Зокрема, Громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата» (ГО «ВФП») надала такі пропозиції:
1. Внести зміни до постанови КМУ від 30 жовтня 2016 р. № 929 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)» (далі — Ліцензійні умови), розмежувавши ліцензійні умови і затвердивши їх двома окремими урядовими постановами:
- «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з промислового виробництва лікарських засобів, оптової торгівлі лікарськими засобами та імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)»;
- «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з фармацевтичної практики з роздрібної реалізації лікарських засобів та виготовлення ліків в аптечних умовах».
Представляючи пропозиції учасникам засідання, голова правління ГО «ВФП», член Ради Міжнародної федерації фармацевтів (International Pharmaceutical Federation — FIP) Олег Клімов запропонував створити для цього профільні робочі групи, які б займалися розробкою відповідних проєктів документів.
2. Розробити та ухвалити Закон України «Про фармацевтичну діяльність», який має діяти поряд із законом щодо професійного самоврядування; створити реєстр фармацевтичних працівників. Такий реєстр функціонує в рамках ГО «ВФП», і О. Клімов висловив готовність передати його в адміністрування уповноваженому органу з подальшим розширенням реєстру на національний рівень.
3. Запровадити вимоги Належної аптечної практики (Good Pharmacy Practice) з визначенням 5-річного терміну впровадження та ін.
«Ці пропозиції — це реально дієвий механізм регулювання вартості лікарських засобів, спрямований на повернення аптеки з місця продажу ліків в лоно системи охорони здоровʼя, що, на наше глибоке професійне переконання, наблизить аптечну діяльність в Україні до європейських стандартів надання медикаментозної допомоги», — зауважив О. Клімов.
Держлікслужба підтримала пропозиції, надані ГО «ВФП», та, враховуючи їх об’ємність та охоплення широкого кола питань, Геннадій Вовк запропонував визначити їх пріоритетність, створити своєрідний план та формат роботи над пропозиціями, залучивши інші зацікавлені сторони, у тому числі, за необхідності, представників інших центральних органів виконавчої влади.
Громадська спілка «Європейська фармацевтична асоціація» надала пропозиції щодо внесення змін до Ліцензійних умов у частині запровадження планування розміщення аптечних закладів на основі демографічних та/або географічних критеріїв.
У «Європейській фармацевтичній асоціації» зазначають, що відсутність у чинному законодавстві норм щодо регулювання (планування) розміщення аптечних закладів із врахуванням демографічних та/або географічних критеріїв призвело до того, що на сьогодні велика кількість аптечних закладів сконцентрована у центральних та густонаселених частинах міст. Водночас є райони та населені пункти, де аптек немає взагалі. В асоціації переконані, що встановлення правил рівномірного розподілу аптек в адміністративно-територіальних одиницях України, як це діє в країнах ЄС, гарантуватиме забезпечення всіх без винятку споживачів доступом до отримання фармацевтичної допомоги та придбання ліків.
Представляючи ініціативу учасникам робочої групи, директор ГС «Європейська фармацевтична асоціація» Іван Задворних висловив пропозицію доповнити Ліцензійні умови положенням, яке встановлює мінімальну відстань між аптечними закладами — не менше 300 метрів у населених пунктах з населенням від 1 млн і більше, а також не менше 500 метрів у населених пунктах з населенням до 1 млн осіб. Вимоги щодо мінімальної відстані між аптечними закладами не застосовуватимуться до:
- аптечних закладів та їх структурних підрозділів, що створюються у селах;
- аптечних закладів та їх структурних підрозділів, що створюються у закладах охорони здоров’я, санаторно-курортних закладах та закладах соціального захисту;
- аптечних закладів, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з виробництва (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки;
- аптечних закладів, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску) наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.
Також наголошено, що вищезазначені зміни дозволять затвердити чіткі та прозорі норми державного регулювання розміщення аптечних закладів із врахуванням географічних критеріїв, що зумовить рівномірний розподіл аптечних закладів в адміністративно-територіальних одиницях України, а також стимулюватиме відкриття аптечних закладів з виробництва (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки та виготовлення, реалізації (відпуску) наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.
Члени робочої групи одноголосно підтримали пропозиції, за результатами чого Громадська спілка «Європейська фармацевтична асоціація» підготує проєкт змін до Ліцензійних умов та до кінця вересня надасть його на опрацювання до Держлікслужби.
Держлікслужба, своєю чергою, поінформує Міністерство охорони здоров’я (МОЗ) про результати розгляду та підтримку зі свого боку цієї пропозиції, направивши відповідного листа.
Національний фармацевтичний університет (НФаУ), м. Харків, зі свого боку, проаналізував вимоги до фармацевтичного персоналу відповідно до напрямків діяльності суб’єктів господарювання на оптовому та роздрібному фармацевтичному ринку згідно з положеннями постанови КМУ вiд 30.11.2016 р. № 929 та надав пропозицiї щодо вдосконалення кваліфікаційних вимог до фармацевтичних працівників.
За результатами обговорення цього питання дійшли згоди надати час членам робочої групи для більш детального ознайомлення з наданими НФаУ пропозиціями та обговорити питання повторно на наступному засіданні робочої групи для винесення на голосування й ухвалення рішення.
Коментарі