Держбюджет–2025: головні показники та статті витрат на охорону здоров’я

28 листопада 2024 р. Президент України підписав Закон України «Про державний бюджет на 2025 рік». Пріоритетом головного кошторису країни залишається захист держави — фінансування Сил безпеки і оборони, закупівля і виробництво зброї, дронів та техніки. Охорона здоров’я є одним із пріоритетних напрямків державної політики. На цю сферу передбачено 217 млрд грн. Детальніше про основні показники Держбюджету на 2025 р. загалом та видатків на охорону здоров’я зокрема — у цій публікації.

Основні макропоказники

Незважаючи на виклики повномасштабної війни, у 2023–2024 рр. відмічається відновлюване зростання економіки після падіння на майже 30% у 2022 р., завдяки, зокрема, високій адаптивності підприємств до складних умов діяльності та накопиченому досвіду реагування на виклики воєнного часу. Попри виклики, пов’язані з безпековими ризиками та обмеженими можливостями енергетичної системи, очікується, що внутрішній валовий продукт (ВВП) країни за підсумками 2024 р. зросте на 3,5%.

При формуванні Держбюджету на 2025 р. враховано прогноз Міністерства економіки України стосовно приросту реального ВВП на рівні 2,7% (табл. 1). Тобто наступного року прогнозується уповільнення порівняно з поточним роком. Втім, оцінки, які надають деякі інвестиційні компанії та дослідницькі організації, трохи оптимістичніші. Наприклад, компанія Concorde Capital та Віденський інститут міжнародних економічних досліджень припускають, що ВВП України за підсумками 2025 р. може зрости на 3%. Oxford Economics та Київська школа економіки вважають, що приріст становитиме 3,6%.

Як передбачається, суттєвий внесок у зростання економіки забезпечуватиме споживчий попит домогосподарств, який має найбільшу питому вагу у структурі ВВП. Важливим фактором, що може сприяти зростанню споживчої активності населення, є підвищення заробітної плати через існую­чі диспропорції на ринку праці внаслідок дефіциту кваліфікованих кадрів. Очікується підвищення середньомісячної заробітної плати у 2025 р. до 24,4 тис. грн.

Зростання споживчих цін у 2025 р. прогнозується на рівні 9,5% (грудень до грудня). Такий прогноз пояснюється підвищенням цін на сировину, рівня заробітної плати, поступовою девальвацією курсу гривні, затратною логістикою тощо. Слід також додати, що поточний інфляційний тренд зумовлений специфічними умовами функціонування споживчого ринку, на якому усе сильніше позначається тиск з боку витратних чинників. З іншого боку, стримувальним фактором виступає знижений попит через суттєві міграційні процеси в умовах відносно достатньої пропозиції.

В умовах дії режиму обмеженої гнучкості обмінний курс гривні до долара США з початку 2024 р. девальвував на 8,3% і станом на 11 вересня 2024 р. становив 41,1 грн за 1 дол. США. Наступного року середньорічний курс може становити 45 грн за 1 дол.

Таблиця 1. Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2025 р. за оцінкою Міністерства економіки України
Показник Значення
Зростання ВВП 2,7%
Інфляція (грудень до грудня попереднього року) 9,5%
Рівень безробіття 17,7%
Середньорічний курс валют 45 грн/дол.

Мінімальна заробітна плата у 2025 р. залишається на рівні 8 тис. грн (без змін), що пояснюють значним підвищенням цього показника у 2024 р.

Безумовно, дуже багато залежить від безпекового середовища. Зазначається, що, враховуючи поточну мінливість соціально-економічної ситуації, макропоказники, що увійшли в основу Держбюджету–2025, можуть бути уточнені та переглянуті.

Доходи та видатки

Доходи державного бюджету на 2025 р. передбачено у сумі 2,3 трлн грн. Серед основних джерел доходу визначено податок на додану вартість (ПДВ) з ввезених на митну територію України товарів, податок на доходи фізичних осіб та військовий збір (передбачається підвищення з 1,5 до 5% з 1 жовтня цього року), а також ПДВ на вироблені в Україні товари (роботи, послуги) з урахуванням бюд­жетного відшкодування.

Видатки оцінюються на рівні 3,9 трлн грн. Ключовим пріоритетом є безпека і оборона (рис. 1). На цей напрямок передбачено 2,2 трлн грн, що на 47,6 млрд грн більше порівняно з уточненим планом 2024 р. Передбачається, що це дозволить посилити обороноздатність країни.

Рис. 1. Доходи і видатки Держбюджету на 2025 р. та пріоритетні напрямки фінансування

На соціальний захист планують спрямувати 420,9 млрд грн. З них трансферт Пенсійному фонду становитиме 236,9 млрд грн, допомога особам, які потрапили у складні життєві обставини, та малозабезпеченим сім’ям — 128,9 млрд грн.

На підтримку ветеранів війни у 2025 р. передбачено 10,5 млрд грн, з яких 2,9 млрд грн спрямовано на фінансування фахівців із супроводу, 1,7 млрд грн — на ментальну, фізичну та психологічну реабілітацію і професійну адаптацію ветеранів і членів їх сімей, 348 млн грн — на програми Українського ветеранського фонду. На реалізацію публічних інвестиційних проєктів (житло для ветеранів, розвиток ветеранських просторів) виділено 4,9 млрд грн.

Дефіцит державного бюджету у 2025 р. передбачається на рівні 1,6 трлн грн, що відповідає 19,4% прогнозованого ВВП. Дефіцит покриватиметься переважно за рахунок міжнародної допомоги.

Охорона здоров’я

Видатки на охорону здоров’я у Державному бюджеті на 2025 р. становлять 219,6 млрд грн (17,9% усіх видатків та 2,6% прогнозованого ВВП*). Це на 8% більше порівняно з уточненим бюджетом на 2024 р.

Найбільшою статтею витрат, як і в попередні роки, є реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення (ПМГ) (рис. 2, 3). Фінансування цієї статті витрат порівняно з поточним роком збільшується на 10,6% — до 175,5 млрд грн. (табл. 2). За ці кошти фінансуватимуть надання первинної медичної допомоги, екстреної медичної допомоги, спеціалізованої медичної допомоги в амбулаторних та стаціонарних умовах з урахуванням пріоритетних послуг та станів, послуг психологічної підтримки та психіатричної допомоги, трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів, паліативної медичної допомоги та медичної реабілітації, лікування безпліддя із застосуванням допоміжних репродуктивних технологій, а також реімбурсацію вартості лікарських засобів та медичних виробів. На керівництво та управління у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, що здійснює Національна служба здоров’я України (НСЗУ), передбачено 206,3 млн грн.

Рис. 2. Найбільші видатки на охорону здоров’я у Держбюд­жеті на 2025 р.
Рис. 3 Загальні державні видатки на охорону здоров’я у 2025 р. та основні статті витрат і порівняння з 2023–2024 рр.
Таблиця 2. Видатки для Міністерства охорони здоров’я України, передбачені Державним бюджетом України на 2025 р., та порівняння з бюджетом 2024 р.
Найменування згідно з відомчою і програмною класифікаціями видатків та кредитування державного бюджету 2024 р., млрд грн 2025 р., млрд грн Темпи зростання /
зниження, %
Міністерство охорони здоров’я України 200,6 216,7 8,0
Апарат Міністерства охорони здоров’я України 41,5 40,8 –1,7
Керівництво та управління у сфері охорони здоров’я 0,2 0,2 10,7
Наукова і науково-технічна діяльність у сфері охорони здоров’я 0,2 0,2 –5,0
Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями 4,9 4,4 –11,2
Медична допомога та соціальна реабілітація військовослужбовців у Клінічній лікарні «Феофанія» 0,8
Підготовка і підвищення кваліфікації кадрів у сфері охорони здоров’я, підготовка наукових та науково-педагогічних кадрів закладами фахової передвищої та вищої освіти, підвищення кваліфікації кадрів науковими установами 6,8 6,3 –7,8
Загальнодержавні заклади та заходи у сфері медичної освіти 0,1 0,1 6,9
Спеціалізована медична допомога 2,1 5,8 171,6
Спеціалізована медична допомога, що надається закладами охорони здоров’я наукових установ та закладів вищої освіти 3,5
Медична допомога, що надається санаторно-курортними закладами 0,8 0,6 –19,0
Спеціалізована медична допомога, що надається в амбулаторних умовах закладами охорони здоров’я наукових установ та закладів вищої освіти, а також загальнодержавними закладами охорони здоров’я 0,4
Організація і регулювання діяльності установ та окремі заходи у системі охорони здоров’я 1,7 1,8 8,6
Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру 12,1 11,8 –2,9
Функціонування Національної наукової медичної бібліотеки, збереження та популяризація історії медицини 0,1 0,1 0,6
Здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості 0,1
Надання окремих медичних послуг деяким категоріям осіб, які захищають / захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України 1,7 0,9 –46,3
Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей 1,7 0,4 –78,9
Відновлення і розвиток стійкої національної моделі медичної галузі України 2,8 3,4 21,8
Будівництво та модернізація закладів охорони здоров’я 1,5
Будівництво, модернізація та оснащення закладів охорони здоров’я 1,3
Реалізація публічних інвестиційних проєктів Міністерства охорони здоров’я України 3,4
Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками 0,2 0,2 –0,3
Керівництво та управління у сфері лікарських засобів та контролю за наркотиками 0,2 0,2 –0,3
Національна служба здоров’я України 158,9 175,7 10,6
Керівництво та управління у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення 0,2 0,2 14,0
Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення 158,8 175,5 10,6
Міністерство охорони здоров’я України (загальнодержавні видатки та кредитування) 2,8 3,0 7,0
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я 1,7 1,3 –24,7
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах охорони здоров’я 1,0
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проєкту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей» 0,037
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічних інвестиційних проєктів у сфері охорони здоров’я 1,7
Усього 203,4 219,7 8,0

На централізовану закупівлю лікарських засобів та медичних виробів спрямовується 11,8 млрд грн. Передбачається, зокрема, закупівля препаратів для лікування ВІЛ/СНІДу, туберкульозу, онкологічних, серцево-судинних, рідкісних орфанних захворювань, забезпечення заходів імуно­профілактики населення, донорства крові, ендопротезування та наборів для імплантації, слухових апаратів, а також медичних виробів для лікування травм.

Фінансування напрямку «Спеціалізована медична допомога» у 2025 р. збільшується порівняно з поточним роком майже у 3 рази і становитиме 5,8 млрд грн.

Видатки на систему громадського здоров’я та заходи боротьби з епідеміями у Держбюджеті на 2025 р. враховано у сумі 4,4 млрд грн.

На будівництво, модернізацію та оснащення закладів охорони здоров’я передбачено 1,3 млрд грн.

Для надання окремих медичних послуг (зубопротезування, надання планової стоматологічної допомоги, послуги зі здійснення забору, кріоконсервації та зберігання репродуктивних клітин) захисникам України у бюджеті виділено 939 млн грн. Це майже удвічі менше, ніж передбачено бюджетом на поточний рік.

Також суттєво скорочується фінансування напрямку «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей» з 1,7 млрд грн у 2024 р. до 361,5 млн грн у 2025 р.

Стосовно нових програм, яких раніше не було, заплановано здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості — у сумі 100 млн грн. Також передбачено 3,4 млрд грн на реалізацію публічних інвестиційних проєктів Міністерства охорони здоров’я України.

З метою підтримки комунальних закладів у системі охорони здоров’я, які не надають медичних послуг за ПМГ, у 2025 р. збережено субвенцію на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я в обсязі 1,3 млрд грн. Також передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічних інвестиційних проєктів у сфері охорони здоров’я у сумі 1,7 млрд грн.

Інші органи влади

На фінансування Міністерства оборони України Держбюджетом на 2025 р. закладено 1,6 трлн грн (рис. 4). Видатки на Міністерство фінансів заплановані на рівні 610,9 млрд грн, Міністерство внутрішніх справ — 438,3 млрд грн.

Рис. 4. Найбільші статті видатків Держбюджету–2025 за центральними органами виконавчої влади (з урахуванням загальнодержавних видатків та кредитування)

Фінансування Міністерства соціальної політики визначено у сумі 422,2 млрд грн. Видатки на Міністерство освіти і науки становитимуть 191,4 млрд грн.

На фінансування Національної академії наук передбачено 7,4 млрд грн, Національної академії медичних наук України — 1,6 млрд грн. Антимонопольний комітет України розпоряджатиметься 585,3 млн грн.

*Прикінцевими положеннями Закону України «Про Державний бюджет на 2025 рік», як і в попередні роки, зупиняється дія абзацу 1 ч. 5 ст. 4 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» щодо фінансування Програми медичних гарантій на рівні, не нижчому, ніж 5% ВВП.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті