Аптеки світу–2018: лідери навчаються завжди

Весна 2018 р. для фармацевтичного ринку виявилася насиченою завдяки декільком знаковим подіям. Старт І етапу медичної реформи, перші кроки до запровадження електронного рецепта, ініціатива МОЗ України щодо обмеження рекламування лікарських засобів, повернення до роботи над новим законопроектом «Про лікарські засоби». Ці та інші не менш актуальні теми протягом 24–25 травня знаходилися у фокусі уваги більше 250 учасників 7-го Міжнародного фармацевтичного форуму «Аптеки світу–2018», який у цьому році вже традиційно пройшов на березі Чорного моря в сонячній Одесі. Організаторами масштабного і довгоочікуваного для операторів фармацевтичного сектору заходу виступили компанія «МОРІОН» спільно з «УкрКомЕкспо». Незмінним залишається генеральний спонсор форуму — компанія «Байєр». Спонсором заходу виступила компанія «Нобель». Спеціальні партнери форуму — Національний фармацевтичний університет України (НФаУ), компанії «ІнтерХім», «Becton, Dickinson and Company», «Proxima Research», «Софтінформ» та Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» (AMOMD). Туристичний партнер — агентство «Ласпі», генеральний інформаційний партнер — «Щотижневик АПТЕКА».


Дводенна насичена програма форуму у форматі 5 сесій включала близько 35 доповідей, представлених вершками фармацевтичного сектору України та зарубіжних країн — Польщі, Білорусі, Єгипту та Румунії. Захід традиційно об’єднав представників регуляторних органів України, виробників лікарських засобів, дистриб’юторів, аптечних мереж, провідних фахівців наукових установ і навчальних закладів, компаній фармацевтичного маркетингу, консалтингових та аналітичних компаній, професійних асоціацій, експертів фармацевтичного ринку.

«Дуже цінно, що є такі заходи. Це важливий майданчик, який за роки існування набув визнан­ня серед представників фармацевтичної спільноти та став професійною платформою для обміну досвідом між провідними вітчизняними та зарубіжними фахівцями», — передав вітальні слова учасникам форуму Роман Ілик, заступник міністра охорони здоров’я України.

Модераторами форуму виступили експерт фармацевтичного ринку Сергій Орлик та директор компанії «Proxima Research» Сергій Іщенко.

1-шу сесію форуму під назвою «Візьмемося за руки, друзі!..» відкрив Сергій Іщенко, представивши ключові тенденції, які наразі спостерігаються на фармацевтичному ринку, та надав прогноз його розвитку в найближчій перспективі.

«Так було, так буде. 2½ удари в Фарму Польщі і що це може означати для України» — доповідь з такою назвою представив міжнародний експерт фармацевтичного ринку Гжегож Орновськи. Спікер представив вплив на фармацевтичний ринок Польщі системи реімбурсації у 2012 р., введення закону «Аптека для аптекаря» та підходів до введення повної заборони реклами ліків, медичних виробів і харчових добавок, а також заборони продажу в аптеках продуктів, не пов’язаних з процесом лікування.

З особливостями аптечної справи в Білорусі учасників форуму ознайомила Світлана Старовойтова, директор компанії «Керуюча компанія холдингу «Аптека груп». Основними відмінностями фармацевтичного ринку Білорусі є: регульована система ціноутворення на всі ліки за регресивною шкалою; частка державних аптек становить 50% ринку; усі великі аптечні мережі афілійовані з дистриб’юторами; тільки державні аптеки обслуговують рецепти, оплачувані за рахунок бюджету; частка лікарських засобів вітчизняного виробництва — близько 50% ринку.

Голова правління ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата», член Ради Міжнародної федерації фармацевтів (International Pharmaceutical Federation — FIP) Олег Клімов представив сучасну модель аптечної справи в Україні. Доповіді передувало бліц-опитування аудиторії щодо рівня підготовки і кваліфікації фармацевтичних працівників.

Основними питаннями, які сьогодні на часі, щодо діяльності аптек є участь у програмі «Доступні ліки», пілотному проекті з відшкодування вартості препаратів інсуліну, поновлення роботи над законопроектом «Про лікарські засоби». Саме на цих питаннях детально зупинився Володимир Руденко, директор ГО «Аптечна професійна асоціація України» (АПАУ), представивши їх проблемні та спірні аспекти, а також роботу АПАУ у цьому напрямку.

Директор з розвитку мережі аптек «Подорожник» Олександр Креденець разом з учасниками форуму зазирнув у майбутнє аптечного роздробу, окресливши основні проблеми цього сегменту фармринку, економічні реалії аптечного бізнесу в Україні і представивши власний прогноз динаміки частки топ-10 аптечних мереж до IV кв. 2019 р.

2-га сесія форуму «Аптеки і виробники» почалася зі жвавої дискусії щодо актуальних регуляторних питань і аптечної справи. До діалогу через Skype-зв’язок долучився начальник Управління фармацевтичної діяльності і якості фармацевтичної продукції МОЗ України Тарас Лясковський. Перш ніж перейти до блоку «питання-відповіді», посадовець зупинився на ключових аспектах реалізації програми «Доступні ліки» та запровадження електронного рецепта. Дискусія, у якій взяли участь директор ДВТП «Волиньфармпостач» Михайло Півнюк, виконавчий директор Асоціації «Оператори ринку медичних виробів» Дар’я Бондаренко та керуючий партнер юридичної компанії «Правовий Альянс» Дмитро Алешко, точилася нав­коло проблемних питань участі аптек у програмі «Доступні ліки», пілотному проекті щодо препаратів інсуліну, актуальних питань обігу медичних виробів та ін.

Доповідь з оригінальною назвою «Золоте теля пручається, або Історія із славетного міста Чорноморська» представив генеральний директор компанії «ОмніФарма» Олег Курченко. Доповідач представив успішний кейс захисту власного бренду компанії — оригінального Білого Вугілля®, зазначивши, що бути копією бренду іноді також дорого.

«Продаємо багато чи мало? Як ефективно продавати в умовах перенасичення інформацією» — доповідь на цю тему представив Антон Бабенко, керівник проекту «Аптечні BI-рішення і Роздрібні мережі» компанії «Proxima Research». Затверджений план продажів має відповісти на питання, які послуги має надати аптечна мережа (за які платить виробник), щоб вона продавала в межах розрахованого потенціалу продажів. Виробник підкаже найефективніші послуги й очікуваний приріст продажів його препаратів, який аптека здатна принести. Подібні розрахунки надаються проектом «Аптечні BI-рішення і Роздрібні мережі».

Про маркетингові угоди щодо медичних виробів розповів президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор компанії «Калина медична виробнича компанія» Павло Харчик. У контексті маркетингових договорів бажання постачальників зводяться до збільшення продажів, отримання послуг щодо викладки, рекомендації, звітності тощо, своєчасне документальне оформлення та підтвердження послуг. Аптеки, у свою чергу, бажають збільшення загального прибутку без додаткових трудовитрат.

Якою є роль аптек у протидії ВІЛ-інфекції? На це питання в рамках доповіді відповів Павло Смирнов, заступник виконавчого директора з програмної діяльності «Альянс громадського здоров’я».

Емад Абдельсадик (Emad Abdelsadek), керівник платформи EMAD ABDELSADEK, EMA, розкрив секрети того, як зробити процес введення ін’єкцій менш болісним і більш комфортним. Безумовно, це залежить і від якості шприців. Спікер представив особливості та характеристики 3-компонентного шприца BD Emerald™, використання якого робить ін’єкцію безболісною та майже атравматичною.

«Людина і закон» — під такою назвою пройшла 3-тя сесія форуму, яка складалася з 2 блоків: кадрового та юридичного, і розпочалася з відео-інтерв’ю на тему «Працівник аптеки з позиції споживача» за участю споживачів з одеських аптек. Перше, що, на думку споживачів, необхідно змінити в аптеках — знизити вартість лікарських засобів, особливо для вразливих верств населення. У продовження відео-інтерв’ю С. Орлик обговорив з присутніми питання людських якостей у розрізі фармацевтичних реалій.

Про стан фармацевтичної освіти в Україні й те, які молоді фахівці потрібні аптеці зараз, розповіли доктор фармацевтичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, ректор НФаУ Алла Котвіцька та доктор фармацевтичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, голова підкомісії з фармації Науково-методичної ради МОН України, завідувач кафедри фармацевтичної хімії НФаУ Вікторія Георгіянц.

Володимир Анісімов, декан фармацевтичного факультету Одеського національного медичного університету, зупинився на питанні партнерства з роботодавцями як стратегічному ресурсі розвитку фармацевтичної освіти.

Президент Національної асоціації госпітальних фармацевтів Румунії Іоан Антофі (Ioan Antofie) представив доповідь на тему «Лідерство VS менеджмент», розкривши портрети і відмінні риси лідерів та менеджерів.

Ірина Басенко, HR-бізнес-партнер ТОВ «Бай­єр», надала рецепти та антирецепти привабливого роботодавця. До речі, за версією спеціалізованого агентства «Фарма Персонал», компанія «Байєр» вже третій рік поспіль очолює рейтинг привабливості фармацевтичних компаній Украї­ни як роботодавців.

Юридичний блок 3-ї сесії присвячено питанням кримінальної відповідальності за злочини у сфері фармацевтичної діяльності, організаційно-правовим проблемам аптечної діяльності. Ці питання детально розкрили доктор юридичних наук, професор, академік Національної академії правових наук України, директор Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого Наталія Гуторова та доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри цивільного, господарського та екологічного права Полтавського юридичного інституту Віталій Пашков.

Практичні юридичні поради щодо змісту маркетингових договорів надав Микола Орлов, партнер юридичної фірми «ОМП». Юридичні аспекти діяльності інтернет-аптек представив партнер юридичної фірми «ОМП» Ігор Огороднійчук.

2-й день форуму розпочався з 4-ї сесії «Економіка аптечного підприємства. Частина № 1». Доповідям передувала фокус-дискусія на тему «Місія дистриб’ютора сьогодні і завтра» за участю директора зі стратегічного розвитку компанії «БаДМ» Олександра Суходольського.

Про особливості роботи спеціалізованої аптечної мережі розповіла Юлія Спальвиш, генеральний директор компанії «Бізнес Центр Фармація».

Як невеликій аптечній мережі бути успішною? На це питання в рамках доповіді відповіла заступник директора аптечної мережі «Сана» Ольга Дмитрук.

«Електронний рецепт як об’єктивна нереальність» — тема доповіді комерційного директора аптечної мережі «D.S.» Каріне Саакян, на переконання якої для впровадження елект­ронного рецепта має бути створена технічна база і можливість роботи з ним закладів охорони здоров’я. Крім того, необхідно визначити стандарт електронного рецепта, створити реєстри пацієнтів, лікарів тощо. До дискусії з приводу цього питання приєднався Сергій Гончаров, генеральний директор компанії «Аптеки медичної академії».

Менеджери з розвитку бізнесу компанії «Байєр» Інна Соколова та Лідія Кобилінська презентували доповідь на тему «Цінність трейд-меркетингових активностей», у рамках якої зупинилися на питаннях важливості впливу на вибір покупця, видах маркетингових активностей, критеріях неуспішних активностей, а також представили досвід компанії з використання трейд-маркетингових активностей в аптеках.

Старший партнер компанії «ABSC» Кшиштоф Седлецьки представив доповідь на тему «Приватна торгова марка: спір амбіцій з амуніцією», зупинившись на перевагах і вузьких місцях аптечних мереж і виробників внаслідок створення приватної торгової марки. У продовження цієї теми відбулася фокус-дискусія за участю заступника директора з маркетингу та продажів компанії «Київський вітамінний завод» Романа Матківського та П. Харчика. Питання «Так амбіція чи амуніція?» залишається на розсуд професійної аудиторії.

Заключну 5-ту сесію «Економіка аптечного підприємства. Частина № 2» відкрив директор компанії «Софтінформ» Олександр Ємець, презентувавши учасникам форуму доповідь з показовою назвою «Прокачай свою аптеку». Він наголосив, що ряд успішних ідей і «фішок» «Софт­інформ» допоможуть у бізнес-процесі аптек.

«Історія про споживача ліків у digital-еру, або Що робити аптечному бізнесу в епоху цифрових змін» — тема доповіді Ярослава Оготського, стратегічного директора компанії «Ізобар Україна», та Вікторії Аніськовцевої, категорійного менеджера компанії «Байер».

Експерт аптечного ринку Юлія Клименюк представила доповідь на тему «Вплив інтернету на фармбізнес в Україні. Пошук, вибір, замовлення».

Підбиваючи підсумки форуму, експерти фармацевтичного ринку спробували виокремити певні прогнози й очікування. «Що буде з фармринком через рік і 5 років?» — це головна тема заключної фокус-дискусії.

Наостанок для всіх бажаючих учасників форуму компанія «ІнтерХім» організувала екскурсію на сучасні виробничі потужності заводу.

Уже в наступному номері «Щотижневика АПТЕКА» ми детально представимо ключові тези доповідей, а також фокус-дискусій, що відбулися у рамках форуму, і розпочнемо цикл публікацій, присвячених перебігу 7-го Міжнародного фармацевтичного форуму «Аптеки світу–2018».

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи