У серпні 2010 р. Михайло Бродський, голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, зробив заяву: «МВС має контролювати, щоб рецептурні лікарські засоби продавалися винятково за рецептами. Цей пункт буде вписано у Ліцензійні умови». Наразі зазначені зміни не внесено до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами (наказ Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ України від 21.09.2010 р. № 340). Врегульована у документі лише торгівля рецептурними препаратами з аптечних кіосків. Проте, за інформацією, що надходить у редакцію «Щотижневика АПТЕКА», співробітники МВС України проводять контрольні закупівлі препаратів, що відносяться до рецептурної групи, та перевіряють дотримання правил рецептурного відпуску ліків аптечними закладами.
Чи є ці дії правомочними? Згідно із Законом України вiд 18.02.1992 р. № 2135 «Про оперативно-розшукову діяльність», проведення контрольних та оперативних закупівель товарів у юридичних осіб всіх форм власності з метою виявлення та документування фактів протиправних діянь; ознайомлення з документами та даними, що характеризують діяльність підприємств, установ та організацій, а також їх вивчення відносяться до оперативно-розшукової діяльності. Проведення зазначеної діяльності можливе лише у разі заведення відповідними регуляторними органами оперативно-розшукової справи. Підстави для її відкриття — злочин, за скоєння якого передбачена кримінальна відповідальність.
Дії співробітників МВС України щодо адміністративних правопорушень регламентує Закон України від 20.12.1990 р. № 565 «Про міліцію». Вони мають право: складати протоколи про адміністративні правопорушення, проводити особистий огляд, огляд речей, вилучення речей і документів, накладати адміністративні стягнення або передавати матеріали на розгляд інших державних органів, товариських судів, громадських об’єднань або трудових колективів тощо.
Однак за відпуск рецептурних лікарських засобів без рецепта з аптек чинним законодавством не передбачено ані кримінальної, ані адміністративної відповідальності. Такий відпуск (окрім торгівлі рецептурними препаратами з аптечних кіосків) є порушенням наказу МОЗ України від 19.07.2005 р. № 360 «Порядок відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів».
Зауважимо, що перевірки поділяються на планові та позапланові і проводяться лише у робочий час суб’єкта господарювання (за винятком окремих випадків) та у присутності керівника або його заступника чи уповноваженої особи підприємця.
При перевірці аптечного закладу працівниками МВС України співробітники аптечних закладів мають право:
- перевіряти документи, що підтверджують особу та посаду перевіряючого, і прізвище, ім’я та по батькові його безпосереднього начальника;
- ознайомлюватися з документами, які стали підставою для перевірки, робити їх ксерокопії;
- знати, які саме дії будуть проводитися під час перевірки;
- фіксувати засобами аудіо- та відеотехніки процес проведення перевірки (не перешкоджаючи перевірці);
- оскаржувати дії перевіряючого до МВС України, суду або прокуратури;
- не відповідати на запитання, якщо відомості, які хочуть отримати співробітники МВС України, можуть зашкодити особі, котру перевіряють, адже згідно зі ст. 63 Конституції України: «Особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім’ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом». Зауважимо, що перевірка інформації міліцією не є приводом для проведення обшуку.
Коментарі