Бриф-аналіз фармринку: попередні підсумки 2021 р.

Вже другий рік Україна і світ існують в умовах карантинних обмежень, пов’язаних із пандемією COVID-19. При цьому навіть у 2020 р., коли запроваджувався загальнонаціональний локдаун і під час дії якого обсяги аптечного продажу суттєво скоротилися, загалом за підсумками року ринок продемонстрував зростання. У 2021 р. запроваджувалися нетривалі локальні локдауни, що незначно вплинуло на розвиток ринку, і за підсумками року він продемонстрував значне зростання, перевищивши очікування експертів. У даній публікації до уваги читачів представлені ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у 2021 р.* При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*

Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками 2020–2021 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з попереднім роком
Рис. 2. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками 2021 рр. порівняно з попереднім роком
Рис. 3. Cередньозважена вартість 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 2021 рр. із зазначенням темпів приросту порівняно з попереднім роком
Рис. 4. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2021 р. у розрізі категорій товарів
Рис. 5. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2020–2021 рр.
Рис. 6. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2021 рр.
Рис. 7. Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками 2020–2021 рр. із зазначенням темпів приросту їх реалізації у 2021 р. порівняно із 2020 р.
Табл. 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2019–2021 рр.
Рік Лікарські засоби Медичні вироби Косметика Дієтичні добавки Ринок у цілому
Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, %
Грошове вираження, млн грн
2019 86 044,8 15,2 82,8 7 840,1 15,8 7,5 3 710,7 18,8 3,6 6 325,3 36,8 6,1 103 920,8 16,5
2020 92 855,3 7,9 84,4 9 312,7 18,8 8,2 3 847,9 3,7 3,4 7 958,1 25,8 7,0 113 973,9 9,7
2021 110 560,9 19,1 80,9 10 108,2 8,5 7,4 4 602,1 19,6 3,3 11 461,3 44,0 8,4 136 732,5 20,0
Натуральне вираження, млн упаковок
2019 1 107,4 –2,9 65,2 462,6 –5,3 27,2 48,3 1,7 2,8 80,8 12,6 4,8 1 699,2 –2,8
2020 1 063,1 –4,0 61,2 539,7 16,7 31,1 47,0 –2,6 2,7 86,4 6,9 5,0 1 736,2 2,2
2021 1 064,8 0,2 60,8 524,5 –2,8 30,0 51,4 9,2 2,9 110,2 27,6 6,3 1 750,9 0,8

КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ

Табл. 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками 2021 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2019–2020 рр.
Маркетуюча організація 2021 2020 2019
Фармак (Україна) 1 1 1
Дарниця (Україна) 2 2 4
Sanofi (Франція) 3 5 3
Teva (Ізраїль) 4 4 5
Acino (Швейцарія) 5 6 6
Корпорація Артеріум (Україна) 6 3 2
Berlin-Chemie (Німеччина) 7 7 7
KRKA (Словенія) 8 9 8
Київський вітамінний завод (Україна) 9 8 9
Юрія-Фарм (Україна) 10 12 12
Табл. 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками 2021 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2019–2020 рр.
Бренд 2021 2020 2019
КСАРЕЛТО 1 1 1
НІМЕСИЛ 2 2 3
НУРОФЄН 3 4 2
СИНУПРЕТ 4 9 6
СПАЗМАЛГОН 5 3 4
РЕОСОРБІЛАКТ 6 8 7
ДЕТРАЛЕКС 7 7 12
ТІВОРТІН 8 10 9
ЦИТРАМОН 9 5 10
ГЕПТРАЛ 10 23 26

У 2021 р. український фармринок продемонстрував double digit зростання у грошовому вираженні. Розвиток ринку відбувається переважно за рахунок перерозподілу споживання в бік більш дорогих препаратів, при цьому ціни зросли несуттєво (+6%), про що свідчить індекс інфляції.

Також продовжуються тенденції ринку щодо зростання частки дієтичних добавок, яка у 2021 р. сягнула 8,4% порівняно із 7% у 2020 р.

Денис Кірсанов

*При розрахунку річних показників використано попередні дані за грудень 2021 р.
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті