Аптечний продаж за підсумками 9 міс 2023 р.

Повномасштабна війна та пов’язані із нею фактори залишаються основними чинниками, які стримують зростання економіки України, зокрема тимчасова окупація територій, руйнування інфраструктури, втрата значної частини населення через міграцію за кордон та людей, що лишилися на тимчасово окупованих територіях. Втім, економіка країни демонструє стійкість і почала поступове відновлення у 2023 р. При цьому економіка відновлюється швидше, ніж очікувалося на початку року. Через це більшість інституцій переглянули свої прогнози щодо зростання ВВП України в бік поліпшення. Наразі Міжнародний валютний фонд (МВФ) очікує підвищення ВВП України за підсумками 2023 р. на рівні 2%, хоча ще у квітні прогнозували його падіння на 3%. НБУ також покращив свій прогноз і очікує зростання ВВП на 2,9%. Міністерство фінансів України дає ще більш оптимістичні прогнози та вважає, що ВВП підвищиться на понад 3%. Також у 2023 р. очікується зниження інфляції за підсумками 2023 р. до 17,7% за прогнозом МВФ. Також слід відмітити, що з 3 жовтня 2023 р. НБУ перейшов до режиму керованої гнучкості обмінного курсу гривні до іноземних валют, що має посилити стійкість валютного ринку та економіки. Нагадаємо, що з липня 2022 р. встановлено фіксований курс. Наразі фіксується зниження курсу гривні до долара США порівняно із фіксованим курсом. Також варто розуміти, що наразі Україна дуже залежить від міжнародної фінансової підтримки. Фармацевтичний ринок також демонструє стійкість та продовжує розвиватися. Витрати на ліки є захищеною статтею видатків у бюджеті домогосподарств, тож фармацевтичний ринок більш стійкий до впливу різних економічних факторів, ніж інші ринки. У цій публікації розглянемо ключові показники і тренди фармацевтичного ринку України за підсумками 9 міс 2023 р. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».

ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД РИНКУ

За підсумками 9 міс 2023 р. загальні обсяги аптечного продажу всіх товарів, які входять до «аптечного кошика», становив 118,1 млрд грн та продемонстрував зростання на 30% порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Якщо ж порівнювати із довоєнним 2021 р., то підвищення становить 22%. У доларовому вираженні темпи зростання сягають 9% порівняно із 2022 р., а порівняно із 2021 р. вони скоротилися на 8%, що пов’язано зі значним підвищенням курсу після повномасштабного вторгнення рф в Україну. У натуральному вираженні обсяги практично не змінилися порівняно із минулорічними показниками та сягають 944,4 млн упаковок, а зростання становить 0,5%, однак, порівнюючи із довоєнним роком, падіння обсягів продажу в упаковках сягає 26% (рис. 1).

Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті (за курсом НБУ) за підсумками 9 міс 2021–2023 рр. із зазначенням темпів зростання/зниження у порівнянні із попереднім роком

У розрізі категорій товарів «аптечного кошика» у грошовому вираженні фіксується зростання обсягів аптечного продажу для всіх категорій. У натуральному вираженні підвищення виявлено для категорій дієтичних добавок та косметики (табл. 1).

Таблиця 1. Роздрібний продаж різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 9 міс 2021–2023 рр.
9 міс, рік Лікарські засоби Дієтичні добавки Медичні вироби Косметика Ринок у цілому
Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, %
Грошове вираження, млн грн
2021 78 414,3 21,7 81,1 7840,5 54,6 8,1 7145,8 5,5 7,4 3326,7 17,2 3,4 96 727,3 22,2
2022 74 262,0 –5,3 82,1 7173,9 –8,5 7,9 5988,4 –16,2 6,6 3079,9 –7,4 3,4 90 504,1 –6,4
2023 93 835,3 26,4 79,5 11 965,3 66,8 10,1 7557,2 26,2 6,4 4776,2 55,1 4,0 118 134,0 30,5
Натуральне вираження, млн упаковок
2021 777,0 1,1 60,6 78,7 36,9 6,1 388,8 –1,3 30,3 37,9 5,2 3,0 1282,3 2,1
2022 634,8 –18,3 67,6 54,5 –30,7 5,8 221,1 –43,1 23,5 28,8 –23,8 3,1 939,3 –26,8
2023 625,2 –1,5 66,2 72,9 33,6 7,7 211,4 –4,4 22,4 35,0 21,4 3,7 944,4 0,5

У структурі аптечного продажу товарів українського та зарубіжного виробництва за підсумками 9 міс 2023 р. у грошовому вираженні відзначається незначний зсув у бік вітчизняних препаратів порівняно із показниками минулого року. У натуральному ж навпаки — зарубіжні виробники наростили свою частку (рис. 2).

Рис. 2. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 9 міс 2022–2023 рр.

Середньозважена вартість 1 упаковки товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2023 р. сягала 125,1 грн і зросла на 30% порівняно із такою за аналогічний період 2022 р. (рис. 3). Найдорожчою категорією серед товарів «аптечного кошика» стали дієтичні добавки, середньозважена вартість 1 упаковки яких становила 164,2 грн. Для лікарських засобів цей показник зафіксовано на рівні 150,1 грн, косметики — 136,4 грн, медичних виробів — 35,8 грн.

Рис. 3. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2023 р. із зазначенням темпів зростання/зниження порівняно з аналогічним періодом попереднього року

У структурі роздрібного продажу товарів «аптечного кошика» продовжується тривала тенденція до збільшення частки дієтичних добавок (рис. 4). За підсумками 9 міс 2023 р. їх частка становить понад 10%. А частка лікарських засобів навпаки зменшується.

Рис. 4. Динаміка питомої ваги різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2019 до 2023 р. в грошовому вираженні

РИНОК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

Обсяги роздрібного продажу лікарських засобів за 9 міс 2023 р. становили 93,8 млрд грн та зросли на 26,4% порівняно із аналогічним періодом минулого року. Кількість проданих упаковок сягала 625,2 млн та знизилася на 1,5%.

На фоні катастрофічного спаду минулого року, з березня 2023 р. ринок почав відновлення, демонструючи значні темпи зростання, однак в останні місяці фіксується поступове сповільнення темпів зростання, що пов’язано із вичерпуванням низької бази порівняння минулого року (рис. 5).

Рис. 5. Помісячна динаміка аптечного продажу лікарських засобів у натуральному і грошовому вираженні, а також доларовому еквіваленті за період із січня 2022 до вересня 2023 р.

Також на розвиток ринку впливає інфляція. У 2022 р. високі показники інфляції стримували більш глибоке падіння ринку. У 2023 р. ринок розвивається переважно завдяки збільшенню обсягів продажу в упаковках та перерозподілу споживання в бік більш дороговартісних препаратів, про що свідчить високий показник індексу заміщення (рис. 6).

Рис. 6. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу лікарських засобів у грошовому вираженні за період із січня 2022 до вересня 2023 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року

Щодо показників інфляції, то, за даними Державної служби статистики України (ДССУ), з початку 2023 р. фіксується поступове зниження інфляції. Так, у січні цей показник становив 26%, а у вересні — 7,1% до відповідного місяця 2022 р. Для категорії «фармацевтична продукція», «медичні товари та обладнання» показник інфляції у вересні 2023 р., за даними ДССУ, сягав 8,2% відповідно, що дещо вище загального рівня зростання цін по країні. Водночас, за даними компанії «Proxima Research», у січні 2023 р. інфляційний індекс, який характеризує зростання ринку лікарських засобів через зміни цін, становив 30%, а у вересні — 11%.

СТРУКТУРА СПОЖИВАННЯ

У досліджуваний період відзначається продовження довготривалої тенденції збільшення частки рецептурних лікарських засобів (рис. 7). У розрізі препаратів вітчизняного та іноземного виробництва зафіксовано незначне збільшення частки українських препаратів у грошовому вираженні. У натуральному вираженні виявлено зсув у бік зарубіжних ліків (рис. 8).

Рис. 7. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі рецептурного статусу в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2019–2023 рр.
Рис. 8. Структура аптечного продажу лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2019–2023 рр.

Щодо структури аптечного продажу ліків у розрізі АТС-класифікації 2-го рівня, то відзначається зростання обсягів продажу для всіх АТС-класів з топ-10. Однак темпи зростання продажу антибіотиків та антитромботиків, які застосовувалися для лікування COVID-19, значно нижчі за інші класи (рис. 9).

Рис. 9. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2022–2023 рр.

КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ

За підсумками 9 міс 2023 р. лідерами за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні стали компанії «Фармак», «Дарниця» і «Teva» (табл. 2). Усі компанії з топ-20 продемонстрували зростання обсягів аптечного продажу в грошовому вираженні, однак не всім вдалося збільшити свою частку на ринку, про що свідчить показник Evolution index, який характеризує її зміну.

Таблиця 2. Топ-20 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 9 міс 2021–2022 рр., а також темпів збільшення/зменшення обсягів продажу, Evolution index і частки на ринку
№ з/п, рік Маркетуюча організація Приріст продажів у гривневому вираженні, % Evolution index Частка на ринку, %
2021 2022 2023
1 1 1 Фармак (Україна) 33,73 103 5,50
2 2 2 Дарниця (Україна) 43,3 110 4,81
4 4 3 Teva (Ізраїль) 24,9 96 3,37
5 3 4 Acino (Швейцарія) 17,0 90 3,32
9 8 5 Київський вітамінний завод (Україна) 37,0 105 3,18
6 7 6 Корпорація «Артеріум» (Україна) 27,6 98 3,12
8 5 7 KRKA (Словенія) 20,3 93 2,95
7 9 8 Berlin-Chemie (Німеччина) 26,8 98 2,93
3 6 9 Sanofi (Франція) 6,5 82 2,61
10 10 10 Кусум Фарм (Україна) 29,6 100 2,57
12 11 11 Дельта Медікел (Україна) 44,4 111 2,40
15 12 12 Servier (Франція) 16,9 90 1,84
11 13 13 Юрія-Фарм (Україна) 26,5 97 1,78
13 14 14 Sandoz (Швейцарія) 12,9 87 1,58
17 17 15 Abbott Products (Німеччина) 32,0 102 1,52
14 15 16 Група компаній «Здоров’я» (Україна) 5,2 81 1,45
24 21 17 AstraZeneca (Велика Британія) 61,8 125 1,44
16 16 18 Bayer Pharmaceuticals (Німеччина) 6,8 82 1,30
30 19 19 ІнтерХім (Україна) 26,4 97 1,20
33 28 20 Organosyn Life Sciences (Індія) 51,1 116 1,13

Серед брендів лікарських засобів лідерами за обсягами продажу за 9 міс 2023 р. є Німесил, Ксарелто і Нурофєн (табл. 3).

Таблиця 3. Топ-20 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 9 міс 2021–2022 рр.
№ з/п, рік Бренд
2021 2022 2023
2 2 1 НІМЕСИЛ
1 1 2 КСАРЕЛТО
3 3 3 НУРОФЄН
5 4 4 СПАЗМАЛГОН
4 6 5 ДЕТРАЛЕКС
7 5 6 ЦИТРАМОН
13 7 7 ТРИПЛІКСАМ
25 24 8 НАЛБУФІН
24 8 9 ГІДАЗЕПАМ
17 13 10 ЕВКАЗОЛІН
6 18 11 СИНУПРЕТ
20 15 12 КРЕОН
10 16 13 ГЕПТРАЛ
14 10 14 НО-ШПА
11 9 15 БІФРЕН
22 14 16 ВАЛЬСАКОР
152 103 17 СИМБІКОРТ
15 11 18 МАГНЕ-B6
47 30 19 КО-ПРЕНЕСА
19 33 20 ЕНТЕРОЖЕРМІНА

СЕГМЕНТ ДИСТРИБУЦІЇ

У сегменті дистрибуції трійка лідерів залишається незмінною — це компанії «Оптіма-Фарм», «БаДМ» і «Вента.ЛТД» (рис. 10). Фактично 2 крупних гравці продовжують конкурувати між собою і загалом за підсумками 9 міс 2023 р. поставили в аптечні заклади 85,5% товарів «аптечного кошика».

Рис. 10. Питома вага топ-3 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за період із січня 2022 до вересня 2023 р.

ПРОГНОЗИ

Прогнози розвитку економіки України покращуються, незважаючи на воєнний стан та продовження бойових дій. На наступний рік також досить оптимістичні прогнози: очікується, що темпи зростання економіки пришвидшаться, а інфляція навпаки продовжить сповільнюватися. Втім, збереження високих безпекових ризиків, що пригнічують інвестиційні та споживчі настрої, та слабкі темпи повернення вимушених мігрантів з-за кордону стримують більш суттєве зростання економіки. Зокрема, оновлений прогноз НБУ ґрунтується на припущенні, що завдяки ЗСУ безпекові ризики суттєво знизяться із середини 2024 р. Це дасть змогу повноцінно відновити роботу чорноморських портів. Також передбачається подальше надходження значних обсягів міжнародної фінансової допомоги.

Стосовно подальшого розвитку фармацевтичного ринку, то експерти у вересні 2023 р. поліпшили свій прогноз, наданий на початку року, та очікують зростання обсягів аптечного продажу ліків за підсумками 2023 р. на рівні 26,2%. На 2024 р. також дають досить оптимістичні прогнози, однак поки зарано говорити про це, адже, як уже зазначалося, усе буде залежати від подальшого розвитку подій, тривалості бойових дій, звільнення територій та темпів повернення вимушених переселенців до країни.

Денис Кірсанов
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Віктор 13.10.2023 6:17
За рахунок чого збільшилися ціни на 30%? Невже витрати так зросли? Зарплата піднялась на 30%? Логістика на стільки виросла. Одним словом, БАРИГИ. Кому війта, а кому кармани набити....Вихід простий - на скільки процентів підняли ціни, в два рази підняти налоги для всієї мережі. І ціни стануть європейські.

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті