Як відомо, 10 вересня 2014 р. втратила чинність постанова КМУ від 01.07.2014 р. № 216, згідно з якою під час здійснення митного оформлення медичних виробів, які ввозяться на митну територію України і на які є свідоцтво про їх державну реєстрацію, ПДВ нараховувалося за ставкою 7%. Положення даного документа відповідали Директиві Ради 2006/112/ЄС про спільну систему податку на додану вартість, яка визначає, що не можна вводити преференції, пільги для окремих товарів. Сама ж постанова КМУ № 216 задовольняла всі профільні громадські організації та учасників ринку медичних виробів, оскільки не встановлювала привілеїв для окремих медичних виробів. Однак Уряд прийняв рішення затвердити новий Перелік, запровадивши старий підхід, а саме — встановити пільгову ставку лише для окремих позицій медичних виробів. При цьому оператори ринку досі не знайшли відповіді на питання, якими принципами та критеріями керувалися розробники нового Переліку, затвердженого постановою КМУ № 410, включаючи те чи інше найменування медичного виробу
За словами Яніни Толкачової, до профільного міністерства надійшла низка пропозицій від операторів ринку медичних виробів щодо доповнення Переліку новими позиціями медичних виробів згідно з кодами УКТЗЕД, оскільки до нього увійшло лише 97 позицій, серед яких відсутні бутлі, пляшки, пробки, кришки, флакони, ампули тощо.
У свою чергу, Борис Даневич, співголова комітету з питань охорони здоров’я Американської торговельної палати в Україні, керуючий партнер юридичної фірми Marchenko Danevych, зазначив, що однією з пропозицій було формування Переліку, до якого б увійшли всі медичні вироби, включені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення. На його думку, такий підхід вирішив би проблему непрозорості прийняття рішення щодо включення того чи іншого медичного виробу до Переліку, фінансового навантаження на споживачів, які придбавають дуже широкий спектр даної категорії товарів. Натомість нинішня ситуація, регламентована постановою КМУ № 410, є недостатньо прозорою та ефективною.
Однак Я. Толкачова зауважила, що в разі формулювання такої пропозиції в проекті постанови КМУ, він не отримає схвалення Уряду через відомі всім причини — необхідність поповнення Державного бюджету України за рахунок надходжень ПДВ. І коли приймався попередній перелік, затверджений постановою КМУ від 01.07.2014 р. № 216, яка передбачала, що під час здійснення митного оформлення медичних виробів, які ввозяться на митну територію України і на які є свідоцтво про їх державну реєстрацію, ПДВ нараховується за ставкою 7%, єдиною умовою було розроблення профільним міністерством нового Переліку із зазначенням кодів УКТЗЕД. Відповідне доручення КМУ міститься у Витязі з протоколу засідання Уряду від 23.07.2014 р. № 52.
Наталія Сергієнко, виконавчий директор Комітету з охорони здоров’я ЄБА, нагадала, що на початку вересня в Держпідприємництва України за участю посадовців МОЗ України, Держлікслужби України, гравців ринку та представників бізнес-об’єднань також відбулася нарада щодо обговорення питання оподаткування операцій з постачання та ввезення на митну територію України медичних виробів. Причиною обговорення стала відсутність у Переліку, затвердженому постановою КМУ № 410, багатьох важливих кодів УКТЗЕД, за якими компанії постачають в Україну ці вироби. Тоді за результатами засідання присутні дійшли згоди щодо необхідності внесення змін до постанови КМУ № 410, передбачивши, що переліком медичних виробів, операції з постачання та ввезення яких на територію України оподатковуються за 7% ПДВ, є медичні вироби, включені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення.
«Абсолютно зрозуміло, що ідеального переліку, який би був сформований за принципом кодів УКТЗЕД, на яких базуватиметься рішення щодо віднесення або невіднесення медичного виробу до 7% ставки ПДВ, не може бути створено», — зазначила Н. Сергієнко.
Ризику відсутності в переліку необхідного коду УКТЗЕД і, відповідно, подальшої загрози для надходження цієї продукції позбавитися неможливо — потрібно змінити сам підхід до формування Переліку. Крім того, як відомо, опис багатьох кодів УКТЗЕД може тлумачитися по-різному і або включити певний медичний виріб під час розмитнення, або виключити його. «Тому ми вважаємо, що необхідно відштовхуватися від реєстраційного свідоцтва на медичний виріб і саме наявність реєстрації продукції як медичного виробу взяти за основу для митного оформлення за ставкою ПДВ 7%. Це наразі є єдино справедливим рішенням до того часу, коли базовим документом, що відноситиме продукцію до медичних виробів стане лише сертифікат відповідності вимогам Технічних регламентів щодо медичних виробів», — вважає Н. Сергієнко.
Вікторія Листовнича, головний спеціаліст відділу державного ринкового нагляду Управління державного контролю якості та безпеки медичних виробів Держлікслужби України, нагадала присутнім, що постановою КМУ від 20.06.2012 р. № 548 «Про внесення змін до Порядку державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення» зі свідоцтва про державну реєстрацію на медичний виріб було виключено зазначення коду УКТЗЕД. Такі зміни обумовлені тим, що під час митного оформлення товарів у імпортерів виникали непорозуміння з митними органами, які товар відносили до іншої групи, ніж зазначено у свідоцтві про державну реєстрацію.
Доповнюючи, Я. Толкачова зазначила, що Порядок державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення, затверджений постановою КМУ від 09.11.2004 р. № 1497 подовжено до 1 липня 2015 р. Коли документ втратить чинність і Технічний регламент щодо медичних виробів, Технічний регламент щодо медичних виробів для діагностики in vitro та Технічний регламент щодо медичних виробів, які імплантують, затверджені постановами КМУ від 02.10.2013 р. № 753, № 754 та № 755 відповідно стануть обов’язковими для застосування, Держлікслужба України припинить вести Державний реєстр медичної техніки і виробів медичного призначення. Натомість створить реєстр осіб, відповідальних за введення медичних виробів, у якому в тому числі зазначатиметься медичний виріб і його опис (без зазначення кодів УКТЗЕД).
«Сьогодні Держлікслужба України розробила проект змін до постанови КМУ № 1497 з метою запровадження паралельних процедур — проходження оцінки відповідності медичних виробів і їх державної реєстрації. Проектом постанови КМУ також передбачено ведення реєстру зареєстрованих медичних виробів і тих, що пройшли оцінку відповідності. Тому мені здається, що на другому етапі доцільно також внести відповідні зміни до постанови КМУ, яка передбачає пільгову ставку ПДВ», — зазначила Я. Толкачова.
До обговорення питання долучився Віктор Чумак, член правління ООРММП України, який запропонував стороні, яка підтримує ідею включення до Переліку всіх медичних виробів, внесених до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення, спільно з Держпідприємництва України підготувати альтернативний проект постанови КМУ з подальшим його поданням на розгляд Уряду. Одночасно пропонується підготувати проект документа, включивши до нього медичні вироби за кодами УКТЗЕД, врахувавши пропозиції, що надійшли до МОЗ України. Уряд же визначиться, яким переліком краще керуватися. «Інакше це закінчиться тим, що постанова КМУ № 410 залишиться в нинішній редакції», — зазначив В. Чумак. Проте він впевнений, що альтернативний проект постанови КМУ Урядом підтримано не буде, оскільки через це вже проходили.
Петро Венгель, заступник начальника відділу ведення УКТЗЕД Державної фіскальної служби України, виступив з пропозицією в ході подальшого доповнення постанови КМУ № 410 окремо під Переліком виписати положення, згідно з яким для адміністрування ПДВ під час митного оформлення медичних виробів необхідно керуватися найменуванням медичних виробів, а не кодами УКТЗЕД, оскільки вони носять довідковий характер. Якщо учасники обговорення передбачать таку норму, проблему віднесення товарів до медичних виробів під час їх митного оформлення буде вирішено на 90%. Але разом з цим необхідно конкретизувати опис товарів, зазначених у Переліку. Наприклад, представлені пропозиції щодо доповнення Переліку містять позицію «Липка стрічка для заклеювання запакованих виробів медичного призначення для стерилізації (код УКТЗЕД — 4823 90 85 00)». За словами П. Венгеля, дану позиція, як і ряд інших, слід конкретизувати, зокрема, з чого саме вироблено стрічку — з паперу, тканини тощо, щоб інспектор міг одразу визначити, що це є саме медичний виріб.
Дар’я Дорощук, виконавчий директор Асоціації «Оператори ринку медичних виробів» також висловилася за підтримку ідеї, закладеної в попередній постанові КМУ № 216. Вона задалася питанням, чому 7% ПДВ застосовується за операціями з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України всіх без винятку лікарських засобів, внесених до Державного реєстру лікарських засобів, і лише окремих медичних виробів, внесених до Переліку, затвердженого Урядом?
Загалом більшість присутніх виступили за те, щоб сконцентрувати всю свою увагу на формуванні Переліку, до якого увійдуть усі медичні вироби, включені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення. Однак ті присутні, які впевнені, що даний проект документа Урядом ухвалено не буде, стурбовані тим, яким чином у найближчій перспективі включити до чинного Переліку соціально необхідні позиції медичних виробів, такі як пробки, кришки, ковпачки та інші пристосування для герметизації, закупорювання; бутлі, пляшки та аналогічні вироби (для лікарських засобів), оскільки обкладання операцій з їх постачання та ввезення на територію України сьогодні відбувається за ставкою 20%. Це, у свою чергу, призводить до зростання вартості відповідних препаратів.
Усі погодилися в єдиному — до 1 липня 2015 р. необхідно працювати за зрозумілими, прозорими та однозначними підходами, а не такими, коли компанія має одне уявлення щодо застосування тієї чи іншої ставки ПДВ, митні органи — інше, оскільки зараз виникають ситуації, коли неоднозначно сприймаються деякі позиції медичних виробів.
У зв’язку з цим Я. Толкачова виступила з пропозицією щодо опрацювання Переліку з метою доповнення його окремими позиціями, який з більшою вірогідністю буде підтримано Урядом, з одночасним опрацюванням проекту Переліку, який міститиме всі медичні вироби, включені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення.
Присутнім надано тиждень на опрацювання наданих їм профільним міністерством під час наради пропозицій до Переліку, які сформовано в таблиці із зазначенням коду УКТЗЕД, найменувань медичних виробів та авторів ініціативи. Після отримання пропозицій профільне міністерство перенаправить їх до Держлікслужби України з метою визначення нею приналежності товарів до медичних виробів. Надалі напрацювання буде направлено до Державної фіскальної служби України для ознайомлення та формування своїх пропозицій. Планується, що наступна нарада для обговорення напрацювань відбудеться в МОЗ України наступного тижня.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим