Проект Закону України «Зробимо ліки дешевшими!» (про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення розвитку вітчизняної фармацевтичної галузі)

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ

Відповідно до статті 93 Конституції України в порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Зробимо ліки дешевшими!» (про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення розвитку вітчизняної фармацевтичної галузі).

Доповідати на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України Галасюк В.В.

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко

 В.В. Галасюк

 В.І. Вовк

 В.Л. Заружко

 А.С. Лозовой

 І.В. Мосійчук

 А.В. Кошелєва

 М.Ю. Бурбак

 М.В. Довбенко

 О.Г. Домбровський

 О.В. Кужель

 А.М. Гіршфельд

 Л.П. Козаченко

 О.М. Кириченко

 М.В. Єфімов

 А.Ю. Геращенко

 Є.Ю. Рибчинський

 О.С. Мусій

 Д.В. Лінько

 В.В. Амельченко

 С.В. Рибалка

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Зробимо ліки дешевшими!» (про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення розвитку вітчизняної фармацевтичної галузі)

1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту

Відсутність послідовної та чіткої державної політики на ринку лікарських засобів України на фоні його перенасиченості, а також низька купівельна спроможність українців загострили проблему економічної доступності ліків. Натомість при формуванні системи обігу лікарських засобів пріоритетом мають бути інтереси пацієнта, які полягають у доступності до ліків з доведеною терапевтичною ефективністю.

В Україні, за даними статистичного бюлетеня «Національні рахунки охорони здоров’я України», кінцеве споживання фінансових коштів системи охорони здоров’я забезпечувалося через трьох основних постачальників медичних послуг і товарів (провайдерів): лікарень (35,3% поточних витрат на охорону здоров’я), закладів, що надавали амбулаторні послуги (12,4%), і закладів з роздрібного продажу медичних товарів та інших організацій, що надавали медичні товари (38,2%)1.

Згідно результатів загальнонаціонального дослідження «Індекс здоров’я. Україна — 2017», у більшості країн ці витрати покриваються за рахунок коштів бюджету або схем обов’язкового медичного страхування. У країнах ОЕСР ці схеми становлять у середньому 57% від усіх роздрібних фармацевтичних витрат, крім того, 39% покривається населенням за рахунок власних коштів, ще 4% — коштами добровільного медичного страхування2.

В Україні ж витрати із роздрібного продажу медичних товарів майже повністю (99,8%) фінансуються за рахунок коштів домогосподарств. Це лягає важким тягарем на малозабезпечені верстви населення, які не мають належного соціального захисту. Тому пріоритетом для національної системи охорони здоров’я мають бути інтереси пацієнта, які полягають у фізичній і фінансовій доступності ліків.

1Національні рахунки охорони здоров’я (НРОЗ) України у 2015 році: Статистичний бюлетень/Державна служба статистики України. 2017. C. 10−11.
2health-index.com.ua/upload/files/+Report%20Health%20Index%202017_web.pdf784933025.pdf.

Також у вказаному дослідженні здійснено аналіз доступності лікарських засобів для українців та виявлено наступні вкрай негативні тенденції:

1) 21,6% опитаних серед тих, хто мав хворобу чи травму і не звертався по медичну допомогу, відмовилися від звернення по неї через її високу вартість. Отримані дані кореспондуються з результатами самооцінки домогосподарств щодо доступності товарів і послуг. Згідно з ними, у 18% від загальної кількості домогосподарств були особи, які повідомили про випадки неможливості придбання необхідних, але занадто дорогих ліків;

Протягом останніх 12 місяців Вам доводилося через відсутність коштів… %/N Всього Стать Місце проживання Вік
чоловіки жінки місто село 18–29 років 30–44 роки 45–59 роки 60 років і старші
… відмовлятися від лікування? % 19,1 13,2 24,0 18,7 20,1 9,0 13,7 20,8 30,6
N 1911 594 1317 1289 623 175 385 535 816
… відкласти лікування? % 18,9 12,6 24,1 18,4 19,9 8,6 15,5 19,9 29,1
N 1893 568 1325 1273 620 170 435 512 776
… зменшити кількість препаратів? % 18,9 12,4 22,8 18,5 17,3 9,7 13,8 19 27,9
N 1814 559 1255 1277 537 190 388 490 746
… перервати (не закінчити) курс лікування? % 9,6 6,6 12,2 9,4 10,1 4 7,2 10,4 15,6
N 965 298 668 650 315 77 203 267 418

2) майже кожен третій респондент віком 60 років і старші (33,4%) відчували тягар витрат на ліки;

3) основною причиною відмови від купівлі призначених лікарем лікарських засобів стала відсутність коштів, про що повідомив майже кожен другий респондент;

4) витрати на лікарські засоби з особистого чи сімейного бюджету впродовж останніх 30 днів становили 610,9 грн.

Згідно іншого дослідження, проведеного в рамках проекту USAID «(Без)коштовна медицина» та виконаного БФ «Пацієнти України»3, встановлено, що кожен другий пацієнт в Україні відмовляється від лікування або відкладає його через брак коштів. Головна проблема, як вважають 94% пацієнтів, що брали участь у фокус-групах, є саме висока вартість препаратів.

Враховуючи вищенаведені вкрай негативні тенденції в Україні, принциповим повинно стати питання економічної доступності медикаментів для українського населення, особливо для соціально незахищених верств населення.

3moz.gov.ua/article/statistic/rezultati-doslidzhennja-bezkoshtovna-medicina.

Отож, для забезпечення економічної доступності медикаментів для українського населення слід вирішити ряд наступних комплексних завдань.

1. Згідно з підпунктом «в» пункту 193.1 статті 193 чинної редакції Податкового кодексу України поряд із загальною ставкою податку на додану вартість в розмірі 20% передбачена спеціальна ставка 7% для операцій з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів.

Оскільки ставка податку на додану вартість прямо впливає на ціну товару (в даному випадку лікарських засобів) для кінцевого споживача, її збереження на даному рівні спричиняє значне підвищення вартості лікарських засобів по всьому ланцюжку поставки: від імпортера до дистриб’ютора, від дистриб’ютора до аптеки і від аптеки до кінцевого споживача (пересічного громадянина України).

З урахуванням економічної ситуації в країні та фінансової ситуації в домогосподарствах, навряд чи така ставка податку на додану вартість відповідає положенням підпункту 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, які в якості одного з основних принципів податкового законодавства вказують соціальну справедливість, тобто відповідність податків і зборів рівню платоспроможності платників податків.

Водночас, практика надання пільг на поставку лікарських засобів є досить поширеною в країнах Європейського Союзу. Наприклад, в Бельгії, Португалії та Хорватії ставка податку на додану вартість становить 6% (поряд зі стандартними 21–23%), в Іспанії — 4%, в Ірландії (для оральної медицини), Швеції, Англії, Шотландії (для рецептуальних лікарських засобів) — 0%4.

Окремою важливою складовою забезпечення населення лікарськими засобами в розвинених країнах є державна система компенсації, яка в Україні залишається на недостатньому рівні.

Враховуючи вищенаведене, законопроектом пропонується знизити спеціальну ставку для операцій з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів з 7% до 0%.

4apps.who.int/medicinedocs/documents/s23163en/s23163en.pdf.

2. За інформацією Об’єднання організації роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України, фармацевтичні підприємства України впродовж останніх років, вкладаючи мільйони доларів США на освоєння нових технологій з використанням сучасного технологічного обладнання, створення системи забезпечення якості на етапі виробництва, інтегрувалися у світове фармацевтичне співтовариство та перейшли на високі міжнародні стандарти виробництва — GMP.

Модернізація вітчизняних фармпідприємств надала можливість значно збільшити номенклатуру лікарських засобів, обсяги виробництва, створити нові робочі місця, відкрити нові виробничі дільниці. Це потребує додаткового отримання сировини та допоміжних речовин, у тому числі і спирту етилового. Значне збільшення обсягів виробництва надасть можливість збільшити надходження валютних коштів, платежів до бюджету, а головне, забезпечити населення країни економічно доступними, якісними та ефективними ліками.

Постачання підприємствам спирту етилового як сировини для виробництва лікарських засобів відбувається у відповідності до підпункту 229.1.13 пункту 229.1 статті 229 Податкового кодексу України, яким встановлено, що відвантаження спирту етилового для виробництва лікарських засобів проводиться в межах квот, установлених Кабінетом Міністрів України. Такі щорічні квоти на отримання спирту затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 05 січня 2011 року №19 «Питання використання спирту етилового для виробництва лікарських засобів» (далі — Постанова) (із змінами) для виробництва лікарських засобів (у тому числі компонентів крові та виготовлених з них препаратів), крім лікарських засобів у вигляді бальзамів, еліксирів та таких, що мають міжнародну непатентовану назву Етанол, за ставкою акцизного податку в розмірі 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту етилового.

Формування змін до Постанови щодо встановлення нових квот для їх подальшого затвердження Урядом здійснюється Міністерством охорони здоров’я України на підставі розрахунків щодо обсягів фактично випущеної фармацевтичними підприємствами продукції та запланованих обсягів із врахуванням створення нових підприємств, збільшення номенклатури, виробничих потужностей тощо.

Проте, за інформацією Об’єднання організації роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України, в останні роки внесення змін до вищезазначеної Постанови щодо збільшення квот стикається зі штучними регуляторними перешкодами для вітчизняних підприємств. Зокрема, в ручному режимі при погодженні внесення відповідних змін, не враховуючи нагальних потреб підприємств, які розширюють номенклатуру лікарських засобів щодо імпортозаміщення, представниками влади виключаються з переліку підприємства, які потребують збільшення квот. Така ситуація створює підґрунтя для негативних економічних наслідків для суб’єктів господарювання та бюджету, а також створює соціальну напругу не тільки в колективі підприємств через втрату роботи, зменшення заробітної плати, але й у суспільстві країни через штучно створюваний дефіцит життєво необхідних для лікувальних процесів лікарських засобів.

Об’єднання організації роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України наголошує, що всі фармпідприємства країни споживають на рік не більше 3,5–4% від усього реалізованого для внутрішнього ринку спирту і збільшення квот навіть на 1–1,5% не впливає на загальний ринок спирту етилового, адже в Україні не існує його дефіциту.

Також слід зазначити, що жодною країною ЄС не встановлено жодної ставки акцизного податку чи збору на спирт етиловий, що використовується при виробництві лікарських засобів. В усьому світі прийнято єдину ставку — нульову. Водночас, у цих країнах встановлено жорсткий контроль з боку податкових чи фіскальних органів за цільовим використанням спирту. Такий жорсткий контроль встановлено і в Україні — податкові пости на підприємствах, перевірки тощо.

Більше того, відповідно до умов Угоди про Асоціацію України з ЄС, ратифікованої Україною 16 вересня 2014 року, а саме у Додатку XXVIII до глави 4 «Оподаткування» розділу 5 «Економічне і галузеве співробітництво» передбачено, що Україна зобов’язується поступово наблизити своє законодавство до законодавства ЄС. У тому числі щодо Директиви Ради 92/83/ЄЕС «Про гармонізацію структур акцизних зборів на алкоголь та алкогольні напої» від 19.10.1992 р. Передбачено, що положення даної Директиви мають бути впроваджені Україною протягом 5 років з дати набрання чинності цієї Угоди. Тобто Україна взяла на себе зобов’язання імплементувати Європейські норми законодавства до 2020 року, у тому числі щодо скасування будь-якої ставки акцизного податку чи збору на спирт етиловий, що використовується при виробництві лікарських засобів та будь-яких квот на його отримання.

З метою імплементації європейських норм в українське законодавство, усунення корупційних ризиків при встановленні обсягів квот на отримання спирту етилового за пільговою ставкою акцизного збору підприємствами, забезпечення населення країни якісними, безпечними та економічно доступними лікарськими засобами вітчизняного виробництва, створення та впровадження у виробництво нової номенклатури відсутніх у достатній кількості на вітчизняному ринку ліків пропонується скасування квот на отримання спирту вітчизняними фармкомпаніями для виробництва лікарських засобів.

Крім того, з метою забезпечення комплексного здешевлення ліків для громадян та забезпечення розвитку вітчизняного виробництва даний проект Закону України повинен розглядатися одночасно із пов’язаними з ним проектом Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення безкоштовними лікарськими засобами громадян» та проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо комплексного здешевлення ліків для громадян та забезпечення розвитку вітчизняної фармацевтичної галузі».

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою даного законопроекту є здешевлення лікарських засобів для громадян та створення умов для розширення вітчизняного виробництва ліків.

З цією метою пропонується знизити спеціальну ставку для операцій з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів з 7% до 0% та скасувати квоти на отримання спирту вітчизняними фармкомпаніями для виробництва лікарських засобів.

3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту

Проектом Закону пропонується внести таки зміни до Податкового кодексу України:

  • зменшити спеціальну ставку податку на додану вартість для операцій з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів з 7% до 0%;
  • скасувати квотування отримання спирту вітчизняними фармкомпаніями для виробництва лікарських засобів.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Основними нормативно-правовими актами у даній сфері є Конституція України, Податковий кодекс України, Закон України «Основи законодавства про охорону здоров’я», Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», Закон України «Про лікарські засоби».

Прийняття даного законопроекту не потребує внесення змін до інших Законів України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

На момент внесення реалізація проекту Закону не потребує додаткових витрат з Державного бюджету.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту

Прийняття даного законопроекту дозволить забезпечити значне зниження вартості основних лікарських засобів в аптечних закладах України, забезпечити населення країни якісними, безпечними та економічно доступними лікарськими засобами вітчизняного виробництва, створити та впровадити у виробництво нову номенклатуру відсутніх у достатній кількості на вітчизняному ринку ліків.

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко

 В.В. Галасюк

 В.І. Вовк

 В.Л. Заружко

 А.С. Лозовой

 І.В. Мосійчук

 А.В. Кошелєва

 М.Ю. Бурбак

 М.В. Довбенко

 О.Г. Домбровський

 О.В. Кужель

 А.М. Гіршфельд

 Л.П. Козаченко

 О.М. Кириченко

 М.В. Єфімов

 А.Ю. Геращенко

 Є.Ю. Рибчинський

 О.С. Мусій

 Д.В. Лінько

 В.В. Амельченко

 С.В. Рибалка

Проект

зареєстровано в Парламенті 06.12.2018 р.

за реєстраційним № 9374

ЗАКОН УКРАЇНИ
«Зробимо ліки дешевшими!» (про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення розвитку вітчизняної фармацевтичної галузі)

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 13–14, № 15–16, № 17, ст.112) такі зміни:

1. В підпункті «в» пункту 193.1 статті 193:

в абзаці першому цифру «7» замінити цифрою «0»;

абзац другий після слів «до Державного реєстру лікарських засобів,» доповнити словами: «естемпоральних лікарських засобів, виготовлених в умовах аптеки,».

2. Підпункт 229.1.13. пункту 229.1 статті 229 викласти у такій редакції:

«Відвантаження спирту етилового проводиться для виробництва лікарських засобів (у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів), включених до Державного реєстру лікарських засобів, крім лікарських засобів у вигляді бальзамів, еліксирів та лікарських засобів, що мають міжнародну непатентовану назву «Етанол».».

ІІ. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2019 року.

2. Кабінету Міністрів України у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Голова Верховної Ради України А.В. Парубій

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України «Зробимо ліки дешевшими!» (про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення розвитку вітчизняної фармацевтичної галузі)

Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта
Податковий кодекс України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 13–14, № 15–16, № 17, ст.112)
Стаття 193. Розміри ставок податку
193.1. Ставки податку встановлюються від бази оподаткування в таких розмірах:
а) 20 відсотків;
б) 0 відсотків;
в) 7 відсотків по операціях з: постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні;
Стаття 193. Розміри ставок податку
193.1. Ставки податку встановлюються від бази оподаткування в таких розмірах:
а) 20 відсотків;
б) 0 відсотків;
в) 0 відсотків по операціях з: постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, естемпоральних лікарських засобів, виготовлених в умовах аптеки, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні;
постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, дозволених для застосування у межах клінічних випробувань, дозвіл на проведення яких надано центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я». постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, дозволених для застосування у межах клінічних випробувань, дозвіл на проведення яких надано центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я».
Стаття 229. Особливості оподаткування деяких підакцизних товарів залежно від напряму його використання
229.1.13. Відвантаження спирту етилового для виробництва лікарських засобів проводиться в межах квот, установлених Кабінетом Міністрів України. Перелік лікарських засобів, для виробництва яких використовується спирт етиловий, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 229. Особливості оподаткування деяких підакцизних товарів залежно від напряму його використання
229.1.13. Відвантаження спирту етилового проводиться для виробництва лікарських засобів (у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів), включених до Державного реєстру лікарських засобів, крім лікарських засобів у вигляді бальзамів, еліксирів та лікарських засобів, що мають міжнародну непатентовану назву «Етанол».

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко

 В.В. Галасюк

 В.І. Вовк

 В.Л. Заружко

 А.С. Лозовой

 І.В. Мосійчук

 А.В. Кошелєва

 М.Ю. Бурбак

 М.В. Довбенко

 О.Г. Домбровський

 О.В. Кужель

 А.М. Гіршфельд

 Л.П. Козаченко

 О.М. Кириченко

 М.В. Єфімов

 А.Ю. Геращенко

 Є.Ю. Рибчинський

 О.С. Мусій

 Д.В. Лінько

 В.В. Амельченко

 С.В. Рибалка

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті