Розпочавши захід, Уляна Супрун підкреслила важливість обрання державних секретарів міністерств для впровадження реформ, проте висловила сумніви щодо досконалості процедури відбору кандидатів на такі посади Комісією з питань вищого корпусу державної служби (далі — Комісія), зауваживши, що представники Комісії лише поверхнево дивляться на освіту та досвід роботи кандидатів, що є неприпустимим. «Через недосконалий процес відбору серед кандидатів на посаду державного секретаря МОЗ України опинилися керівники фармацевтичних та приватних страхових компаній, а також особи, що були звільнені з державної служби через непрофесійність. Незрозуміло, чому такі кандидати пройшли до другого етапу конкурсу — тестування», — зауважила У. Супрун, наголосивши, що в МОЗ України наразі працює молода професійна команда, що має на меті впровадження реформи системи охорони здоров’я, саме тому державний секретар має працювати з цією командою в одному напрямку, а не навпаки. «Наразі кандидати на посаду державного секретаря МОЗ України не відповідають цій вимозі», — додала спікер.
У. Супрун також висловила сумніви щодо можливості обрання державних секретарів різних міністерств однією Комісією і повідомила, що на урядовій нараді в понеділок було ухвалено рішення щодо створення робочої групи для зміни процедури відбору державних секретарів міністерств.
Павло Ковтонюк відмітив важливість державного секретаря МОЗ України для впровадження реформи охорони здоров’я, оскільки він має відповідати за функціонування апарату МОЗ України та системність процесу реформування галузі. «Реформи не є справою одного дня, тому має бути той, хто продовжить втілювати їх у життя навіть після зміни команди МОЗ України. Тому на посаді державного секретаря Міністерства ми розраховуємо на «людину з майбутнього». Натомість «система» обирає людей з минулого через недосконалість процедури відбору кандидатів», — наголосив П. Ковтонюк, додавши, що без обрання гідного державного секретаря МОЗ України процес реформування системи охорони здоров’я може загальмуватися.
«Сьогодні ми активно боремося зі «старою системою». Проте процедура обрання державних секретарів міністерств демонструє повернення «старих» законів та спроби реваншу представників саме «старої системи» повернутися в «бізнес», що буде вестися за спиною реформаторів. Ми не будемо ширмою на користь маленької групи корупціонерів, тому вважаємо за необхідне переглянути процес відбору кандидатів на посади державних секретарів міністерств, щоб зрозуміти, чому відсіюються гідні кандидати», — наголосив Володимир Омелян.
За словами Миколи Виговського, призначення державних секретарів міністерств, що вже відбулися, та кандидатури, що наразі подаються на займання цих посад, — наслідок недосконалої процедури відбору державних секретарів. У результаті ряд гідних спеціалістів не допущено до участі у конкурсі через відсутність досвіду на керівних посадах. Причому Комісія трактує наявність чи відсутність цього досвіду ситуативно та суб’єктивно, оскільки жодної процедури обрахунку цього досвіду не існує. Це і створює поле для маніпуляцій та зловживань, підкреслив спікер.
За його словами, в Міністерстві інфраструктури України та Міністерстві внутрішніх справ України конкурси на посаду державного секретаря виграли одіозні кандидати. «Це сталося тому, що з 20 балів, які може набрати кандидат на посаду державного секретаря на конкурсі, про об’єктивність можна говорити лише щодо набору 2 балів за проходження тестування. У свою чергу, 18 балів виставляються членами Комісії «втемну». Відповідно, за наявності змови 2–4 осіб можна забезпечити перемогу необхідному кандидату. Сьогодні «люди з минулого» з корупційним слідом виграють конкурси. Саме тому є вкрай важливим змінити процедуру конкурсу та зобов’язати представників Комісії відкривати дані щодо виставлених кандидатам оцінок. Також процедура відбору не передбачає оцінки доброчесності кандидатів, тобто фактів фігурування у корупційних скандалах, бізнес-зв’язків тощо. Це необхідно змінити», — наголосив М. Виговський.
Ярослав Юрчишин підкреслив, що будь-який якісний механізм можна зіпсувати неякісним або корумпованим виконанням. «Процедура відбору державних секретарів міністерств демонструє, що міністрам-реформаторам намагаються накинути на шию «ярмо» у вигляді осіб, що не зацікавлені у реформуванні галузей. Тобто ми є свідками того, як ефективний механізм дискредитується через корупційні схеми певних політичних сил», — наголосив спікер.
Я. Юрчишин також розповів, чому сьогодні для громадськості важливим є питання обрання державного секретаря МОЗ України. «Або державний секретар МОЗ України буде підтримувати ініціативи нової команди Міністерства щодо реформування системи охорони здоров’я, або це буде головне гальмо, яке не дасть команді працювати, й анонсована реформа ніколи не відбудеться. Якщо порядок відбору кандидатів на посаду державних секретарів міністерств передбачатиме публічність, ми побачимо, «хто за кого грає», тобто чи враховані інтереси суспільства або конкретних фінансово-промислових груп».
«Як представники громадськості ми хотіли б, щоб усі кандидати, які розглядаються Комісією на посади державних секретарів міністерств, були оприлюднені, незважаючи на те, буде їх обрано для участі у конкурсі, чи ні. Це необхідно для розгляду доцільності відфільтровування цих кандидатів. Також мають бути опубліковані та перевірені декларації кандидатів та результати їх тестувань», — наголосила Ольга Стефанишина.
Таким чином, учасники прес-конференції одноголосно наполягали на важливості проведення відкритих та чесних конкурсів на посади державних секретарів міністерств, що унеможливить повернення в них корупціонерів та чиновників «старої системи».
фото Сергія Бека
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим