ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ
Відповідно до статті 93 Конституції, статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України», статті 89 Регламенту Верховної Ради України в порядку законодавчої ініціативи вноситься на розгляд Верховної Ради України проєкт Закону України про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби.
Доповідати законопроєкт на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України Радуцький Михайло Борисович.
Народні депутати України
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту Закону України про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби
- Обґрунтування необхідності прийняття законопроєкту
Наявність достатньої кількості спеціально навчених військово-медичних кадрів є однією з ключових передумов забезпечення зменшення відсотку безповоротних, санітарних та психогенних втрат, рівня летальності й інвалідизації та скорочення часу на відновлення боєздатності і повернення в стрій військовослужбовців, поранених та постраждалих під час ведення бойових дій.
Одним з наслідків широкомасштабного вторгнення збройних сил Російської Федерації в Україну став прояв гострого дефіциту кадрів за військово- медичними та військово-фармацевтичними спеціальностями для потреб Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період. Зазначене зумовлює необхідність збільшення контингенту здобувачів вищої освіти, які проходять навчання за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби, та розширення мережі кафедр військової підготовки або кафедр медицини катастроф і військової медицини у закладах вищої освіти, що знаходяться в сфері управління Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України.
На сьогоднішній день підготовка офіцерів запасу медичної служби здійснюється на кафедрах медицини катастроф та військової медицини у десяти з п’ятнадцяти закладів вищої освіти, що знаходяться у сфері управління Міністерства охорони здоров’я України. У сфері управління Міністерства освіти і науки України перебувають дев’ять закладів вищої освіти, які за державним замовленням навчають здобувачів вищої освіти за спеціальністю «Медицина», з яких лише у чотирьох функціонують військові навчальні підрозділи.
Крім того, на даний час військова підготовка за програмою офіцерів запасу медичної служби здійснюється виключно на добровільних засадах, переважно, за рахунок коштів, що надходять від фізичних осіб як плата за послуги в галузі вищої освіти, пов’язані з військовою підготовкою (за контрактом). Така ситуація істотно обмежує кількість підготовлених офіцерів запасу медичної служби, які можуть бути призначені на посади в особливий період. Так, загальна кількість осіб, які проходять підготовку за програмою офіцерів запасу медичної служби, становить близько 5 % від загальної кількості здобувачів за медичними та фармацевтичними спеціальностями. За рахунок коштів державного бюджету військову підготовку проходять лише ті особи, які уклали контракт з Міністерством оборони України щодо зобов’язань про проходження військової служби у Збройних Силах України, після отримання первинного військового звання офіцера запасу та закінчення закладу вищої освіти.
Враховуючи вищезазначене та з метою забезпечення збільшення контингенту осіб, підготовлених за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби, пропонується відновити обов’язкову військову підготовку за повним курсом програми підготовки офіцерів запасу медичної служби (41 кредит ЄКТС) для здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями шляхом внесення відповідних змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».
Прийняття зазначеного законопроєкту стане підставою для внесення необхідних змін до Порядку проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 лютого 2012 року № 48, та Інструкції про організацію військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби, затвердженої наказом Міністерства оборони України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України від 29 червня 2016 року № 322/631/709, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02 серпня 2016 року за № 1070/29200.
Внесення вищезазначених змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» також стане підставою для відновлення або створення нових кафедр військової підготовки або кафедр медицини катастроф і військової медицини у закладах вищої освіти, що знаходяться у сфері управління Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України.
- Мета законопроєкту
Проєкт Закону України про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби (далі — законопроєкт) розроблено з метою забезпечення потреб держави у військово- медичних кадрах шляхом відновлення обов’язкової військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби для здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями.
- Загальна характеристика і основні положення законопроєкту
Законопроєкт передбачає внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», зокрема викладення у новій редакції частин другої та сьомої і доповнення частини третьої новим абзацом.
Запропоновані законопроєктом зміни передбачають:
встановлення обов’язковості проходження військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби для громадян України, які здобувають вищу освіту за медичними та фармацевтичними спеціальностями, придатні до військової служби за станом здоров’я та пройшли професійно-психологічний відбір;
зобов’язання закладів вищої освіти всіх форм власності та підпорядкування, що провадять освітню діяльність за медичними та фармацевтичними спеціальностями згідно з отриманою ліцензією на відповідну діяльність, забезпечити проходження військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби здобувачами вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями;
надання Міністерству охорони здоров’я України повноважень погоджувати перелік військово-облікових спеціальностей, за якими ведеться військова підготовка громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу, та обсяги підготовки за такими спеціальностями в частині спеціальностей медичного та фармацевтичного профілю.
Крім того прикінцевими положеннями законопроєкту Кабінету Міністрів України пропонується доручити Міністерству оборони України спільно з Міністерством охорони здоров’я України, Міністерством освіти і науки України забезпечити утворення необхідної кількості військових навчальних підрозділів з необхідною кількістю посад військової служби у закладах вищої освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями.
- Правові аспекти
У даній сфері суспільних відносин діють такі нормативно-правові акти: Конституція України, закони України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про освіту», «Про вищу освіту», Основи законодавства України про охорону здоров’я; Указ Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008 «Про Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України»; постанова Кабінету Міністрів України від 01 лютого 2012 року № 48 «Про затвердження Порядку проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу»; наказ Міністерства оборони України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України від 29 червня 2016 року № 322/631/709 «Про затвердження Інструкції про організацію військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02 серпня 2016 року за № 1070/29200.
- Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація законопроєкту потребуватиме витрат коштів державного бюджету в частині забезпечення підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби громадян України, які здобувають освітній ступінь магістра за медичними та фармацевтичними спеціальностями, що навчаються за державним замовленням.
У рамках реалізації законопроєкту передбачається перехід на 4-5 річний термін навчання та збільшення обсягу програми підготовки офіцерів запасу медичної служби з 29 до 41 кредиту ЄКТС відповідно до основних показників стандартів НАТО (вивчення курсів базового (L-1A) та фахового (L-1В) тактичного рівня професійної військової освіти), із включенням прогресивних курсів NAEMT (США): AHDR, PHTLC, TCCC ACM, TCCC CMC та збільшенням практичної складової занять з військової підготовки до 50 %. Зазначене враховано під час здійснення фінансово-економічних розрахунків до законопроєкту.
Початок реалізації законопроєкту планується з 2026 року. Загальна орієнтовна кількість здобувачів вищої освіти ступеня магістра за спеціальностями «Медицина» та «Фармація» галузі знань «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення», які навчаються за державним замовленням та на яких спрямована реалізація законопроєкту, з динамікою за роками становить:
Кількість осіб | |||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
Здобувачі вищої освіти, з них: | 4300 | 8600 | 12900 | 17200 | 21500 |
у ЗВО МОЗ | 3800 | 7600 | 11400 | 15200 | 19000 |
у ЗВО МОН | 500 | 1000 | 1500 | 2000 | 2500 |
Бюджетними програмами, в межах яких планується реалізація законопроєкту є:
КПКВК 2301070 «Підготовка і підвищення кваліфікації кадрів у сфері охорони здоров’я, підготовка наукових та науково-педагогічних кадрів закладами фахової передвищої та вищої освіти»;
КПКВК 2201160 «Підготовка кадрів закладами вищої освіти та забезпечення діяльності їх баз практики»;
КПКВК 2101020 «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни».
Загальна орієнтовна сума витрат на реалізацію законопроєкту становить:
Джерела здійснення витрат | тис. грн | ||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
Міністерство охорони здоров’я України | 19700 | 39400 | 57600 | 78900 | 98600 |
Міністерство освіти і науки України | 3100 | 5200 | 7800 | 10400 | 13000 |
Міністерство оборони України | 4000 | 9000 | 13700 | 18200 | 52300 |
УСЬОГО | 26800 | 53600 | 79100 | 107500 | 163900 |
Орієнтовна структура видатків наступна:
КЕКВ | Найменування видатків | % |
2100 | Оплата праці і нарахування на заробітну плату | 68,2 |
2200 | Використання товарів і послуг | 4,5 |
2210 | Предмети, матеріали, обладнання та інвентар | 1 |
2240 | Оплата послуг (крім комунальних) | 2 |
2250 | Видатки на відрядження | 1 |
2270 | Оплата комунальних послуг та енергоносіїв | 2,5 |
2800 | Інші видатки | 0,3 |
3000 | Капітальні видатки | 3,5 |
Видатки Міністерства оборони України (грошове забезпечення науково-педагогічних працівників з числа військовослужбовців,забезпечення військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти необхідним військовим майном, організація та проведення військових навчальних зборів для здобувачів вищої освіти) | 17 | |
Видатки усього | 100 |
Збільшення обсягів підготовки офіцерів запасу медичної служби передбачає одночасне скорочення обсягів прийому за спеціальностями, якими перенасичено ринок праці.
- Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроєкту
Реалізація законопроєкту не матиме впливу на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави; на розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад; ринок праці, рівень зайнятості населення; громадське здоров’я, покращення чи погіршення стану здоров’я населення або його окремих груп; екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами, інші суспільні відносини.
Прийняття законопроєкту матиме суттєвий позитивний вплив на ключові права та інтереси військовослужбовців, яким надається медична допомога на догоспітальному, госпітальному і післягоспітальному (реабілітаційному) етапах, а також якість, своєчасність та повноту надання медичної допомоги в особливий період у медичних підрозділах Збройних Сил України та інших військових формувань, закладах охорони здоров’я системи Міністерства оборони України та інших силових міністерств і відомств.
Народні депутати України
Проєкт
зареєстровано у Верховній Раді України
12.05.2025 року № 13276
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби
Верховна Рада України постановляє:
І. Внести до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 38, ст. 324 із наступними змінами) такі зміни:
- Частину другу викласти в такій редакції:
«2. Військову підготовку за програмою підготовки офіцерів запасу на добровільних засадах проходять громадяни України (крім здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями), які мають або здобувають освітній ступінь вищої освіти не нижче бакалавра, придатні до військової служби за станом здоров’я та пройшли професійно-психологічний відбір.
Військову підготовку за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби проходять в обов’язковому порядку громадяни України, які здобувають вищу освіту за медичними та фармацевтичними спеціальностями, придатні до військової служби за станом здоров’я та пройшли професійно-психологічний відбір».
- Частину третю доповнити новим абзацом такого змісту:
«Заклади вищої освіти всіх форм власності та підпорядкування, що провадять освітню діяльність за медичними та фармацевтичними спеціальностями згідно з отриманою ліцензією на відповідну діяльність, зобов’язані забезпечити проходження військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби громадянами України, які здобувають вищу освіту за медичними та фармацевтичними спеціальностями, придатні до військової служби за станом здоров’я та пройшли професійно-психологічний відбір».
- Частину сьому викласти в такій редакції:
«7. Перелік військово-облікових спеціальностей, за якими ведеться військова підготовка громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу, та обсяги підготовки за такими спеціальностями визначаються за поданням Генерального штабу Збройних Сил України Міністерством оборони України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, а за військово-обліковими спеціальностями медичного та фармацевтичного профілю — за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, та з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я».
ІІ. Прикінцеві положення
- Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 січня 2026 року.
- Кабінету Міністрів України протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом:
доручити Міністерству оборони України спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, забезпечити утворення необхідної кількості військових навчальних підрозділів з необхідною кількістю посад військової служби у закладах вищої освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями;
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити перегляд і приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Голова Верховної Ради УкраїниР.Стефанчук
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проєкту Закону України про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби
Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу» (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 38, ст. 324 із наступними змінами) |
|
Стаття 11. Військова підготовка громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу | Стаття 11. Військова підготовка громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу |
2. Військову підготовку за програмою підготовки офіцерів запасу на добровільних засадах проходять громадяни України, які мають або здобувають освітній ступінь вищої освіти не нижче бакалавра, придатні до військової служби за станом здоров’я та морально- діловими якостями. | 2. Військову підготовку за програмою підготовки офіцерів запасу на добровільних засадах проходять громадяни України (крім здобувачів вищої освіти за медичними та фармацевтичними спеціальностями), які мають або здобувають освітній ступінь вищої освіти не нижче бакалавра, придатні до військової служби за станом здоров’я та пройшли професійно-психологічний відбір. |
абзаци відсутні | Військову підготовку за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби проходять в обов’язковому порядку громадяни України, які здобувають вищу освіту за медичними та фармацевтичними спеціальностями, придатні до військової служби за станом здоров’я та пройшли професійно-психологічний відбір. |
3. Порядок проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу визначається Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства оборони України, погодженим з центральним органом виконавчої влади в галузі освіти і науки. У період дії воєнного стану за рішенням керівника вищого військового навчального закладу або керівника закладу вищої освіти, що мають військові навчальні підрозділи, строк проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу може бути скорочений наполовину |
3. Порядок проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу визначається Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства оборони України, погодженим з центральним органом виконавчої влади в галузі освіти і науки. У період дії воєнного стану за рішенням керівника вищого військового навчального закладу або керівника закладу вищої освіти, що мають військові навчальні підрозділи, строк проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу може бути скорочений наполовину |
абзаци відсутні | Заклади вищої освіти всіх форм власності та підпорядкування, що провадять освітню діяльність за медичними та фармацевтичними спеціальностями згідно з отриманою ліцензією на відповідну діяльність, зобов’язані забезпечити проходження військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби громадянами України, які здобувають вищу освіту за медичними та фармацевтичними спеціальностями, придатні до військової служби за станом здоров’я та пройшли професійно-психологічний відбір. |
7. Перелік військово-облікових спеціальностей, за якими ведеться військова підготовка громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу, та обсяги підготовки за такими спеціальностями визначаються за поданням Генерального штабу Збройних Сил України Міністерством оборони України за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі освіти і науки. | 7. Перелік військово-облікових спеціальностей, за якими ведеться військова підготовка громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу, та обсяги підготовки за такими спеціальностями визначаються за поданням Генерального штабу Збройних Сил України Міністерством оборони України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, а за військово-обліковими спеціальностями медичного та фармацевтичного профілю — за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, та з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я. |
Народні депутати України
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим