30 травня Асоціація «Виробники ліків України» (АВЛУ) та Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості (ООРММП) України направили офіційне звернення до керівництва держави, виклавши свою позицію до підходів врегулювання маркетингових послуг.
Так, виробники зазначають, що 28 березня МОЗ України було винесено на громадське обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання маркетингових та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та застосування інструментів фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права власності на товари». 14 травня 2025 р. на сайті МОЗ України опубліковано оновлений проєкт постанови щодо маркетингових послуг, який передбачав заборону надання маркетингових послуг на рецептурні препарати і при цьому визначав обмеження доходу аптек від маркетингових послуг на рівні 12% від всього обсягу реалізації лікарських засобів (в тому числі рецептурних). «Така модель протирічить законодавству, є очевидною і відвертою маніпуляцією не на користь споживача», — зазначають професійні об’єднання в листі.
Також асоціації відмічають, що проєкт постанови в цій редакції «не визначає переліку дозволених маркетингових послуг, спрямованих на споживача в точці продажу, як це наголошувалося багатьма учасниками під час громадського обговорення. Визначено нічим не обґрунтований платіж у вигляді фіксованого відсотка від загального обсягу реалізації аптекою лікарських засобів — такий підхід більше схожий на платіж «за вхід на полицю» для виробників».
У листі професійних об’єднань, які представляють інтереси українських виробників лікарських засобів, наведено альтернативну пропозицію — 10% від обсягу реалізації конкретного безрецептурного лікарського засобу, щодо якого надавалися маркетингові послуги. «Розрахунок та контроль ліміту маркетингових послуг веде виробник на підставі первинних бухгалтерських документів, що може бути перевірено Державною податковою службою в рамках планових та позапланових перевірок. Маркетингові послуги в грошах та відсотках відображаються в кожному фіскальному чеку як прозорий контрольований платіж. За такої моделі споживач розуміє, скільки він платить за маркетинг певного лікарського засобу», — йдеться в листі.
Згодом МОЗ України з врахуванням пропозицій гравців ринку та коментарів державних органів щодо необхідності верифікації розрахунків впливу запропонованого регулювання на споживача було підготовлено оновлений проєкт постанови КМУ, який публічно обговорювався учасниками ринку 26 травня 2025 р. на зустрічі під головуванням заступниці керівника Офісу Президента Ірини Верещук.
Відтак остання версія проєкту передбачає встановити щоквартальний обсяг витрат виробників / імпортерів на послуги з промоції ОТС-препаратів, маркетингові та інші послуги, пов’язані з їх реалізацією кінцевому споживачу, які надаються в місцях здійснення роздрібної торгівлі, не вище 18% від загального обсягу реалізації (без урахування податку на додану вартість) безрецептурних ліків, розрахованого за попередній квартал поточного року.
Щоквартальний обсяг витрат виробників / імпортерів на послуги з промоції рецептурних лікарських засобів та/або послуги, пов’язані з забезпеченням їх наявності, які надаються в місцях здійснення роздрібної торгівлі, пропонується встановити на рівні 2% від загального обсягу реалізації (без урахування податку на додану вартість) рецептурних препаратів, розрахованого за попередній квартал поточного року.
Професійні об’єднання зазначають, що підготовлений та презентований МОЗ України 26 травня 2025 р. проєкт постанови КМУ «хоч і не враховує частину пропозицій виробників щодо врегулювання порядку надання маркетингових послуг, але є збалансованим та спрямованим виключно на захист інтересів споживача, а не аптек та виробників. За результатами його аналізу вбачається, що регуляторний вплив буде дійсно спрямований на зниження ціни лікарського засобу для кінцевого споживача».
Тож АВЛУ та ООРММП України наполягають на прийнятті проєкту постанови КМУ «Деякі питання надання маркетингових та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та застосування інструментів фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права власності на товари», презентованого МОЗ України 26 травня 2025 р. «Прийняття цього проєкту поверне логіку реформи до її початкового сенсу — захисту пацієнта, а не балансування бізнес-інтересів аптек і виробників. У центрі — не прибутки, а здоров’я», — резюмували асоціації у зверненні.
З повним текстом листа можна ознайомитися за
За результатами опрацювання представленої МОЗ України останньої версії проєкту постанови КМУ щодо врегулювання маркетингових угод, свої пропозиції також надала Асоціація виробників інноваційних лікарських засобів (APRaD), яка вбачає значні ризики в пропозиції визначати щоквартальний обсяг витрат ліцензіатів на послуги з промоції рецептурних лікарських засобів та/або послуги, пов’язані із забезпеченням наявності рецептурних лікарських засобів, в розмірі не вище 2% від загального обсягу реалізації рецептурних лікарських засобів кожного окремого ліцензіата, розрахованого за попередній квартал поточного року. Оскільки наразі такі платежі відсутні, та у світлі значного скорочення маркетингових платежів для аптек APRaD вважає, що такі платежі можуть стати фактично обов’язковими, що призведе до збільшення витрат виробників та імпортерів і, як наслідок, здорожчання рецептурних препаратів для споживача.
Також Асоціація пропонує видалити формулювання «послуги з промоції» всюди по тексту проєкту постанови, оскільки промоція не є послугою. Це також необхідно як з метою гармонізації законодавства України із законодавством Європейського Союзу, так і з метою взаємної узгодженості нормативних актів, що регулюють питання промоції.
В APRaD викликає занепокоєння й пункт проєкту щодо встановлення обов’язку для суб’єктів господарювання надавати деталізовану інформацію щодо кожного укладеного договору Державній службі України з лікарських засобів та контролю за наркотиками з метою оприлюднення цієї інформації на офіційному вебсайті. Адже така інформація має ознаки комерційної таємниці, і її розкриття в контексті договорів між суб’єктами господарювання, предметом яких прямо або опосередковано є надання в місцях здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами маркетингових послуг, не передбачені у країнах ЄС, зокрема у Франції та Польщі.
На необхідності доопрацювання цього положення проєкту наголошувало й Міністерство економіки України у своєму висновку до проєкту постанови від 5 травня 2025 р.
Крім того, в Асоціації звертають увагу, що, незважаючи на заборону маркетингу з 1 березня 2025 р., це не призвело до суттєвого зниження цін. Тому APRaD пропонує розглянути можливість регулювання маркетингових угод без встановлення обмежень у вигляді відсотків на рівні законодавства, а шляхом запровадження певних правил, які стануть основою для маркетингових угод.
Нагадаємо, раніше профільні асоціації, які об’єднують аптечні мережі та представляють інтереси фармацевтичних фахівців, звернулися до керівництва держави з проханням ухвалити попередню редакцію проєкту постанови, яка передбачала врегулювання маркетингових витрат на рівні до 12% від загального обсягу роздрібної реалізації ліків, оскільки представлена 26 травня редакція проєкту суперечить раніше узгодженим позиціям, які напрацьовувалися протягом останніх 3 міс.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим