Кращі з кращих: топ-10 фармкомпаній за доходом від продажу у 2019 р.

Кращі гравці фармринку знають, як адаптуватися. Після низки злиттів та поглинань, продажу активів, скорочення витрат та зміни пріоритетних терапевтичних напрямків компанії, які увійшли до рейтингу найуспішніших за обсягом доходів від продажу в 2019 р., значною мірою мають ті самі назви, що й минулого року, втім, жодна з них не зайняла своє місце у цьому списку, користуючись тими ж методами, що й у попередні роки. Які ж компанії були на гребні хвилі минулого року та в чому секрет їх успіху?

Зазвичай фармацевтичні компанії із топ-10 за рівнем доходів демонструють значну присутність у таких напрямках, як онкологія, імунотерапія та лікування рідкісних захворювань (таблиця). Тож не дивно, що Takeda завоювала своє місце в цьому списку завдяки придбанню Shire, що додало до її великого продуктового портфелю препарати для лікування рідкісних захворювань. Також до топ-10 потрапили компанії, що мають провідні позиції у напрямку створення вакцин, серед яких Novartis та Roche.

Таблиця. Топ-10 фармацевтичних компаній за рівнем доходів від продажу за підсумками 2019 р.
Компанія Дохід від продажу фармацевтичної продукції у 2019 р., млрд дол. Дохід від продажу фармацевтичної продукції у 2018 р., млрд дол. Темпи збільшення/зменшення доходів у 2019 р. порівняно із 2018 р., %
1 Johnson&Johnson 82,1 81,6 +5,8
2 Roche 63,54 58,76 +8,1
3 Pfizer 51,75 53,64 –3,5
4 Novartis 47,45 44,75 +6,1
5 Merck&Co 46,84 42,29 +10,9
6 GlaxoSmithKline 43,26 40,96 +5,6
7 Sanofi 40,51 38,59 +8,6
8 AbbVie 33,27 32,75 +1,5
9 Takeda 29,88 16,44 +81,7*
10 Bayer 26,59 28,39 –6,3
*Такий значний приріст обсягів продажу пов’язаний із купівлею Shire та відображає сумарний дохід від продажу продукції обох компаній.

Важлива роль у фінансовому успіху фармкомпаній також належить новим вдалим лончам. У 2019 р. на тлі значних втрат, пов’язаних із закінченням патентного захисту ключових продуктів компанії, нові лончі стали для Pfizer важливішими, ніж будь-коли.

Тим часом ціновий тиск залишається болючим питанням для фармацевтичної індустрії, проте його значення значно зменшилося порівняно із прогнозами експертів на 2020 р. Це пов’язано перш за все із пандемією COVID-19, яка значно змінила пріоритети у сфері охорони здоров’я в усьому світі.

Наразі глобальна економіка покладає великі сподівання саме на фармацевтичну галузь, яка може витягти нас із виру пандемії. Тож багато компаній із цього рейтингу беруть участь у розробці вакцин та лікарських засобів для боротьби із COVID-19.

Johnson&Johnson

За минулий рік продаж фармацевтичної продукції компанії Johnson&Johnson збільшився на 5,8% порівняно із 2018 р. і досягнув 42,2 млрд дол. США. А обсяги продажу медичних виробів скоротилися на 1,7% до 29,63 млрд дол.

Очевидно, що серед лікарських засобів були позиції, що показали значний приріст, були і ті, що пасли задніх минулого року. Так, Stelara — тепер лідер за обсягами продажу у грошовому вираженні серед препаратів компанії — продемонструвала минулого року приріст на рівні 25%, досягнувши 6,3 млрд дол., ставши мегаблокбастером за будь-яким визначенням. Імунотерапія Tremfya, лікарський засіб для терапії раку крові Darzalex та протидіабетичний препарат Imbruvica — кожен продемонстрував впевнений приріст обсягів продажу у грошовому вираженні.

Таким чином, фармацевтична група продуктів компанії Johnson&Johnson вже декілька років випереджає за зростанням обсягів продажу у грошовому вираженні аналогічні показники інших підрозділів компанії завдяки тому, що впіймала попутний вітер у сфері онкології та імунології. Однак є і такі препарати, обсяги продажу яких розчарували, зокрема, препарат для терапії раку передміхурової залози Zytiga стикнувся із конкурен­цією з боку генериків і не продемонстрував значних успіхів. А Remicade, який потерпав від конкуренції з боку біосимілярів ще у 2018 р., прийняв удар ще від кількох аналогів.

Roche

Roche пережила насичений 2019 р. Перша хвиля біосимілярів до трьох її найпродаваніших препаратів — Rituxan, Avastin та Herceptin — вийшла на фармацевтичний ринок у США. Придбання Spark Therapeutics несподівано стало предметом детального вивчення регуляторними органами з антимонопольного контролю. А Управління з контролю за харчовими продуктами та лікарськими засобами США (FDA) завершило рік швидким схваленням Enhertu компаній AstraZeneca та Daiichi Sankyo, який є головною загрозою для препаратів компанії Roche у лікуванні раку молочної залози.

Однак тріумвірат препаратів Roche для лікування онкологічних захворювань приніс 19,86 млрд дол. доходу від продажу. Це сталося попри те, що поява генеричних копій Rituxan та Herceptin на європейському ринку зумовила зниження продажу приблизно на 30–40% у річному вираженні.

Одним із успіхів 2019 р. став препарат для лікування розсіяного склерозу Ocrevus, також відомий як «найуспішніший лонч в історії Roche». Затверджений FDA у березні 2017 р., Ocrevus досяг 3,82 млрд дол. доходу від продажу у 2019 р., продемонструвавши зростання на рівні 57% порівняно з 2018 р. Ще одним драйвером зростання для Roche у 2019 р. став лікарський засіб для терапії гемофілії А Hemlibra, обсяги продажу якого становили 1,44 млрд дол. минулого року. Ще одним новим препаратом компанії, що допоміг компенсувати вплив біосимілярів на продаж компанії, став Tecentriq, обсяги продажу якого збільшилися на 143% порівняно із 2018 р. та досягли 1,93 млрд дол. у 2019 р. Обсяги продажу Herceptin та Avastin у ІV кв. 2019 р. продемонстрували двозначні показники зниження у США.

Pfizer

Дохід Pfizer зменшився на 4% у 2019 р. і становив 51,7 млрд дол. порівняно з 53,6 млрд дол. у 2018 р. Основними причинами скорочення доходу від продажу компанії стали закінчення строку патентного захисту Lyrica та негативний вплив на обсяги продажу інших препаратів, пов’язаний із виходом на ринок їх генеричних версій. І все-таки Pfizer утримував своє 3-тє місце у рейтингу фармацевтичних компаній за доходом у 2019 р. Дохід від продажу препарату Lyrica, що зазнав генеричного тиску, знизився на 33% у 2019 р. З тих самих причин зменшилися обсяги продажу Enbrel.

У 2019 р. компанія Pfizer здійснила декілька масштабних угод, зокрема придбання Array Biopharma, що спеціалізується у сфері онкології, за 11,4 млрд дол., злиття Mylan та Upjohn — підрозділу Pfizer — з утворенням Viatris, яка відповідно до прогнозів буде генерувати 19–20 мдрд дол. доходів вже у 2020 р. Крім того, було завершено придбання біотехнологічної компанії Terachon, що фокусує свою увагу на рідкісних захворюваннях.

Доходи від продажу Ibrance зросли на 20%, Eliquis — на 23% та Xeljanz — на 26% завдяки розширенню географічного покриття та показань до застосування. Серед 5 ключових продуктів Pfizer — Vyndaqel, препарат для лікування метастатичного раку молочної залози Ibrance, імунотерапія Xeljanz, антикоагулянт Eliquis і пневмококова вакцина Prevnar — лише Prevnar продемонстрував відставання за обсягами продажу. Втім, компанія вже готує вдосконалену версію вакцини — Prevnar 20, яка буде спрямована на 7 додаткових вірусних штамів.

Великою перемогою став лонч у травні 2019 р. препаратів Vyndaqel та Vyndama, які застосовуються в кардіології. Прогнозується, що ці препарати принесуть компанії більше 1,5 мдрд дол. доходу.

Novartis

У 2019 р. Novartis продовжувала йти до своєї мети — стати топ-компанією у сфері лікарських засобів. Вона розпочала роботу з медичним бізнесом Alcon, але в той же час придбала Xiidra у компанії Shire, щоб збільшити лінійку офтальмологічних препаратів, а також The Medicines Company заради інклізирану — препарату для зниження рівня холестерину.

Минулого року компанія представила 5 нових препаратів з потенціалом блокбастерів: лікування ускладнення при серпоподібно-клітинній анемії Adakveo, препарату для терапії макулярної дегенерації Beovu, терапії розсіяного склерозу Mayzent, препарат проти раку молочної залози Piqray та засіб для генної терапії Zolgensma.

У 2019 р. обсяги продажу Mayzent становили лише 26 млн дол., що було пов’язано здебільшого із затримками щодо реімбурсації. Втім ринок препаратів для лікування розсіяного склерозу вже достатньо насичений, ба більше — найближчим часом очікується вихід декількох перспективних продуктів, тому конкуренція тут буде достатньо жорсткою.

Досить конкурентним, але все ж не таким перенасиченим, є ринок препаратів для лікування спінальної м’язової атрофії. Генна терапія для лікування цього захворювання — Zolgensma — стала одним із найдорожчих лікарських засобів у світі. Але це не завадило Zolgensma досягти комерційного успіху. У 2019 р. препарат акумулював 361 млн дол. доходу від продажу.

Тим часом кардіологічний препарат Entresto продемонстрував збільшення доходу від продажу на 71% до 1,73 млрд дол.

Merck&Co

Разом із діючою суперзіркою у напрямку імуноонкології — Keytruda, Merck&Co продемонструвала впевнене зростання у 2019 р., досягнувши обсягів продажу на рівні 46,84 млрд дол.

Merck&Co об’єднала продукти для жіночого здоров’я, брендові препарати, що втратили патентний захист, та біосиміляри в рамках нової компанії, що, як планується, буде генерувати близько 6,5 млрд дол. вже у 2020 р.

Минулого року обсяги продажу Keytruda досяг­ли 11,1 млрд дол., що на 55% більше, ніж у 2018 р. Keytruda є на сьогодні продуктом компанії, що найбільше продається, 2-гу позицію посідає препарат для лікування цукрового діабету ІІ типу Januvia, що минулого року приніс 5,52 млрд дол.

Компанія Merck&Co також провідний гравець на полі вакцини. Її анти-ВПЧ-вакцина Gardasil продовжив сходження, і минулого року продемонструвала збільшення обсягів продажу на 19% до 3,7 млрд дол.

GlaxoSmithKline

GlaxoSmithKline була однією з найуспішніших компаній серед гравців Big Pharma у 2019 р., і значною мірою вона завдячує такому фінансовому успіху вакцині проти оперізувального лишаю Shingrix.

З моменту її схвалення у 2018 р. вакцина набула такої популярності, що попит випереджає пропозицію, поки що обмежуючи потенціал зростання. Так, у 2019 р. обсяги продажу вакцини становили 2,3 млрд дол. Відповідаючи на зростаючий попит, GlaxoSmithKline збільшує свої виробничі потужності, будуючи новий біореактор, який має запрацювати у 2024 р.

Інші препарати в продуктовому портфелі компанії характеризувалися стабільними темпами зростання, а напрямок ОТС-препаратів продемонстрував приріст завдяки придбанню підрозділу Pfizer у серпні 2019 р.

Втрата патентного захисту препаратом Advair негативно позначилася на доходах від продажу компанії, але це компенсувало збільшення обсягів продажу Trelegy, Ellipta та Nucala.

Як і інші великі фармацевтичні компанії, GlaxoSmithKline або розглядає або перебуває в процесі виведення певних підрозділів, щоб зосередитися на інноваційних препаратах.

Sanofi

Sanofi пережила досить багато змін у 2019 р., що завершилося розробкою нової стратегії розвитку. Фокус буде зміщено з традиційних для компанії напрямків серцево-судинних захворювань та цук­рового діабету, дослідження та розробки для яких будуть припинені. Натомість R&D-дослідження будуть подвоєні в інших напрямках. Також компанія планує посилити свою присутність у напрямку лікування рідкісних захворювань.

Крім того, Sanofi планує скорочувати витрати — приблизно на 2 млрд євро до 2022 р. Наприкінці 2019 р. керівництво Sanofi повідомило про досягнення економії на рівні 600 млн євро в 2019 р.

Одним із ключових драйверів зростання, який, як очікується, може приносити до 10 млрд євро на рік, є препарат Dupixent, що застосовується при атопічному дерматиті. Ще однією перемогою стало схвалення препарату Sarclisa для лікування множинної мієломи, що стало першим упродовж десятиліття схваленням онкологічного препарату для Sanofi.

Тим часом компанія також працювала над відновленням партнерства з Regeneron. У грудні 2019 р. компанії домовилися розділити права на Praluent та Kevzara, щоб Sanofi могла зосереди­тися на Dupixent, але тепер, коли Kevzara проходить дослідження щодо ефективності лікування при COVID-19, було прийнято рішення відмовитися від розділу прав.

AbbVie

Вперше за багато років продаж блокбастеру Humira компанії AbbVie дав тріщину під тиском біосимілярів, що вийшли на європейський фармацевтичний ринок у 2019 р. Однак майбутнє AbbVie виглядає не менш оптимістично завдяки мегазлиттю з Allergan та двом багатообіцяючим лончам.

Компанія AbbVie отримала 33,27 млрд дол. доходу у 2019 р. завдяки все ще досить стабільному продажу Humira та препаратів для лікування раку крові Imbruvica та Venclexta. Обсяги продажу Humira в Європі зменшилися на 31,1% до 4,3 млрд дол., що було пов’язано з виходом на ринок біосимілярів та агресивною політикою дисконтування. Світовий продаж препарату становив 19,17 млрд дол., що на 4% більше, ніж у 2018 р.

Обсяги продажу Imbruvica та Venclexta становили відповідно 4,67 млрд та 792 млн дол. Продаж Venclexta підвищився вдвічі порівняно з 2018 р., а Imbruvica — більше ніж на 30%.

Також досить обнадійливими є два новачки у сфері імунології Skyrizi та Rinvoq, які, як прогнозується, можуть приносити компанії 20 млрд дол. на піку продажу.

Takeda

Вперше Takeda — або будь-яка інша азійська фармацевтична компанія — потрапила до рейтингу топ-10 фармацевтичних компаній за доходами від продажу, що стало можливим завдяки придбанню Shire за 59 млрд дол. Таким чином, фокус уваги Takeda було зміщено на інноваційні препарати у напрямках гастроентерології, рідкісних захворювань, онкології, нейрології.

Крім того, Takeda продала отриманий разом з Shire офтальмологічний препарат Xiidra компанії Novartis за 5,3 млрд дол., оскільки той не вписувався в продуктову лінійку компанії. Також компанія продала права на комерціалізацію деяких препаратів на обраних ринках, зокрема в рамках угод із Stada, Acino International та Hypera Pharma.

У продуктовому портфелі Takeda бракує зіркових продуктів, особливо після того, як препарат для лікування раку крові Velcade втратив патентний захист та продемонстрував значне зменшення обсягів продажу в останньому кварталі 2019 р.

Натомість препарат, показаний при запальних захворюваннях кишечнику, Entyvio продемонстрував впевнене зростання у 2019 р. — на 31% за рік, досягнувши 2,43 млрд дол.

Загалом дохід Takeda у 2019 р. становив 29,88 млрд дол.

Bayer

У 2019 р. Bayer, як і багато інших компаній із цього рейтингу, приділила значну увагу оптимізації власного бізнесу. Зокрема, компанія продала торгову марку Coppertone засобів для догляду від сонця за 550 млн дол. компанії Beiersdorf та передала лінію продуктів з догляду за ногами Dr. Scholl компанії Yellow Wood Partners. Крім того, Bayer уклала угоду про об’єднання свого ветеринарного бізнесу з таким Eli Lilly зі створенням Elanco.

Проте дохід Bayer у 2019 р. знизився до 26,59 млрд дол. з 28,39 млрд дол. у 2018 р.

Дохід від антикоагулянта Xarelto збільшився на 12,6% порівняно із 2018 р. до 4,13 млрд євро. Обсяги продажу офтальмологічного препарату Eylea також продемонстрували зростання на 12,6% та становили 2,49 млрд євро.

Серед онкологічних препаратів Nexavar продемонстрував зменшення обсягів продажу на 2,5% порівняно із 2018 р. до 706 млн євро в 2019 р. Натомість препарат для лікування раку печінки другої лінії терапії Stivarga продемонстрував збільшення обсягів продажу на рівні близько 30% у 2019 р. порівняно із 2018 р., головним чином завдяки розширенню присутності в Китаї.

Важливою подією для компанії стало схвалення FDA у липні 2019 р. препарату Nubeqa для лікування раку передміхурової залози.

Євгенія Лук’янчук,
за матеріалами www.fiercepharma.com, www.pfizer.com, www.prnewswire.com, www.businesswire.com

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Інші статті розділу


Останні новини та статті