Проект закону «Про фармацевтичне самоврядування»: погляд АПАУ

Про те, чому фармацевтичне самоврядування має ризики поширення корупції і які кроки для його ефективної реалізації слід зробити, розповідає директор Аптечної професійної асоціації України (АПАУ), доктор фармацевтичних наук Володимир Руденко.
— У минулому році фармацевтична спільнота приділила велику увагу впровадженню самоврядування у галузі. Наскільки ця ініціатива є на часі?

— Фармацевтична галузь — соціально відповідальна. Кожен крок у напрямку її реформації має бути виваженим і обережним, пропущеним через призму суспільної реакції та впливу на пацієнтів.

Фармація потребує саморегуляції, однак аби впровадити справді ефективне фармацевтичне самоврядування, необхідно пройти довгий шлях підготовки: юридичної, законодавчої, навіть ментальної. Усі активісти фармацевтичної галузі мають консолідуватися й працювати разом — лише за таких умов ми зможемо говорити про реальне самоврядування, яке буде відстоювати загальні цінності.

Розрізнений рух у цьому напрямку не буде мати позитивного результату. Ми вже бачимо такий яскравий приклад: до Верховної Ради України було подано на розгляд проект Закону України «Про фармацевтичне самоврядування» за № 3054 від 09.09.2015 р., написаний під діяльність однієї нещодавно створеної громадської організації. Він віддзеркалює лише її інтереси, у той час як має нести в собі, перш за все, бажання захищати професіоналів, впроваджувати належну аптечну практику, вболівати за доступність лікарських засобів та надання пацієнтам кваліфікованих фармацевтичних послуг. Це може звучати пафосно й амбіційно, але так воно має бути, якщо ми хочемо, щоб система працювала.

— Автори законопроекту «Про фармацевтичне самоврядування» зазначають, що вся критика проекту закону з боку опонентів — це заздрість.

— Існуючий проект закону можна виправдовувати скільки завгодно, це негативні, але зрозумілі людські емоції й прагнення — відстоювати свої інтереси попри руйнівний вплив на галузь, який вони можуть чинити. Ми всі розуміємо, що хтось може боятися не встигнути зайняти «своє» місце в ніші, якщо самоврядування ми не впровадимо за першим же запропонованим законопроектом. Однак необхідно усвідомлювати, що громадська, соціальна діяльність — це не та сфера, в якій пріоритети можна віддавати власним амбіціям.

У законопроекті відсутня будь-яка інформація щодо процедури створення та здійснення діяльності самоврядної організації, обрання її керівництва, порядку ведення реєстру фахівців, делегування державою повноважень, контролю їх реалізації… Законопроект зроб­лено непрозорим, його слід розглянути на наявність ризиків корупційної діяльності.

— Критика на адресу проекту закону «Про фармацевтичне самоврядування» лунає з боку громадських організацій, які навіть є опонентами в інших питаннях. Чому так склалося?

— На кону стоять інтереси звичайних фахівців галузі, наголошую в першу чергу зважати саме на це. Критично проаналізувати законопроект — це обов’язок кожного об’єднання, яке опікується інтересами фармацевтів і провізорів.

Недоліки зазначеного проекту закону на поверхні. Наприклад: в Україні вже існують нормативні акти, які регулюють діяльність самоврядних організацій в інших галузях, — вважаю за необхідне проаналізувати національне законодавство.

Так, наприклад, в Законі України «Про цінні папери та фондовий ринок» та Положенні про об’єднання учасників професійного фондового ринку передбачені наступні норми: порядок набуття та позбавлення статусу самоврядної організації, основні повноваження, права та обов’язки самоврядної організації, членство, вимоги до керівного складу, порядок погодження внутрішніх документів (змін до них) з уповноваженим державним органом, державний нагляд і контроль за діяльністю самоврядної організації, порядок ведення реєстру та ін.

У законі «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» також передбачені положення щодо вимог до голови ради, порядку скликання органів адвокатського самоврядування, їх повноважень тощо.

Більшість з наведеного не передбачено в проекті закону «Про фармацевтичне самоврядування». Ним ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» (далі — ВФП) сьогодні хоче визнати себе єдиною самоврядною, а якщо завтра її інтереси будуть йти врозріз з інтересами професійної спільноти, як її позбавити цього статусу? Це питання, на яке ми маємо знайти відповідь вже сьогодні, в законопроекті така інформація відсутня.

— Коли мова йде про хронологію впровадження самоврядування, автори зазначеного законопроекту аналізують саме статут АПАУ. Як гадаєте, чому?

— АПАУ імпонує увага розробників законопроекту до наших установчих документів (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 49 (1020) від 21.12.2015 р.), ми їх не ховаємо та надаємо для ознайомлення своїм членам і потенційним учасникам. Ми відкрито говоримо, що склад та голова правління АПАУ обираються на два роки, конференції проводяться не рідше одного разу на рік.

У той же час автори законопроекту фактично визначають ВФП як єдину та самоврядну, при цьому не ознайомивши фармацевтичну спільноту навіть зі статутними документами цієї нещодавно створеної організації.

Про те, що до ВФП можуть входити тільки фармацевти та провізори, ми знаємо виключно зі слів засновників. Крім того, згідно з європейським досвідом голова правління самоврядної організації обирається на два роки з можливістю переобрання (наприклад така норма діє у Латвії, Польщі). Але досі невідомо, яка система обрання голови передбачена в статуті ВФП. Можливо, за європейською моделлю? А, можливо, на цю посаду вже когось обрано, щонайменше, на 6 років? Інформація про порядок скликання загальних зборів (конференцій) також відсутня.

Усі важливі для фармацевтичної спільноти рішення мають прийматися самоврядною організацією лише на загальних зборах, які проводяться щонайменше один раз на рік — такий підхід є запорукою дійсного відображення професійних інтересів членів. Однак завтра ми можемо дізнатися, що фармацевтів та провізорів на конференціях ВФП хочуть бачити та радитись з ними, наприклад, лише один раз на 3 роки.

Крім того, аналізуючи коментарі, які давали автори законопроекту «Про фармацевтичне самоврядування», ми бачимо, що вони фактично роблять членство в самоврядній організації необхідною умовою для проходження атестації провізорів і фармацевтів. Такі повноваження держава саморегульованому об’єднанню поки не делегувала, і навіть прийняття зазначеного законопроекту цих повноважень організації не дасть.

Тобто навіть якщо припустити можливість прийняття такого закону, реалізація його положень можлива виключно після прийняття ряду інших законів та підзаконних нормативно-правових актів, наприклад, щодо делегування державою повноважень самоврядній організації проведення обов’язкової атестації спеціалістів фармацевтичної галузі. Чи готове до цього суспільство?

Однак цей проект закону — це досвід, помилки, які необхідно врахувати у майбутньому. Напрямок, який, як ми бачимо, слід обрати прямо протилежний — тобто зробити законопроект відкритим, професійним, чесним і зрозумілим. Законопроект «Про фармацевтичне самоврядування» має бути результатом дискусій профільних громадських об’єднань та професійної спільноти, спільним компромісом заради досягнення головної мети — захисту професіоналів (провізорів і фармацевтів), створення умов для їх розвит­ку, навчання і підвищення кваліфікації, забезпечення надання пацієнтам якісних, кваліфікованих послуг. Він не має відстоювати інтереси певної організації і, тим більше, заводити в глухий кут громадян, фахівців галузі. Впевнені, разом з учасниками фармринку ми з цією задачею впораємося.

— Що, на Вашу думку, необхідно зробити для отримання проекту Закону України «Про фармацевтичне самоврядування» бажаної якості?

— Враховуючи відсутність законопроекту щодо самоврядування у фармацевтичній галузі, який відстоював би інтереси провізорів і фармацевтів, АПАУ проводить роботу щодо вивчення міжнародного досвіду системи організації фармацевтичного самоврядування в різних країнах світу.

Я впевнений, що наша галузь потребує саморегуляції, але якісної та на зрозумілих умовах. АПАУ наголошує на необхідності прийняття такої системи самоврядування, яка буде вигідна, у першу чергу, пацієнтам та фармацевтичній спільноті.

За матеріалами, наданими АПАУ

Интересная информация для Вас:

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи