Практика бронювання працівників: роз’яснення та поради від центральних органів влади

07 Серпня 2025 12:24 Поділитися
1 серпня Федерація роботодавців України (ФРУ) проводила онлайн-зустріч з центральними органами виконавчої влади з обговорення актуальних питань бронювання військовозобов’язаних працівників. Зокрема, під час заходу розглядалося практичне застосування постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2025 р. № 847 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час», вплив реформування складу Уряду на статус критично важливих підприємств, дотримання умов, вимог чинності рішення про визначення (підтвердження статусу) критично важливого підприємства, умови позбавлення цього статусу тощо. Захід проводився у форматі запитань-відповідей. Модераторкою його виступила Наталія Гостєва, директорка Департаменту дерегуляції підприємницької діяльності ФРУ.

МІНЕКОНОМІКИ

На запитання учасників, що стосувалися діяльності Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України (Мінекономіки) відповідав Сергій Сметанко, директор Департаменту цього Міністерства.

— 16 липня 2025 р. набула чинності постанова № 847, відповідно до якої визначено повноваження органів центральної виконавчої влади та обласних військових адміністрацій (ОВА), які надають статус критично важливого підприємства. До 16 серпня ОВА мають переглянути чинні критерії. Що буде з раніше ухваленими рішеннями про надання критичності, якщо ОВА переглянуть критерії?

— Усі рішення міністрів або ОВА щодо статусу підприємств, які були раніше ухвалені, діятимуть до терміну, на який вони надані. Однак підприємства, які подаватимуться вперше або повторно на отримання статусу критично важливого, мають відповідати вже новим критеріям.

— Як визначити, що підприємство підпадає під Перелік проваджуваних сфер господарської діяльності в розумінні постанови № 847? Чи будуть ОВА формувати перелік відповідних класифікаторів видів економічної діяльності (КВЕДи)?

— Господарську діяльність підприємств некоректно визначати за основним КВЕДом. Слід глибше вивчати сферу їх діяльності. Адже підприємств, що займаються тільки виробництвом або тільки торгівлею, мало, в основному підприємства ведуть змішані види діяльності. Тому рішення ОВА мають ухвалювати на основі вивчення діяльності підприємств на місцях.

— Постановою № 847 внесено зміни переліку сфер діяльності, за якими підприємствам можуть надати статус критичних ОВА. Більшість таких сфер дублюються із критеріями центральних органів виконавчої влади. З огляду на це, якщо підприємство підпадає під критерії як відповідного Міністерства, так і ОВА, то таке підприємство може звернутися для визнання критичності за своїм вибором як до Міністерства, так і до ОВА?

— Так, підприємство саме обирає, куди подавати заяву на отримання статусу критично важливого.

— Чи були випадки втрати статусу підприємством за результатами відповідного моніторингу?

— Наразі по всій країні близько 300 підприємств втратили такий статус після проведення моніторингу відповідним Міністерством або ОВА. В основному це трапилося через недотримання вимог щодо заробітної плати заброньованих працівників.

— Підприємство, яке визначено як критично важливе, перетворюється шляхом зміни організаційно-правової форми зі зміною назви, але без зміни коду ЄДРПОУ. Які дії необхідно зробити підприємству після закінчення процедури перетворення і чи потрібно вносити зміни у наказ про присвоєння підприємству статусу критично важливого?

— Технічно для підприємства нічого не змінюється, оскільки бронювання здійснюється за кодом ЄДРПОУ. Однак С. Сметанко порекомендував звернутися до органу, що надав статус критично важливого підприємства, та поінформувати його про зміну організаційно-правової форми зі зміною назви.

МІНЦИФРИ

На запитання учасників, що стосувалися діяльності Міністерства цифрової трансформації України (Мінцифри) відповідала Яна Лубчук, фахівчиня Департаменту розвитку електронних послуг Мінцифри.

— Коли вводили щомісячну звітність для роботодавців, метою такої зміни було здійснення моніторингу рівня заробітної плати критичних підприємств в автоматичному режимі. Однак на практиці всі органи запитували звіти за пів року / квартал. Коли планується впровадження автоматичної звірки звітних відомостей із зарплати і доступ органів до цього ресурсу?

— Електронну звірку відповідності заробітних плат заброньованих працівників встановленим вимогам планується запустити до кінця літа 2025 р. Ця звірка не буде повністю автоматичною, вона проводитиметься лише на запит органу, який надав статус критично важливого підприємства.

— Яка дата вважається датою початку бронювання: дата подання заяви в «Дію» чи дата отримання відповіді? Підприємство подало заявку про бронювання за допомогою «Дії» в травні, а результат отримано за 72 год у червні. Чи правильно вважати, що працівники заброньовані з червня, і критерій щодо зарплати таких працівників діє з червня, а не з дати подачі заяви?

— Датою бронювання вважається дата отримання відповіді. Тому дотримуватися критерію щодо зарплати працівників потрібно в цьому випадку з червня.

— До Державної податкової служби України (ДПС) направлено повідомлення про прийом працівника, але потім підприємство передумало брати його на роботу. У зв’язку з цим ДПС подавалося скасувальне повідомлення. Оскільки працівник не був прийнятий на роботу, то й відповідне повідомлення не подавалося до районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК). Однак цей військовозобов’язаний вивантажується з відомостей з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр «Оберіг») як працівник підприємства. Що в такому випадку робити і до кого звертатися?

— У випадку, коли в переліку заброньованих працівників підприємства відображається особа, яка там не працює, варто звертатися до служби технічної підтримки «Дії», які разом з Пенсійним фондом України (ПФУ) виправлять цю ситуацію.

— Чи розглядається можливість подання заяви про анулювання бронювання із меншою періодичністю 1 раз на 1 день, а не 1 раз на 5 днів? Оскільки це важливо для підприємства, яке хоче забронювати нового працівника на місце звільненого, а щодо працівника, якого вже звільнили, — подати заяву про анулювання бронювання ще не має можливості через встановлену періодичність 1 раз на 5 днів.

— Подавати заяву про анулювання бронювання звільненого працівника не потрібно, оскільки факт звільнення і є підставою для автоматичного анулювання бронювання. Головне правильно подати відомості про звільнення. Адже бувають випадки, коли працівника звільняють, але останню заробітну плату йому сплачують в наступному після звільнення місяці, і тому такі працівники ще будуть закріплені за цим підприємством.

— Чому у витягу «Дії» з Реєстру «Оберіг» відображаються звільнені раніше працівники, попри те, що витяг з ПФУ (Перелік осіб, що працюють у страхувальника) містить коректний перелік працівників підприємства?

— На сьогодні є така проблематика, яка поступово розв’язується. Зокрема, випадки звільнень з кінця 2024 р. та за 2025 р. вже не відображаються, але ще відображаються звільнення, здійснені до кінця 2024 р. Тому для усунення невідповідності варто звертатися до служби технічної підтримки «Дії», які можуть це виправити.

— Через поточне перебільшення квот на бронювання, тобто понад 50%, наразі підприємство немає можливості після розбронювання працівника забронювати на його місце іншого. Чи можливо передбачити на порталі «Дія» опцію, яка дозволить бронювати інших працівників на заміну розброньованим?

— Функціонал порталу «Дія» дозволяє забронювати лише 50% військовозобов’язаних на підприємстві, якщо немає окремого рішення про збільшення частки заброньованих.

МІНОБОРОНИ

На запитання учасників, що стосувалися діяльності Міністерства оборони України (Міноборони) відповідав Ігор Лозовий, головний спеціаліст відділу організації військового обліку та бронювання Департаменту мобілізації Мін­оборони.

— Чи обов’язкове проходження військово-лікарської комісії (ВЛК) один раз на рік для військовозобов’язаних працівників і чи може це стати підставою для відмови у перебронюванні в разі підтвердження критичності компанії?

— Обов’язкове повторне проходження ВЛК стосується лише тих військовозобов’язаних, які мали статус «обмежено придатний». Вони повинні були до 5 червня 2025 р. пройти ВЛК для підтвердження або скасування цього статусу. Якщо такі працівники не пройшли повторне ВЛК, то забронювати їх буде неможливо.

— Чи планується перегляд постанови КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487 «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів» у частині цифровізації ведення військового обліку на підприємстві?

— Так, ведеться робота із впровадження електронного кабінету роботодавця.

— Чи входять резервісти до загальної кількості військовозобов’язаних працівників, з якої рахується 50% для потреб бронювання?

— Резервісти не включаються до загальної кількості військовозобов’язаних працівників.

— Чи планується розробити функціонал «Дії», який дозволить роботодавцям бачити, чи порушують працівники правила військового обліку? Оскільки наразі ця інформація відображається лише в особистому кабінеті «Резерв+» працівника.

— Не планується, бо ця інформація належить до персональних даних і є конфіденційною.

ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ

На запитання учасників, що стосувалися діяльності ПФУ, відповідала Наталія Ткаченко, заступниця директора — начальниця управління інформаційно-аналітичного забезпечення, супроводження та використання електронних реєстрів Департаменту з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації ПФУ.

— Чи всі виплати працівнику (зокрема компенсація за невикористану відпустку, допомога на оздоровлення, доплата за збільшений обсяг робіт тощо), на які нараховується єдиний соціальний внесок, можна вважати заробітною платою заброньованого працівника для його відповідності критерію щодо заробітної плати?

— Інформація в Реєстрі застрахованих осіб відображається лише щодо нарахованої заробітної плати. Інформації щодо будь-яких інших компенсацій доходу, отриманого працівником, не відображається. Слід зауважити, що інформація стосовно особи формуватиметься не за місяцем, в якому вона нараховувалася, а за місяцем, за який вона нарахована. Наприклад, якщо підприємство у звітних відомостях за червень відображатиме нарахування працівнику за його липневу відпустку, то така інформація про дохід працівника враховуватиметься за липень, а не за червень.

— Помер працівник / військовозобов’язаний / заброньований. Як у цій ситуації оперативно подати повідом­лення про зміну в трудових відносинах?

— На сьогодні єдиний шлях подання інформації про померлих — це звітна відомість, яка подається підприємством з 1 по 30 число наступного місяця. Підприємство може не чекати проведення всіх розрахунків щодо такого працівника і відразу подати додаток 5 до податкового розрахунку (відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби), а вже потім у звітній відомості додати всю інформацію про нарахування заробітної плати, єдиного соціального внеску тощо.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті