Коли фармацевтична асоціація — справжній лідер, або Цифровізація під контролем

Сучасні цифрові технології надають виняткові можливості для задоволення потреби в інформації та швидкій комунікації. Створення умов для реалізації відповідної трансформації у фармації дозволяє пришвидшувати всі процеси, збільшувати залученість пацієнтів, персоналізувати послуги та продукти (таб­лиця). Важливо, щоб перехід до нових технологій відбувався скоординовано та з урахуванням найкращих практик. Бажано, щоб цим процесом опікувалася організація професійного самоврядування. Які загальні напрями цифрової трансформації набули останнім часом найбільшої актуальності?
Таблиця. Елементи цифровізації та завдання, які виконують за їх допомогою
Нагальні потреби Підвищення ефективності шляхом вирішення най­нагальніших і найскладніших питань Актуальні рішення
Персоналізація інформації, послуг, продуктів завдяки комунікації з клієнтами та партнерами Адресні пропозиції на основі аналізу попередньої поведінкиСтимулювання зворотного зв’язку
Розподіл обов’язків та командна робота у медико-фармацевтичній сферіПропозиція зручних та вигідних послуг Реорганізація та стандартизація медико-фармацевтичної допомоги, її документальне супроводження у єдиному просторі
Швидкий аналіз стану здоров’я пацієнта у найбільш зручних та комфортних для нього умовах Телемедицина, експрес-тести, носимі пристрої, застосунки тощо
Консолідований оновлювальний ресурс з індивідуальними даними про здоров’я Персональні електронні медичні записи з можливістю відкриття доступу різним спеціалістам
Загальноєвропейський простір для обміну інформацією про ліки, оформлення та реалізації електронних рецептів Багатомовні бази даних з актуальною міжнародною інформацією про ліки. Транскордонні рецепти
РЕЗУЛЬТАТ ДЛЯ ПАЦІЄНТА: комплексне адекватне вирішення проблем зі здоров’ям
РЕЗУЛЬТАТ ДЛЯ ФАХІВЦІВ: оптимізація ресурсів та витрат, підвищення результативності праці

Напрями цифрової трансформації

У доцифрову еру не було таких безмежних можливостей швидко отримувати інформацію у великої кількості людей. Тепер можна організовувати безпосередній персональний зв’язок, збираючи відгуки, побажання, скарги, у тому числі за допомогою розмовного штучного інтелекту.

Чим наразі опікується та чи інша соціальна/територіальна/вікова група тощо? Які в неї проблеми та нагальні потреби? Моніторинг соціальних мереж, каналів комунікації тощо надає можливість формувати унікальні пропозиції з точки зору продуктового та інформаційного змісту. При цьому можлива швидка координація з іншими надавачами послуг та продавцями (наприклад збирання цільових аптечок).

Оскільки внесок кожного учасника стає більш прозорим за допомогою швидких комунікацій, формуються нові форми співпраці та делегування повноважень. Звідси — можливість об’єднатися в одній команді фармацевтам, медикам, соціальним працівникам, педагогам тощо. Турбота про пацієнтів стає більш скоординованою, етапною, поділеною на окремі стандартизовані складові. Легкість отримання другої, третьої експертної думки за допомогою віддаленої комунікації надає більшу свободу вибору клієнтам та підсилює конкуренцію між надавачами послуг. Збільшується залучення пацієнтів у процес прийняття рішень завдяки легкості отримання інформації про здоров’я та лікування.

Пацієнт та спеціалісти охорони здоров’я тепер отримують різноманітну інформацію дуже швидко завдяки телемедицині, різноманітним експрес-тестам, цифровим пристроям для моніторингу різних показників, застосункам.

Завдяки об’єднанню інформації з різних джерел на єдиній платформі (персональні електронні медичні записи) можна швидко перевіряти адекватність/коректність призначень, перевіряти ризик взаємодій/обічних ефектів, отримувати консультації тощо.

Ще ніколи не було так легко перевірити наявність продуктів, їх аналогів, замінників, зробити замовлення, отримати, передати рахунок тощо. Також з’являється величезна свобода вибору джерел отримання товарів та послуг, яка не обме­жується кордонами однієї країни.

Фахова спільнота з єдиною цифровою платформою

Добре, коли фармацевтичне самоврядування має визначену позицію щодо цифрової трансформації, активно проєктує та модерує цей процес. В якості прикладу наведемо платформу Nodofarma, якою опікується Колегіальна фармацевтична організація (Organización Farmacéutica Colegial — OFC) Іспанії. Остання об’єднує професійні спільноти (колегії), яких у країні налічується 52 — по одній на кожну провінцію. З 2015 р., коли OFC розробила стратегію цифрової трансформації із дорожньою картою, усі відповідні ініціативи базуються на комунікаційній мережі Nodofarma. Цей амбітний проєкт влучно охарактеризував Хуан Педро Ріскес (Juan Pedro Rísquez), віцепрезидент генеральної колегії OFC, зазначивши про покликання «охопити всі сфери та потреби, пов’язані зі здоров’ям і благополуччям громадян, перетворюючи кожну проблему на можливість для вдосконалення».

За словами засновників, Nodofarma — мережевий хаб для громадськості, лікарів та фармацевтів, за допомогою якого понад 22 тис. іспанських аптек, а також заклади первинної ланки об’єдналися для спілкування, обміну досвідом, навчання, досліджень та розвитку різних послуг. Особливістю платформи є її міждисциплінарний характер. Зокрема, триває підготовка з валідації протоколів направлень із аптек до медичних центрів. На платформі наразі реалізовані:

  • електронні системи для роботи з рецептами (у громадській та приватній медицині, а також ветеринарії);
  • Інформаційний центр з питань забезпечення ліками (Centro de Información sobre el Suministro de Medicamentos — CISMED), який наразі включився у міжнародне співробітництво з питань нестачі ліків;
  • Іспанська система верифікації лікарських засобів (Sistema Español de Verificación de Medicamentos — SEVEM);
  • BOT PLUS — база даних, до якої включено більше ніж 26 тис. ліків, 18 тис. ветеринарних препаратів та 52 тис. парафармацевтичних продуктів (дієтичних добавок, косметичних засобів, інших товарів для здоров’я);
  • Служба терапевтичної прихильності (Servicio de Adherencia Terapéutica) з використанням мобільного застосунку для зв’язку з пацієнтами з метою дотримання режиму лікування;
  • пілотний проєкт ConciliaMed щодо узгодження лікування після виписки зі стаціонару;
  • освітня програма MEDyFAR, створена генеральною колегією OFC, Іспанським товариством сімейної та громадської медицини (Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria — semFYC).

Так, BOT PLUS містить не лише інформацію про продукти, але й хвороби, і відповідний вибір фармакотерапії, взаємодію ліків між собою та з дієтичними добавками, косметичними засобами тощо. Наразі тут зібрано фотографії 9 тис. ліків, їх упакувань та 21,5 тис. парафармацевтичних продуктів, міститься інформація про 65 тис. найменувань ліків у 50 країнах.

Додаток також має функції, які допомагають виписувати рецепти та відпускати їх, наприклад, попереджувальні повідом­лення та піктограми, пошук ліків-замінників, поради пацієнту тощо. Зокрема, опубліковано понад 200 відеороликів із різними порадами.

Освітній ресурс MEDyFAR, на якому проводять як безкош­товні, так і платні заходи, вирізняється тим, що реалізує міжпрофесійну співпрацю лікарів та фармацевтів, бо за його допомогою безперервний професійний розвиток проходять представники обох професій.

Іспанські фармацевти — лідери цифровізації?

Іспанський онлайн-реєстр лікарських засобів — CIMA (Medicine Online Information Center) давно привернув нашу увагу завдяки наявності загальнодоступної інформації щодо споживання ліків, а також фотографій упаковок і готових ліків. Знайомство із платформою Nodofarma, яка акумулює найрізноманітніші функціональні рішення для фахівців та пацієнтів, викликало ще більше захоплення. Якщо міжпрофесійний зв’язок і надалі розвиватиметься з покращенням результатів для пацієнта, іспанський приклад може стати зразковим для цифровізації медико-фармацевтичної галузі.

Дар’я Полякова за матеріалами
http://www.farmaceuticos.com; http://www.phmk.es

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті