Важливо, щоб усі аптеки мали можливість працювати в ЕСОЗ та відпускати ліки за е-рецептами — Марія Карчевич

З 1 листопада в Україні запроваджується відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів за електронними рецептами. Про цей та інші цифрові проєкти у сфері охорони здоров’я, заплановані на найближче майбутнє, більш детально редакції «Щотижневика АПТЕКА» розповіла заступниця міністра охорони здоров’я з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Марія Карчевич.

— Законодавством визначено крайні терміни, коли аптечні заклади мають бути підключені до ЕСОЗ для можливості погашення е-рецептів. Які це строки?

— Так, нещодавно Кабінет Міністрів України ухвалив зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), які передбачають підключення аптечних закладів до електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ). Це рішення буде впроваджуватися поступово. Так, до квітня 2023 р. в усіх аптек ще є час, щоб підготуватися та забезпечити виконання вимог Ліцензійних умов.

Чому це важливо? Як ви знаєте, в Україні поетапно впроваджується електронний рецепт. Перший етап — е-рецепт на антибіотики — уже успішно працює із серпня цього року. Невдовзі, у листопаді, електронний рецепт почне поширюватися на групу наркотичних (психотропних) лікарських засобів. А орієнтовно у квітні планується відпуск усіх рецептурних ліків за е-рецептом. Отже, важливо, щоб усі аптеки мали можливість працювати в ЕСОЗ та відпускати ліки за електронними рецептами.

Водночас є винятки — це аптеки, які розташовані в зоні проведення воєнних (бойових) дій або перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). На час дії воєнного стану на ці заклади вимога щодо підключення до ЕСОЗ не буде поширюватися.

— Що має зробити ліцензіат, щоб відповідати чинним вимогам, зокрема в частині підключення до ЕСОЗ?

— Першочергово потрібно обрати медичну інформаційну систему (МІС), через яку працівники аптеки зможуть працювати з ЕСОЗ. На сьогодні з цією системою взаємодіють близько 20 МІС, які надають послуги саме аптекам. Усі ці інтерфейси пройшли тестування відповідності технічним вимогам та отримали сертифікат відповідності стандартам Комплексної системи захисту інформації, а отже — відповідають вимогам безпеки, встановленим на державному рівні.

Проте МІС — це не лише про ЕСОЗ і для ЕСОЗ. Більшість провайдерів МІС на сьогодні активно розвивають додаткові користувацькі сервіси. Тож, якщо ви потребуєте інтеграції певного програмного забезпечення або бажаєте використовувати, до прикладу, складський чи обліковий модуль, усе це потрібно обговорити з представниками МІС на етапі вибору. Також рекомендую звертати увагу, зокрема, і на послуги з підтримки та навчання — це одні з ключових параметрів ефективної взаємодії користувачів із системою.

Після вибору МІС можна переходити до реєстрації закладу. Керівнику аптеки для цього знадобиться лише активна поштова адреса та чинний кваліфікований електронний підпис (КЕП). Власне процес реєстрації є простим, а служба підтримки вашої МІС зорієнтує вас щодо того, як коректно та швидко внести дані до відповідних полів. Зауважте, що для відпуску наркотичних (психотропних) лікарських засобів за е-рецептом необхідно також зареєструвати відповідну додаткову ліцензію та сервіс.

Після реєстрації керівника аптеки, закладу, його підрозділів та працівників для вас стануть доступними функціональні можливості ЕСОЗ, зокрема — функціонал погашення елект­ронних рецептів.

— Чи є різниця між відпуском за е-рецептом ліків з програми «Доступні ліки», антибіотиків і наркотичних засобів?

— Для фармацевтів, які вже працюють з ЕСОЗ у рамках програм реімбурсації або здійснюють відпуск антибіотиків, процес відпуску й інших ліків за е-рецептом буде простим та цілком знайомим.

Утім є деякі відмінності. Зокрема, нині, на перехідному етапі, відпуск антибіотиків здійснюється у три способи: за паперовим рецептом форми «ф-1», за електронним рецептом або за інформаційною довідкою (у разі, якщо пацієнт отримав е-рецепт, але аптека поки не працює з ЕСОЗ).

Водночас відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів можливий винятково або за паперовим рецептом форми «ф-3», або за електронним рецептом у ЕСОЗ. Інформаційна довідка у такому разі не прирівнюється до рецепта, а є лише допоміжним документом. Це означає, що відпуск поза ЕСОЗ із використанням лише інформаційної довідки є порушенням закону.

Другий момент, який відрізняється від процедури відпуску антибіотиків, — для наркотичних (психотропних) лікарських засобів (як і препаратів у рамках програми «Доступні ліки») обов’язковим є погашення рецепта з використанням КЕП.

У цілому процес відпуску наркотичних препаратів виглядатиме наступним чином:

1) пацієнт на прийомі в лікаря отримує смс-повідомлення з номером рецепта та унікальним кодом його погашення та/або інформаційну довідку;

2) фармацевт може просканувати штрих-код, що міститься на інформаційній довідці сканером або ввести 16-значний код до МІС вручну;

3) далі в інтерфейсі з’явиться перелік торгових назв ліків, що доступні до відпуску згідно з даними Державного реєстру лікарських засобів;

4) наступним кроком пацієнт обирає серед запропонованих варіантів торгову назву препарату, керуючись власними мотивами та фінансовими можливостями;

5) завершення відпуску ліків у ЕСОЗ відбувається після введення коду підтвердження та накладання КЕП працівника аптеки.

— Чи можуть асистенти фармацевтів відпускати ліки за е-рецептами?

— Звичайно. Відпуск ліків за електронним рецептом можуть здійснювати всі уповноважені фармацевтичні працівники, які зареєстровані в ЕСОЗ. Як уповноважені особи можуть бути зареєстровані і фармацевти, і асистенти фармацевтів.

— Війна спричинила внутрішнє переміщення українців. У зв’язку із цим актуальним стає питання автоматичного обміну даними між МІС — уніфікація доступу лікарів до інформації про пацієнта, його історії хвороби та ін. Чи є якісь рішення або плани в цьому напрямі?

— Дійсно, на жаль, сьогодні для частини українців інформація, яка міститься в ЕСОЗ, — це взагалі єдині медичні дані пацієнта, що збереглися. Завдяки цьому і є можливість хоча б частково відновити втрачену медичну документацію.

Тому централізоване зберігання медичних даних та доступ до них — один з пріоритетів. Для цього ми працюємо над побудовою єдиного цифрового простору, в якому працюватимуть усі заклади охорони здоров’я. Саме тому всім медичним та аптечним закладам необхідно обов’язково зареєструватися та вносити дані до ЕСОЗ.

Таким чином поступово повна інформація про здоров’я людини — медичні записи, імунізація, лабораторні дослідження, госпіталізації та інше — буде зберігатися централізовано. А пацієнт завжди матиме доступ до своєї електронної медичної карти, незалежно від того, в якому закладі він лікується — комунальному чи приватному.

Власне архітектурою електронної системи охорони здоров’я уже забезпечено синхронізований обмін інформацією, завдяки чому лікар може бачити повноцінну історію хвороби пацієнта, попередні візити до лікарів інших закладів, показники здоров’я, незалежно від МІС, у якій він працює. Якщо лікар з певних причин не має такої можливості, необхідно звернутися до представників МІС.

Своєю чергою, доступ пацієнта до власних медичних даних частково забезпечується пацієнтськими кабінетами медичних інформаційних систем. У майбутньому така можливість також буде забезпечена для всіх, над цим ми нині працюємо.

— ЕСОЗ — це не лише про електронні рецепти. Які ще цифрові проєкти у сфері охорони здоров’я заплановані на найближче майбутнє?

— Нещодавно відбувся запуск розширеного неонатального скринінгу новонароджених на 21 рідкісне захворювання. Раніше таке дослідження проводилося на 4 захворювання. Це величезний крок уперед для зміцнення здоров’я нації. Так, у разі своєчасного виявлення захворювань можна ефективно застосувати коригувальну терапію, тим самим забезпечити дитині повноцінне та тривале життя.

Розширений неонатальний скринінг — це комплексний проєкт, який містить, зокрема, і цифрову частину — так, увесь процес супроводжується в ЕСОЗ — від реєстрації новонародженого в системі та взяття зразків крові лікарем до обробки направлення лаборантом та фіксування діагностичного звіту за результатами досліджень. Це дозволило оптимізувати комунікацію між залученими сторонами та оперативно обмінюватися даними.

Загалом сьогодні дорожня карта розробки містить ті пріо­ритетні проєкти, втілення яких є першочергово необхідним для потреб воєнного стану. Водночас ми не зупиняємо процес розвитку електронної охорони здоров’я та продовжуємо роботу над стратегічно важливими проєктами, серед яких, до прикладу, системи eStock та єКров, нові медичні висновки та ін.

Також ми працюємо над удосконаленням функціональності. Це те, що забезпечить покращену та ефективну взаємодію користувачів із системою.

Катерина Горбунова
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті