Післядипломна освіта та безперервний професійний розвиток асистента фармацевта: що передбачено новим порядком?

Особливістю фармацевтичної професії є навчання впродовж усього періоду професійної діяльності. Дипломований фахівець має регулярно поглиблювати професійні знання, підвищуючи кваліфікацію на циклах тематичного удосконалення або інших заходах безперервного професійного розвитку (БПР) або проходячи післядипломну підготовку на циклах спеціалізації (здобуття вторинної спеціальності).

Вказана вимога поширюється не лише на фармацевтів та лікарів зі ступенем магістра, але й на асистентів фармацевтів, медсестер, фельдшерів тощо, які мають ступінь фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра або бакалавра.

Наказ МОЗ України від 07.09.1993 р. № 198 «Про підвищення кваліфікації молодших спеціалістів з медичною та фармацевтичною освітою» уже не відповідав вимогам сучасного освітнього законодавства та тенденціям розвит­ку медичних і фармацевтичних професій.

Для удосконалення системи післядипломної освіти та БПР фармацевтичних та медичних фахівців було затверджено наказ МОЗ від 10.11.2022 р. № 2016 «Про подальше удосконалення системи післядипломної освіти та безперервного професійного розвитку фахівців з фаховою передвищою, початковим рівнем (короткий цикл) та першим (бакалаврським) рівнем вищої медичної і фармацевтичної освіти та магістрів з медсестринства».

Зазначимо, що цей наказ ще не набув чинності.

Наказом № 2016 врегульовано порядок проходження циклів спеціалізації (за фахом та профілем роботи) та циклів тематичного удосконалення для фармацевтичних та медичних фахівців, затверджено переліки таких циклів.

У МОЗ зазначають, що під час формування переліків враховували сучасні потреби галузі охорони здоров’я та пропозиції, що надходили від професійних спільнот під час громадського обговорення відповідного проєкту наказу.

Далі детальніше розглянемо затверджений наказом № 2016 порядок та закріплені в ньому заходи післядипломної освіти та БПР для фахівців із фармацевтичною освітою.

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС

Цикли спеціалізації проводяться в закладах фахової передвищої/вищої (післядипломної) освіти (далі — заклади освіти). Асистентам фармацевтів, які закінчили навчання на циклах спеціалізації та успішно пройшли підсумкове оцінювання, видається свідоцтво про проходження відповідної спеціалізації.

Процес проходження циклів спеціалізації передбачає:

  • обов’язкову особисту участь асистента фармацевта в місці проведення,
  • дистанційну участь у режимі реального часу.

У свою чергу, теоретичні заняття передбачають як особисту участь у навчанні, так і дистанційну. Однак дистанційна форма не має перевищувати 50% від усього циклу навчання. Водночас практичні і лабораторні заняття передбачають винятково особисту присутність слухача в тренінгових центрах закладів освіти, а також у лікарнях.

За наявності у асистента фармацевта виробничої практики він має право пройти спеціалізацію за кількома спеціальностями.

Варто звернути увагу й на наступне: якщо асистент фармацевта не працював за спеціальністю більше 5 років та бажає відновити практику, він може пройти повторний освітній цикл спеціалізації в закладі освіти.

Що стосується циклів тематичного удосконалення, то вони також передбачають як обов’язкову особисту участь асистента фармацевта в навчанні, так і дистанційну. Окрім того, наказом № 2016 закріплено можливість проведення виїзних циклів тематичного удосконалення.

Проводяться вони поза закладом освіти в місці, яке забезпечене необхідним обладнанням для проведення навчання. Такі цикли передбачають особисту участь у них асистента фармацевта.

Стосовно тривалості циклів тематичного удосконалення, то вона визначається навчальним планом і програмою циклу та становить 45–75 навчальних годин.

Асистентам фармацевтів, які закінчили цикли тематичного удосконалення та успішно пройшли підсумкову атестацію, видається відповідне посвідчення.

ЗБІР ІНФОРМАЦІЇ ЩОДО ПОТРЕБ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ

Планування циклів спеціалізації та тематичного удосконалення перш за все передбачає визначення потреб в отриманні тієї чи іншої спеціалізації та в проходженні певного циклу тематичного удосконалення. Як відбувається визначення цієї потреби?

1. Заклади освіти розміщують на своїх вебсайтах відповідні переліки.

2. Медичні заклади подають до закладу освіти інформацію про потребу в післядипломній підготовці або ж у проходженні циклів тематичного удосконалення для фахівців із фармацевтичною освітою.

3. На підставі поданої інформації заклади освіти складають календарно-тематичний план на рік, який погоджують на засіданні ради (педагогічної/вченої).

4. Погоджений план подається до обласних структурних підрозділів з питань охорони здоров’я, міських державних адміністрацій та МОЗ, які, зі свого боку, видають наказ стосовно післядипломної підготовки фахівців із фармацевтичною освітою на наступний рік.

5. Згідно із затвердженими планами заклади освіти направляють до медичних закладів відповідні путівки на наступний рік до 1 грудня поточного року.

6. Заклади освіти щороку до 15 лютого мають направити до обласних структурних підрозділів з питань охорони здоров’я, міських державних адміністрацій та МОЗ річний звіт щодо виконання обсягів регіонального замовлення.

НАПРАВЛЕННЯ І ЗАРАХУВАННЯ НА НАВЧАННЯ

Направлення асистентів фармацевтів на проходження циклів спеціалізації та тематичного удосконалення здійснюється за путівками закладів освіти.

Після того, як асистент фармацевта отримав путівку, керівник медичного закладу або фізична особа — підприємець, де працює фахівець, видає наказ про відрядження цього працівника.

Асистент фармацевта після прибуття до закладу освіти та перед проходженням циклів має надати наступні документи:

1) путівку на навчання,

2) копію наказу про направлення на навчання,

3) паспорт (передбачається можливість надання е-паспорта через додаток «Дія»),

4) диплом або його завірену копію,

5) за наявності: свідоцтво про проходження спеціалізації, посвідчення про проходження циклів тематичного удосконалення.

Також асистент фармацевта має заповнити особисту карту слухача, в якій вказує такі відомості:

  • назва циклу;
  • прізвище, ім’я, по батькові;
  • найменування закладу освіти, рік його закінчення, спеціальність;
  • відомості про диплом: номер диплома, дата видачі;
  • посада та місце працевлаштування, населений пункт, область.

Зарахування на проходження циклів оформлюється наказом закладу освіти.

ВИДАЧА ДОКУМЕНТІВ

Як зазначалося вище, асистентам фармацевтів, які закінчили навчання на циклах спеціалізації, видається свідоцтво про його проходження, а на циклах тематичного удосконалення — посвідчення про проходження відповідного циклу.

Свідоцтво або посвідчення підписує керівник закладу освіти, у якому відбувалося навчання, також на ньому проставляється печатка закладу, якщо така є в наявності.

Для реєстрації вказаних документів ведеться журнал, у який вносяться такі дані:

  • порядковий реєстраційний номер;
  • дата видачі документа;
  • прізвище, ім’я, по батькові фахівця з фармацевтичною освітою, який отримує посвідчення;
  • підпис фармацевтичного працівника, який отримує посвідчення.

У разі ж невиконання слухачем навчального плану та програми циклу його відраховують із закладу освіти наказом керівника. Слухачеві видається довідка із зазначенням причини відрахування.

Стосовно Переліку циклів спеціалізації, то він включає:

  • 17 спеціалізацій за фахом, серед яких міститься і «Фармація» (при перериванні стажу);
  • 23 спеціалізації за профілем роботи. До переліку включено також спеціальність «Фармація (аналітичний контроль якості)».

Перелік циклів тематичного удосконалення включає 55 позицій, серед яких також міститься спеціальність «Фармація». і переліки не є вичерпними, тому заклади освіти в межах своєї автономії можуть змінювати та розширювати їх.

Оксана Миронюк
за матеріалами moz.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті