Запрацював пілотний проект e-каталогів в електронній системі закупівель

25 квітня Міністерство охорони здоров’я України, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (Мінекономрозвитку) та ДП «Прозорро» провели прес-конференцію щодо запуску пілотного проекту е-каталогів в електронній системі закупівель ProZorro. У заході взяли участь Уляна Супрун, в.о. міністра охорони здоров’я України, Максим Нефьодов, перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України, Олександр Вінницький, заступник генерального директора ДП «Прозорро», та Петро Матіяшек, керівник USAID/UK aid проекту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS».

Максим Нефьодов звернув увагу, що із запуском електронної системи Prozorro реформа державних закупівель не закінчилася і Мінекономрозвитку поступово рухається до вирішення складних і комплексних питань. Одним з кроків на цьому шляху став запуск 24 квітня такого виду інструменту закупівель, як е-каталоги, які можна охарактеризувати, як державний онлайн-магазин.

Наразі цей інструмент повинен спростити процедуру закупівлі для тих товарів, які закуповуються регулярно й які відносно стандартизовані, тому що постійне проведення тендерів несе навантаження на замовника і постачальника. Оскільки постачальники кожного разу повинні надавати пакети документів, а замовник змушений певний час чекати до моменту укладання договору, а потім — отримування товару. Якщо це повноцінний тендер, то час очікування сягає до 48 днів.

Завдяки запуску е-каталогів замовник може переглядати, які товари вже відібрані та представлені. Після цього він, не витрачаючи час на проведення ще одного тендера, може відразу купити необхідний йому товар. Проте до цього інструменту потрібно ще звикати, тому його й запущено в якості пілотного проекту, щоб замовники і постачальники могли навчитися користуватися сервісом. Наприклад, постачальник, який працюватиме в е-каталогах, повинен завжди мати вказані в ньому товари на своєму складі, тобто він має забезпечити гарантію їх постачання.

У пілотному проекті беруть участь такі категорії товарів: офісне устаткування та приладдя, друкарське і комп’ютерне обладнання та лікарські засоби й медичні вироби.

Доповідач закликав усіх постачальників вказаних товарів долучатися до проекту, адже для них це можливість вийти на ринок обсягом у мільярди гривень, який до цього був закритий.

Уляна Супрун зазначила, що в МОЗ вважали, що на допорогові закупівлі витрачається не так уже й багато бюджетних коштів. Однак коли їх проаналізували, то виявилося, що 70% всіх регіональних закупівель були допороговими. Тому з метою забезпечення контролю з боку держави Міністерство взяло участь у пілотному проекті. Це також дозволить медичним закладам швидко закуповувати й отримувати необхідну фармацевтичну продукцію, оскільки вона вже знаходитиметься на складах постачальників у необхідній кількості. З боку Міністерства е-каталоги фармацевтичної продукції координуватиме ДП «Медичні закупівлі України».

У свою чергу, Петро Матіяшек зазначив, що система Prozorro є трансформаційною, вона змінила публічні закупівлі в Україні, і створення е-каталогу стане революційним її інструментом. Адже дасть можливість посадовим особам, відповідальним за закупівлі, не відволікаючись від своїх прямих обов’язків, дотримуватися норм законодавства щодо прозорості закупівель.

Олександр Вінницький повідомив, що е-каталоги стали передбачуваним кроком у розвитку електронної системи закупівель. У світі в комерційному секторі вони вже стали стандартною практикою, але в державному це не настільки розповсюджено.

Наразі в Україні мова йде про пілотний проект, завдання якого в першу чергу протестувати певні адміністративні підходи, технологічні рішення і напрацювати ефективний механізм закупівель. Е-каталоги мають на меті замінити допорогові закупівлі й створити в них конкуренцію.

Е-каталоги є комплексною послугою, основ­ними споживачами якої є замовники і постачальники. Замовник у рамках каталогу має лише обрати необхідний продукт, а для постачальника це канал продажу його товару. У наданні цієї послуги беруть участь 3 основ­ні стейкхолдери: ДП «Прозорро», електронні майданчики закупівель і центральні закупівельні організації (ЦЗО). На рівні ЦЗО відбувається ідентифікація і формування потреби замовників, кваліфікація постачальників і продуктів, які можуть створити найвищу конкуренцію на ринку. На рівні замовників відбуватиметься лише дві процедури: пряме замовлення та запит цінових пропозицій. На рівні постачальників це необхідність проходження кваліфікації і надання своїх цінових пропозицій.

Наразі адміністративні процеси, які реалізують ЦЗО, знаходяться ще на рівні ручного виконання, але в е-каталогах вже автоматизовано надання постачальниками, які кваліфіковані в системі та зареєстровані в Реєстрі кваліфікованих постачальників, своїх цінових пропозицій на ті продукти, які вже пройшли кваліфікацію на рівні ЦЗО. Тобто постачальники можуть керувати своїми цінами й обирати, як часто змінювати їх (щогодини, щодня, щомісяця). Також функціонал е-каталогів дозволяє постачальникам підключати нові продукти, повідомляти в каталозі, що в них уже немає продуктів або вони вже продали продукти, які там зазначені.

Для замовників е-каталог стає зручною навігацією, завдяки якій вони можуть обрати будь-яку категорію, запропоновану ЦЗО, після обрання котрої замовнику залишається лише підібрати потрібний йому продукт. Використовуючи відповідні фільтри, замовник може підібрати товар не тільки за характеристиками, але й за профілем продукції, який дозволяє не прив’язуватися до певного бренду. Після цього замовник обиратиме ціну, запропоновану постачальниками для обраної продукції. У замовника також є можливість в е-каталогах коригувати своє замовлення, змінювати кількість товару, строки/адресу постачання та ін.

Оскільки кожна ЦЗО визначає категорії товарів, які включатиме в е-каталог, то вони оголошують через Prozorro набір певної групи товарів у каталог і кожна компанія-постачальник може надіслати на контакти, які зазначені в оголошенні, своє замовлення до вступу в каталог зі своїми пропозиціями товарів і документами, що підтверджують спроможність постачати таку продукцію. Після цього відбувається кваліфікація товарів і постачальника в певний каталог. Потім ДП «Прозорро» вносить уже кваліфікованого постачальника до Реєстру кваліфікованих постачальників і тоді такий постачальник через обраний ним електронний майданчик закупівлі може подавати цінові пропозиції до кожного товару, який включено в каталог. І як тільки його пропозицію буде обрано замовником, його інформуватимуть про замовлення і він зможе реа­гувати на нього.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті