Які нові вимоги до реклами лікарських засобів запроваджуються у жовтні?

2 жовтня 2023 р. вводиться в дію основна частина положень Закону України від 30.05.2023 р. № 3136-IX (далі — Закон № 3136), яким внесено зміни до Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 р. № 270 (далі — Закон № 270), у тому числі в частині рекламування лікарських засобів.

ЗМІНИ ПОНЯТІЙНОГО АПАРАТУ

Законом № 3136 змінюється понятійний апарат Закону України «Про рекламу». Зокрема, розширено визначення поняття «реклама», згідно з яким це вже не лише інформація про особу чи товар, але й певна ідея, що може визначатися як реклама. Також уточнюється, що інформація про особу, ідею та/або товар визначатиметься як реклама, якщо вона:

  • розповсюджується за грошову чи іншу винагороду або з метою самореклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб, та
  • призначена, щоб сформувати або підтримати у прямий (пряма реклама, телепродаж) або непрямий (спонсорство, продакт-плейсмент) спосіб обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи, ідеї та/або товару.

Зауважимо, що визначення поняття «ідея» в Законі № 3136 не вказується, відповідно, воно має широке значення і може визначатися як думка про що-небудь і стосовно будь-чого. У зв’язку з цим якщо інформація розповсюджується за грошову чи іншу винагороду або з метою саморек­лами і містить певну ідею, наприклад, щодо покращання обізнаності з певної тематики, то така інформація повинна маркуватися як реклама.

Окрім цього, понятійний апарат доповнено такими термінами, як «користувацький контент», «продакт-плейс­мент». Так:

  • користувацький контент — інформація (у тому числі користувацьке відео), що створюється та/або поширюється особами на платформах спільного доступу до відео (наприклад Youtube) та на платформах спільного доступу до інформації (наприклад Facebook) або з використанням електронних комунікацій;
  • розміщення товару (продакт-плейсмент) — форма розповсюдження реклами, яка полягає у включенні за грошову або іншу винагороду безпосередньо товару, послуги, торговельної марки, іншого об’єкта права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність, або рекомендації щодо них до будь-якої відмінної від реклами програми аудіовізуального медіа, включаючи фільми, або користувацького контенту.

РЕКЛАМА НА ПЛАТФОРМАХ СПІЛЬНОГО ДОСТУПУ

Стосовно реклами на платформах спільного доступу до відео та платформах спільного доступу до інформації Законом № 3136 визначено, що обсяг реклами на них визначається провайдерами відповідних платформ самостійно.

Особа (користувач), яка (який) розповсюджує програму чи користувацьке відео, що містять рекламу, шляхом завантаження на платформу спільного доступу до відео зобов’язана (зобов’язаний) у момент завантаження ідентифікувати (позначити) відповідні програму чи відео як такі, що містять рекламу. Таким чином, користувацькі відео різних блогерів, якщо вони розповідають про лікарські засоби та отримали винагороду за розповсюдження цього відео, повинні ідентифікуватися як реклама.

На підставі такої ідентифікації або у разі самостійного виявлення провайдером реклами у програмі або користувацькому відео провайдер платформи спільного доступу до відео повинен повідомляти споживача про те, що програма чи користувацьке відео містять рекламу.

Також особа (користувач), яка (який) розповсюджує користувацький контент, що містить рекламу, через платформу спільного доступу до інформації, зобов’язана (зобов’язаний) у момент створення або завантаження ідентифікувати (позначити) цей користувацький контент як такий, що містить рекламу.

На рекламу на платформах спільного доступу до відео та платформах спільного доступу до інформації, якщо така реклама демонструється особам, які перебувають на території України, поширюються вимоги Закону № 270, законодавства України про захист від недобросовісної конкуренції, про захист прав споживачів та інших законів України.

Водночас ці вимоги не поширюються на рекламу, яка розповсюджується на платформах спільного доступу до відео та платформах спільного доступу до інформації офіційними мовами Європейського Союзу юридичною особою, яка має місцезнаходження в одній чи кількох державах — членах Європейського Союзу.

ПРОДАКТ-ПЛЕЙСМЕНТ

Законом № 3136 передбачено, що в аудіовізуальних медіа, на платформах спільного доступу до відео та/або до інформації дозволяється розміщення товару (продакт-плейсмент) у всіх програмах аудіовізуальних медіа та користувацьких відео. Винятком є програми новин, про поточні події, щодо захисту прав споживачів, релігійні та дитячі програми.

Програми, які містять розміщення товару (продакт-плейсмент), повинні відповідати наступним вимогам, зокрема:

  • рекламодавець не має права впливати на зміст програми;
  • такі програми та користувацький контент не повинні прямо заохочувати купівлю чи оренду товарів, зокрема шляхом розміщення спеціальних рекламних рекомендацій щодо цих товарів;
  • такі програми та користувацький контент не повинні надавати надмірного значення товару, який розміщується (демонструється), та інше.

Водночас в аудіовізуальних медіа, на платформах спільного доступу до відео та на платформах спільного доступу до інформації забороняється продакт-плейсмент рецептурних лікарських засобів та/або заборонених до рекламування, а також медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, застосування яких потребує спеціальних знань та підготовки.

Законом № 3136 уточнено, що на програми аудіовізуальних медіа та користувацький контент, у яких має місце розміщення товару (продакт-плейсмент), не поширюється вимога щодо розміщення попереджень та іншої інформації, передбачених розділом III Закону України «Про рекламу», зокрема, щодо розміщення тексту попередження: «Само­лікування може бути шкідливим для вашого здоров’я».

Положення Закону № 3136 щодо продакт-плейсменту аудіовізуальних медіа, на платформах спільного доступу до відео та на платформах спільного доступу до інформації почнуть застосовуватися до програм аудіовізуальних медіа та користувацьких відео, створених після 1 січня 2024 р.

РЕКЛАМА З ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕКТРОННИХ КОМУНІКАЦІЙ

Закон № 270 доповнюється й положенням щодо регулювання реклами з використанням електронних комунікацій, яка розповсюджується та споживається на території України, включаючи:

  • електронну пошту;
  • сервіси обміну повідомленнями;
  • пошукові сервіси;
  • вебсайти та вебсторінки юридичних і фізичних осіб у мережі Інтернет;
  • чат-боти, автоматичні повідомлення;
  • комунікацію з використанням телефонних номерів та інше.

На таку рекламу поширюються вимоги Закону № 270 і законодавства України про захист від недобросовісної конкуренції та інших законів України. Зокрема, передбачено, що розповсюдження реклами у формі спаму, у тому числі здійснення масових дзвінків з використанням будь-яких технологій комунікацій без попередньої письмової згоди споживача, у тому числі в електронній формі, забороняється. Також при розповсюдженні реклами з використанням номерів телефонів чи інших мережевих ідентифікаторів у споживача повинна бути можливість безоплатно у будь-який час у простій і зрозумілій формі відмовитися від використання своїх даних, у тому числі від отримання реклами.

РЕКЛАМА ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

Вносяться зміни і в ст. 21 Закону № 270, яка регулює вимоги до реклами лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації. Зокрема, уточнюється положення щодо озвучення тексту попередження про шкідливість самолікування в аудіальних медіа. Так, зазначається, що це попередження має прозвучати не менше одного разу за ролик, але не менше ніж один раз за одну хвилину, та озвучуватися на тому самому рівні гучності, що й інший звуковий ряд ролика.

СПОНСОРСТВО

У ст. 21 також вносяться зміни, якими дозволяється особам, які здійснюють виробництво та/або продаж лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діа­гностики, лікування і реабілітації, бути спонсорами медіа, вебсайтів у мережі Інтернет, театрально-концертних, спортивних заходів, спортивних змагань та інших заходів, проєктів тощо.

Однак, як і раніше, забороняється під час спонсорства цих заходів посилатися на на рецептурні лікарські засоби.

Водночас Законом № 3136 через 30 міс після припинення чи скасування воєнного стану вносяться зміни до нового Закону України від 28.07.2022 р. № 2469 «Про лікарські засоби» в частині спонсорства особами, які здійснюють виробництво та/або продаж лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації. Так, спонсорами дозволятиметься виступати також особам, які здійснюють виробництво та/або продаж лікарських засобів, реклама яких заборонена.

Крім того, вищезазначеним особам дозволятиметься виступати спонсорами користувацьких відео на платформах спільного доступу до відео, матеріалів на платформах спільного доступу до інформації, онлайн-медіа. Проте для них скасовуватиметься можливість виступати спонсорами театрально-концертних, спортивних заходів, спортивних змагань та інших заходів, проєктів.

При цьому уточнюється, що під час спонсорства дозволяється наводити інформацію рекламного характеру про ім’я або найменування, торговельну марку, крім будь-якого посилання на лікарські засоби, реклама яких заборонена. Таким чином, заборонятиметься посилатися як на рецептурні лікарські засоби, так і безрецептурні препарати, що заборонені до рекламування, перелік яких затверджуються МОЗ України.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті