У Польщі фармацевтична послуга невдало пройшла ОМТ

22 Грудня 2023 10:59 Поділитися

Польська Рада прозорості (Rada Przejrzystości), що має своїм обов’язком ухвалювати рішення щодо обґрунтованості віднесення медичної допомоги до гарантованої, визнала невиправданим виконувати фармакотерапевтичні огляди (przeglądy lekowe) за суспільний рахунок. Принаймні реалізовувати цю послугу в такий спосіб, як це було запропоновано авторами пілотного проєкту.

Названий підрозділ Агенції з оцінки медичних технологій (ОМТ) та тарифікації (Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji — AOTMiT) запропонував, серед іншого, звузити популяцію пацієнтів, які можуть мати право на отримання послуги, до пацієнтів віком старше 60 років. Раціональним також може бути надавати її на підставі письмового призначення лікаря.

Обнадійливим для фармацевтів є те, що Рада прозорості визнала необов’язковим проходження додаткового курсу навчання для того, щоб надавати цю послугу.

Нагадаємо, пілотний проєкт розпочався 1 червня 2022 р. Відібрано 75 пілотних виконавців, які співпрацювали з 1000 пацієнтів. З боку хворих для участі в програмі було необхідне надання інформованої згоди, при цьому щодо них висували умови:

  • бути віком 18–59 років і регулярно приймати не менше 5 рецептурних препаратів, зокрема не менше 2, що впливають на серцево-судинну систему (група С АТС-класифікації); при цьому якщо ліки, що відпускаються за рецептом, містять більше 1 діючої речовини, кожна з них вважається одним препаратом;
  • бути віком 60 років і постійно приймати не менше 10 лікарських засобів, зокрема не менше 2, що належать до групи С АТС-класифікації.

Процедура перевірки препарату включала 3 зустрічі фармацевта з пацієнтом в аптеці:

1-ша зустріч (тривалістю приблизно 45 хв за планом) — медична та фармакотерапевтична співбесіда для того, щоб фармацевт розробив письмовий індивідуальний план фармацевтичної допомоги (ІПФД);

2-га зустріч (до 10 днів з 1-ї зустрічі) — видача фармацевтичних рекомендацій за результатами розробленого ІПФД та співбесіда з пацієнтом інформаційно-просвітницького характеру;

3-тя зустріч (через 1 міс після 2-ї зустрічі) — перевірка дотримання пацієнтом рекомендацій, наданих фармацевтом.

Що вплинуло на негативну оцінку АОТМіТ?

  • запропонований опис послуги містить нечіткі елементи щодо визначення охопленої нею групи населення;
  • брак обґрунтування кваліфікації фармацевтів, що була вимогою авторів пілотного проєкту;
  • пілотний проєкт не охопив усі елементи відповідної послуги (виписування рецептів фармацевтами та діагностику);
  • висновки щодо клінічної значущості оглядів лікарських засобів у контексті їх взаємодії ґрунтуються виключно на аналізі кількості пацієнтів із можливою медикаментозною взаємодією;
  • аналіз частоти лікарських взаємодій (у додатку до звіту) обмежується відшкодованими ліками;
  • не проводилася оцінка впливу лікарських взаємодій на ризик розвитку побічних ефектів (наприклад ниркової недостатності у випадку взаємодії нестероїдного протизапального препарату із діуретиком);
  • у пілотному проєкті немає даних, які б дозволили визначити використання фармацевтичної допомоги як економічно ефективне;
  • немає вказівок на те, хто контролюватиме фармацевта і в якому обсязі.

Як зазначила Рада прозорості щодо необхідного освітнього рівня, проходження фармацевтами «короткого курсу» перед наданням фармацевтичної допомоги є надмірною умовою, оскільки кваліфікація фармацевтів включає здійснення фармацевтичної опіки.

Фінансування

Витрати Народного фонду охорони здоров’я (Narodowy Fundusz Zdrowia — NFZ), за даними пілотного проєкту, мають бути розраховані наступним чином:

  • 1,17 млрд злотих (базовий варіант I: вік ≥60 років і ≥5 ліків; 6,4 млн осіб);
  • 952,4 млн (варіант II: ≥65 років і ≥5 ліків; 5,2 млн осіб);
  • 441,6 млн (варіант III: ≥65 років і ≥10 ліків; 2,4 млн осіб);
  • 101,4 млн (варіант IV: ≥65 років, ≥5 ліків; 554,1 тис. осіб).

Як підсумовується у висновку, результати пілотного проєкту не містять обґрунтування зниження витрат державного платника.

У якій формі послуга вважатиметься прийнятною?

Рада пропонує, що послуга має надаватися фармацевтами, які мають діючий дозвіл на здійснення професійної діяльності. Підставою має бути письмове медичне призначення, а загальний час надання послуги має становити 120 хв: 1-ша зустріч — 45 хв, підготовка ІПФД — 60 хв, 2-га зустріч (у період 10 днів після 1-ї) — 15 хв).

Послуга надається 1 раз на рік у громадській аптеці. Пропоновані критерії включення: особи віком від 60 років із застосуванням кількох лікарських засобів (визначається як використання принаймні 5 діючих речовин у складі рецептурних ліків).

За матеріалами www.aotm.gov.pl, www.rynekzdrowia.pl

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті