Фармацевтичні тренди у постійно мінливому світі

8–9 вересня 2021 р. у Києві відбулася 15-та Міжнародна конференція-практикум «Фарм­бюджет–2022». Напередодні прийняття бюджетів на наступний рік учасники заходу змогли обговорити ключові тренди розвитку фармринку, економіки, промоції в умовах пандемії COVID-19. Також увага учасників була прикута до регуляторних змін, вплив яких на розвиток Фарми оцінили фахівці, також вони надали свої зауваження та рекомендації щодо їх впровадження. Доповідачами виступили визнані експерти ринку, представники регуляторних органів та державних установ, різних ланок фармбізнесу, а також експерти у сфері юрис­пруденції та інвестицій з України, Польщі та інших країн Східноєвропейського та Середньоазіатського регіону.

Модераторами конференції виступили Ігор Крячок, директор компанії «МОРІОН», Володимир Ігнатов, виконавчий директор Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників AIPM Ukraine, Сергій Орлик, експерт фармацевтичного ринку, та Вікторія Співак, директор з маркетингу та продажу компанії «МDМ».

У ході першого дня конференції учасники обговорили економічну, епідеміологічну, регуляторну та кадрову ситуацію, а також розглянули ключові тренди фармацевтичних ринків України та сусідніх держав.

ДЕРЖАВА І ФАРМРИНОК

Олександр Комаріда, заступник міністра охорони здоров’я України, розповів про плани Міністерства охорони здоров’я, зокрема відзначивши, що пандемія COVID-19 показала залежність української Фарми від поставок імпортних ліків та сировини, а тому одним із пріоритетів держави є локалізація виробництва критично важливих лікарських засобів та імунобіологічних препаратів.

Іван Задворних, в.о. генерального директора фармацевтичного директорату Міністерства охорони здоров’я України, зупинився на роботі департаменту, яка наразі сконцентрована на виконанні Указу Президента України. Серед нагальних питань спікер виділив прийняття Закону України «Про медичні вироби», запровадження з 1 квітня 2022 р. відпуску всіх рецептурних лікарських засобів за електронним рецептом, впровадження мараторію на рекламу ліків та стандартизація надання медичної допомоги.

Ситуацію навколо економічної та епідеміологічної ситуації в Україні представив Леонід Гуляницький, член-кореспондент Національної академії наук (НАН) України, доктор технічних наук, Інститут кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН. Також спікер озвучив дані щодо динаміки кількості виявлених випадків захворювання на коронавірусну хворобу та ушпиталень в Україні й представив прогнозну оцінку подальшого розвитку епідеміологічної ситуації та фармацевтичного ринку.

Детально про ключові тренди фармринків України, Росії, Білорусі та Казахстану розповів Сергій Іщенко, директор компанії «Проксіма Рисерч», Україна, відзначивши, що цьогоріч зростання українського фармринку відбувається вищими темпами, ніж це прогнозувалося на початку року, та за темпами зростання значно випереджає глобальний світовий тренд споживання медикаментів. Втім поки що український ринок не повернувся до сегменту таких, що розвиваються. Серед ключових аспектів розвитку фармацевтичного ринку доповідач відзначив збільшення участі держави у забезпеченні населення лікарськими засобами, стабілізацію структури споживання ліків, посилення позицій зарубіжних виробників та збільшення частки рецептурних препаратів. Також продовжується тренд до консолідації аптечного ритейлу. Наостанок С. Іщенко торкнувся таких питань, як запровадження електронного рецепта на всі рецептурні ліки, введення мораторію на рекламу та елект­ронну торгівлю та представив аналіз їх впливу на фармринок.

Тетяна Бойко, заступник директора Національної служби здоров’я України (НСЗУ), та Наталія Гнатюк, головний спеціаліст відділу моніторингу потреб населення аналітичного управління Департаменту замовлення медичних послуг і лікарських засобів НСЗУ, розповіли про забезпечення населення лікарськими засобами в рамках програми медичних гарантій (ПМГ).

У свою чергу, Юлія Івахненко, заступник генерального директора ДП «Медичні закупівлі України», представила проміжні результати державних закупівель у 2021 р., розповіла про розвиток підприємства та нові інструменти для постачальників.

ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНИЙ ВЕКТОР

Костянтин Магалецький, партнер «Horizon Capital», представив тренди розвитку української економіки, оцінив вплив пандемії COVID-19 на економіку країни та розповів про M&A-тенденції на фармацевтичному ринку.

Денис Голубчиков, генеральний директор в Україні, комерційний директор в країнах СНД, Грузії та Монголії Johnson & Johnson Consu­mer Health, торкнувся таких питань, як локалізація виробництва, е-commerce та розвиток аптечного ритейлу.

Андрій Длігач, генеральний директор, керуючий партнер Міжнародної групи компаній ADVANTER GROUP, представив ключові тренди сучасного світу та прогноз стосовно того, як зміниться світ та медицина в майбутньому.

РЕГУЛЯТОРНИЙ ВЕКТОР

Жваву дискусію викликали регуляторні нововведення, які очікують на фармринок найближчим часом. У фокусі уваги аудиторії й експертів були проєкт нової редакції Закону України «Про лікарські засоби» № 5547 (прим. ред.: 9 вересня Парламент прийняв цей законопроєкт у першому читанні за основу) і проєкт закону «Про медичні вироби», який розробляється за ініціативою Президента України, та шляхи і терміни їх реалізації. Також обговорювалися питання запровадження договорів керованого доступу, обігу деяких ліків, а також регіональних закупівель. Крім того, учасники сесії розглянули напрямки розвитку електрон­ної системи охорони здоров’я, податкові виклики та антимонопольні аспекти посилення конкуренції на фармринку. Участь у дискусії взяли: Дмитро Алешко, партнер Юридичної фірми «Правовий альянс», Микола Орлов, партнер юридичної компанії «ОМП», Дмитро Лур’є, менеджер комітету з питань охорони здоров’я Європейської бізнес асоціації (ЄБА), Володимир Руденко, директор «Аптечної професійної асоціації України» (АПАУ), Тетяна Котляр, виконавчий директор асоціації «ФармУкраїна», Павло Харчик, президент асоціації «Оператори ринку медичних виробів», Борис Лабенський, директор «Стада Україна», Сусанна Халілова, директор з маркетингу «Софарма», Олександр Ємець, в.о. директора ДП «Електронне здоров’я», Оксана Остапко, заступник директора з юридичних питань «StarLightMedia».

ПОСТКОВІДНА ІСТОРІЯ ФАРМРИНКУ

Стан розвитку фармринків Польщі та Європи представив Гжегож Орновськи, міжнародний експерт фармринку, відзначивши, що польський та європейський фармринки також демонструють зростання у грошовому вираженні. При цьому у Польщі локомотивом розвитку ринку є госпітальний сегмент, який наразі акумулює 30% у грошовому та 5,8% у натуральному вираженні. Також спікер представив динаміку розвитку всіх сегментів фармацевтичного ринку Польщі. Щодо польського ритейлу, то кількість аптек продовжує зменшуватися. Також спікер відзначив стрімке зростання сегменту e-commerce, який демонструє значне збільшення обсягів продажу порівняно з традиційними каналами, й інтернет-аптека стає важливою частиною ринку ОТС-препаратів. На завершення Г. Орновськи надав свої рекомендації щодо подальшого розвитку українського фармринку.

Тетяна Жолуденко, виконавчий директор компанії «МДМ», представила результати опитування лікарів та пацієнтів щодо захворюваності на коронавірусну хворобу, діагностування, тяжкості захворювання, лікування, а також їх загальне сприйняття COVID-19 та ставлення до вакцинації.

КАДРИ

Андрій Анучин, директор агентства «Фармаперсонал», розповів про тенденції в політиці найму та заробітних плат персоналу фармкомпаній. Також спікер представив тренди кадрового ринку у Фармі та причини кадрового дефіциту в українській медицині та фармації.

Про особливості поколінь бебі-бумерів, Х, Y та Z у контексті кадрового складу зовнішньої служби фармкомпаній розповіла Інна Сорочинська, керівник Департаменту SFE і BI Ukraine & CIS, «ACINO». Питання зменшення джерел кадрів у медицині та Фармі, зокрема у сфері приватної лабораторної діагностики, розкрили Наталя Заго, директор з розвитку продажу медичної лабораторії «Діла», та Євген Лавренко, SFE-менеджер «Діла».

Другий день конференції-практикуму був присвячений трансформації каналів просування лікарських засобів, а також обговоренню ключових змін на аптечному ринку, зокрема в інтернет-торгівлі препаратами.

КАНАЛИ ПРОСУВАННЯ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ: НА ЯКІ ТРЕНДИ ВАРТО ЗВЕРНУТИ УВАГУ?

Другий день конференції-практикуму був присвячений трансформації каналів просування лікарських засобів, а також обговоренню ключових змін на аптечному ринку, зокрема в інтернет-торгівлі препаратами.

Огляд ситуації на фармацевтичному ринку з точки зору промоції, перспектив повернення візитної активності на «доковідний» рівень та важливих нюансів фармпромоції в каналах просування представила у своїй доповіді Олена Зубко, керівник проєктів «PromoTest» і «RXTest» компанії «Проксіма Рисерч». Про сучасні підходи до оцінки якості роботи медичних служб у діджитал-епоху розповів Вадим Янчарук, керівник проєкту «CRM & BI» компанії «Proxima Research International». На фоні постійних глобальних змін спікер рекомендує керівникам займатися розвитком своїх польових співробітників, забезпечувати медичних представників більшою автономією у цифровій взаємодії з клієнтами та, звісно ж, планувати. Адже нові моделі просування вимагають змін у процесах, що лежать в їх основі, старі методи роботи вимагають перегляду. Розуміння і планування того, як тепер зорієнтувати клієнтів, мотивувати медичних представників і впроваджувати нові компетенції та навички — все це вимагає продуманого і скоординованого підходу.

Розумна дистанція живого візиту медичних представників — велика тема, до якої існує безліч питань з точки зору різних сфер: діджитал-трансформації, підготовки кадрів, управління робочим часом лікарів і т.ін. Тож, для комплексного висвітлення цієї теми було запрошено експертне бюро, до складу якого ввійшли: Вікторія Співак, директор з маркетингу та продажу компанії «МDМ»; Віталій Гордієнко, глава представництва компанії «Еббві Біофармасьютікалз Україна», голова ради директорів Асоціації «АПРАД»; Сергій Горіщак, директор дитячої міської поліклініки № 6 м Одеса; Віталій Березницький, керуючий партнер клініки «Garvis»; Володимир Квашук, комерційний директор компанії «Фіто-фарм»; Ірина Пашкетник, діджитал-менеджер компанії «Фармак»; Анд­рій Стогній, регіональний директор компанії «Сантен» в Україні, Білорусі, країнах Кавказу та Цент­ральної Азії.

Окреслила коло питань дискусії В. Співак у своїй доповіді «Ходити чи не ходити? Ось у чому питання». Спікер наголосила на тому, що класичний маркетинг-мікс наразі необхідно доповнювати діджитал-інструментами просування. Адже вони дозволяють швидко донести та яскраво подати інформацію. Однак будувати лояльність, як і раніше, доведеться персонально за допомогою медичних представників. На фоні цього зростає значущість програмних продуктів, які дозволяють цілісно управляти взаєминами з клієнтом і оптимізувати використання часу медичного представника. Щодо самих медичних представників, то вимоги до їх кваліфікації, навичок та рівня знань значно підвищуються.

Що робить Фарма в діджиталі в 2021 р.? Про результати дослідження цього питання розповів Антон Воронюк, CEO WebPromoExperts. Про те, наскільки ефективними є інструменти та продукти dentsu Ukraine у рішенні різноманітних завдань, розповіли Олександр Гороховський, СЕO комунікаційної групи dentsu Ukraine, Ольга Профатіло, Carat Ukraine, Оксана Стехіна, Chief Business Development Officer, dentsu Ukraine, Олександр Шкура, Chief Technology Officer, dentsu Ukraine.

Огляд каналів просування лікарських засобів та їх вплив на продаж сьогодні і зростання бренду завтра зробила Марина Костроміна, директор підрозділу медіа та інтернет-досліджень Kantar TNS, Україна. Авжеж, спікери не оминули увагою й тему промоції лікарських засобів на телебаченні. Останні тенденції у цьому напрямку висвітлили Сергій Смілянський, генеральний директор «Ocean Media Plus» та Анатолій Покровський, генеральний директор «StarLight Brand Content».

Чим живуть, чим переймаються та чого бажають українці сьогодні? Про це та інше розповіла у своїй доповіді «Споживчі тренди» Наталя Скидаленко, Senior RS Executive Retail Servi­ces Department NielsenIQ.

У фінальній дискусії на тему «Погляд в майбутнє поверх аптечної стійки. Аптечна інтернет-торгівля» участь взяли: Владислав Малінін, генеральний директор «Фітофарм», Олександр Суходольський, директор зі стратегічного розвитку компанії «БаДМ», Олег Никулішин, генеральний директор Аптечної мережі «D.S.», Антон Авринський, засновник і керівник сервісу пошуку і доставки препаратів Liki24.com, Юлія Спальвіш, генеральний директор компанії «Бізнес Центр Фармація», аптечна мережа «Аптека гормональних препаратів», Гжегож Орновськи, міжнародний експерт фармацевтичного ринку, Ігор Огороднійчук, партнер юридичної компанії «ОМП».

Більш детально про перебіг конференції-практикуму читайте незабаром на сторінках нашого видання та на сайті www.apteka.ua.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»,
фото Сергія Бека

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті