Для обговорення питань, пов’язаних із застосуванням РРО, запрошено фахівців Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби України та представників бізнес-спільноти.
З 1 липня 2015 р. обов’язкове застосування РРО поширюватиметься на платників єдиного податку III групи. З 1 січня 2016 р. — на платників податку II групи. Про це повідомила Олена Макеєва, заступник міністра фінансів України.
За її словами, станом на 1 січня 2015 р. в Україні зареєстровано 284,2 тис. фізичних осіб-підприємців (ФОП) — платників єдиного податку III групи. 187,5 тис. (66%) з них використовують безготівкову форму розрахунків, внаслідок чого можуть не застосовувати РРО. Виходячи з цього, за даними Міністерства фінансів України, 96,7 тис. ФОП — платників єдиного податку III групи повинні встановити РРО. «Ще один цікавий факт. З усієї кількості ФОП — платників єдиного податку III групи 78% мають річний дохід до 1 млн грн.», — зауважила О. Макеєва.
Знайомлячи з досвідом країн-сусідів, заступник міністра фінансів повідомила, що згідно із звітом Єврокомісії за 2014 р. країни Європейського Союзу намагаються посилювати контроль за готівковими розрахунками та касовою дисципліною. Так, наприклад, у Хорватії введено обов’язкове застосування РРО у сфері інтернет-торгівлі. Чехія планує знизити межу для готівкових платежів без застосування РРО. У Польщі використання фіскальних касових апаратів запроваджено у всіх сферах, за активної підтримки ЗМІ свого часу проведено акцію «Візьми чек», мета якої — сприяння детінізації економіки, анонсування та популяризація застосування РРО. У Білорусі в 2013 р. значно скорочено перелік сфер та видів діяльності, в яких не застосовують касові апарати. У Грузії касові апарати не застосовують в обов’язковому порядку лише в мікробізнесі. «Це фізичні особи, річний обсяг доходу яких не перевищує 30 тис. ларі (близько 265 тис. грн.)», — зазначила О. Макеєва. До того ж в цій країні запроваджено механізм, в рамках якого вартість РРО для окремих груп підприємців оплачувала держава. Решті підприємців була надана можливість придбати РРО у кредит на пільгових умовах.
«Ми за те, щоб прозорий європейський досвід працював у нашій країні», — додала Анна Дерев’янко, виконавчий директор ЄБА, підтримуючи ідею запровадження РРО в Україні. Більше того, ЄБА виступає за запровадження РРО для всіх без винятку підприємців. Вона підкреслила, що при цьому асоціація не лобіює інтереси виробників касових апаратів.
Неля Привалова, директор департаменту методологічної роботи з питань оподаткування Державної фіскальної служби України, нагадала, що з 1 липня 2015 р. вимога щодо обов’язкового застосування РРО поширюється на платників єдиного податку III групи, а з 1 січня 2016 р. — на платників єдиного податку II групи. Винятком є платники єдиного податку II і III груп, які здійснюють діяльність на ринках, при продажу товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі, через засоби пересувної мережі, а також платники єдиного податку I групи, які можуть застосовувати РРО на добровільній основі.
За словами Н. Привалової, ініціативу збільшення кола підприємців, які використовують РРО, зумовлює декілька факторів. По-перше, значних обертів набуває продаж товарів через мережу Інтернет із застосуванням готівкових розрахунків, які наразі проводяться без застосування РРО. Відповідно, не всі обсяги такого продажу декларуються платниками податків. По-друге, використання РРО унеможливить продаж контрафактних та контрабандних товарів. «Це той обсяг тіньової економіки, якого ми хочемо позбутися, і використання касових апаратів нам в цьому допоможе», — зазначила фахівець.
Оскільки Закон України набув чинності 1 січня 2015 р., спрощенці мали достатньо часу для укладення договорів з виробниками РРО, сервісними службами і початку використання касових апаратів у законодавчо визначені терміни.
Ще у лютому 2015 р. Державною фіскальною службою України розпочато широку масово-роз’яснювальну роботу щодо застосування РРО. Протягом цього часу проведено понад 1,5 тис. семінарів, круглих столів та інших заходів, в яких взяли участь більше 60 тис. платників податків. Численні звернення були розміщені у ЗМІ, мережі Інтернет та інших доступних засобах інформування платників податків. Відповідна робота проводилася і в центрах обслуговування платників податків. Також фахівцями Державної фіскальної служби України підготовлено пам’ятку для майбутніх користувачів РРО, яка розміщена на офіційному сайті відомства. У ній детально описано практичні аспекти придбання РРО, укладення договору на сервісне обслуговування, реєстрації РРО в органах Державної фіскальної служби України, його опломбування та введення в експлуатацію тощо. «Але на сьогодні, на жаль, маємо констатувати, що платниками єдиного податку III групи зареєстровано лише 4 тис. одиниць касової техніки. Спілкуючись з виробниками, ми з’ясували, що подано заявок на понад 10 тис. одиниць касової техніки», — зазначила Н. Привалова.
Згідно із Законом України № 71-VIII платники єдиного податку II і III груп, які з 1 січня 2015 р. по 30 червня 2015 р. включно почали застосовувати у власній господарській діяльності зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО, з дати початку застосування їх до 31 грудня 2016 р. включно звільняються від проведення перевірок з питань дотримання порядку застосування РРО.
Однак, за словами Н. Привалової, Державна фіскальна служба України готова піти на поступки і не застосовуватиме штрафні санкції проти платників податків, які не встигнуть до 1 липня встановити РРО, але матимуть до цього терміну договори на його придбання, в яких будуть зазначені дати оплати і постачання касового апарату. Відповідне доручення роз’яснювального характеру буде направлено в територіальні органи відомства для інформування підприємців щодо такої можливості.
З боку підприємців неодноразово лунали нарікання щодо високої вартості РРО. Коментуючи це, Н. Привалова зазначила, що, як правило, ФОП — платники єдиного податку III групи зайняті в торгівлі або надають послуги у нескладних сферах діяльності, які не вимагають високовартісних і складних моделей РРО. Тому, за її словами, можна використовувати прості моделі касових апаратів вартістю від 4784 грн.
З приводу нарікань з боку бізнесу щодо тривалої реєстрації РРО в органах Державної фіскальної служби України — протягом 2 тиж, Н. Привалова зазначила, що законодавством України встановлено 3-денний термін реєстрації касових апаратів. У разі недотримання цього терміну працівниками Державної фіскальної служби України фахівець закликала підприємців звертатися з відповідними скаргами за телефоном «гарячої лінії» антикорупційного сервісу «Пульс»: +38 (044) 284-00-07. «Ваша скарга буде негайно розглянута і питання одразу буде вирішено», — запевнила Н. Привалова.
Що стосується ймовірного збільшення кількості перевірок органами відомства з питань порядку використання суб’єктами господарювання РРО, то за статистикою, наведеною доповідачем, тенденція перевірок касової дисципліни в геометричній прогресії зменшується. Так, якщо у 2010 р. кількість таких перевірок становила 123 тис., то вже у 2014 р. — 9,7 тис. «Тобто за останні 5 років кількість перевірок з питань використання РРО зменшилася у 12 разів», — прокоментувала Н. Привалова. Така тенденція пов’язана із запровадженням електронної передачі звітності з касових апаратів до органів Державної фіскальної служби України. Крім того, у відомстві, у тому числі її територіальних органах, кількість працівників, які займаються перевірками касової дисципліни, налічує 245 осіб. При цьому на сьогодні в Україні зареєстровано 220 тис. РРО.
Наостанок фахівець зазначила, що з метою якнайлегшого та якнайшвидшого початку роботи суб’єктів господарювання з касовими апаратами Державна фіскальна служба України готова продовжувати надавати підприємцям допомогу у сфері застосування РРО: роз’яснювальну, організаційну та практичну.
За словами Ігоря Ланди, голови Комітету з роздрібної торгівлі ЄБА, генерального директора «NOVUS Україна», нічого складного у роботі з РРО немає. «Розетка 220 V і доступ до інтернету. Більше нічого не треба», — додав він. Компанією, яку очолює І. Ланда, розроблено тренінг з навчання касирів, тривалість якого — 3 год. Для цього створено навчальний клас. «Якщо буде необхідно, ми готові надавати цей клас зі своєю методологією і готові спільно з Міністерством фінансів України і Державною фіскальною службою України розробити тренінги і на безоплатній основі проводити їх», — запропонував він.
На думку І. Ланди, власники невеликого торгового бізнесу також повинні бути зацікавлені в установці касових апаратів. Адже РРО дозволяє бачити реальну виручку за день, робити інкасацію, контролюючи таким чином продавців. «Коли культура споживача буде підвищуватися, всі будуть просити вибити касовий чек. Для власників бізнесу це тільки полегшить облік готівки, оскільки у касирів та продавців не буде можливості використовувати незаконні схеми», — зазначив бізнесмен.
Наявність касового чека також необхідна з точки зору захисту прав споживачів. Якщо виникла підозра щодо якості придбаного товару, чек повинен додаватися до поданої в товариство захисту прав споживачів, або інші органи заяви з метою доказу того, що саме цей товар був придбаний в тій чи іншій торговій точці. Оскільки фіскальний чек містить номер, час та місце здійснення покупки, юридичну адресу суб’єкта господарювання та навіть номер каси.
Загалом великий прозорий бізнес зацікавлений у тому, щоб всі учасники ринку були у рівних умовах, тому виступає за запровадження РРО для всіх суб’єктів господарювання. Можливо, з метою донесення до суспільства необхідності детінізації економіки, гарантування сплати суб’єктами господарювання податків в державний бюджет, а також з метою захисту прав споживачів варто також провести масово-роз’яснювальну акцію на кшталт тієї, що свого часу організовано у Польщі — «Візьми чек».
фото Сергія Бека
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим