У сфері державних закупівель ліків та медичних виробів склалася критична ситуація: AIPM Ukraine

За повідомленням Міністерства охорони здоров’я України, черговий раз виникає критична ситуація у сфері державних закупівель, що пов’язано з відсутністю актуальних цін у державному реєстрі оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення. Такий стан речей унеможливлює здійснення торгів для закупівлі препаратів по ряду державних програм за затвердженою номенклатурою. З цією інформацією та закликом до виробників лікарських засобів оперативно задекларувати ціни на свою продукцію звернулися представники керівництва МОЗ України.

Позиція AIPM Ukraine щодо ситуації у сфері декларування зміни оптово-відпускних цін на препаратиУ відповідь на ситуацію, що складається в системі декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення (далі — система декларування цін), що, як наслідок, призводить до призупинення здійснення державних закупівель, Асоціація цим зверненням висловлює свою позицію та бачення щодо необхідних заходів для розв’язання ситуації.

Перш за все, слід зауважити, що існуюча на сьогодні процедура декларування цін, затверджена постановою КМУ від 02.07.2014 р. № 240 «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів» (далі — постанова № 240) є перевантаженою та відірваною від логіки процесу забезпечення пацієнтів ліками. Неінтегрована у загальну систему відшкодування вартості амбулаторного споживання препаратів — реімбурсацію, та без балансу у вигляді компенсаторного механізму вона перетворилася на механізм прямого обмежувального регулювання цін на лікарські засоби, що несе низку небезпек як для пацієнта, так і для держави.

Нагадаємо, що Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників AIPM Ukraine (далі — Асоціація) у червні минулого року під час обговорення проектів відповідної постанови та процедур зверталася до очільників Уряду та міністерств щодо ризиків запровадження такого механізму у відриві від системи реімбурсації.

На сьогодні ж ми з прикрістю можемо переконатися в тому, що застереження професійної індустрії повною мірою втілилися в життя. Замість задекларованої мети — підвищити доступність лікарських засобів для населення, забюрократизована та перевантажена розрахунками та обсягами затребуваної інформації процедура стала суттєвим бар’єром на шляху доступу пацієнтів до необхідних ліків.

Нині представники компаній — виробників лікарських засобів інформують Асоціацію про цілий ряд бюрократичних перепон у процесі здійс­нення процедури декларування цін, коли з формальних причин документи повертаються компаніям. Масовий прояв такої тенденції дозволяє зробити припущення щодо саботування процесу декларування цін самими співробітниками МОЗ України.

Розглядаючи всю проблематику даної процедури, варто також відзначити, що Державна інспекція з контролю за цінами, яка є одним з учасників підтвердження заявленої ціни, відповідно до постанови КМУ від 10.09.2014 р. № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» знаходиться у процесі ліквідації, що також не сприяє пришвидшенню процесу декларування ціни виробником.

Відповідна проблема існуючої процедури не є новиною ані для очільників МОЗ України, ані для представників бізнесу — виробників лікарських засобів та виробів медичного призначення. Ситуація, що склалася, не є певним форс-мажорним випадком, і назрівала з 1 березня поточного року (термін визначений постановою КМУ № 240 як кінцевий для приведення у відповідність всіх цін на лікарські засоби, поданих на реєстрацію після 2 липня 2014 р.). Питання неодноразово розглядалося експертами фармацевтичного сектору в рамках діючого дорадчого органу при МОЗ України — експертної групи. Було знайдено порозуміння з представниками профільного міністерства щодо внесення необхідних змін до існуючої процедури.

Як результат — ще в квітні поточного року був розроблений проект постанови КМУ, яким пропонується внесення змін до постанови № 240, що передбачає повернення до здійснення декларування ціни за заявницьким принципом, це пришвидшить процедуру поновлення діючого реєстру цін. На додаток запропоновані проектом зміни містять ряд механізмів, що знижують бюрократичне навантаження на всіх учасників процесу, таким чином оптимізуючи його.

Проект документа відповідно до вимог законодавства щодо погодження нормативно-правових актів місяць знаходився на публічному обговоренні, пройшов погодження в центральних органах виконавчої влади і враховує висловлені зауваження. На превеликий жаль, до сьогодні, він не погоджений Кабінетом Міністрів України.

З огляду на вищевикладене, Асоціація звертається до всіх відповідальних осіб сприяти пришвидшенню погодження такого довгоочікуваного як для пацієнтів, так і для всіх учасників фармацевтичного ринку документа. Проект змін до постанови КМУ № 240 є ключем до розв’язання існуючих проблем у процедурі реєстрації/декларування ціни, пусковим механізмом для системи державних закупівель та вирішенням непродуктивної дискусії між МОЗ України та заявниками у пошуку винуватців ситуації, що склалася.

Поряд з тактичними кроками з удосконалення процедури декларування цін на лікарські засоби, ще раз хочемо привернути увагу до того, що референтне ціноутворення не може служити засобом регулювання державою цін на лікарські засоби за відсутності системи реімбурсації. Адже за своєю природою такий підхід порушує суть механізму референтного ціноутворення, який має на меті визначити найбільш прийнятний для державних фінансів і системи охорони здоров’я в цілому рівень відшкодування витрат.

З огляду на це Асоціація вважає за можливе запроваджувати процедуру реферування цін лише у разі наявної фінансово-економічної бази для забезпечення цього процесу механізмом реімбурсації.

Що ж стосується виконання головного завдання, яке постає як перед регулятором, так і перед представниками бізнесу — підвищити доступність для населення ефективних та безпечних ліків, та з огляду на чинне законодавство у сфері бюджетної політики та існуючий стан речей у сфері державного фінансування, ми вбачаємо реалізацію можливою через наступні інструменти:

  • розробка та поетапне впровадження системи реімбурсації та обов’язкового державного медичного страхування;
  • скасування імпортних мит та зборів на лікарські засоби (зокрема імпортного збору);
  • скасування ПДВ на лікарські засоби;
  • зниження фіскального тиску на суб’єктів підприємницької діяльності, що працюють на фармацевтичному ринку;
  • запровадження єдиного чіткого та прозорого підходу до державного регулювання цін на лікарські засоби.

Асоціація висловлює свою відкритість до співпраці та спільного пошуку шляхів стабілізації ситуації у сфері державних ініціатив, що стосуються регулювання цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення з метою своєчасного забезпечення пацієнтів ефективними, якісними та безпечними ліками.

За матеріалами, наданими AIPM Ukraine
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті