення до керівництва держави з питання регулювання валютних операцій. Зокрема, висловлено застереження до положень постанови НБУ від 22.09.2014 р. № 591 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України», яка передбачає заборону проведення окремих валютних операцій.

З метою попередження загрози припинення поставок імпортних препаратів в Україну представники фармацевтичної громадськості надали пропозиції щодо внесення змін до постанови НБУ № 591. Пропонуємо читачам ознайомитися з відповідним відкритим листом.

СПІЛЬНЕ ЗВЕРНЕННЯ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ГРОМАДСЬКОСТІ УКРАЇНИ
від 06.10.2014 р.

Президенту України
пану Порошенко П.О.
Прем’єр міністру України
пану Яценюку А.П.
Голові Комітету з питань охорони здоров’я
Верховної Ради України
пані Бахтеєвій Т.Д.
Голові Національного банку України
пані Гонтаревій В.О.

Щодо наслідків регулювання валютних операцій для системи забезпечення населення ліками

Шановні пані та панове,

Фармацевтична громадськість України зас­відчує Вам свою високу повагу та звертається з приводу загрозливої ситуації, що склалася в системі забезпечення населення ліками.

Протягом останнього року фармацевтичний ринок разом з іншими ринками зіткнувся з серйозними внутршіньо- та зовнішньоекономічними проблемами, виникнення яких об’єктивно обумовлене такими факторами, як погіршення стану економіки держави загалом, стрибок валютного курсу, непередбачуваність середовища ведення бізнесу в умовах фактичного воєнного стану тощо. Окремим випробуванням для учасників ринку стало запровадження на фоні такої ситуації податку на додану вартість (ПДВ) на лікарські засоби.

Оскільки фармацевтичний ринок як інструмент системи охорони здоров’я виконує важливу суспільну функцію забезпечення населення ліками, результатом усіх цих чинників стало те, що фармацевтичні виробники вимушено перетворилися на об’єкт негативної уваги з боку населення та влади. У той же час варто зауважити, що незважаючи на всі ці виклики, суб’єкти господарювання, що провадять діяльність на фармацевтичному ринку України, продовжили здійснювати свою важливу роботу, не припиняючи поставок ліків у країну. Приймаючи на себе всі ризики та збитки, фармацевтична індустрія всіляко намагалася стримати зростання цін та забезпечити українським громадянам можливість отримувати необхідне медикаментозне забезпечення.

Зі свого боку Уряд намагається забезпечити стабілізацію вартості шляхом запровадження процедури реферування цін на лікарські засоби, а також регулювання валютних операцій.

У контексті останнього НБУ 22.09.2014 р. опублікував Постанову Національного банку України № 591 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» (далі — Постанова). Положення даної Постанови стали обов’язковими для виконання всіма суб’єктами господарської діяльності, і фармацевтичного ринку в тому числі.

Проаналізувавши документ, професійна громадськість вимушена висловити свої застереження з приводу наступних положень, визначених пп. 2 п. 2 Постанови, якими передбачено:

  • заборону проведення операцій з купівлі/продажу іноземної валюти для здійснення розрахунків за імпортними операціями без ввезення товару на територію України;
  • заборону проведення операцій з купівлі/продажу іноземної валюти для здійснення платежів за імпортними договорами, за якими продукцію було ввезено на територію Украї­ни та здійснено митне оформлення на підставі ввізної митної декларації, дата оформлення якої перевищує 180 днів.

Хочемо відзначити, що запроваджені нововведення разом з іншими адміністративними методами валютного регулювання фактично ставлять під загрозу здійснення всіх поставок лікарських засобів та активних фармацевтичних інгредієнтів (далі — АФІ) в країну.

Можливість неоднозначного довільного трактування першого пункту породжує ряд питань щодо можливості здійснення передоплати на поставку продукції. На додачу до цього така заборона створює бар’єр для провадження українськими компаніями-виробниками будь-яких дій в експортних країнах зі здійснення виходу на ринок та подальшої торгівлі вітчизняними лікарськими засобами.

Жорстке часове обмеження щодо здійснення оплати за договором, згідно з яким ввезення продукції на територію України має відбутися в термін, що не перевищує 180 днів, несе загрозу для провадження діяльності імпортерами у форматі існуючої бізнес-моделі.

Так, адже імпортери, які здійснюють операції з поставок лікарських засобів в країну з відтермінуванням платежу для подальшого відпуску продукції дистриб’юторам, опиняються в ситуації фактичної неспроможності сплати своїх боргових зобов’язань у випадках, коли з певних об’єктивних причин товар може бути завезено пізніше.

Запроваджені обмеження суттєво впливають і на вітчизняні фармацевтичні підприємства, оскільки заборона здійснення розрахунків за імпортними операціями без ввезення продукції (робіт, послуг) на територію України фактично призведе до порушення умов укладених ними договорів стосовно оплати за надані послуги (процедура отримання допуску на ринок, проведення доклінічних та клінічних випробувань та ін.) на території іноземних держав. Ці фактори можуть призвести до блокування експорту лікарських засобів з України.

З огляду на це учасники фармацевтичного ринку привертають Вашу увагу до цієї проблеми та закликають до вжиття термінових заходів з метою врегулювання ситуації.

Перш за все прагнемо наголосити на тому, що лікарські засоби є специфічним соціально-важливим товаром. Серед імпортованих препаратів є багато таких, що не мають аналогів в Украї­ні і належать до групи життєво необхідних лікарських засобів. Але навіть у випадку існування аналогічних продуктів локального виробництва варто зважати на те, що здійснення генеричної заміни є вкрай делікатним процесом, який реалізується залежно від індивідуальних потреб кожного пацієнта та відповідної схеми лікування.

В умовах реальної відсутності державного забезпечення хворих необхідними ліками, це призведе до позбавлення їх можливості доступу до будь-яких препаратів іноземного виробниц­тва. Відсутність можливості імпортувати АФІ несе загрозу зупинки виробництва вітчизняними заводами-виробниками.

Ми переконані, що для регулювання валютних операцій на фармацевтичному ринку як ринку критичного імпорту мають бути відпрацьовані окремі підходи, на базі яких можуть застосовуватися певні фінансові інструменти, що не ставитимуть під загрозу життя та здоров’я мільйонів українських громадян.

З метою попередження загрози припинення поставок імпортованих ліків в країну представники фармацевтичної громадськості вважають необхідним внести зміни до Постанови:

  • викласти в новій редакції абзац 3 пп. 2 п. 2 Постанови з метою уможливлення здійснення передоплати на поставку продукції;
  • виключити обмеження, передбачене абзацом 4 пп. 2 п. 2 Постанови;
  • пріоритезувати Урядом конвертацію на покриття критичного імпорту медикаментів;
  • дозволити продаж валюти імпортерам АФІ та лікарських засобів за спеціальними квотами й курсом безпосередньо Національним банком України через уповноважену банківську установу/установи;
  • запровадити механізм впровадження валютних ф’ючерсів достатнього терміну дії зі стабільним курсом.

Усі вищеперераховані кроки системно сприятимуть стабілізації цін на лікарські засоби іноземного та вітчизняного виробництва, а також дозволять максимально забезпечити поставки життєво важливих лікарських засобів в країну, стримуючи зростання цін на фоні непрогнозованих валютних коливань.

Ми сподіваємося, що дана проблема знайде відгук та розуміння з Вашої сторони, що буде продемонстровано терміновим її вирішенням та попередженням потенційної загрози припинення імпорту лікарських засобів та АФІ в країну.

Заздалегідь дякуємо Вам за співпрацю з даного питання та висловлюємо свою готовність до подальшого спільного пошуку механізмів стабілізації системи забезпечення населення ліками в Україні.

З повагою
представники фармацевтичної громадськості України:
Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників «AIPM Ukraine»;
Асоціація «Виробники ліків України»;
Всеукраїнська громадська організація «Фармацевтична Асоціація «ФАРМУКРАЇНА»;
Всеукраїнська громадська організація «Аптечна професійна асоціація України»;
Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Інші статті розділу


Останні новини та статті