Продаж пацієнтам безкоштовних ліків є неприпустимим — профільний комітет

6 жовтня під головуванням Михайла Радуцького відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет). Під час засідання народні депутати обговорювали питання щодо виявлених Службою безпеки України (СБУ) у Житомирському обласному онкологічному диспансері фактів продажу через аптечну мережу пацієнтам закуплених за бюджетні кошти лікарських засобів для лікування онкологічних захворювань. Також члени Комітету розглянули законопроєкт «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за підробку документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень» (реєстр. № 6084).

ПРОДАЖ ЛІКІВ

Михайло Радуцький нагадав, що в засобах масової інформації (ЗМІ) оприлюднено повідом­лення про виявлені СБУ факти продажу пацієнтам закуплених за бюджетні кошти лікарських засобів для лікування онкологічних захворювань у Житомирському обласному онкологічному диспансері (далі — онкодиспансер). Він наголосив, що такі ганебні дії медичних працівників підривають довіру не лише до установи, де вони працюють, а й до всієї системи охорони здоров’я і не можуть залишатися поза увагою органів влади.

Сергій Кузьміних, голова підкомітету з питань фармації та фармацевтичної діяльності Комітету, наголосив, що згідно із законодавством інформація про залишки ліків і медичних виробів, що закуповуються за бюджетні кошти, має розміщуватися на інформаційних стендах у закладах охорони здоров’я. Однак відвідавши онкодиспансер, С. Кузьміних не виявив такого стенду. Він додав, що кілька років тому також було прийнято рішення використовувати розроблений пацієнтськими організаціями ресурс eliky.in.ua для розміщення там інформації про наявні залишки.

Стосовно лікарського засобу, який фігурує в кримінальному провадженні, то 18.02.2021 р. даний заклад отримав близько 4,5 тис. упаковок. Депутат наголосив, що в кабінетах підозрюваних лікарів виявлено близько 500 тис. грн готівкою. Тому він припустив, що, мабуть, з лютого 2021 р. їх схема продажу вже діяла. Через це йому незрозуміло, чому не реагувало керівництво лікарні на скарги пацієнтів про відсутність ліків і необхідність їх придбання, чому не проводилася інвентаризація.

Михайло Клусенко, начальник Управління СБУ в Житомирській обл., проінформував, що СБУ цих лікарів не затримувало, а лише документувало факти передачі хіміотерапевтичного препарату з онкодиспансеру та реалізації його за половину вартості в Хмельницькій обл. з метою подальшого продажу в аптечній мережі. Він додав, що платформа eliky.in.ua є зручною в користуванні, проте її популяризація не на достатньому рівні, і більшість пацієнтів не знають про її існування. Через це слід підвищувати інформованість населення про наявність та можливості цього ресурсу.

Також М. Клусенко повідомив, що злочинна діяльність двох лікарів документувалася тривалий час. Тому, на його думку, посадові особи онкологічного диспансеру були обізнані про те, що в ньому відбувається, але не на такому рівні, щоб знати повністю всі деталі. За його словами, керівництво закладу всіляко сприяє проведенню слідчих заходів, зокрема щодо інвентаризації і встановлення залишків ліків і т.д.

Детальніше про незаконну схему реалізації препаратів розповів Володимир Шевців, заступник начальника Головного управління Національної поліції в Житомирській обл. — начальник Cлідчого управління. Він зазначив, що при зверненні до лікаря про отримання ліків пацієнту повідомлялося про їх відсутність, але при цьому називалися аптечні заклади, де їх можна придбати. Після цього, коли особа зверталася до аптечного закладу і придбавала відповідний препарат, лікар підробляв документацію, в якій зазначалося, що лікарський засіб надано цьому пацієнту безкоштовно.

Для встановлення завданих збитків слідством вилучено відповідну документацію та проводяться допити пацієнтів для з’ясування способу отримання ними лікарських засобів. За результатами дослідження всіх записів та обставин слідством буде встановлено повне коло причетних до цього злочину осіб.

Віктор Ляшко, міністр охорони здоров’я Украї­ни, назвав ганебною поведінкою лікарів та неприпустимою ситуацію з продажу ліків, закуплених за бюджетні кошти. Тому МОЗ всіляко сприя­тиме притягненню винних до відповідальності. Також Міністерство розглядає введення певних коротко- та довгострокових заходів, яких вживатимуть для уникнення в подальшому подібних ситуацій. Зокрема, в короткостроковій перспективі буде посилено комунікацію на всіх рівнях як з лікарями, так і з населенням, аби доносити більше інформації про закуплені лікарські засоби.

У середньостроковій перспективі, по-перше, розглядається можливість маркування упаковок препаратів, закуплених за бюджетні кошти, відмітками «Не для продажу». По-друге, впроваджуватимуться цифрові інструменти, які посилять контроль за обігом лікарських засобів. Насамперед це модуль е-Stock, який ще розробляється, але в подальшому в ньому відображатиметься інформація про наявність ліків у конкретних відділеннях лікарень. Також це запровадження електронного рецепта, який дасть змогу відслідковувати, які препарати виписуються пацієнтами для того, щоб придбані в аптеках ліки відображалися в їх медичних записах. Окрім цього, МОЗ відправить керівництву області листа з проханням на період проведення слідства відсторонити від роботи адміністрацію онкодиспансеру. Оскільки саме адміністрація закладу повинна в першу чергу вживати необхідні заходи для проведення внутрішнього контролю.

Роман Ісаєнко, голова Державної служби Украї­ни з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба), поінформував, що 24 вересня на вимогу слідчого з управління Національної поліції в Житомирській обл. співробітники Держлікслужби були долучені до проведення обшуків. Під час цього вони надавали консультації щодо обліку, списання і т.д. Він додав, що наразі відомством готується План перевірок суб’єктів господарювання на 2022 р., і онкодиспансер та ще кілька аналогічних закладів з інших областей будуть внесені до цього плану.

Ігор Сабадаш, директор КНП «Житомирський обласний онкологічний диспансер», заува­жив, що події, які сталися в хіміотерапевтичному відділенні онкодиспансеру, обурили всіх працівників закладу. Адміністрація та колектив засуджують медичних працівників, задіяних у даному шахрайстві, та наголосив, що адміністрація закладу всіляко сприяє у проведенні слідчих дій, аби винні були покарані. Наразі підозрювані працівники відсторонені від виконання службових обов’язків. Також створено службову комісію з розслідування даних випадків, проведена позапланова інвентаризація лікарських закладів і медичних виробів.

Окрім цього, І. Сабадаш повідомив, що протягом останнього року онкодиспансером було закуплено та отримано велику кількість високовартісних лікарських засобів, закуплених за бюджетні кошти. Усвідомлюючи можливі корупційні ризики під час обліку та використання цих препаратів, він у березні 2021 р. звернувся до начальника СБУ Житомирської обл. з проханням врахувати у своїй діяльності питання щодо виявлення можливих порушень. У зв’язку з цим представники СБУ відвідували онкодиспансер і разом з керівництвом закладу розроблялися певні заходи, зокрема, встановлено камери в приміщеннях, де зберігаються лікарські засоби. Крім того, посилено контроль за їх обігом.

Стосовно питання про відсутність інформаційних стендів про залишки ліків він зазначив, що інформація про залишки майже щотижнево оновлюється на сайті eliky.in.ua та розміщується в кожному відділені. Він припустив, що С. Кузьміних міг не побачити ці стенди через проведення ремонтних робіт в онкодиспансері, які зараз проводяться.

І. Сабадаш запевнив, що інвентаризація лікарських засобів в онкодиспансері проводилася, але оскільки підозрювані підробляли документацію, то порушення не були виявлені.

Арсен Жумаділов, генеральний директор ДП «Медичні закупівлі України», підтвердив, що лікарський засіб, який фігурує в кримінальному провадженні, закуповувався минулого року в повному обсязі та поставлений в регіони. Наразі підприємство надає слідству повну інформацію щодо проведених закупівель, поставок та залишків. Він додав, що інформація про залишки цього лікарського засобу є у відкритому доступі, але з огляду на ситуацію, цього недостатньо для інформування пацієнтів. Тому підприємство разом з МОЗ працюватиме над різними способами, аби інформація, зокрема про залишки ліків, стала легкодоступною для всіх пацієнтів.

За результатами обговорення Комітет прий­няв рішення:

1) звернутися до правоохоронних органів з проханням провести неупереджене розслідування усіх обставин у цій справі та поінформувати про його результати Комітет, а також вжити передбачених законодавством заходів для профілактики таких правопорушень у майбутньому;

2) рекомендувати голові Житомирської обласної державної адміністрації (ОДА) доручити Департаменту охорони здоров’я Житомирської ОДА здійснити перевірку діяльності всіх лікарень, які підпорядковані департаменту, на предмет виявлення таких правопорушень; звернутися до Державної аудиторської служби України з проханням провести державний фінансовий аудит діяльності Департаменту охорони здоров’я Житомирської обл. щодо використання державних коштів при закупівлі ліків;

3) рекомендувати Національній службі здоров’я України здійснити перевірку дотримання житомирськими лікарнями вимог, встановлених порядком використання коштів за Програмою медичних гарантій і договорами про медичне обслуговування населення;

4) звернутися до голів обласних та Київської міської державних адміністрацій з проханням вжити додаткових заходів щодо забезпечення обов’язкового інформування пацієнтів при госпіталізації та в період перебування в лікарні про наявні в лікарні ліки, що надаються безкоштовно при стаціонарному лікуванні. Також з метою запобігання таким протиправним діям у майбутньому провести відповідні наради з керівниками підпорядкованих їм структурних підрозділів з питань охорони здоров’я, які несуть персональну відповідальність за збереження та раціональне використання лікарських засобів, закуплених за кошти державного бюджету; керівниками закладів охорони здоров’я, які отримують від МОЗ такі препарати;

5) звернутися до МОЗ та ДП «Медичні закупівлі» з проханням забезпечити висвітлення на офіційних вебсайтах, сторінках у соцмережах даних про закуплені лікарські засоби та медичні вироби, графік очікуваних поставок та їх залишків у закладах охорони здоров’я.

ПІДРОБКА ВАКЦИНАЛЬНИХ ДОКУМЕНТІВ

Розглядаючи законопроєкт № 6084, М. Радуцький нагадав, що 29 вересня Комітет заслухав інформацію про заходи, які вживаються правоохоронними органами для припинення протиправної діяльності з виготовлення та продажу фальсифікованих результатів ПЛР-тестів та COVID-сертифікатів. У свою чергу, МОЗ у відповідь на поширення та використання подібних документів розробило цей законопроєкт. Ним передбачено доповнити Кримінальний кодекс України положеннями щодо встановлення кримінальної відповідальності за такі дії.

На переконання голови Комітету, даний законопроєкт необхідно підтримати та якомога швидше ухвалити, адже на сьогодні випадки підробки підроблення цих документів стають все частішими, що підриває довіру у світі до України та національної системи охорони здоров’я.

Він додав, що до розгляду законопроєкту він був у робочому порядку доопрацьований з МОЗ. Серед основних пропозицій:

  • поширення кримінальної відповідальності за підробку не лише сертифікатів про вакцинацію, а й результатів ПЛР-тестування та довідок про одужання від COVID;
  • поширення кримінальної відповідальності за рекламу та пропонування продажу підробок, а не лише за їх використання;
  • введення кримінальної відповідальності за придбання підробок;
  • поширення відповідальності на медичних працівників за внесення завідомо неправдивих даних до електронної системи охорони здоров’я.

Також пропонується доповнити законопроєкт нормою щодо підвищення відповідальності за вчинення таких правопорушень повторно або за попередньою змовою. При цьому передбачається звільнити від кримінальної відповідальності осіб у разі добровільної здачі ними підроблених документів та сприяння в розкритті такого злочину, але виключно за перше таке правопорушення.

Після завершення обговорення Комітет підтримав законопроєкт та запропонував Комітету Верхов­ної Ради України з питань правоохоронної діяльності, визначеним головним з підготовки цього законопроєкту, рекомендувати Парламенту прийняти його в першому читанні за основу з урахуванням пропозицій, відображених у висновку Комітету.

Євген Прохоренко

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті