Громадська організація «Всеукраїнське об’єднання
«Миколаївська фармацевтична асоціація ФАРМРАДА» (ГО «ВОМФАФР»)
Гройсману В.Б.
Шановний Володимире Борисовичу!
Від імені фізичних осіб — підприємців (ФОП) фармацевтичного ринку України звертаюся до Вас з наступного приводу.
23.11.2018 р. Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», який натепер підписано Президентом України. Закон набуває чинності з 01.01.2019 р.
Вказаним законом внесено зміни до Податкового кодексу України та Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» стосовно зобов’язання ФОП, які здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами та виробами медичного призначення, в обов’язковому порядку використовувати у своїй діяльності реєстратори розрахункових операцій (РРО).
На фармацевтичному ринку України право не використовувати РРО у своїй діяльності та єдиний податок для ФОП були єдиними заходами підтримки малого підприємництва державою. Усі інші вимоги (кваліфікація персоналу, площа аптек, обладнання та устаткування, мінімальний асортимент і таке інше) були однаковими для ФОП і аптечних мереж. За дослідженнями Антимонопольного комітету України фармацевтичний ринок стрімко монополізується аптечними мережами шляхом поглинання інших конкурентів. Уведення РРО для ФОП — це додаткові фінансові витрати, отже, стан конкуренції на ринку ще більше погіршиться. Особливо вразливою категорією є ФОП — власники аптек у сільській місцевості з незначною концентрацією населення та невеликими прибутками. У більшості таких ФОП відсутні джерела для придбання, утримання, експлуатації, обслуговування і ремонту РРО. Дуже цікавим є той факт, що законопроекти, спрямовані на обмеження монополії на фармацевтичному ринку, розроблені, але не прийняті й розглядаються Верховною Радою України місяцями, натомість заходи додаткового тиску на малий бізнес прийнято майже за одну ніч!
Оскільки вищезгаданий закон набирає чинності 01.01.2019 р., час для малих підприємців, щоб привести свою діяльність у відповідність з черговими змінами, вкрай обмежений. Водночас, згідно зі ст. 11 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»: «Терміни переведення суб’єктів господарювання на облік розрахункових операцій у готівковій та безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій встановлюються Кабінетом Міністрів України за поданням центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної економічної, формування та реалізацію державної податкової та митної політики, та Національного банку України».
Прошу надати на адресу ГО «ВОМФАФР» офіційну відповідь, чи планується Урядом надати ФОП у фармацевтичній сфері певний час на придбання РРО та переведення своєї діяльності на їх використання? Чи поширюється вимога ст. 11 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у даному випадку на ФОП фармацевтичного ринку або час на придбання РРО і їх впровадження в діяльність обмежується 01.01.2019 р.?
Якщо Кабінет Міністрів України планує видати постанову щодо термінів переведення діяльності ФОП — власників аптек на використання РРО, просимо Вас встановити граничним терміном такого переходу 01.07.2019 р.
Піврічний перехідний термін надасть можливість ФОП визначитися, чи спроможні вони виконати нові законодавчі вимоги в умовах економічної ситуації, цін на енергоресурси та падіння платоспроможності споживачів, і прийняти одне з кількох можливих рішень:
- звернутися до Верховної Ради України з проханням переглянути прийняті норми в контексті закріпленої ст. 48 Господарського кодексу України державної підтримки малого підприємництва (ч. 2 ст. 48 Господарського кодексу України: «Держава сприяє розвитку малого підприємництва, створює необхідні умови для цього.»);
- закрити власний малий бізнес, припинити постачання лікарських засобів населенню в сільській місцевості та звільнити найманий кваліфікований персонал, розпродати обладнання, устаткування та товарні залишки;
- анулювати ліцензію на право роздрібної торгівлі лікарськими засобами й перепрофілюватися на інший вид діяльності, у якому використання РРО не є обов’язковим;
- запропонувати аптечним мережам поглинути власний малий бізнес з готовою інфраструктурою та персоналом в обмін на придбання, установку, обслуговування РРО, юридичну підтримку і, звичайно, відрахування ФОП гарантованої частини прибутку в подальшому. У такому разі у ФОП навіть з’являється шанс долучитися до схем отримання прибутку від маркетингових угод;
- придбати РРО, взяти на себе всі витрати та ризики, збільшити вартість групи ліків, ціни на які не регулюються державою, з надією на те, що аптека не втратить напрацьовану клієнтуру, а прибутки все ж таки покриють витрати;
- придбати РРО, не збільшувати ціни, не відшкодовувати витрати, й сподіватися на диво, яке у 2019 р., можливо, врятує аптеку від закриття.
Якщо Уряд не плануватиме надання ФОП на фармринку додаткового часу на впровадження РРО у свою діяльність, окреслені вище питання практично неможливо вирішити до 01.01.2019 р.
У зв’язку з викладеним, прошу Вас поінформувати громадське об’єднання ФОП фармацевтичної сфери у найкоротший термін щодо дій Уряду в контексті впровадження РРО для ФОП.
Олена Пруднікова,
голова ГО «ВОМФАФР»
Коментарі