Що не так з ідеєю щодо обмежень змісту аптечних вивісок, або Як аптеки хочуть списати з рахунків?

Наприкінці квітня 2023 р. Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками винесла на громадське обговорення проєкт змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою КМУ від 30.11.2016 р. № 929 (далі — Ліцензійні умови). Головна ідея запропонованих змін — обмежити зміст аптечних вивісок та зовнішніх рекламних конструкцій аптечного закладу. Про те, які обмеження пропонується встановити, та який це може спричинити вплив на діяльність аптек і кінцевих споживачів, у тому числі враховуючи воєнний стан, піде мова в цій публікації.

Коротко по суті. Проєктом змін пропонується доповнити п. 161 Ліцензійних умов новими положеннями і передбачити, що на вивіс­ці та зовнішніх рекламних конструкціях аптеки дозволяється, крім використання позначення виду аптечного закладу, розміщувати найменування ліцензіата, найменування закладу та/або знака для товарів і послуг (логотипа), який належить ліцензіату на законних підставах.

При цьому пропонується дозволити лише за умови, що найменування ліцензіата, найменування аптечного закладу та/або знак для товарів та послуг (логотип) не містять:

  • вказівки щодо рівня або іншої ознаки цін, яка може вплинути на наміри споживача щодо придбання товарів у такому закладі;
  • інформації, що може вводити споживача в оману, про орієнтованість аптечного закладу на обслуговування певних соціальних груп населення;
  • порівнянь з іншими аптечними закладами.

Підставою для ініціювання таких змін вказано рішення Верховного суду України у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 1 червня 2022 р. по справі № 640/7870/19.

Але ж які наслідки може мати таке рішення для власників ліцензії на роздрібну реалізацію лікарських засобів та кінцевих споживачів?

Безумовно, запропоновані зміни викликають неабияке занепокоєння у представників роздрібної ланки фармацевтичного ринку, яка є важливим гравцем та партнером ринку і виконує відповідальну функцію — забезпечення українців лікарськими засобами. І це досить логічно.

Однак не варто дивитися на це поверхово у форматі «просте відстоювання бізнесових інтересів», а слід копнути трохи глибше. Адже в цьому випадку мова йде не лише про те, що запропонована ініціатива призведе до значних і невиправданих в умовах воєнного стану фінансових витрат аптечних закладів, зумовлених необхідністю проведення заміни фасадних вивісок, рекламних конструкцій, наліпок, банерів тощо.

Розглянемо декілька аспектів: юридичні та соціальні.

По-перше, запропоновані положення Ліцензійних умов обмежуватимуть свободу підприємницької діяльності і позбавлятимуть суб’єктів господарювання права зазначати на аптечній вивісці інформацію про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, як це передбачено ст. 9 Закону України «Про рекламу». Крім того, запропонована норма Ліцензійних умов суперечитиме принципу верховенства права, зокрема, положенням ст. 16 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», яка надає суб’єкту господарювання право наносити його знак для товарів і послуг на будь-який товар, для якого знак зареєстровано, у тому числі на вивіску.

По-друге, під час здійснення господарської діяльності суб’єктам господарювання дозволяється вживати поняття на кшталт «знижена ціна» чи будь-які інші, аналогічні за значенням, із дотриманням встановлених Законом України «Про захист прав споживачів» умов, у тому числі щодо точності, повноти та достовірності інформації. Подіб­на практика є прийнятною і в ЄС, що встановлено положеннями Директиви Європейського парламенту та Ради від 06.11.2001 р. № 2001/83/ЕС, відповідно до якої не забороняється використання в рекламі лікарських засобів інформації, у тому числі про ціну за умови, якщо така інформація не вводить споживача в оману.

По-третє, запропоновані зміни є недоцільними з точки зору вже наявного нормативного регулювання та суперечитимуть принципу правової визначеності. Діюче законодавство України вже містить загальну заборону щодо поширення невизначеному колу осіб інформації, що може ввести в оману споживача, зокрема, за допомогою реклами. Під дію цих правових норм підпадає й заборона на розміщення на вивіс­ці та зовнішніх рекламних конструкціях аптечного закладу інформації, що може вводити споживача в оману, та про орієнтованість аптечного закладу на обслуговування певних соціальних груп населення. Тому допов­нення п. 161 Ліцензійних умов зазначеним положенням призведе до дуб­лювання чинних правових норм і надмірного регулювання відповідної сфери діяльності.

Крім того, доповнення Ліцензійних умов забороною розміщення на вивісці та зовнішніх рекламних конструкціях аптечного закладу найменування ліцензіата, найменування аптечного закладу та/або знака для товарів та послуг (логотипа), які містять порівняння з іншими аптечними закладами, прямо суперечитиме нормам Закону України «Про рекламу», оскільки абзац 3 ч. 1 ст. 11 цього закону містить умови використання порівняльної реклами, серед яких відсутня заборона порівняння закладу з іншими закладами подібної спеціалізації. Рішення щодо визнання порівняння в рек­ламі неправомірним приймають виключно уповноважені державні органи.

А як це вплине на пацієнта? Якщо ж розглядати ініціативу з точки зору впливу на кінцевого споживача, то тут також варто згадати декілька аспектів.

Аптеки як заклади охорони здоров’я часто залишаються єдиним місцем доступу українців до системи охорони здоров’я на окремих деокупованих територіях, де все ще не відновили свою роботу медичні заклади.

Відтак держава ризикує створити умови, які обме­жать фізичну доступність лікарських засобів для українців і, як наслідок, позбавлять їх можливості безперервного лікування.

По-друге, інформація про ціни на товари, знижки чи інші цінові переваги є важливою для споживача, оскільки сприяє здійсненню ним вибору під час придбання продукції у різних суб’єктів господарювання. Зважаючи на це, від останніх вимагається надання споживачу даних про ціну, умови та правила придбання продукції (ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів»).

По-третє, український фармацевтичний ринок майже повністю залежить від пацієнтів, адже понад 86%* ринку у грошовому вираженні припадає саме на роздрібний продаж лікарських засобів. Натомість держава покриває лише близько 14% від загального обсягу ринку. Відповідно, левова частка витрат лягає саме на пацієнта, який отримує доступ до ліків саме через аптечний заклад.

З огляду на вищевикладене, можливо, наразі державі було б доцільніше підтримати цей вид діяльності і сприя­ти, а не обмежувати доступ українців до лікарських засобів. Проте іноді складається враження, що аптеки не розглядаються як заклад охорони здоров’я, та не оцінюють ризики і наслідки, які можуть бути спричиненні запровадженням окресленої ініціативи.

Тож наразі відкритим залишається питання — чиї ж інтереси тут сповідуються? Хто відповідатиме за ситуацію, коли аптеки будуть вимушені зачинятися для врегулювання всіх юридичних питань у зв’язку з потенційними новими обмеженнями в господарській діяльності, а пацієнти, як наслідок, будуть позбавлені доступу до лікарських засобів на невизначений термін?..

Катерина Горбунова
*За даними компанії «Proxima Research», за підсумками 2022 р.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Олег 02.06.2023 10:29
Аптека - заклад охорони здоров'я і має поводитись як заклад охорони здоров'я. У цьому тексті багато маніпуляцій і намагання прив'язати непрофесійну поведінку фармацевтичних бізнесменів до зниження доступності ліків. Ніяким чином заміна вивіски не нанесе страшного удару по спроможності аптеки, навпаки - зменшить хоч на крапельку нездорову цінову конкуренцію. Апелюючи до чинних законів, хотілося б також почути аргументи із боку фармацевтичної деонтології. Не все, що дозволено законом - доречно в аптеці.
Середа 03.06.2023 9:35
Написа Аптека та хреста достатньо. Заходиш не в заклад охорони здоров'я,а в казино.
карина 05.06.2023 12:08
Словоблудство в підтримку брехливих вивісок ,типу ,,аптека оптових цін ,,та ін.Якщо хочете в ЄС то вивіска має бути АПТЕКА і все!!!!

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті