Стан та перспективи малого і середнього бізнесу в Україні

Advanter Group за підтримки Центру розвитку інновацій, Офісу з розвитку підприємництва та експорту, національного проєкту Дія.Бізнес у співпраці з Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України, Міністерством цифрової трансформації, Коаліцією бізнес-спільнот за модернізацію України, проведено дослідження стану та потреб мікро-, малого та середнього бізнесу в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну. Опитування проводилося у період 20–31.08.2024 р. Опитано 544 власники та CEO підприємств малого та середнього бізнесу (МСБ).

Стан ділового середовища

Український мікро-, малий та середній бізнес сигналізує про незначне погіршення умов для ведення бізнесу. Показник Ukrainian Business Index* (UBI) поступово відновлюється після суттєвого зниження у 2022 р. Індекс дещо знизився порівняно з показником травня (43,7) і у серпні 2024 р. становить 39,9 пункта (рис. 1). Це свідчить про те, що бізнес не бачить перспектив для покращення економічної ситуації і ділового середовища найближчими місяцями.

Рис. 1. Динаміка індексу активності бізнесу UBI

Виробничий бізнес має кращі очікування, ніж невиробничий. Так, рівень UBI для виробничих компаній становить 41,9 пункта, а невиробничих — 35,2.

Зниження індексу зумовлено незначним зменшенням кількості замовлень від клієнтів, на що компанії відреагували скороченням обсягів випуску продукції. Ситуація з товарними запасами та кількістю співробітників залишається стабільною.

Робота підприємств

За 8 міс 2024 р. 22,6% компаній показали зростання порівняно з аналогічним періодом 2023 р. При цьому майже половина компаній вказали, що обсяги робіт скоротилися (48,5%) (рис. 2).

Рис. 2. Результати роботи бізнесу за 8 міс 2024 р.

Збільшилася частка компаній, в яких обсяги зросли суттєво. У серпні таких компаній було 5,1%, тоді як у травні — 2,8%. Лише 2,8% респондентів заявили, що їх компанії повністю зупинили роботу. У травні 2024 р. цей показник становив 4,2%.

Загалом середньозважена частка обсягів робіт порівняно з аналогічним періодом минулого року становить 91,8%.

Бізнес не очікує збільшення обсягів робіт у 2024 р. Позитивний прогноз щодо зростання мають 29% компаній, а 37,1% респондентів заявили, що їх результати в 2024 р. будуть гіршими, ніж за попередній період (рис. 3). 5,5% компаній очікують, що станом на кінець 2024 р. діяльність їх компаній буде зупинено, що вище за актуальний показник — 2,8%.

Рис. 3. Прогноз на 2024 р. (порівняно із 2023 р.)

Прогноз компаній щодо 2024 р. майже не змінився порівняно з результатами травневої хвилі опитування.

Середньозважена частка обсягів робіт порівняно з аналогічним періодом минулого року — 98%, що вище за результат травневого дослідження (94,1%).

Перспективи бізнесу

22,5% респондентів вважають фінансово-економічний стан своєї компанії поганим. У той же час 57,7% опитаних керівників та власників бізнесу вважають стан компанії задовільним або посереднім. Відмінною або хорошою ситуацію називають 19,7% респондентів (рис. 4).

Рис. 4. Самооцінка фінансово-економічного стану компанії

Втім бізнес налаштований позитивно, лише 6% компаній вважають, що їх фінансово-економічний стан суттєво погіршиться, а 41,2% — що стан компанії покращиться або суттєво покращиться (рис. 5).

Рис. 5. Очікування щодо фінансово-економічного стану компанії

Готовність до блекаутів

Майже третина опитаних респондентів заявили, що компанії вжили всіх необхідних заходів, аби підготуватися до можливих відключень електроенергії в зимовий період — 29,8% (рис. 6). У той же час 37,7% компаній продовжують активно готуватися до всіх сценаріїв розвитку ситуації. Лише 3,5% респондентів вважають, що за умов можливих блекаутів будуть змушені припинити діяльність, а 17% компаній не мають необхідного ресурсу або знання для підготовки до можливих відключень взимку.

Рис. 6. Готовність бізнесу до можливих блекаутів взимку

Що заважає бізнесу відновлюватися?

Бізнес вказує на негативні фактори, які заважають відновленню та розвитку підприємницької діяльності, та сигналізує про наявність трьох ключових проблем: непередбачуваність розвитку ситуації в країні (54,6%), непередбачувані дії держави (53,9%), брак кваліфікованої робочої сили (52,4%) (рис. 7). З невеликим відставанням від основних викликів — брак платоспроможного попиту на внутрішньому ринку (44,9%). На 5-му місці — відсутність достатнього капіталу (31,4%).

Рис. 7. Основні проблеми бізнесу

Найбільш негативну тенденцію має ситуація з трудовим ресурсом. Якщо в травні про цю проблему говорили 43,2% опитаних, то станом на серпень їх кількість збільшилася до 52,4%.

Проблеми у взаємодії з органами влади

28,3% підприємств стикнулися з проблемою блокування податкових накладних (рис. 8). До топ-3 проблем взаємодії з органами влади увійшли проблеми з бронюванням ключового персоналу — 18%, а також зловживання регуляторними нормами з боку представників органів влади — 15,8%.

Рис. 8. Проблеми у взаємовідносинах із органами влади

Крім того, 48% респондентів вказали, що їх компанії відчувають тиск з боку правоохоронних та регуляторних органів (рис. 9). Дві третини вважають динаміку та інтенсивність тиску незмінними, а 28,1% вказали на погіршення ситуації.

Рис. 9. Динаміка тиску на бізнес

Персонал

Бізнес прагне зберегти кадровий потенціал. Половина опитаних власників та керівників компаній (48,5%) зазначили, що кількість працівників не змінювалася протягом останніх 8 міс 2024 р. Загалом середньозважений показник динаміки зміни кількості працівників –4,4%.

У серпні було збережено тенденцію до зменшення кількості працівників, що працюють на умовах скорочення заробітної плати (8,3% проти 12,9% у травні) та відправлених у вимушену відпустку (6,6% проти 7,5%) (рис. 10).

Рис. 10. Ситуація з персоналом

Середньозважений показник укомплектованості штату становить 70,9%. Тобто гострий дефіцит робочої сили відчувають 29,1% (рис. 11).

Рис. 11. Укомплектованість штату компаній

В умовах дефіциту кадрів тема мобілізації залишається надзвичайно актуальною. 80,6% компаній не мають жодного заброньованого спеціаліста.

10,8% компаній спробували електронне бронювання. Повною мірою задоволеними інструментом залишилися 48,3% користувачів, 39,7% вказали, що система потребує вдосконалення (рис. 12).

Рис.12. Електронне бронювання

Денис Кірсанов,
за матеріалами, наданими Advanter Group

*UBI показує активність бізнесу, його спроможність збільшувати товарообіг, створювати робочі місця. Якщо показник нижче 50, це свідчить про негативні очікування бізнесу від подальшого розвитку подій.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті