Митний прецедент: замість 7% ПДВ на ліки вимагають 20%

ТОВ «Фармасел», український виробник ліків, опинилося в центрі конфлікту з митницею. Посадовці митниці під час оформлення імпорту препарату застосували ставку податку на додану вартість (ПДВ) у розмірі 20% замість пільгових 7%, як це передбачено законом для зареєстрованих препаратів. Ба більше, було складено протокол про порушення митних правил за ст. 485 Митного кодексу України, що передбачає умисне ухилення від сплати податків. Виробника фактично звинуватили в навмисному заниженні податкових зобов’язань, хоча лікарський засіб має чинну реєстрацію в Україні та, на переконання компанії, повністю підпадає під пільгове оподаткування. Ця ситуація загрожує зростанням цін на ліки та створює небезпечний прецедент для всієї фармацевтичної галузі.

Закон vs митниця: чи є підстави для 20% ПДВ?

Згідно з Податковим кодексом України (ПКУ), операції з ввезення зареєстрованих лікарських засобів обкладаються ПДВ за ставкою 7%, якщо виконано 2 умови:

  • препарат дозволений для виробництва і застосування в Україні; та
  • внесений до Державного реєстру лікарських засобів.

У разі якщо хоча б одну з цих умов не виконано, імпорт оподатковується за стандартною ставкою 20%. У випадку з препаратом від «Фармасел» обидві вимоги дотримано: ліки мають чинне реєстраційне посвідчення і дозволені до застосування, про що свідчить наявність у Державному реєстрі лікарських засобів.

Однак митники заявили, що на момент ввезення в Україну відсутній дозвіл на випуск серії в обіг від виробника («Фармасел» зазначений у досьє як відповідальний за цей етап) і, на їхню думку, це означає, що товар не є «готовим лікарським засобом», тож не може користуватися пільгою і має оподатковуватися як звичайний товар. Іншими словами, митний орган вважає імпортовані ліки «незавершеним виробництвом» — попри те, що вони вже повністю виготовлені й розфасовані. Важливо, що перекласифікація товару за кодом Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) не проводилася: препарат задекларовано як лікарський засіб (група 3004), тобто митниця визнає, що ці ліки розфасовані, але для цілей оподаткування вважає їх напівфабрикатом (хоча препарати, дозволені до виробництва, теж підлягають пільговому оподаткуванню). Юристи компанії наголошують: така позиція митників не має підґрунтя в законодавстві.

ПКУ не пов’язує право на 7% ПДВ з наявністю внутрішнього дозволу на випуск серії — достатньо факту державної реєстрації та дозволу на застосування лікарського засобу.

На це прямо вказує й офіційне роз’яснення Державної податкової служби України: пільгова ставка застосовується, якщо ліки зареєстровані та дозволені, і жодних інших умов (на кшталт «дозволу на обіг») закон не висуває. Відсутність на момент митного контролю сертифікації серії уповноваженою особою — це внутрішня процедура контролю якості, яка відбувається після ввезення і не впливає на статус препарату як готового продукту.

Готовий препарат чи «незавершений продукт»?

Представники компанії не згодні з тим, що їхній лікарський засіб назвали неготовим. Імпортований товар був у повністю завершеному вигляді: остаточно упакований, промаркований відповідно до вимог і забезпечений сертифікатом якості від закордонного виробника, який, згідно з реєстраційним досьє, здійснив усі технологічні стадії виробництва і контроль якості. Тобто на момент перетину кордону це був повноцінний препарат, розфасований у кінцеве пакування для застосування споживачами.

Що ж із дозволом на випуск серії? У фармацевтичній практиці є поняття: перш ніж серія ліків потрапить на ринок, її має документально сертифікувати уповноважена особа в країні імпорту (Qualified Person, в Україні — представник виробника). Це є вимогою належної виробничої практики (Good Manufacturing Practice — GMP): кожна серія готового препарату після ввезення має бути перевірена та офіційно дозволена до обігу уповноваженою особою. До моменту такого дозволу продукція знаходиться на складі в режимі «карантину». Фактично, це фінальна паперова процедура контролю якості, яка логічно не може бути виконана до фізичного ввезення товару в країну. Отже, на день митного оформлення серія препарату може ще не мати українського сертифікату випуску — але від цього сам препарат не перестає бути готовими ліками. Відсутність цього документа зовсім не означає, що товар — «незавершений».

У протоколі митниця стверджує зворотне: якщо немає підтвердження сертифікації серії в Україні, то лікарські засоби не вважаються готовими і є «проміжною продукцією» або продуктом «незавершеного виробництва». Проте такого визначення взагалі немає в нормативних актах! У Настанові GMP є поняття «проміжна продукція», але це зовсім про інше — про частково оброблену сировину, що потребує подальших етапів виробництва. У нашому ж випадку ніяких подальших виробничих етапів немає: товар виготовлено, розфасовано в кінцеве пакування, усі технологічні операції завершені. Твердження про «незавершене виробництво» не має підґрунтя в жодній нормі. Крім того, митники проігнорували сертифікат якості, підписаний уповноваженою особою закордонного виробника, як того вимагає досьє і контракт. Тому «відсутність сертифікації» просто не відповідає дійсності.

Соціальний ефект: хто заплатить за податковий «апетит»?

Ситуація має не лише юридичний, а й соціальний вимір. Незаконне стягнення додаткових 13% ПДВ із життєво необхідних ліків врешті-решт лягає або на виробника, або на пацієнтів. 405 тис. грн — саме стільки ПДВ надмірно нараховано митницею на 1 ввезену партію препарату. Якщо компанії доведеться сплатити ці кошти і не вдасться їх повернути, це підвищить собівартість ліків. В умовах ринку виробник буде змушений закладати такі втрати в ціну — тож страждатиме кінцевий споживач, тобто пацієнт та держава, яка ці препарати закуповує. Компанія випускає ліки, що застосовуються в стаціонарному лікуванні захворювань (у тому числі при екстреній допомозі), і будь-яке необґрунтоване здорожчання лікарських засобів «б’є» по населенню і бюджету, особливо у воєнний час.

Дії митниці прямо суперечать проголошеній державою політиці забезпечення доступними ліками. Уряд не раз заявляв про необхідність стримувати зростання цін на ліки.

Власне, введення пільгової ставки ПДВ у розмірі 7% з 2014 р. мало на меті якраз зниження податкового навантаження на ліки та медичні вироби. Штучне розширення бази оподаткування до 20% митними органами зводить нанівець ці зусилля. Компанія наголошує, що такі кроки митниці створюють штучні бар’єри для імпорту дозволених препаратів і суперечать політиці держави по стримуванню росту цін на препарати. Представники бізнес-асоціацій також повинні звернути увагу не цей випадок: якщо прецедент на митниці не буде скасовано, це може сигналізувати митницям по країні, що норму 7% можна трактувати довільно. А відтак імпортери закладатимуть додаткові ризики у ціни, і українці платитимуть більше навіть за базові ліки.

Небезпечний прецедент для всієї Фарми

Випадок із «Фармасел» може мати далекосяжні наслідки. Сьогодні під ударом — окреме постачання, а завтра — інвестиційний клімат у фармацевтиці. Українська фармгалузь останніми роками глобалізується: усе більше препаратів виробляються в кооперації із закордонними партнерами, щоб запроваджувати сучасні технології та виходити на нові ринки. Світова практика така, що різні стадії виробництва ліків можуть виконуватися на різних виробничих майданчиках у кількох країнах. Наприклад, у ЄС звичними є випадки, коли субстанція виготовлена в одній державі, фасування проведене в другій, контроль якості — у третій, а випуск серії в обіг здійснює уповноважена особа в четвертій. Головне, що весь процес задокументований і відповідає стандартам GMP. Якщо Україна прагне інтегруватися в європейську фармацевтичну спільноту, її регулятори мають не лише формально гармонізувати законодавство, а й реально приймати такі багатосторонні виробничі моделі.

Нині дії митниці більше нагадують відлуння застарілої системи, яке здатне загальмувати розвиток усієї галузі. Контрактне виробництво ліків — звична справа для ринку. Більшість українських компаній, що працюють за контрак­том, діють за простою схемою: зарубіжний завод виготовляє повністю готовий продукт, а вітчизняна компанія лише реєструє препарат на своє ім’я (є заявником). У такому разі, зрозуміло, фінальним виробником є закордонне підприємство, а український заявник просто імпортує готові ліки. «Фармасел» же пішов складнішим шляхом: самостійно розробляє лікарський засіб, досліджує його стабільність, проводить трансфер технологій та методів контролю якості на партнерський завод за кордоном, готує повний пакет реєстраційних документів. Фактично, компанія виконує роль розробника і повного власника досьє, контролюючи всі етапи — від наукової розробки до випуску серії. Логічно, що саме вона (через уповноважену особу) і надає дозвіл на продаж кожної серії в Україні, адже несе за це відповідальність. Такий підхід цілком відповідає принципам європейського регулювання ризиків у виробництві ліків. Проте митниця, вочевидь, сприйняла його як аномалію. Замість того, щоб радіти розвитку високотехнологічного виробництва, компанію, яка працює прозоро і за правилами, виставляють порушником та «ухилянтом від сплати податків».

Є певний ризик, якщо подібне вільне трактування норм закріпиться, це стане ударом по всій індустрії. Жоден виробник не почуватиметься в безпеці, ввозячи зареєстровані препарати, адже будь-хто може опинитися в ситуації, коли документи в порядку, а податкову пільгу раптом відбирають через надумані причини. Є також ризик, що компанії почнуть перестраховуватися і відмовлятися від складних схем співпраці, аби не мати проблем на митниці. Зрештою програє споживач — ринок стане менш конкурентним, а ліки — дорожчими.

Огляд судової практики

Варто зазначити, що судова практика вже напрацювала прецеденти на користь імпортерів у подібних спорах. Зокрема, в низці справ щодо ввезення медичних виробів суди відхилили аргументи митних органів та підтвердили правомірність застосування ставки 7% ПДВ. Так, у справі № 580/12272/24 за позовом суб’єкта господарювання проти Черкаської митниці (рішення від 14.02.2025 р.) суд скасував відмову митниці в оформленні товару зі ставкою 7% ПДВ. Предметом спору був імпорт марлі медичної вибіленої в рулонах, і митниця вважала цей товар «неготовим» виробом через необхідність його подальшого розрізання. Черкаський окружний адміністративний суд підкреслив, що згідно з Класифікатором медичних виробів НК 024:2023 «Рулон марлевий, нестерильний» (код 48126) належить до медичних виробів без жодних застережень щодо розмірів рулону. Тому посилання відповідача на те, що марля не є готовим виробом для кінцевого споживача (оскільки потребує додаткового розрізання), визнано безпідставним. Суд встановив, що позивач надав усі необхідні документи про відповідність товару вимогам технічного регламенту, і дійшов висновку, що застосування 7% ПДВ при ввезенні такого товару повністю відповідає пп. «в» п. 193.1 ст. 193 ПКУ. Відмову у митному оформленні за пільговою ставкою визнано протиправною та скасовано судом.

Аналогічний підхід використав і Дніпропетровський окружний адміністративний суд у справі № 160/9521/24 за позовом компанії до Дніпровської митниці (рішення від 22.07.2024 р.). Суд прямо застосував телеологічне тлумачення норми пп. «в» п. 193.1 ст. 193 ПКУ, зазначивши, що ця норма має пільговий, стимулювальний характер, спрямований на полегшення імпорту відповідних товарів та підвищення їх доступності на ринку товарів для охорони здоров’я. З огляду на це визначальними для надання пільгової ставки є якісні характеристики товару (тобто його приналежність до дозволених медичних виробів), а не форма постачання. Суд наголосив, що розрізання великого рулону марлі на дрібніші частини жодним чином не змінює природи і суті такого товару. Відповідно, заперечення митниці щодо «неготовності» виробу через необхідність розрізання було відхилено як необґрунтоване. У цій справі суд встановив, що імпортований товар повністю відповідає умовам пп. «в» п. 193.1 ст. 193 ПКУ, а тому мав оподатковуватися за ставкою 7%, і відмову митниці в оформленні за пільговою ставкою визнано протиправною.

Також показовою є справа № 760/21508/20, розглянута Солом’янським районним судом м. Київ (рішення від 07.02.2024 р.), в якій імпортер медичного обладнання був притягнутий митницею до відповідальності за нібито невиправдане застосування 7% ПДВ. Суд скасував постанову про накладення штрафу, роз’яснивши, що вимоги пп. «в» п. 193.1 ст. 193 ПКУ слід трактувати з урахуванням актуального регулювання обігу медвиробів. Зокрема, наявності декларації про відповідність технічному регламенту достатньо для підтвердження права на 7% ПДВ — норма ПКУ містить альтернативні умови (відповідність технічним регламентам або внесення до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення), і відсутність імпортера в новому Реєстрі осіб, відповідальних за введення медичних виробів в обіг, активних медичних виробів, які імплантують, та медичних виробів для діагностики in vitro, не впливає на оподаткування. Отже, суд став на бік імпортера, повністю задовольнивши позов і скасувавши штрафні санкції.

Так, судова практика підтверджує, що за наявності в імпортованого товару необхідних якісних характеристик (зареєстрований / дозволений лікарський засіб або медичний виріб, що відповідає технічному регламенту) його імпорт оподатковується за ставкою 7%.

Формальні заперечення митних органів щодо «неготовності» продукту (через відсутність фінального дозволу на випуск серії або потребу додаткової обробки товару після ввезення) не знаходять підтримки ні в законодавстві, ні в судовій практиці. Це узгоджується із заявленою державною політикою сприяння доступу населення до необхідних ліків та медичних виробів, мінімізації їх вартості на ринку і недопущення безпідставного підвищення податкового навантаження на такі товари.

Інтерв’ю з директором ТОВ «Фармасел» Андрієм Лисицьким

Андрію Георгійовичу, митники склали протокол за ст. 485 Митного кодексу України, тобто фактично звинуватили компанію в умисному порушенні — начебто ви навмисно занизили ставку ПДВ. Як ви це прокоментуєте?

— Відверто кажучи, це абсурд. Ст. 485 — про умисел ухилитися від сплати митних платежів, тобто про якісь шахрайські дії. А де тут склад злочину? Ми імпортуємо зареєстрований препарат, який, згідно із законом, оподатковується за ставкою 7% ПДВ. У митній декларації чесно заявили код товару як лікарського засобу, як і належить. То в чому нас звинувачують? У тому, що виконали норму Податкового кодексу України? Не можна ж назвати «ухиленням» застосування пільги, гарантованої законом!

Умисел — це коли хтось хоче щось приховати, «обдурити» державу. Але ми нічого не приховували. Усі документи на ліки було подано, усі кроки виробництва відповідали нашому реєстраційному досьє та вимогам GMP. Навіть більше, який мотив може бути у виробника платити 7% замість 20%, якщо різниця все одно повернеться з бюджету? Наша компанія має від’ємний показник ПДВ на початок періоду (нам держава має сплатити відшкодування), про що є відповідні підтвердження. Нещодавно Державна податкова служба України проводила у нас документальну перевірку з ПДВ і не виявила жодних порушень при реалізації ліків. Тобто навіть теоретично немає сенсу щось «ховати»: якщо ми заплатимо зайвий податок при імпорті, пізніше його просто відшкодовуватимемо з бюджету. Держава нашими руками «переллє» гроші з однієї кишені в іншу — ні для кого немає користі. Одним словом, говорити про чийсь злий умисел тут просто некоректно. Сподіваюся, керівництво митниці це зрозуміє та припинить тиснути на наше підприємство.

У чому специфіка вашої співпраці із зарубіжним виробником? Чому, на вашу думку, саме вона викликала таке нерозуміння з боку митниці?

— Наш випадок справді показовий. Більшість компаній ідуть протореним шляхом: зарубіжний партнер виробляє ліки «під ключ», а український заявник лише ввозить готовий продукт і продає. Аби отримати українську реєстрацію, такі заявники використовують матеріали досьє зарубіжного виробника, по суті, виконуючи роль представника. У цьому немає нічого поганого — так працює багато компаній, і це цілком законно. Але ми від самого початку зробили інакше. Ми самі розробили цей препарат — наша R&D-команда створила лікарську форму, підібрала оптимальний склад, провела дослідження стабільності. Потім наші фахівці передавали технологію європейському виробнику, навчали їхній персонал тонкощам процесу. Ми також розробили методи контролю якості, прописали всі процедури. Тобто досьє на препарат — повністю наше, українське. І там чітко розписано, хто за що відповідає: партнер у ЄС виготовляє серії за нашою технологією і проводить випробування згідно з нашими методами контролю якості у себе на заводі, а ми — відповідаємо за випуск серії на ринок України. Це зафіксовано і в реєстраційному досьє, і в договорі. У підсумку, коли продукція приїжджає до нас, ми перевіряємо, що все гаразд, і видаємо дозвіл на її реалізацію тут.

На Заході такий підхід — звична річ. Скажімо, у Європейському Союзі є поняття Site of Batch Release — майданчик, де серію офіційно випускають в обіг. Він може бути іншим, ніж майданчик виробництва, і це нормально. У базі даних ЄС (наприклад на сайті Європейського агентства з лікарських засобів (European Medicines Agency — EMA) можна знайти чимало ліків, у яких виробник, контрольна лабораторія і випускова уповноважена особа знаходяться в різних країнах. Таким чином працюють міжнародні корпорації, в Європі є контрактні виробники, які не мають жодного зареєстрованого власного лікарського засобу і, відповідно, не беруть на себе зобов’язання щодо введення в обіг, і жодних проблем з оподаткуванням чи регуляторикою у них не виникає. Україна декларує курс на євроінтеграцію, тож ми як бізнес теж впроваджуємо найкращі європейські практики. Але коли справа доходить до конкретики, стикаємося з нерозумінням і навіть підозрами. Виходить, держава ніби каже: «Розвивайте виробництво, інвестуйте, впроваджуйте нові технології», а на місцях контролюючі органи чинять супротив і карають за новаторство. Це прикро. Тим більше, що нині в країні триває війна — багато виробників втрачають свої потужності в Донецькій, Луганській, Харківській та Сумській обл. Щоб зберегти фахівців, наукові розробки та людський потенціал, компанії змушені переходити на контрактне виробництво. В таких умовах втрата фармацевтичних виробників — це болісно для держави, а свідоме знищення їх через тиск — це злочин проти суспільства.

Ми впевнені у своїй правоті. У досьє кожен крок легалізований, ми чітко виконуємо ті пункти, які нам узгодив у процесі реєстрації лікарського засобу Державний експертний центр та Міністерство охорони здоров’я, ліки офіційно дозволені, якість — підтверджена. Тому очікуємо, що ситуацію в суді буде вирішено на нашу користь — для цього є всі правові підстави. До того ж ми порушили це питання публічно, бо воно стосується не лише нас.

Якщо ми хочемо рухатися в Європу, маємо всі рухатися разом — і бізнес, і контролюючі органи. Не можна однією рукою підписувати євроінтеграційні закони, а іншою — діяти за логікою минулого.

Вірю, що здоровий глузд нарешті буде «введений в обіг» на державному рівні — як найнеобхідніший «препарат» для системи, що має захищати, а не нищити тих, хто тримає країну на ногах у найважчі часи.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Віктор Хоменко 21.07.2025 5:01
Як не прикро , але митниця тут права. Сертифікація серії ЛЗ (випуск на ринок) є завершальною стадією виробництва. А Фармасел зареєстрував препарат таким чином, що цю стадію виконує саме він на території України. Отже Фармасел є виробником в частині випуску серії на ринок. Отже в Україну дійсно заходить не готовий лікарський засіб, а напівпродукт - лікарський засіб, вироблений за кордоном, який пройшов контроль якості і має сертифікат контролю якості. Але це не є ще той лікарський засіб, який зареєстрований в Україні та дозволений до реалізації, оскільки в Україні проводиться завершальна стадія його виробництва - сертифікація серії (випуск серії). Тому імпорт буде оподатковуватися ставкою 20% ПДВ, а готовий лікарський засіб (після випуску серії неа ринок) на території України буде при реалізації оподатковуватится 7% ПДВ.
Іван 21.07.2025 11:45
так, та ж історія і про вату і про презервативи - наведені судові практики стосуються готового медичного виробу який мав би бути відповідно ТР застосований як готовий медичний виріб. А насправді передається для подальшого виробництва, тобто є насправді сировиною для виробництва іншого медичного виробу. Якщо готовий МВ - 7, якщо сировина - 20.
Спостерігач 24.07.2025 10:20
Питання до Віктора Хоменка: Отже, за Вашою логікою, митниця більше 11 років була неправа і бюджет недоотримував ПДВ. Будемо штрафувати всіх імпортерів заднім числом (за недоплату податків) та відкриємо кримінальні провадження проти митних інспекторів (за корупційну недбалість)?
Віталій 31.07.2025 11:17
Прикро, що "Віктор Хоменко" видає бажане за дійсне. По-перше, Настанова СТ-Н МОЗУ 42-4.0:2020 містить визначення, що є "готовим продуктом", що "проміжним продуктом", а що "нерозфасованим" (in bulk). "Випуск серії" на готовність не впливає. Додаток 21 Настанови передбачає, що сертифікація серії відбувається ТІЛЬКИ після фізичного ввезення на митну територію та митного оформлення (для будь-яких ЛЗ). По-друге, стаття 193 ПК визначає критерії для застосування ПДВ 7% - це ЛЗ, дозволений до використання і застосування та внесений до ДРЛЗ. Наявність відомостей в ДРЛЗ свідчить, що ЛЗ дозволений для виробництва і застосування (п. 1 Положення про ДРЛЗ). Податковий кодекс очевидне не містить таких термінів як "готовий", "сертифікований" та "дозволений до реалізації". По-третє, стаття 17 Закону про ЛЗ визначає, які "продукти" дозволяються до імпорту: ЗАРЕЄСТРОВАНІ, за наявності сертифікату якості виробника, за наявності ліцензії на імпорт. Якщо це не зареєстрований ЛЗ, то він не підлягає ввезеню. Про які 20% ПДВ взагалі може йти мова?
Віталій 31.07.2025 11:36
Іване, ототожнювати ввезення ЛЗ та медичних виробів для оподаткування ПДВ - це як вважати м`яке - теплим. Для застосування ПДВ 7% для ЛЗ вимагається, щоб вони були зареєстровані в ДРЛЗ, що свідчить про те, що вони "дозволені для виробництва і застосування". Незареєстровані ЛЗ ввозити заборонено, крім виключних випадків. Для медичних виробів інші критерії 1) внесення до рестру або наявність документа про відповідність ТР, 2) дозволені для НАДАННЯ НА РИНКУ та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні. Сподіваюсь, що Ви розумієте різницю між "дозволом на виробництво і застосування продукту" із "видачею дозволу на випуск/реалізацію серії (партії) такого продукту"
Юрист 31.07.2025 12:16
Тут взагалі незрозумііло при чому тут питання обігу та статусу готовності. Навіщо поглиблюватися в це. Згідно податкового кодексу ставка 7% - для лікарських засобів дозволених до виробництва та застосування. Саме лікарських , а не готових чи не готових, і до виробництва, а не до реалізації.Згідно закона до лікарських засобів належать: АФІ, продукція "in bulk"; готові лікарські засоби (лікарські препарати, ліки, медикаменти).А дозвіл на виробництво та застосування надається МОЗ через державну реєстрацію. Тобто, якщо є в реєстрі, то і сировина, теж розмитнюється під 7% (для тих галузевих експертів, які не знають що таке АФІ) Це згідно закона. Тобто дозволений до виробництва , є в реєстрі - ок, везешь та робишь хочь завершальну, хоч передзавершальну стадію. Якщо використовувати хибне тлумачення про введення в обіг, то жоден лікарський засіб не може бути ввезений під 7%. Тому шо згідно 21 Додатка Настанови Сертифікація серії лікарського засобу або підтвердження якості Уповноваженою особою (Qualified Person - QP) відбувається тільки після фізичного ввезення лікарського засобу на митну територію України та митного оформлення.
Дмитро 31.07.2025 2:04
Вікторе, я уважно прочитав статтю і можу висловитись: Митні органи помилково трактують сертифікацію серії як завершальний етап виробництва. Відповідно до статті 17 Закону України «Про лікарські засоби», сертифікація серії є виключно контрольно-аналітичною процедурою, яка підтверджує якість вже готового лікарського засобу. Вона не передбачає зміни складу, форми, упаковки чи інших характеристик препарату, а отже, не змінює його статус із готового препарату на напівфабрикат.Тому застосування ставки ПДВ 20% при імпорті таких лікарських засобів є неправомірним. Правильною є ставка ПДВ 7%, як для готових лікарських засобів. Виникає також питання: чому митниця взагалі трактує норми фармацевтичної галузі? Кожен повинен займатися своєю справою. Подібна ситуація виглядає як необґрунтований тиск на бізнес.
Олена 31.07.2025 3:55
Попри гучні заяви про необхідність зменшення тиску на бізнес, реальність, на жаль, свідчить про протилежне. Повністю погоджуюсь із автором статті Forbes https://forbes.ua/money/vlada-viznae-provali-u-derzhavniy-sistemi-ale-zamist-ikh-vikorinyuvati-vchergove-zaprovadzhue-moratoriy-na-perevirki-biznesu-chomu-vin-malo-kogo-zakhistit-rozpovidayut-yuristi-deloitte-ukraine-24072025-31505: поки не буде запроваджено реальної юридичної відповідальності за безпідставні перевірки та порушення закону, усі ці мораторії залишатимуться лише на папері — для гарного звіту, а не для захисту бізнесу. Звернула увагу, що коментар пана "Віктора Хоменка" з’явився о 5-й ранку в перший робочий день після виходу статті. Оперативність вражає, але, на жаль, не точністю, а поспішністю.
Промисловий фармацевт 31.07.2025 11:01
Шановні колеги, поділюсь і своєю думкою. 1) кількість коментарів свідчить про актуальність питання і неоднозначність трактування описаної ситуації. Варто було б обговорити подібні кейси на засіданнях круглого столу, в рамках конференцій чи інших заходів, де учасниками є представники бізнесу, науки і наглядових органів. Сподіваюсь, так і буде. 2) Тут погоджуюсь із користувачем "Юрист". Якщо спростити питання до елементарного, то його суть зводиться до того, якою має бути ставка податку на препарат, повністю виготовлений за кордоном, але випуск серії якого проводиться в Україні. Питання про те, чи "готовий" це ЛЗ чи "не готовий" - полемічне, і в даному випадку не стосується питання основного. Чому полемічне? Тому що фізично з продуктом при його сертифікації нічого не відбувається. Абсолютно нічого. Змінюється лише його інформаційний статус. Так само, як у будь-якого продукту змінюється статус "власність" після його купівлі. Ось тільки-но він належав компанії "Х", а тепер належить фізичній особі чи іншій компанії. Фізично з продуктом жодних змін не відбувається. Але юридичні наслідки таки є. До сертифікації препарат продаватися не може, а після - може. 3) Що нам каже податковий кодекс України? Далі цитата: "Стаття 193. Розміри ставок податку 193.1. Ставки податку встановлюються від бази оподаткування в таких розмірах: а) 20 відсотків; {Підпункт "а" пункту 193.1 статті 193 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1166-VII від 27.03.2014} б) 0 відсотків; в) 7 відсотків по операціях з: постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів...". Що таке "дозволений до застосування"? Звертаємося до Закону України "Про лікарські засоби" (далі цитата): "Стаття 9. Державна реєстрація лікарських засобів Лікарські засоби допускаються до застосування в Україні після їх державної реєстрації..." (кінець цитати). Тобто, якщо ЛЗ зареєстрований (внесений до Державного реєстру ЛЗ), то він вважається дозволеним до застосування. 4) Важливий момент: для цілей визначення розміру податку потрібно оперувати не категоріями окремої партії/серії продукту, а категоріями виду продукту загалом. Термін "Дозволений до застосування" стосується певного препарату, з його складом, формою випуску, технологією виробництва тощо, а не конкретної серії ЛЗ, яка або має статус дозволеної до продажу (не застосвування!), або ні. 5) Висновок. Користуючись виключно чинними нормативно-правовими актами України, можна дійти висновку, що в даному випадку правда на боці виробника, а не митниці.
Юрист 01.08.2025 11:16
Олено, якщо вже говорити про оперативність, то раджу звернути увагу на статтю на сайті Державної митної служби — «Фіктивна пільга на ліки: митниця запобігла багатомільйонним втратам бюджету» від 11 липня. Ситуація ну дуже схожа на описану в ній — принаймні сума донарахування згідно протоколу абсолютно ідентична та мова про двох виробників. Хоча за змістом деякі моменти вже не так добре збігаються (про це окремо). Але найцікавіше — на момент публікації статті (21 липня) судового рішення (зі слов директора компанії) ще не було. Проте митниця вже 11 липня «викрила злочин». Тобто компанія роками ввозила зареєстровані в установленому порядку лікарські засоби, оформлювала декларації, які без проблем приймалися митницею, а потім раптом — «з’ясувалося», що компанія — злочинець та ухилянт від сплати податків. Причому це не суд з’ясував. Просто хтось надоперативно «з’ясував», вирішив, призначив винного. Сума в 86 млн грн явно охоплює значний період. Якщо навіть гіпотетично припустити, що митниця права (а вона не права), то де розрахунок того, що держава в свою чергу винна підприємству? Адже увесь цей товар уже реалізовано, податковий кредит на нього вже було враховано. Зобов’язання ж не змінюються. Якщо держава має претензії щодо податків, то й підприємство має право на ретроспективне відшкодування ПДВ. Де тоді збитки бюджету? Де подвиг митників? Купа судових справ для підприємства? Яке буде витрачати кошти та час менеджменту на суди замість розвитку, затримувати постачання контрактної продукції і, як наслідок, зменшаться не віртуальні (плюс-мінус) , а реальні податки! І найголовніше — де ознаки правового врегулювання? Хто і на підставі чого приймає рішення про провину?
Юрист 01.08.2025 1:07
Тепер до найцікавішого — що ж саме “з’ясувалося” і де полягають ключові суперечності. У статті на сайті митниці сказано: «зʼясувалося, що насправді виробником лікарського засобу є лише іноземна компанія, і відомості щодо даного препарату іноземного виробництва відсутні в Державному реєстрі лікарських засобів України. Це на запит митників підтвердила Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками». Перше питання — як “з’ясувалося”, що іноземна компанія самостійно виробила лікарський засіб без участі української? (у мене навіть відсутні гіпотези). Якщо, як стверджує директор «Фармасел», лікарський засіб був повністю розроблений українською компанією, то виникає дуже просте логічне питання: яким чином іноземна компанія змогла його виготовити без надання технологічної документації, методів контролю якості, інструкцій з пакування та маркування українського виробника? Вони там що — самі «з’ясували», як виготовити стерильний препарат для парентерального застосування? Друге — якщо митниця робить запит лише щодо «іноземного виробника», то Держлікслужба, звісно, не знайде в Держреєстрі такий віртуальний лікарський засіб без зазначення українського. Це маніпуляція контекстом запиту. Третє — дивує зміна формулювань. У публікації на сайті «Аптека» йдеться про те, що претензії стосуються неготовності лікарського засобу (статус «не готовий, незавершений, проміжний»), тоді як у статті самої митниці акцент зроблено на незареєстрованості. То як же правильно: лікарський засіб незареєстрований чи просто не введений в обіг? Це зовсім різні речі з юридичної точки зору. Четверте — митниця що, визнає імпорт незареєстрованих ліків законним при сплаті 20% ПДВ? “ввозьте що хочете — тільки платіть 20%”? Це ставить під сумнів загальну правову позицію митних органів. Адже законним є лише імпорт зареєстрованих лікарських засобів, визначених у Держреєстрі. П’яте — сама митниця розуміє, про що йдеться: напівзареєстровані ліки, напівліки , недо-ліки чи просто власні недоліки в роботі? Особливо цікаво буде побачити правову позицію суду в цій справі. Це дасть відповідь на запитання: чи можна на підставі власного “з’ясування” зупиняти легальний імпорт зареєстрованого лікарського засобу?
Олена 01.08.2025 2:26
Юристе, дякую за посилання на статтю. Особливо оцінила фразу: «крім того, зʼясувалося, що за кордоном в українських виробників відсутні ліцензовані виробничі потужності, на яких можливо виробляти лікарські засоби у відповідності до вимог чинного законодавства». Це що — хтось на повному серйозі вирішив “з’ясувати”, що українські компанії не мають в Італії, Франції, Німеччині чи інших країнах Європи власних виробничих ліцензій? Дійсно, сенсація! А як ви собі це уявляєте — українська компанія приходить в європейську юрисдикцію і каже: «Видайте нам ліцензію, ми тут трохи щось повиробляємо»? У них там взагалі є редактор? Чи хоча б людина, яка в темі? Рецензію на такі “публікації” проводять?
Ірина, регуляторний фахівець 03.08.2025 12:03
Якщо вже пішла така дискусія, то не можу не висловитись. Цілком згодна, що в питанні оподаткування, не потрібно заглиблюватись в статуси, але просто ріже око непрофесійність визначень. Лікарський засіб вважається готовою продукцією, якщо він пройшов усі стадії виготовлення, включаючи остаточне пакування. Це визначення прямо викладено в Настанові з Належної виробничої практики (GMP), і воно не потребує додаткових тлумачень або доведень. На ньому, як на фундаменті, будується вся подальша логіка документа. Настанова спеціально містить базові визначення, зокрема: Проміжна продукція — сировина оброблена частково, і попереду ще виробничі стадії. Нерозфасована продукція — це вже майже завершений продукт, що пройшов усі технологічні етапи, крім пакування. Готова продукція — це лікарський засіб, який пройшов повний цикл виготовлення, включаючи остаточне пакування. Якщо перед нами препарат в остаточному пакуванні — це готовий продукт. І це не обговорюється. Контроль якості не визначає "готовність" продукту. Він визначає відповідність чітко визначеного продукту. Контроль якості (QC) — це процес перевірки або випробування на відповідність специфікації. А специфікація — це затверджений документ, у якому чітко прописані вимоги до конкретного об’єкта контролю: вихідної сировини, проміжної, нерозфасованої або готової продукції. Тобто якщо ми здійснюємо контроль остаточно упакованої продукції — ми не ставимо питання, «готова вона чи ні». Готовність встановлена фактом її стану. Ми лише перевіряємо, чи відповідає вона специфікації на готову продукцію. Якщо встановлена відповідність, то це готовий продукт, який відповідає специфікації, тобто, якщо спростити, то якісний готовий продукт. Якщо ні – не відповідає, то неякісний готовий продукт. За результатами контролю до готового продукту додається якісний або неякісний та від цього залежить перелік подальших дій, але навіть у випадку невідповідності він не перекласифікується на недороблений або незавершений. Він просто не допускається до обігу та утилізується. Сертифікації уповноваженою особою для надання дозволу на обіг підлягає виключно готова продукція (яка прошла всі необхідні випробування та відповідає специфікаціям). Витяг із Настанови: «Кожна серія готової продукції перед випуском для продажу або поставки в Україні має бути сертифікована Уповноваженою особою на території України». Тобто випускати в продаж незавершену або проміжну продукцію Уповноважена особа не має права. Тільки ГОТОВУ!!! . Для чого взагалі існують стандарти? Щоб не було плутанини. Щоб усі – і виробники між собою, і регулятор, і аудитор GMP – говорили однією мовою. В GMP усе просто, логічно та зрозуміло: є визначення типу продукту→ є специфікація → є контроль→є подальші дії. Наприклад: розчин в реакторі → проміжна продукція→ специфікація на проміжну продукцію → відповідає→ дозволено до розливу. Проміжна продукція для стерильних розчинів – це саме розчин в реакторі, його зазвичай не імпортують, тому що термін придатності дуже обмежений. Під час виготовлення ліків не може бути ніяких "може, він ще не готовий" чи «незавершений» чи “недороблений” (це, вибачте, не кашу варити). Змішування термінології— це потенційне джерело серйозних помилок, що може призвести до некоректного ухвалення рішень щодо якості та безпеки продукції. Дуже цікаво чи є якась реакція регулятора на таке вільне трактування фармацевтичної термінології
Андрій 03.08.2025 6:54
на мою думку ця ситуація виходить далеко за межі конфлікту між однією компанією та митницею. Вона створює небезпечний прецедент для всієї фармацевтичної галузі України. Незаконно нараховані додаткові 13% ПДВ неминуче будуть закладені в кінцеву ціну препарату. Це означає, що пацієнти, громадяни України, платитимуть більше за життєво необхідні ліки. У воєнний час, коли кожна копійка на рахунку, це є не лише несправедливим, а й вкрай безвідповідальним. Подібні дії митниці суперечать проголошеній урядом політиці доступності ліків та стримування цін. Це демонструє нездатність або небажання державних органів діяти в інтересах громадян. Замість того, щоб сприяти бізнесу та забезпечувати населення доступними препаратами, митниця створює штучні бар'єр. Якщо цей прецедент не буде скасовано, інші імпортери змушені будуть закладати подібні ризики у свою цінову політику, що призведе до повсюдного подорожчання ліків. Ситуація з "Фармасел" є яскравим прикладом того, як формальне, необґрунтоване і свавільне застосування норм права одним державним органом призводить до негативних наслідків для всього суспільства. Митниця повинна діяти в рамках закону, а не створювати власні "правила гри". Пільгова ставка ПДВ на ліки була запроваджена саме для того, щоб зробити їх доступнішими. Будь-які спроби обійти цю норму — це фактично удар по здоров'ю та гаманцю українців.
Сергій фармацевт 04.08.2025 10:25
Ірино, розумієте, надрукувати стандарти – це ще не ввести їх в обіг. GMP – це стандарти Європейські, на шляху до Європи кордон, а на кордоні – митниця. Схоже, що потрібно їх розмитнити, сплатити податки, отримати дозвіл митниці на введення в обіг. Поки це не діючі стандарти, а "сірий імпорт", незавершений або проміжний продукт, напівфабрикат – для перевірки є, для діла – нема!
Сергій фармацевт 04.08.2025 10:40
Цілком законне рішення на користь компанії — ось це справді круто! Суддя не піддався тиску з боку митниці, показав незалежність. Це вже нагадує маленьку стежку в бік Європи.
Юрист 04.08.2025 5:25
Закон перемагає тиск (ще не повністю, але перший крок є). Судді – респект, Феміді – подяка, митниці стерти зазадалегідь намальовані зірочки з погон та прийняти щось заспокійливе. Але далі буде. Тільки той, хто здатен зрозуміти власні помилки, здатен їх визнати.
Юрист компанії 07.08.2025 1:10
Колеги, нарешті Галицький районний суд м. Львова ухвалив рішення у цій справі! Суд повністю спростував доводи митниці, сформувавши чітку правову позицію і деталізувавши процедуру митного оформлення лікарських засобів. Ключові висновки суду 1) Розмежування понять «виготовлення» та «випуск серії». Суд чітко розмежував ці два поняття. Виготовлення — це всі технологічні операції до остаточного пакування, що робить продукт готовим . Випуск серії, натомість, є додатковим етапом контролю якості, що здійснюється вже щодо готового продукту з метою введення його в обіг на території України. Ця процедура не є стадією виготовлення і не може бути передумовою для митного оформлення. 2) Статус готового лікарського засобу на кордоні. Суд підтвердив, що товар є готовим лікарським засобом, оскільки він був дозованим, мав лікарську форму, остаточне пакування та маркування. Ці обставини, встановлені митницею під час огляду, беззастережно підтверджують відповідність товару вимогам законодавства. Митниця не мала правових підстав вважати його «проміжною продукцією» чи «продуктом незавершеного виробництва». 3) Законність пільгової ставки ПДВ. Суд наголосив, що згідно з Податковим кодексом України (ст. 193.1), пільгова ставка ПДВ у розмірі 7% застосовується до лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру. Оскільки препарат «ТІВАРГІН-Н» мав чинне реєстраційне посвідчення, він повністю відповідав цій нормі. Жодних додаткових вимог, як-от «випуск серії», законодавство не містить. 4) Захист прав та принцип презумпції невинуватості. Суд також підкреслив, що провадження у справах про адміністративні правопорушення має ґрунтуватися на принципах законності та презумпції невинуватості. Звинувачення митниці будувалися на припущеннях, що не мали правових підстав, а тому провадження було закрито за відсутністю складу адміністративного правопорушення. Постанова суду є важливим сигналом для бізнесу та контролюючих органів. Але фінальна крапка в цій справі ще не поставлена, і подальший розвиток подій буде залежати від апеляційного суду, якщо митниця вирішить оскаржити це рішення. Будемо тримати Вас в курсі. Всім небайдужим дякуємо за підтримку та участь в правовій оцінці ситуації.
Віктор, дерегуляторний фахівець 12.08.2025 12:10
Дякую, що тримаєте нас в курсі, дуже цінуємо! Нещодавно предметом дискусії з колегами була дана ситуація. Ніяких власних коментарів, сухі факти : 1. Інші терміни, що застосовуються у цьому Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами (стаття 5 податкового кодексу) 2. готові лікарські засоби (лікарські препарати, ліки, медикаменти) - дозовані лікарські засоби у вигляді та стані, в якому їх застосовують, що пройшли всі стадії виробництва (виготовлення), включаючи остаточне пакування; (стаття 1 закону) 3. Для лікарських препаратів, виготовлених за межами України, кінцевою стадією виробництва є фізичний імпорт і сертифікація (Настанова, Додаток 16). 4. Проби можуть бути відібрані після прибуття в Україну або на виробничій дільниці в іншій країні (Настанова, Додаток 16). 5. Виробництво (manufacture): Всі операції щодо закупівлі матеріалів і продукції, виготовлення (production), контролю якості, видачі дозволу на випуск, зберігання, розповсюдження (дистрибуції) лікарських засобів і відповідного контролю (Настанова). 6. Виготовлення; технологічний процес (production) Див. визначення терміна «технологічний процес». (Настанова) 7. Технологічний процес; виготовлення (production) Всі операції, пов'язані з виготовленням лікарського засобу, які починаються з одержання сировини, продовжуються обробкою та пакуванням і завершуються одержанням готової продукції. (Настанова) 8. Готова продукція; готовий препарат (finished product) Лікарський засіб, що пройшов усі стадії виготовлення, включаючи остаточне пакування (Настанова). 9. У контексті цієї настанови термін "імпорт" означає дію з фізичного ввезення лікарського засобу в Україну з інших країн1; у цій настанові не розглядаються операції фінансового обліку. (Настанова, Додаток 21). Звісно, випуск серії не стадія виготовлення, з цим ніхто не спорить. Але випуск серії це стадія виробництва. І виготовлення (увага!!) теж стадія виробництва. Треба розумітись моментом виникнення «готового лікарського засобу» - після завершення стадії «виготовлення» чи після завершення стадії «випуск серії» та завершення «виробництва» в цілому. Бо «готовий продукт» це ще не «лікарський засіб». Остаточне рішення, звісно, за судом. Цікаво що скаже апеляція (якщо буде)

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті